Friday, April 5, 2013

Prebiu Liga Super Perlawanan 12


Liga Super Perlawanan 12 : Apr 12, 2013 (Jumaat)


Salah Siapa?
Terengganu mln Johor Darul Takzim FC 
4.45ptg, Std Sultan Ismail Nasiruddin Shah, KT


Salah siapakah Guiza tidak gembira? Salah siapakah Terengganu mudah hilang fokus? Pada perlawanan pusingan pertama Terengganu hampir sahaja berjaya memalukan JDT di Larkin. Tetapi JDT masih kekal ampuh dengan rekod tanpa kalah di Larkin dan akhirnya mereka berjaya menamatkan saingan pusingan pertama Liga Super di tangga ke-3. Manakala Terengganu di tempat ke-8.


Pada aksi yang lepas, mengikut ratings yang dikeluarkan oleh jabatan sukan Goal.com dan juga Fox Sports, purata semua pemain kedua pasukan mendapat 6 dan 7 mata manakala terdapat 2 pemain mendapat LAPAN MATA iaitu Dani Guiza dan Effa Owana. Sementara penguasaan bola pula 51% memihak kepada JDT. Ada tak pemain tempatan dapat 8 mata? Sila tanya Rajagopal kenapa ini semua berlaku.


Sebenarnya Terengganu bermain lebih cantik dari JDT. Ketika JDT lebih cenderung bermain bola cara British iaitu menghantar bola ke dalam petak penalti sepantas yang boleh dengan hantaran-hantaran bola jauh, Terengganu bermain lebih cantik. Hantaran pendek dan pantas serta gentel sana dan gentel sini melalui gandingan Ashaari dan Manaf Mamat. Permainan Terengganu  memang lain. Cuma Owana sahaja yang kadangkala gelojoh apabila mendapat bola.


Siapakah pula yang boleh diharapkan JDT sekiranya Guiza tiada? Norshahrul Idlan adalah jawapan JDT kepada sekiranya berlaku kehilangan bintang sensasi mereka Dani Guiza dan Del Nero. Apabila Fandi Ahmad meletakkan beliau sebagai  'topman' dalam game menentang Terengganu ini, aku terus yakin dengan pilihan taktikal Fandi Ahmad. 'Solo or duo' serangan JDT tetap berbisa…bagai duri dalam daging! Safiq Rahim pun sudah boleh bersara!!.


Pemain Tumpuan Terengganu: Ashaari Samsuddin
Pemain Tumpuan JDT: Safiq Rahim
Ramalan: Terengganu 2 - JDT 1.

Keputusan:Terengganu 0 - JDT 1


Hisyamuddin Shaari

Demi Maruah Pasukan.
Perak mln Selangor PKNS FC
4.45ptg, Std Perak, Ipoh


Perak sudah bersedia menerima kedatangan PKNS di lumut dengan hati yang terbuka. Perlawanan pusingan pertama di Shah Alam, Perak berjaya menewaskan PKNS hasil jaringan pemain tengah kelahiran Sabah iaitu Rafiuddin Roddin. Nampaknya PKNS betul-betul disekolahkan oleh Perak. Yang membuatkan aku tertanya-tanya, adakah ini bermakna Lions XII dan Pahang sebenarnya ditadikakan oleh PKNS pada pusingan pertama liga tempohari?


Ketika Azraai Khor diminta mengulas tentang kemenangan ini, beliau berkata... “Kami bermain dengan baik di separuh masa pertama. Kami amat bertuah untuk menjaringkan gol di penghujung separuh masa kedua. Kemudian semuanya menjadi lebih mudah. Saya sungguh berbangga melatih pasukan ini kerana mereka pemain yang berkualiti. Saya juga ingin mengucapkan selamat mengundi kepada seluruh warga Malaysia. Harap tidak terlalu awal.”


Buat masa ini peluang adalah 50-50 untuk kedua pasukan mendapat 3 mata penuh sekaligus mendaki lebih tinggi di dalam carta liga. Sekali lagi kita akan dapat melihat 2 jurulatih terkemuka Malaysia beradu taktikal dalam aksi yang penuh mendebarkan ini.

