Monday, May 13, 2013

Prebiu Liga Super Perlawanan 18


Liga Super 18 | Mei 17, 2013 (Jumaat)


Kontroversi MB 
Perak mln Terengganu
8.45mlm, Std Perak, Ipoh

Kerja-kerja amal pasukan Perak untuk memperbaiki kedudukan dalam liga sekali mungkin tergendala minggu ini kerana Rafael Souza Novais, Paulo Rangel dan Mohd Farizal Marlias terpasa disisihkan kerana penggantungan. Rafael diarahkan keluar padang ketika seri 1-1 dengan Selangor. Manakala Rangel dan Farizal sudah mengutip kad kuning yang ketiga. Selain itu Shahrulnizam Mustapa, V Thirumurugan, S Chanturu dan M Sivakumar pula disahkan masih cedera dan belum pasti akan diturunkan menentang Terengganu.

Terengganu pula akan turun tanpa kehadiran Ismail Faruqi yang dilayangkan kad merah ketika seri 2-2 menentang Pahang minggu lepas. Namun keadaan ini tidak akan memberi sebarang kesan kerana sesiapa pun penggantinya akan bersedia 101% untuk menggalas tugas tersebut. Mohd Khairul Ramadhan Mohd Zauwawi buat masa ini disebut-sebut sebagai pemain paling berharga buat Terengganu musim ini berikutan persembahannya serta jaringan golnya yang bertaraf dunia mengalahkan Lionel Messi.

Setelah dikaji selidik, Perak akan membawa pulang 3 mata tanpa rasa ragu di hati ini.

Pemain Tumpuan Perak: Mohd Noor Hazrul
Pemain Tumpuan Terengganu: Mohd Khairul Ramadhan Mohd Zauwawi
Ramalan: Perak 2 - Terengganu 0


Tiada Masalah Buat Fandi
Terengganu PBDKT T-Team mln Johor Darul Takzim FC
4.45ptg, Std Sultan Ismail Nasiruddin Shah, KT

Umum tahu pemburuan menjadi juara liga super bukanlah satu tugas mudah. Banyak halangan yang perlu ditempuhi, tidak lupa juga ujian-ujian yang mendatang tiba baik di atas padang mahu pun di luar padang. Inilah yang membezakan di antara juara-juara Liga Super seperti Selangor, Pahang, dan Kelantan berbanding kelab bawahan seperti T-Team dan JDT.

Minggu ini mereka akan bertembung sesama sendiri dibawah mentari petang Kuala Terengganu. Jika di atas kertas memang tiada masalah buat pasukan JDT kerana T-Team ketika ini merupakan sahabat baik Negeri Sembilan yang setia menduduki tangga bawahan liga. Andai kalah JDT nanti, kita tunggu sahajalah anak raja bertitah. Huh!!

Pemain Tumpuan Terengganu PBDKT T-Team: TIADA
Pemain Tumpuan  Johor Darul Takzim FC: Mohd Nurul Azwan Roya
Ramalan T-Team 2 - Johor Darul Takzim FC 2. 


Karma Soltan Bola 
Pahang mln Lions XII FC
8.45mlm, Std Darul Makmur, Kuantan

Mampukah Jalaluddin Jaafar mengekang LIONS XII pasukan yang mempunyai barisan dan teknik menyerang, serta perlu diingat, gaya permainan penuh dramatik dan menarik, Jumaat ini di Darul Makmur?

Saya diberitahu dari satu sumber yang sah, Jalaluddin Jaafar, sering terganggu tidur malamnya kerana risaukan Shahril Ishak . Setelah 10 tahun asyik berlatih tanpa bermain dalam perlawanan peringkat tertinggi, beliau kurang yakin dengan kudratnya untuk 'menjaga' Shahril Ishak yang sedang 'meletop'. Namun Dollah Salleh terpaksa juga menggunakan kuda tua ini untuk memantapkan barisan pertahanannya.

Momentum LIONS XII adalah pada tahap tinggi sekarang ini. Bagi mereka, satu perlawanan penting selepas selesai satu perlawanan besar adalah rutin dan menjadi kegemaran pemain. Mereka sentiasa dahagakan perlawanan mencabar melawan pasukan besar. Mereka sentiasa bersedia, tidak kisah 2 perlawanan seminggu. Tidak kisah pasukan besar Real Madrid Malaysia ini.

