Monday, January 7, 2013

Prebiu Liga Super Perlawanan 1



Tarikh: 8 Januari 2013


Sajian Tempe Buat Jang.
Selangor vs Negeri Sembilan (8.45 p.m.)


"Old Trafford" Malaysia sekali lagi akan menjadi saksi memperlihatkan Selangor meneruskan hagemoni mereka sebagai kuasa besar dalam bola sepak di Malaysia. Dengan mempertaruhkan beberapa pemain baru termasuk penjaga gol "Ye Tak Ye" Sharbinee Allawee dan Si Baracudda Mahali Jasuli, pasukan Gergasi Merah ini kelihatan bukan sahaja semakin ampuh, malahan mantap, hebat, makmur, kaya raya...memang gah dan dahsyat sekali.


Selain itu juga Selangor berjaya menggantikan penyerang import mereka yang berat dan boroi iaitu Bosko Balaban kepada seorang pemain yang lebih hebat mobilitinya dan juga fizikalnya. Beliau tidak lain tidak bukan ialah Forkey Doe. Dahulunya dikenali di kalangan penyokong Terengganu sebagai Pok Doe. Namun kini bagaikan dilahirkan semula, beliau mendukung nama baru iaitu Wak Doe pula. Nampaknya para penyokong Selangor, dari Sabak Bernam hingga ke Sepang dan dari Klang hingga ke Gombak sudah bersedia menjadikan Negeri Sembilan sebagai lauk pertama musim ini.

Paling Gah!!!!
Jang pula seperti biasa tenang meredah Lebuhraya Utara Selatan untuk ke Shah Alam dengan harapan mampu memberikan sedikit senyuman manis kepada Ebby Yus dan seluruh warga Nogori Sembilan. Kehilangan Azraai Khor dan beberapa tonggak penting seperti Shukor Adan, Farizal Marlias dan Effa Owana tidak menjadi penghalang buat pasukan Jang memburu sekurang-kurangnya sebiji piala untuk di bawa ke Paroi musim ini.


Pengganti Azraai Khor pula tidak kurang hebatnya. Divaldo Alves bekas jurulatih Persebaya ini mempunyai strategi tersendiri dalam mendapatkan adunan terbaik dari pasukan Negeri Sembilan. Pemain yang veteran seperti Hamsani Ahmad, Fauzi Nan, Zamani Misbah, Eddy Helmi dan Idris Karim sudah pasti akan mendatangkan gerun kepada lawan mereka kerana mereka semua ini bekas pemain kebangsaan yang berwajah peragut. Terkumpulnya mereka semua bagaikan wira di dalam filem 'Expendables'. Jelas Selangor tidak akan mendapat laluan mudah pada perlawanan ini.


Pemain Tumpuan Selangor : Shukor Jusoh
Pemain Tumpuan Negeri Sembilan: Shahurain Abu Samah
Ramalan: Selangor 3 - Negeri Sembilan 1.
Keputusan: Selangor 1 - Negeri Sembilan 0.

Harapan Terakhir Pakcik dan Makcik Felda.

Penyu Tidak Menangis di Felda Palong.
Terengganu vs Felda United (4.45 p.m.)


Pertembungan kedua pasukan ini mungkin akan menjadi perlawanan pembukaan yang terpaling bosan. Manakan tidak, Terengganu yang kelihatan semakin hilang cita-citanya akan bertemu sebuah pasukan yang ditubuhkan tanpa cita-cita yang padu. Persediaan sangat perlahan buat pasukan Terengganu musim ini selepas mereka melepaskan 10 pemain utama ke serata Malaysia. Jurulatih baru di bawa masuk iaitu Elavarasan yang secara kebetulan juga bekas jurulatih Felda United.


Perlawanan di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, maaf terlupa pula stadium itu sudah runtuh. Perlawanan di Stadium Ismail Nasiruddin Shah ini akan menyaksikan Effa Owana sebagai penggempur harapan skuad 'keropok lekor' ini. Meninggalkan pasukan Jang selepas pihak pengurusan PBNS gagal menunaikan permintaan gaji beliau yang pada pandangan seorang pengkritik bola sepak terkenal dunia Azlan Johar sebagai melampau. Adakah Owana berjaya mengulangi prestasi cemerlang beliau seperti awal musim 2012? Kita tunggu dan lihat sahaja nanti.


Felda United pula bertindak berani dengan mengambil seorang jurulatih yang mempunyai reputasi hebat dalam menjahanamkan sesebuah pasukan bola sepak. K. Devan ialah individu yang bertanggungjawab dalam menjahanamkan Selangor dan Johor FC beberapa musim terdahulu. Kini mungkin dengan misi yang sama untuk membawa pasukan Felda United kembali ke Liga Perdana.


