Saturday, April 4, 2015

Siri Kecelakaan Bola Sepak Malaysia Diteruskan Dalam Gaya Yang Serupa Tapi Berbeza Pelaku.

Rileeeeeekssss

Siri Kecelakaan Bola Sepak Malaysia Diteruskan Dalam Gaya Yang Serupa Tapi Berbeza Pelaku.

Kah...kah...kah...Izinkan hamba ketawa terlebih dahulu. Terima kasih semua.

Selepas aku selesai menonton filem Furious 7, aku bertanya kepada diri sendiri. Apa benda selain daripada buat filem yang Malaysia ni tak pernah nak pawer dari dahulu sehinggalah ke hari ini. Haaaa...bola sepak.

Sebenornya aku ketawa tadi bukannya hape. Teringatkan Razip Ismail. Mungkin ada yang tidak tahu apa sumbangan beliau ini dalam bola sepak dari sudut kejurulatihan. Begini ceritanya.

Razip Ismail bergelut semasa melatih pasukan Kuala Lumpur dari tahun 2008 hingga 2012 dan melalui proses relegasi iaitu menghantar pasukan The City Boy ke lembah jahanam. Dengan tidak semena-mena beliau dilantik menjadi jurulatih pasukan Harimau Muda B pula. Apa yang berlaku selepas itu?

Harimau Muda B berjaya menduduki tempat kedua corot pada 2013 dan kemudiannya memperbaiki kedudukan mereka ke tangga tercorot liga pada tahun 2014. Pada tahun 2014 mereka hanya menang 6, seri 2 dan kalah 19 perlawanan. Sembilan belas woih!!!

Menengokkan keadaan ini, mari aku tanya berapa ramai pemain yang telah beliau ketengahkan daripada Harimau B sepanjang 2 tahun beraksi di Liga S? Yilllleeeek!!!

Tahukah engko semua juga? Sembilan daripada sebelas pemain yang Razip Ismail guna untuk menjulang Piala Emas Bangabandhu tempohari adalah pemain yang sama digunakan oleh Ong Kim Swee dalam Liga Perdana Queensland Australia.

Jadik, apa macam semua? Sudah nampak ke mana arah perginya bola sepak kita kelak? Kita nak salahkan siapa pula dengan kegagalan kali ini? FAM? Razip Ismail?

Sekali lagi aku tanyakan kepada semua penggemar FAM. Sampai bila kita hendak berpuas hati dengan Emas Sukan Sea? Bak kata seorang pakar bola sepak.

'Emas sukan sea ini umpama menang emas untuk kejohanan rumah sukan sekolah antara rumah hijau, biru, kuning dan merah. Bila fight untuk daerah memang tercirit. Fight untuk negeri pulak memang sembelit'

Akhirnya aku menjumpai masalah sebenar Siri Kecelakaan Bola Sepak Malaysia. Masalah bolasepak kita berpunca dari telur:
Pemain kita berat telur. Sepak bola pun ikut arah telur.
Pengurusan bola sepak kita berfikir dan bercakap menggunakan telur.
Takde pengkritik sukan yang berani cakap kena mantapkan lagi permainan lepas bergelar jaguh ASEAN. Ada pun beberapa kerat sahaja, selebihnya semua nak menjaga telur.
Dengan tahap bola sepak yang statik sekian lama, masih ada media kita bersikap takde telur. Menang Piala Bangladesh heboh dengan pujian satu Malaya.
Pada yang mengambil jalan alternatif cuba mengkritik, dikata pulak senak telur dan tahu kondem ajek.

Sudaah lama orang kita dipaksa untuk berpuas hati dan jangan banyak soal. Duduk diam-diam teruskan sokongan dan goyang telur. Masalahnya sampai bila? Engko letaklah Carlos Queiroz sekalipun tapi kalau FAM sendiri tidak berubah secara TOTAL, Siri Kecelakaan Bola Sepak Malaysia Tetap Akan Diteruskan Dalam Gaya Yang Serupa Tapi Berbeza Pelaku Sahaja.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...