Pemain Tumpuan Perak: Hisyamuddin Shaari
Pemain Tumpuan PKNS: Mohd Nizad Ayub
Ramalan: Perak 0 - PKNS 0
Keputusan:Perak 2 - PKNS 2


Liga Super Perlawanan 12 Apr 13, 2013 (Sabtu)


Kerang Bakar Nogori 9.
Negeri Sembilan mln Lions XII FC
8.45mlm, Std Tuanku Abdul Rahman, Paroi


Sebenarnya apa kena mengena antara kerang bakar dan Negeri Sembilan? Sudah tentulah 'the bakar part'. Seharusnya setelah dimalukan beberapa kali oleh semua orang, maka 'The Jangs' harus lebih terbakar semangat untuk memberi sokongan dengan penuh hati dan perasaan kepada 'The Mighty Hobin Jang Hobin'. Biarlah mereka hendak mengatakan kita sedang delusional ataupun angan-angan Mat Jenin, selagi darah merah mengalir dalam diri, selama itu kasih sayang tidak berbelah bagi kita berikan kepada pasukan Negeri Sembilan.


Ayoh Jang dan Milah sekalian!! Marilah berjuang demi pasukan Nogori kita!! Lawan Lions XII, jangan kalah bodoh lagi. Jangan sampai aku mula mencarut. Tidak sopan dilihat orang. Lions XII akan menjadi lauk pauk yang enak di Paroi. Ini kalilah!!!!

Pemain Tumpuan Negeri Sembilan : William Paul Modibo
Pemain Tumpuan Lions XII FC: Safuwan Baharudin
Ramalan: Negeri Sembilan 2 - Lions XII FC 0.
Keputusan: Negeri Sembilan 1 - Lions XII FC 1

Hanya ada di Selangor

Keangkuhan Sejati
Selangor mln KL Felda United FC
8.45mlm, Std Shah Alam


Sekarang ini kalau di Felda, dari Taib Andak membawa ke Bera orang hanya bercakap tentang kehebatan Selangor FA. Aku dengar cerita di Kuala Lipis pun sama, kecuali bebudak penyokong pasukan Pahang. Tapi set ni semua jenis lepak mamak minum air kosong dengan roti krim strawberi. Memang tak ‘up to date’ kata Irfan Bakti. Bahkan mengikut luahan Zainal Abidin Hassan yang aku jumpa malam tadi di Lagenda 17, tidak mustahil Selangor boleh mencatat sejarah memenangi Liga Super musim ini jika mereka membeli beberapa pemain berkaliber lagi sebelum tertutupnya tingkap perpindahan 22 April ini. Pemain macam Norsharul Idlan, kata Zainal lagi.


Tapi Selangor tidak kehilangan mana-mana tonggak utama ketika ini. Ini yang membuatkan aku dengan penuh rendah diri dan tawaduk, memilih Selangor untuk menang mudah ke atas Felda United nanti sambil aku duduk depan TV dan makan murtabak baik punya. Berapa gol? 3-0 cukuplah. Aku letak Amri Yahyah dengan 2 gol dan satu lagi gol jaringan Forkey Doe. Jangan tiba-tiba Amri Yahyah tandatangan kontrak dengan Manchester United esok sudah. Kalau tidak kacau juga tekaan aku nanti.


K Devan pula berkata dalam nada tamil tapi fasih bahasa Melayunya: “Pening juga, ada peluang boleh menang, kami tetap gagal menggunakannya. Penyudah kami memang kurang baik sejak dari awal musim lagi. Mungkin kena tukar stadium baru boleh menang di gelanggang sendiri. Selepas ini kami membawa masuk tiga pemain baru iaitu Mohizam Shah Dawood, K Rajan dan Azmi Muslim. Jika jumpa penyerang import yang lebih bagus pula, kami akan pertimbangkan kerana Mohammed Ghaddar dibelenggu kecederaan belakang.”

Pemain Tumpuan Selangor: Amri Yahyah
Pemain Tumpuan Felda Utd: Syazwan Zainon
Ramalan: Selangor 3 - Felda United 0.
Keputusan: Selangor 2 - Felda United 0.


