There was an error in this gadget

Saturday, July 11, 2015

Hantaran Jauh: Sebuah Taktikal Dalam Bola Sepak.

Hantaran Jauh: Sebuah Taktikal Dalam Bola Sepak.

Semalam aku ada terdengar satu soalan. Ia berbunyi begini.

Apakah matlamat dan pencapaian pasukan anda untuk 5 tahun akan datang? Adakah dengan membeli pemain import berbadan besar dari afrika, main hantaran jauh dan memenangi Piala Malaysia?

Sebelum itu, izinkan aku menangis terlebih dahulu selepas mendengar soalan hijau seperti ini.

.......................................................Ok done menangis.

Umum mengetahui ia ditujukan kepada pasukan Pahang a.k.a Gajah Duduk. Jadi marilah aku jelaskan jawapan kepada soalan itu serba sedikit. Jawapan ini diperoleh daripada beberapa sumber di alam maya.

Sebenarnya Pahang sudah pun merancang program pembangunan mereka sejak Pahang turun ke liga perdana lagi. Iaitu lebih kurang 4 tahun yang lalu. Untuk pengetahuan semua, kewujudan pasukan Pahang sekarang pun adalah hasil daripada program pembangunan mereka.

Empat tahun yang lalu skuad ini hanya dibarisi oleh beberapa pemain dari Piala Presiden dan Shahzan Muda. Tahu pasukan Shahzan Muda? Alaaah yang selalu beraksi ketika Fiesta Media Idola tuuu. Tak tahu? Itulaaaah..engko mula layan scene bola Malaysia sejak 2010 keeeee?  

Berbalik kepada persoalan asal. Buat pengetahuan adik kakak sekalian pengurusan pasukan Pahang sedang menuai hasilnya sekarang. Nama-nama sepeti Khairul Azhan, Azam Azih, Riqzua Shafiqi, R.Gopinathan, Fauzi Roslan adalah hasil daripada program pembangunan Bola Sepak di Negeri Pahang.

Pengambilan pemain import pula hanyalah untuk memperkuatkan pasukan mereka dan membantu mencapai kejuaraan. Dan ia sudah termaktub dalam syarat untuk menggunakan pemain import serta dilakukan oleh semua pasukan di Liga Malaysia ini tidak kiralah yang kaya mahupun miskin hina.

Pada tahun 2013, mereka memenangi Piala Malaysia tanpa penyerang import afrika iaitu Dickson Nwakaeme. Dickson Nwakaeme hanyalah turun bermain mewakili Kelantan yang Pahang kalahkan di pentas akhir 2013. Ataupun beliau maksudkan kejayaan Piala Malaysia 2014? Hah? Lantaklah.

Sekiranya anda menonton corak permainan Pahang sepanjang tahun 2013 yang ketika itu dibimbing oleh Dollah Salleh, mereka banyak bermain secara hantaran pendek serta penguasaan bola yang secara menyeluruh. Ini adalah fakta.

Jadik, peduliktaik sahajalah sekiranya kejayaan tahun 2014 dikaitkan pula dengan corak hantaran jauh. Sebab apa? Jangan ditanya kenapa mereka bermain dengan hantaran jauh kerana itu salah satu daripada taktikal mereka.

Sekiranya saya tidak salah, pasukan Harimau Malaya juga gemar bermain dengan hantaran jauh dan ia terserlah ketika tewas kepada Palestin 6-0 baru-baru ini. Izinkan pula saya bertanya, pemain dari pasukan manakah majoritinya yang bermain ketika itu? Sekadar bertanya.

Saya juga bukan penyokong pasukan Pahang. Sekadar menyokong Nur Fazura dari belakang sahaja. Apa-ape pun Selamat Berbuka uooooolsssss.

XOXO

- H -


Posted via Blogaway

2 comments:

  1. terase apahal pak jambang xde sebut mne2 pasukan pn...klo da x main long ball xyah la terase pedih...jgn koyak awal sgt...

    ReplyDelete
  2. makin terserlah pemimpin tu baru start minat bola. mungkin dia tak pernah tengok belanda,portugal,USA & Australia main. Rata-rata team ni terkenal dgn bola jauh dan berkesan. Maklumlah pasukan tu pun baru 2013 nak minat bola

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...