Selain itu, dalam membantu misi beliau untuk menuju ke Liga Perdana musim 2014 nanti, Felda United telah merekrut beberapa pemain dari Kedah seperti Helmi Eliza, Amar "Pirlo" Rohidan, Azmizi Azmidan dan juga Fadly Baharum. Sebab itulah agaknya Fakri Saarani awal-awal lagi telah berambus dari Felda United. Mungkin kerana sudah menghidu gerakan halus freemason ini.


Pemain Tumpuan Terengganu : Effa Owana.
Pemain Tumpuan Felda United: Shahrizal Saad.
Ramalan: Terengganu 0 - Felda United 0.
Keputusan: Terengganu 1 - Felda United 1.

Hebat dan berpandangan jauuuuuuh...


Pertarungan Menjaga Hati Kekasih.
Pahang vs Johor Darul Takzim (8.45 p.m.) - Siaran Langsung ASTRO ARENA 801


Pertamanya sekali kawe ingin meminta maaf kerana kesilapan paparan waktu perlawanan antara Pahang dan Johor. Waktu sebenar perlawanan ialah 8.45 malam. Berbalik kepada perkara pokok. Pahang dan Johor berpisah tiada. Begitulah ibaratnya mereka ini, bagaikan pasangan kekasih. Pahang dengan reputasi Soltan Bola sudah pasti akan berlawan habis-habisan. Almaklumlah selepas tewas kepada Johor Original dalam kejohanan 4 penjuru piala TMJ bulan lepas.


Dollah Salleh semakin pasti akan menggunakan kepantasan Gopinathan dan kelincahan Alex di sebelah kiri dan kanan pasukan mereka. Manakala Hafiz Kamal pula akan semakin berbisa apabila digandingkan dengan pemain yang baru dibeli dari Selangor, Azidan Saruddin. Ampuh di posisi penjaga gol ialah Yob yang pernah mendapat perhatian dari pasukan Blackburn Rovers, Nasril Nourdin. Jelas pasukan ini sudah bersedia untuk menghadapi Darul Takzim FC.


Darul Takzim FC bertandang ke Stadium Darul Makmur demi menjadi pasukan pertama yang bakal menumbangkan Tok Gajah di sarangya sendiri. Namun masih tidak diketahui adakah hati seorang kekasih perlu dijaga menjelang perlawanan ini? Ia masih menjadi misteri dan penuh tanda tanya. Tetapi buat Fandi Ahmad, tugasnya adalah menjulang Darul Takzim ke puncak dunia. Bagi beliau, menang adalah hebat, kalah adalah bangang, tetapi seri adalah rezeki.


Semua mata tertumpu kepada barisan pemain Darul Takzim, sama ada mereka mampu ataupun tidak memikul reputasi sebagai pasukan teragung abad ini, hanya masa akan menentukan. Kawe tidak mahu lagi menyebut nama-nama pemain mereka kerana umum sudah mengetahui yang mana hebat dan yang mana hanya gah pada nama. Mampukah lelaki bernama Wak Lan membentuk gandingan ampuh bersama Safee Yang Menonggeng dan Danny Guiza? Menggigil telur nak jawab.....


Pemain Tumpuan Johor Darul Takzim  : Muslim Ahmad.
Pemain Tumpuan Pahang : Azamuddin "Alex" Akil.
Ramalan: Pahang 0 - Johor Darul Takzim 4.
Keputusan: Pahang 3 - Johor Darul Takzim 2.


Yob Menyahut Seruan The Titans
Perak vs T-Team (8.45 p.m.)


Ramai yang kecewa dengan entri aku yang lepas apabila mengatakan Liga Super tahun ini akan bermula tanpa pasukan dari utara Malaysia. Ya, aku terlupa akan Perak. Bukannya sengaja, tetapi kehebatan Perak yang mempunyai rekod bersih tidak pernah turun ke divisyen bawah semenjak naik dari Divisyen 2 pada tahun 1989 (ataupun boleh dikatakan sejak Liga Semi Pro diperkenalkan). Malahan Perak juga merupakan pasukan yang masih kekal untuk bersaing dalam Piala Malaysia setiap tahun.



Jadi aku seperti dibuai angan-angan penuh yakin yang Perak bukan pasukan utara. Kerana pasukan dari utara yang lain seperti Kedah, Perlis dan Pulau Pinang tidak kelihatan musim ini di Liga Super. Sebagai contoh lain, Melaka juga semakin hilang dari peta bola sepak Malaysia. Jadi tidak mustahil apabila Melaka juga akan tergugur dari zon selatan akibat kebanganggannya.


Sememangnya penyokong bola sepak di Malaysia masih amatur. Baru sahaja aku jentik telur bola sepak Johor dan utara, menggelipas semua mengutuk aku. Tengok, aku dah merepek jauh dari tajuk ni. Kesian pasukan T-Team.


