Sunday, April 21, 2013

Di mana mereka? Roberto Carlos



Dizaman keagungan pasukan Brazil bermain samba di Piala Dunia dari tahun 1998-2006 terdapat beberapa pemain yang tidak kurang hebatnya seperti Dida, Ronaldo dan Roberto Carlos.

Ketika negara eropah lain masih terkial-kial mencari identiti mereka, Brazil tegar dengan rentak samba. Kemuncaknya mereka menjulang Piala Dunia pada 2002. Corak permainan Brazil juga amat lain dan sukar dijangka. Berbeza dengan seteru mereka, Argentina yang kerapkali longlai apabila bertemu jaguan eropah seperti Belanda.
Antara penyebab kelainan ini ialah Roberto Carlos da Silva Rocha ataupun lebih mesra dengan panggilan Roberto Carlos, seorang pemain pertahanan kiri yang kadangkala berubah menjadi pemain sayap kiri ketika keadaan memerlukan dalam permainan.

Roberto Carlos berasal dari satu bandar yang diberi nama Garca berhampiran Sao Paolo. Beliau seperti juga kanak-kanak Brazil yang lain, memulakan karier bola sepak di jalanan. Dengan kemiskinan yang menghimpit, semangat untuk menjadi pemain bola sepak terkenal dunia semakin meluap-luap.

Roberto Carlos ni kalau sekali pandang, nampak macam Kaki Peragut. Tetapi ketika perlawanan, senyuman manisnya tidak pernah lekang dari bibir munggilnya itu.

Tetapi jangan sekali-kali berani memandang dia sebelah mata, permainan Roberto Carlos sangat hebat. Sehebat pemain-pemain piala dunia 2002 Brazil yang lain. Beliau merupakan tonggak penting sepanjang 14 tahun kerjaya antarabangsanya bersama Brazil.




Jaringan beliau yang paling diingati tentunya sepakan percuma ketika menentang Perancis dalam kejohanan  Tournoi de France 1997. Dia melakukan sepakan dari jarak 35 meter (115 ft) melencong melepasi benteng menggunakan kaki kirinya dan bola menerjah masuk ke jaring gol. Bayangkan betapa melencongnya bola tersebut sehinggakan budak milo di belakang gol ketika itu menyangkakan bola akan mengenai muka beliau. Tetapi bola itu terus masuk dan membuat penjaga gol Perancis, Fabien Barthez hanya mampu terpacak bagaikan pocong nampak hantu raya. Sila lihat youtube yang dilampirkan.



Selepas mengharungi musim yang mengkagumkan bersama Real Madrid, beliau telah berkelana di Fenerbache dan Corinthians. Kelab terakhir beliau ialah Anzhi Makhachkala. Kini dia telah bersara dari bermain bola sepak dan menjawat jawatan Pengarah Sukan di Anzhi Makhachkala.

Selepas ketiadaan Roberto Carlos dalam pasukan Brazil, posisi itu telah diisi oleh antaranya ialah Michel Bastos, Marcelo, Andres Santos, Mazwell, Adriano, Juan, Kleber dan terkini Felipe Luis. Namun setakat ini, tiada seorang pun daripada mereka mampu mengisi lubang hitam yang ditinggalkan Lagenda Berpeha Balak, Roberto Carlos.

(Sumber: Wiki, twitter, facebook dan internet)

1 comment:

Silakan Laser Saye...