There was an error in this gadget

Wednesday, April 22, 2015

Perihal JDT dan Kemakmuran Bola Sepak Negara

Terima kasih

Perihal JDT dan Kemakmuran Bola Sepak Negara

Bagi sesetengah manusia, menegur itu dinamakan sebagai mengutuk. Aku tak salahkan pengomen di atas sebab itu cara dia sedut apa yang aku suarakan. Dan mungkin dia tidak membaca tulisan aku seawal darjah 2. Mungkin. Takkanlah aku nak kondem bilik persalinan JDT, stadium yang dikawal selia tahap antarabangsa tidak kira semasa perlawanan atau selepas perlawanan, kualiti padang dan corak permainan yang diterapkan Bojan Hodak? JDT juga buat jaringan hubungan dengan kelab luar negara sebagai contoh Borusia Dortmund. Juga kejayaan tim bawah 12 tahun JDT baru-baru ini. Kemonlaah..aku bukan Razip Ismail. Dan aku tak berfikir menggunakan otak Hasan Malek.

Kalau boleh, baca semula tulisan-tulisan lama aku pasal JDT.

Masih ada lagi persoalan yang belum terjawab. Antaranya, kenapa perlunya hanya satu tim utama sahaja di negeri Johor yang beraksi di peringkat atasan? Sedangkan di London sahaja ada kelab bola sepak power seperti Chelsea, Arsenal Spurs dan West Ham (antaranya). Suatu masa dahulu ada tim MP Muar FC, MBJB FC, Johor Pasir Gudang FC sebagai contoh yang beraksi dalam liga utama di Malaysia bersama-sama Johor FA dan Johor FC. Apa sudah jadi dengan kepaweran tim-tim ni semua?

Bagaimana pula dengan integriti Liga Malaysia itu sendiri yang membenarkan satu entiti memiliki dua pasukan yang bergerak secara serentak? Dalam liga yang sama? Dalam kejohanan yang sama?

Dan ade juga benda mengarut (aku pernah tegur) yang JDT dah tak buat lagi iaitu membeli pemain bintang tapi tak berguna seperti Aimar dan Guiza. Walaupun yang tak berguna bagi aku ialah corak permainan pasukan dalam Liga Malaysia itu sendiri.

Sudahlah aku nak pergi mesjid ni. Melayan penyokong buta JDT ni sampai kiamat tak sudah.

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

Wednesday, April 15, 2015

Mengintai Peluang Piala Dunia dan Piala Asia Buat Kali Ke-876123.

Ini Tim Bola Bhutan. Tahu?

Mengintai Peluang Piala Dunia dan Piala Asia Buat Kali Ke-876123.

RIP. Bungkus awal. Itu antara segelintir respon daripada umat Malaysia selepas menengok undian awal Piala Dunia dan Piala Asia kelmarin. Aku tak marahkan mereka ni semua sebab aku rasa mereka cukup masak dengan perihal masalah bola sepak negara kita. Bagaimana pula dengan harapan sesetengah peminat hijau Harimau Malaya? Perlukah kita optimis dengan peluang layak ke Piala Dunia dan Piala Asia buat kali ke 876123? Yang itu terpulang kepada pendirian masing-masing. Aku ok jeeeek sebenarnya.

Baiklah. Jika kita melihat secara mendalam dari segi corak permainan dan kemahiran bermain bola sepak. Aku yakin kita akan terlepas kedua-dua peluang untuk layak ke kejohanan ini. Kenapa aku terlampau negatif? Hah? Sebabnya ialah:

1) Kita tiada pemain pertahanan yang betol-betol mantap dan mampu fokus pada permainan lebih daripada 65 minit.

Kita ambil contoh Aidil Zafuan, Fadli Shas dan Muslim Ahmad. Mereka ini kalau dah beraksi lebih daripada 65 minit mulalah buat benda-benda merapu. Contohnya melakukan bentesan bahaya tak patut di dalam kotak penalti, mencari kad merah secara rela hati ataupun terpinga-pinga melihat hantaran lintang pasukan lawan di dalam kawasan sendiri. Manakala tak kurang juga pemain macam Mahali Jasuli yang gemar naik ke atas tapi tidak mampu turun secara segera bagi bertahan semula. Ada juga pemain pertahanan berstamina tinggi macam Zubir Azmi dan S. Kunanlan. Tapi mereka ini lebih kepada skuad perentas desa olimpik dan kawalan bola mereka amat mengecewakan. Kesannya pemain pertahanan Harimau Malaya akan gagal bertahan dengan baik dan ia akan membuka peluang kepada penyerang lawan untuk merobek gawang gol pasukan kita. Harus diingat (baca gaya Arwah Hasbollah Awang) penyerang yang akan dihadapi oleh Harimau Malaya nanti ada kemungkinan besar ialah Ali Mabkhout dan Ahmed Khalil dari Emiriah Arab Bersatu  yang merupakan pengumpul 9 gol secara berjemaah dalam Piala Asia 2015 yang baru sudah.

Nota tambahan: Aku paling ngeri kalau K. Ruben yang dipanggil untuk tugasan macam gini. Mujur nama beliau sudah hilang dari kamus bola sepak tempatan.
 
2) Pemain tengah yang hanya kreatif dalam Liga Tempatan.

