Thursday, June 26, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Korea Republic vs Belgium | Algeria vs Russia


Prebiu Piala Dunia 2014: Korea Republic vs Belgium

Friday, June 27, 2014  | 4:00 AM

Tanpa aku sedari 47 perlawanan telah aku prebiu dengan penuh dedikasi. Menengok pada angka 47 itu menjadi debor. Tapi aku tabahkan hati untuk buat prebiu perlawanan yang ke-47 pada Piala Dunia 2014 ini di antara Korea Selatan dan Belgium.

Kita perlu layan perlawanan ini dengan penuh minat kerana ia merupakan nafas terakhir buat bola sepak Asia apabila Korea Selatan turun bertarung dalam misi layak ke pusingan kedua. Namun kita juga jangan lupa yang pasukan Belgium perlukan 3 mata untuk mengetuai kumpulan H ini dengan penuh bergaya.

Korea Selatan sebenarnya berpeluang untuk menempatkan diri mereka pada keadaan yang lebih baik di kejohanan ini. Tetapi mereka gagal merealisasikan peluang yang mereka cipta dalam 2 perlawanan awal. Mereka seri 1-1 dengan Russia dan tewas 2-4 kepada Algeria yang mana kita boleh mempersoalkan kemampuan Korea Selatan untuk meneruskan suvival mereka dalam kempen Piala Dunia 2014 ini. Mereka bukan sahaja kalah, malah memperlihatkan betapa rapuhnya pertahanan pasukan mereka. Kesannya mereka terpaksa melalui jalan sukar apabila wajib menang pada perlawanan menentang Belgium dengan skor yang besar. Ini kerana harapan mereka akan hancur sekiranya Algeria menewaskan Russia. Tetapi jika Russia pula yang menang atau seri dengan Algeria, Korea Selatan masih ada peluang kecil untuk layak dengan syarat mereka perlu margin 3 gol kemenangan ke atas Belgium. Nampak mustahil bukan? Tulaaa..patutnya hantar Harimau Malaya jek untuk bawa maruah Asia ni. Heh!!!

Pasukan Belgium pula secara peribadi bagi aku gagal memberikan apa yang semua umat dunia harapkan. Walaupun mengumpul 6 mata penuh dari dua perlawanan mereka, tetapi corak permainan mereka agak merapu dan ada sebahagian pemain utama Belgium kelihatan gagal menggalas tanggungjawab mereka dengan sempurna. Mujur Belgium memiliki pemain simpanan yang seimbang kemahirannya dengan pemain utama. Jadi Belgium masih lagi lawan yang perlu dihormati oleh Korea Selatan. Jaga-jaga.

Kedua pasukan pernah bertemu sebanyak 3 kali sebelum ini.  Belgium telah menang 2 aksi tersebut dan satu lagi berakhir dengan keputusan seri. Sebanyak 7 gol dijaringkan dengan Belgium merekodkan 5 gol sementara Korea Selatan 2 gol sahaja.

Belgium walaupun seakan-akan belum menemui bisa mereka, tetapi masih tetap sebagai pilihan utama dalam perlawanan ini dan Korea Selatan nampaknya belum mencapai kualiti untuk bersaing dengan pasukan seperti Belgium. Belgium menang 3-1.

Pemain Tumpuan Korea Republic  : Son Heung Min
Pemain Tumpuan Belgium : Marouane Fellaini
Ramalan Korea Republic 1- 2 Belgium


Prebiu Piala Dunia 2014: Algeria vs Russia 

Friday, June 27, 2014  | 4:00 AM

Algeria dan Russia akan bertarung bermati-matian pada pagi Jumaat (waktu Malaysia) pada perlawanan terakhir kumpulan H di Curitiba bagi mencerahkan peluang mereka layak ke pusingan 16 pasukan terbaik dunia. Dengan Belgium yang sudahpun layak, satu lagi slot yang terbuka akan menjadi rebutan antara Algeria dan Russia. Siapakah yang terampil untuk mengiringi Belgium dan sekaligus mengelak dari mendapat 'ketiak itam'?

The Desert Foxes pada mulanya tewas pada aksi pembukaan di kejohanan ini, tetapi bangkit menumpaskan Korea Selatan penuh bergaya dengan skor 4-1 sekaligus mencerahkan harapan mereka untuk layak ke peringkat seterusnya. Buat Vahid Halilhodzi dan seluruh pasukan Algeria, keputusan seri sudah memadai buat mereka layak ke pusingan kalah mati dan ini mengurangkan sedikit tekanan yang mereka hadapi menjelang pertemuan dengan skuad Russia.

Sementara itu, dengan hanya 1 mata yang berjaya dimiliki oleh anak buah Fabio Capello setakat ini membuatkan mereka sedar bahawa hanya kemenangan sahaja yang akan melayakkan mereka ke pusingan kedua buat pertama kalinya dalam sejarah. Bagi Fabio Capello pula sudah tentu beliau tidak mahu mimpi ngeri ketika membimbing England 4 tahun lepas kembali menghantui karier beliau. Kekalahan adalah perkara utama yang harus beliau elakkan. Dan Capello bersedia untuk menurunkan gandingan Alan Dzagoev dan pemain Zenit St Petersburg, Aleksandr Kerzhakov dalam barisan serangannya.

Buat masa ini tiada kecederaan di kem Algeria dan semuanya dengan tenang menunggu masa untuk turun beraksi. Manakala di kem Russia pula hanya Aleksandr Kozlov yang akan menjalani pemeriksaan kecergasan selepas dia mengalami kecederaan kecil ketika Russia tewas kepada Belgium tempohari.

Pemain Tumpuan Algeria  : Nabil Bentaleb
Pemain Tumpuan  Russia  : Alan Dzagoev
Ramalan : Algeria 2 -1 Russia 

1 comment:

Silakan Laser Saye...