T-team musim ini tidak mahu lagi menjadi pasukan yang hina. Peter Butler dijangka akan menurunkan gandingan 'Double M' di bahagian pertahanan tengah iaitu Mazlizam-Marzuki. Manakala pemain import berpengalaman luas George Boateng akan menjana bahagian tengah pasukan T-Team. Melengkapkan pasukan ini ialah Caleb Folan bagi menjalankan tugas amal membolosi gawang pasukan Yob. Jelas lagi nyata T-Team adalah cabaran pertama yang besar buat Perak.

Perkembangan hidung dan gigi tak dapat nak 'cover' selepas berjumpa artis di majlis perasmian jersi pasukan T-Team.

Pemain Tumpuan Perak  : Amirul Hadi.
Pemain Tumpuan T-Team : Marzuki Yusof
Ramalan: Perak 2 - T-Team 2.
Keputusan: Perak 1 - T-Team 0


Tarikh: 9 Januari 2013

PKNS Santapan Sulung Sang Kijang
Kelantan vs PKNS (8.45 p.m.)


PKNS sememangnya dalam keadaan bahaya apabila dijadual bertemu Kijang Terluka dalam perlawanan pertama. Dengan kumpulan pemain yang kecil dan tidak sehebat Kelantan. Sudah pasti pasukan PKNS akan bergantung 100% kepada kepala otak Haji Abdul Rahman yang sangat bergeliga umpama batu zamrud tu. Dan semestinya PKNS tidak akan mudah mengalah dalam perlawanan ini kerana musim lepas mereka gemar melakukan kejutan apabila bertemu pasukan yang lebih gah daripada mereka. Bak kata pepatah orang putih..."Giant Killer"..


Bojan Hodak seperti menerima penampar sulong daripada Halim Napi berikutan kekalahan kepada ATM tempohari. Menggunakan formasi baru 4-2-3-1 sebagai percubaan ternyata memakan diri. Keita Mandjou pula kelihatan tua dan malu-malu kucing di hadapan gol. Pada usia 33 tahun, beliau sudah tidak selincah 'tupai tanah' lagi. Ketiadaan Subramaniam juga yang hanya akan sembuh lebih kurang pada bulan Jun nanti sedikit sebanyak mengganggu persediaan skuad Kelantan.



Bagi seluruh warga Cik Siti Wan Kembang....dari Pasar Borong Wakaf Che Yeh mebawalah ke Jeram Lenang, mereka semua sudah bersedia meraikan kejayaan pertama musim ini dalam perlawanan sulung Liga Super Malaysia 2013.


Pemain Tumpuan Kelantan : Zairo Anuar.
Pemain Tumpuan PKNS : Patrick Ronaldinho
Ramalan: Kelantan 2 - PKNS 0.
Keputusan: Kelantan 2 - PKNS 1

Hancurkan Temasik kata Zed Zaidi.
ATM vs LionsXII (8.45 p.m.) - Siaran Langsung ASTRO ARENA 801


Sememangya ATM adalah pasukan yang paling sesuai menyekolahkan Temasik FC ini. Dengan permulaan cemerlang menjuarai Piala Soltan 1881, anak buah Sathianathan kelihatan bersemangat lebih daripada biasa bagaikan baru sahaja mendapat suntikan morphine. Namun Sathianathan pantas memberi amaran kepada pemainnya agar tidak terlalu dibuai kejayaan menewaskan Kelantan. Jika terleka, sudah pasti LionsXII akan mudah menewaskan mereka.



Besar kemungkinan ATM akan menurunkan pemain yang sama ketika menewaskan Kelantan dengan Farizal Harun masih diberi kepercayaan menjaga gawang gol walaupun kadangkala aksinya sedikit kabut. Dengan kehadiran pemain berpengalaman seperti Shukor Adan, Hairuddin Omar, Rezal Zambry dan Irwan Fadli, ia sedikit sebanyak pasti akan membantu ATM dalam menguasai perlawanan ini.


LionsXII pula masih dalam suasana kejayaan menjulang Piala Suzuki. Namun kawe masih lagi tidak dapat memastikan sama ada pasukan Singa Tua atau Muda yang akan bermain dalam Liga Malaysia 2013 ini. Mungkin agaknya kawe tidak pandai mencari sumber lobang. Tetapi Singa mana sekalipun yang akan diturunkan, sudah pasti akan diketuai oleh V. Sundramoorthy yang juga turut kelihatan hadir ketika pertemuan Kelatan-ATM tempohari.


Mampukah Singa mempertahankan kotanya dengan menggunakan batang pisang dari serangan 'The Gladiators' ? Pui!!!


Pemain Tumpuan ATM : K. Reuben
Jurulatih Tumpuan LionsXII:  V. Sundramoorthy
Ramalan: ATM 2 - LionsXII 1.
Keputusan: ATM 0 - Lions XII 1.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...