Pahang Not Dead!!!
Pahang mln Terengganu PBDKT T-Team
8.45mlm, Std Darul Makmur, Kuantan


Momentum kemenangan Pahang nampaknya sangat kuat. Jumlah jaringan juga agak tinggi dengan 17 gol sudah mereka jaringkan. Dijangkakan mereka akan bermain dengan baik. Mungkin lebih baik dari Manchester United. Mereka memang terkenal dengan permainan baik dan cantik. Tapi mungkin cuma baik dan cantik sahajalah...sorakan dari Darul Makmur mampu mengkucar-kacirkan pasukan T-Team. Pemain-pemain T-Team juga ini belum kena siku Jalalluddin Jaafar lagi. Nanti mereka tahulah tu bisanya macam mana.


Perlawanan pusingan pertama juga berpihak kepada Pahang. Peminat T-Team mungkin masih ingat perlawanan pusingan pertama yang berlangsung bulan Mac lepas di mana dalam perlawanan itu anak buah Dollah Salleh berjaya memalukan Peter Butler. Apakah mereka sanggup melihat aksi yang serupa nanti?


Pahang juga kembali mendapat momentum mereka dengan kemenangan ke atas T-Team bulan lepas. Walaubagaimanapun, mereka masih belum mempamerkan keupayaan sebenar sebagai pasukan Pahang yang terulung di mata Soltan Bola. Kemenangan dengan permainan bergaya keatas T-Team nanti baru boleh dikatakan yang 'Tok Gajah Telah Kembali!' Gandingan Alex-Koji bersama Faizul Hussin di tengah begitu berbisa. Bagaikan duri dalam daging kata Hafizal Hamad.


Ramalan aku Pahang 2 - 0 T-Team dan selepas perlawanan itu, T-Team terus terlungkup dan merudum macam biasa.


Pemain Tumpuan Pahang: Muhd Fauzi Roslan
Pemain Tumpuan T-Team: Mohd Muinuddin Mokhtar
Ramalan: Pahang 2 - T-Team 0.
Keputusan: Pahang 2 - T-Team 1.


Tebus Dendam
Kelantan mln ATM
8.45mlm, Std Sultan Muhammad IV, Kota Bharu.

Kelantan seperti biasa akan bermain dengan fizikal. Dengan pertahanan mereka yang bertubuh keras seperti Daudsu, Obinna dan Nik Shahrul, memang kegemaran jurulatih bola sepak di seluruh dunia. Tetapi ATM akan menurunkan pemain yang berasal dari Petaling Jaya juga bertubuh sasa (Keturunan Spartan). Pemain kegemaran Rajagopal hendaknya. K. Reuben ini agak gergasi orangnya walaupun bertubuh pendek dan dia akan membuatkan budak-budak Kelantan menjadi 'adik-adik' sahaja. Kasihan Kelantan. Aku yakin esoknya, budak-budak Kelantan akan keluar di surat khabar dengan tajuk yang sama dengan tajuk Roslan Shah.


Bagi ATM pula, aku juga hendak masukkan Christie Jayaseelan. Dia adalah pemain sayap sejati. Dia sangat pantas, dan gemar merembat terus. Lebih bagus daripada Venice Elphi sebab mamat Sabah itu jenis bawak bola sampai ke depan gol. Sangat individu corak permainannya. Manakala Hairuddin Omar pula munkin akan diturunkan sebagai pemain tengah menyerang. Ini akan memberikan keseimbangan buat ATM ketika menyerang dengan mereka sudahpun memiliki pemain serangan hebat seperti Marlon Alex dan Bruno Martelotto.


Bojan Hodak pula ketika ini agak tertekan kerana terpaksa mengendalikan Kelantan, pasukan terhebat. Sesiapa pun akan berasa tertekan. Silap-silap boleh jadi gila. Kawe harap dia boleh memotivasikan pemain dan membuat keputusan yang munasabah dan menggembirakan peminat Red Warrior. Pesanan peribadi aku untuk Bojan Hodak, “Kelantan, mana cukup 3 Piala musim lepas. Tidak cukup. Kalau pasukan 'adik-adik' macam Pahang takpelah. Kita pasukan abang besar. Ingat tu. Jangan jatuhkan prestij Kelantan. Ok?”


Pemain Tumpuan Kelantan: Daudsu Jamaluddin
Pemain Tumpuan ATM: Hairuddin Omar
Ramalan: Kelantan 2 - ATM 0.

Keputusan: Kelantan 1 - ATM 3.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...