Thursday, October 11, 2012

Stadium Nasional Bukit Jalil Sebuah Monumen Kekal



Pendahuluan Cerita

Salam Piala Malaysia. Kini isu stadium menjelma kembali. Buat tahun kedua berturut-turut perlawanan akhir Piala Malaysia diadakan di Stadium Shah Alam. Pada 2011 Shah Alam dipilih selepas Bukit Jalil dikatakan dalam proses baik pulih. Pada tahun ini pula alasan padang masih belum bersedia pula diberikan. Apakah wajar sebuah stadium bertaraf dunia ini hanya layak untuk menganjurkan acara konsert nyanyian rambu ramba sahaja. Sebagai rujukan, kali terakhir Bukit Jalil digunakan secara 'Nasional' adalah pada 31 Ogos 2012 yang lalu untuk satu Majlis Kemerdekaan yang amat meriah.....dan comel....


Cintakan Negara...waaaaaaah

Bukankah ini antara punca kepada jahanamnya padang di Bukit Jalil? Namun atas kapasiti 'Nasional' mungkin ia dihalalkan dan sebelah mata ditutup, sebelah tangan lagi di bawah meja. Siapa tahu bukan? 


2011 vs 2012


Tentang alasan padang masih 70 peratus lembut dan tidak sesuai digunakan itu tidak boleh diterima pakai langsung. Ini kerana pada tahun lepas Oktober 2011, padang di Shah Alam sangat hodoh dan buruk sehingga menyebabkan Sharbinee Allawee melakukan kesilapan ketika hendak membuat tangkapan bola. Namun ia masih dipilih untuk menjadi venue peralawanan akhir. Ketika itu harga tiket perlawanan akhir ialah RM50. Secara kebetulan juga selepas tamat perlawanan akhir itu, Stadium Shah Alam telah ditutup untuk proses baik pulih dan ia dibuka semula pada April 2012 dengan wajah dan kualiti padang yang mantap. 


Apakah sebenarnya yang berlaku dengan SNBJ ini? Adakah benar isu padang sentiasa menjadi penghalang. Tertanya-tanya juga di dalam hati saya berapa kerat sangat perlawanan bolasepak yang diadakan di sini untuk tempoh satu musim? Jika hendak dibandingkan dengan Stadium Tua yang lain seperti Santiago Bernabeu yang dibina siap dibina pada 1947, mampu menganjurkan perlawanan bolasepak saban minggu sambil diiringi terjahan kasar Pepe diatas padang. Langsung tidak pernah kedengaran alasan padang masih belum bersedia.


Memotong, membaja, kawalan rumpai, lebihkan pembenihan dan pengudaraan padang antara cara terbaik mengekalkan kualiti rumput.


Jika benar masalah padang tidak mengapalah. Tetapi jika masalah lain seperti bumbung stadium koyak dan kabel berskru longgar serta berkarat bagaimana pula? Itu belum termasuk masalah kecil yang lain sebagai contoh papan 'scoreboard electoronic' yang sudah berabad jahanam, tandas kotor tidak dibersihkan, tempat solat sempurna tidak ada dan kucing melintas di dalam padang. Oleh itu, tolonglah jaga amanah ini. Peruntukan yang telah diberi Kerajaan itu gunakanlah sebaik mungkin. Perlukah kita menunggu SNBJ runtuh baru nak terhegeh-hegeh menuding telor ke muka orang lain? Pui!!!


Punca


Penutup Cerita


SNBJ diuruskan oleh Perbadanan Stadium Malaysia yang merupakan agensi di bawah Kementerian Belia dan Sukan (Menteri Buih a.k.a IDOLA). Jika perkara mudah untuk menguruskan stadium pun gagal dilakukan dengan sempurna. Bagaimana pula dengan urusan lain yang lebih besar? Dalam dunia yang serba laju dan berteknologi ini masih ada lagi kegagalan seperti ini. Kalau dah malas sangat hendak jaga padang, buat sahaja padang sintetik macam Stadium Jalan Besar Singapura. Korang semua pun boleh tidur lena selepas itu. Ok bye!!!


Berbuih molot cakap pun tak guna...





No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...