Pemain Tumpuan Pahang: Azamuddin Akil
Pemain Tumpuan LIONS XII: Shahil Ishak
Ramalan: Pahang 3 - LIONS XII 2.


Liga Super 18 | Mei 18, 2013 (Sabtu)


Peluang Terakhir

ATM mln Negeri Sembilan 
8.45mlm, Std Tuanku Abdul Rahman, Paroi

Tidak perlu bercerita panjang lebar tentang perlawanan ini kerana ATM kelihatan terlampau kuat untuk ditewaskan pasukan Nogori dalam misi mustahil mereka untuk merekodkan kemenangan pertama musim ini dalam liga super. Walaupun ATM akan turun sebagai tuan rumah, namun Nogori masih berpeluang melakar kejutan kerana mereka sudah biasa beraksi di Paroi. Jikalau kalah pun mungkin tidaklah dalam margin yang besar. Apa yang jang sekalian perlu lakukan ialah berdoa agar tidak kalah dimalukan di tompek sendiri.

Pemain Tumpuan ATM: Hai-O
Pemain Tumpuan Nogori: TIADA
Ramalan: ATM 3 - Nogori 0


Clash of The Reds 
Kelantan mln Selangor 
8.45mlm, Std Sultan Muhammad IV, Kota Bharu

Di Malaysia secara amnya, hanya ada dua kelab bola sepak yang utama. Kelantan dan Selangor. Selebihnya hanya kelab lain-lain. Dan kedua-dua kelab tersebut ibarat syurga dan neraka perbezaannya. Tetapi duopoli seperti lazimnya melibatkan pertentangan dua kuasa yang berbeza. Macam kebaikan dan kejahatan, syurga dan neraka, Amerika Syarikat dan Soviet Union mahupun Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. Ada Paham?

Bercakap mengenai Kelantan dan Selangor, kedua-dua pasukan yang digembar-gemburkan bakal merampas puncak klasemen dari LIONS XII menjelang pusingan kedua setakat ini masih belum merampas puncak klasemen nampaknya. Satu pihak diberi jolokan ‘The Red Giant’, manakala satu pihak lagi dituduh pernah mencuba membakar stadium mereka ketika tewas dengan pasukan jirannya dalam satu aksi derbi yang mendebarkan.

Amri ‘Red Giants Slayer’ masih lagi relevan untuk disenaraikan dalam usaha Selangor mencari gol bersama-sama Forkey Doe. Manakala Kelantan musim ini lebih mengutamakan permainan berpasukan untuk merobek gawang lawan. Tentunya kapitan marbel Piya berazam untuk menjaringkan gol sekali lagi menerusi sepakan penjuru.

Pemain Tumpuan Kelantan: Piya
Pemain Tumpuan Selangor: Wak Am
Ramalan Kelantan 2 - Selangor 2


Kebangkitan Kelab
Selangor PKNS FC mln KL Felda United FC
8.45mlm, Std Shah Alam

Keseluruhannya, Felda bermain secara KOMPLIKATED. Terlalu banyak memusing bola, passing dan backpass. Mereka semacam tidak nampak lobang. Tidak ghairah untuk mencuba. Amar Rohidan 100% di luar form. Bila mana fungsi enjin dibahagian tengah tidak membantu atau melakukan hantaran kepada penyerang, macamana gol mahu dihasilkan?

Gaya permainan PKNS sangat mudah. Menyerang untuk menghasilkan gol melalui percubaan -percubaan. Mereka tidak banyak membuat passing yang komplikated. Mereka tidak melakukan passing kepada semua pemain dalam proses melakukan serangan. Felda United, dalam satu-satu serangan, tidak kurang dari 10 kali membuat passing sesama sendiri, menukar side dan juga back pass. Kesannya mereka sering tewas kerana lambat untuk menghasilkan gol.

Pemain Tumpuan: PKNS
Pemain Tumpuan: Felda
Ramalan: PKNS 3 - Felda 0

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...