Wednesday, June 18, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014:  Italy vs  Costa Rica

Prebiu Piala Dunia 2014:  Italy vs  Costa Rica

Saturday, June 21, 2014  | 12:00 AM

Cakap-cakap mengatakan Andrea Pirlo akan menjadi nadi pasukan Itali sebelum bermulanya Piala Dunia 2014 ini adalah benar belaka. Pirlo membuatkan pasukan England bermain seperti pasukan Harimau Malaya. Hilang punca dan terkesima dengan ketenangan milik pemain tengah Itali yang berjambang tersebut.

Begitu juga dengan Balotelli. Dahulu beliau lebih terkenal dengan cerita luar padangnya yang tidak masuk akal. Tetapi kini dia seolah-olah sudah berubah menjadi individu yang baru dan nyata lebih fokus apabila berada di atas padang. Aku masih ingat lagi dahulu Balotelli pernah berkata secara angkuh....

"Hanya ada seorang pemain lebih sedikit kuat daripada saya. Dan pemain itu ialah Messi, pemain lain semuanya dibawah saya. Heh!!!”

Jadi, berdasarkan persembahan semasa, Itali sudah tentu akan menyandarkan harapan kepada Andrea Pirlo dan Balotelli untuk menewaskan pasukan Costa Rica yang telah berjaya mengejutkan pasukan Uruguay. Daniele De Rossi juga ada berpesan di twitter beliau...

"Tim teman tak ndak jadi macam Uruguay. Lauk. Tim teman mesti mau menang lawan Costa Rica. Korang nengokleeee..."

Di samping itu, kejayaan Costa Rica tempohari telah membuktikan bahawa bola sepak bukannya dimainkan di atas sehelasi kertas. Tertewasnya Uruguay kepada Costa Rica menjadikan ia sebagai satu kejutan utama dalam kempen Piala Dunia kali ini. Kumpulan Maut ini sudah menjadi Kumpulan Kubur. Dan Itali wajar berhati-hati dengan kehadiran pemain seperti Joel Campbell, Óscar Duarte dan Marco Ureña.

"Now we have Italy to face. Expect the unexpected." kata Joel Campbell ketika melawat sebuah rumah anak yatim di Brazil tempohari.
 
Stastistik menunjukkan kedua pasukan pernah bertemu sekali sebelum ini. Ketika itu keputusan berpihak kepada pasukan Itali. Sudah tentu perlawanan ini akan menjadi lebih menarik apabila Itali dan Costa Rica sudah mengetahui kejayaan memungut 3 mata akan membawa mereka ke pusingan 16 pasukan terbaik.

Pemain Tumpuan Italy : Andrea Pirlo
Pemain Tumpuan Costa Rica : Joel Campbell
Ramalan : Italy 3 - 1 Costa Rica

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...