Saturday, April 20, 2013

Cereka Khas Lagi Jujur: Syed Adney, Afiq Azmi dan Khyrill Muhymeen



Syed Adney

Pada awal kemunculan Syed Adney sekitar 2006, seluruh Malaysia gempar. Khabarnya seorang pemain jelmaan Bruce Grobellar bakal lahir di Tanah Melayu. Kini muncul harapan Malaysia untuk kembali menjadi gergasi Asia. Jurulatih bawah 23 tahun ketika itu, B. Sathianathan pantas memanggil beliau untuk kejohanan Sukan Asia di Doha, Qatar. Aksi pertamanya ialah menentang Oman. Malaysia tewas 1-3. Baki 2 perlawanan Malaysia turut tewas kepada China (1-3) dan Iraq (0-4). Syed Adney pulang hampa selepas membenarkan gawangnya bocor sebanyak 10 kali sepanjang kejohanan ini berlangsung.

Selepas itu kariernya agak suam-suam kuku. Baik di peringkat negeri/kelab mahupun antarabangsa. Paling gemilang pun adalah kejayaannya memikat hati Siti Saleha. Syed Adney ada membuat beberapa penampilan untuk skuad bawah 23 tahun pada Pestabola Merdeka 2007 dan Kelayakan Sukan Olimpik 2008. Namun, kemunculan pemain lain seperti Sharbinee Allawee, Farizal Marlias, Khairul Fahmi dan terkini Nor Azlan, menutup terus peluang beliau untuk membuat ‘comeback’ dalam pasukan utama kebangsaan. Di Malaysia, tidak akan ada peluang untuk seseorang pemain itu kembali bangkit selepas mengalami kejatuhan. Sebagai contoh,ia terbukti terjadi kepada penjaga gol seperti Helmi Eliza.  

Tahun ini Syed Adney bermain untuk pasukan Terengganu selepas berkelana di Sabah. Manakala sebelum itu beliau bermain untuk skuad Kelantan dan UPB My-Team. Walaupun berwajah dan berdarah Inggeris, tidak semestinya aksi di atas padang pun serupa 'penjajah'.



Afiq Azmi



Sekiranya negara Serbia berbangga memiliki Nocola Zigic. Kita juga boleh mendabik dada mempunyai pemain muda berprofil tinggi, Afiq Azmi. Untuk pengetahuan semua, Afiq Azmi memulakan karier remajanya di Perlis. Sehinggalah pada suatu hari beliau tersedar bahawa bermain di negeri yang tiada restoran Mc Donalds itu adalah sia-sia sahaja. Ibarat peribahasa Melayu yang sering diguna pakai oleh orang Inggeris "like pouring water into the taro leaf". Afiq mengambil keputusan untuk mengembara sejauh 503 kilometer, 5 jam dan 8 minit semata-mata ingin beroleh peluang beraksi untuk sebuah lagi pasukan bangang, Kuala Lumpur. Namun berkat ketabahan beliau, persembahan mantapnya bersama pasukan Lembah Kelang itu, berjaya menarik minat pasukan Kelantan.

Kelantan telah meminjam Afiq untuk saingan Piala Malaysia 2012. Dengan fizikal yang tinggi namun mudah lentur. Jelas tandukan padu di udara adalah senjata utama beliau. Beliau turut cemerlang ketika bersama Kelantan dan aksi Afiq ini mula menarik minat pasukan Selangor. Akhirnya Selangor berjaya memiliki Afiq musim ini ketika Kuala Lumpur telah pun tersingkir dari liga super. Tetapi sudah resam anak muda yang berdarah manis. Emosi dan kemarahan kadangkala tidak dapat dibendung. Oleh itu Afiq telah diletakkan di bawah jagaan rapi Irfan Bakti dan P.Maniam yang secara kerap menerapkan tarbiah kerohanian di dalam jiwa Afiq supaya lebih tenang dan berjaya menjadi antara bakal penyerang tebaik di Malaysia.

Pada usia yang muda dan baru sahaja berumur 24 tahun. Perjalanan kariernya masih jauh dan masih banyak yang perlu dia pelajari. Ini termasuk selok-belok untuk mengelakkan daripada gangguan Emma Maembong, Nelydia Senrose dan Wawa Zainal.




Khyril Muhymeen

Tiada perkataan hebat yang sesuai untuk seorang insan bernama Khyril Muhymeen. Menjadi penjaring terbanyak untuk pasukan Kedah dengan 14 gol pada musim lepas. Hanya kecederaan yang menjadi penghalang untuk beliau menjaringkan 40 gol semusim untuk Kedah. KM juga merupakan ahli tetap untuk kejayaan silam Kedah, iaitu 'double treble' pada musim 2006/07 dan 2007/08. Beliau juga berada dalam skuad Sathianathan yang menjadi Juara Pestabola Merdeka 2007. Dari sini kita dapat lihat bahawa KM adalah seorang pemain yang mempunyai banyak pengalaman bersama pasukan kebangsaan Malaysia.

Buat masa ini beliau sedang berjuang bersama-sama pasukan Kedah di Liga Perdana. Sama ada Kedah berjaya naik semula ke Liga Super musim depan, itu kita kena tunggu. Walaupun hanya beraksi dalam Liga kedua tertinggi di negara ini, namanya tidak pernah tercicir dalam senarai Rajagopal.  Mungkin kerana di dalam liga super tidak ada pemain serangan yang benar-benar laju, tangkas di hadapan gol dan punyai tandukan tajam sehebat Khyril Muhaymeen. 

Kini beliau sedang mengamalkan peminuman secara sihat Kopi Capuccino bagi mengekalkan stamina serta fokus ketika permainan. Dan juga mohon tiada gangguan dari Izara Aisyah. La pulaaaaak.

1 comment:

Silakan Laser Saye...