Ini aku tujukan khos buat pemain macam Safiq Rahim dan Badri Radzi. Umum mengetahui bagaimana kemahiran mereka di dalam liga tempatan dalam melakukan 'through-pass', mencipta peluang buat penyerang dan membuat cubaan gol yang menarik. Kehebatan menjaringkan gol daripada sepakan penjuru dan sepakan percuma. Amboih bukan main pawer lagi mereka beraksi dalam liga Malaysia ye. Tetapi bila tiba aksi di pentas antarabangsa, semuanya ghaib bagaikan ditelan kapsul masa. Itu aku belum sebut pasal melakukan penetrasi ke atas pertahanan lawan, bermain secara segitiga, mencari ruang buat penyerang menjaringkan gol serta sentiasa kreatif dan geliga merencana setiap gerakan dari tengah padang yang mana merupakan antara komponen terpenting dalam sesebuah pasukan bola sepak. Lihat sahaja nama-nama seperti Zidane, Pirlo mahupun Xavi. Bagaimana mereka membina reputasi mereka dari tengah padang dan menjadi pemain juga merangkap ketua pasukan yang disegani. Salute!!!

Apakah jenis pemain tengah yang kita ada? Pemain tengah yang kita ada hanya mampu berlari-lari anak di tengah padang. Kadangkala mendongak menengok bola yang dihantar oleh pemain pertahanan terus mencari penyerang gendut di hadapan. Renung-renungkanlah ye.

3) Tiada pemain sayap yang memiliki pakej lengkap sebagai pemain sayap.

Sebenarnya secara jujur kita ada pemain sayap yang bagus. Sebagai contoh Gopinathan, Nazrin Nawi, Azamuddin Alex Akil dan Chanturu Express. Mereka ini pemain sayap yang bagus, cumanya tidak memiliki pakej yang lengkap sebagai seorang pemain sayap. Seorang pemain sayap tidak sepatutnya hanya tahu menggelecek bola tetapi lintang pukang dalam melakukan hantaran lintang (mentang-mentanglah namanya hantaran lintang). Pemain sayap juga tidak perlu gopoh menyepak bola ke langit apabila berhadapan situasi menjaringkan gol. Dan pemain sayap juga tak perlulah menggelecek sehingga ke penjuru padang hanya untuk mengeluarkan bola dari permainan dengan menggunakan keting. Jika mahukan contoh pemain sayap terbilang tahap lagenda, lihat sahaja corak permainan Ryan Giggs dan Marc Overmars. Ataupun Robert Pires dan Fredrik Ljungberg. Inilah sebenarnya jenis-jenis pemain sayap yang tidak dilahirkan di dalam Liga Malaysia. Kalau ada. Sila bagitau aku sekarang!!! Tegas jugak aku ni rupanya.

4) Mencari penyerang yang mampu menjaringkan 20 gol semusim.

Okeh. Sekarang aku nak tanya. Bilakah kali terakhir penyerang tempatan berjaya menggondol anugerah kasut emas untuk Liga Super dengan menjaringkan lebih daripada 20 gol semusim? Apa? Tak ingat? Tak tahu? Mari sini aku bagitau. Dekat sikit telinga tu aku nak bisik. Dengar ye...

Berdasarkan statistik kuno, kali terakhir penyerang tempatan berjaya menggondol anugerah kasut emas untuk Liga Super dengan menjaringkan 20 gol semusim ialah pada 2011 iaitu dilakukan oleh Hadi Yahya. Hanya 20 gol sahaja. Cukup-cukup makan. Manakala Hashim Mustapha lebih cemerlang dengan rekod 25 gol pada tahun 1994 bersamaan ketika aku masih darjah 4. Apakah maknanya kejadah semua ini?

5) Betolkah Dollah Salleh ini Hristo Stoichkov versi Malaya?

Sebut sahaja nama Hristo Stoichkov, mesti ramai yang teringat akan ketajaman beliau ketika bermain sebagai seorang penyerang suatu masa dahulu. Tetapi adakah kita tahu beliau juga pernah melakukan kerja gila ketika membimbing Bulgaria dengan memilih formasi 2-4-4? Mintak dijauhkan Dollah Salleh daripada menjadi perangai sebegini.

Dollah Salleh jika tidak mahu berperangai seperti Stoichkov wajar mempelbagaikan taktik ketika berhadapan lawan yang berbeza-beza saiz, taktikal dan corak permainan. Bagaimana mahu berhadapan dengan pasukan yang bermain dengan formasi 4-3-3? Perlukah mengubah formasi daripada 4-4-2 yang biasa digunakan oleh Harimau Malaya ini kepada formasi 4-2-3-1 yang mana lebih menarik dan berkesan. Dan formasi ini juga mampu melumpuhkan dengan cepat lawan yang bermain secara 4-4-2 dan 4-3-3. Ini sekadar contoh sahaja kerana Dollah Salleh perlu merencana pelbagai formasi yang mampu mencipta peluang gol.

Tetapi melihat kepada nama-nama pemain yang sering Dollah gunakan setakat ini, aku tertunduk sambil menggeleng kepala secara perlahan-lahan.

Baiklah anak mude sekalian. Aku bagi 5 sahaja dalil buat masa ini. Yang lain-lain kita boleh tambah ataupun fikirkan secara berjemaah ketika sedang duduk meneran di rumah masing-masing. Tidak salah kalau kita hendak memasang angan-angan untuk menjadi seperti Senegal dan Korea Selatan pada Piala Dunia 2002. Mahupun Greece dalam Piala Eropah 2004. Malangnya jika dikaji jirim dan jisim bola sepak Malaysia itu sendiri, angan-angan seperti ini adalah lebih baik disimpan di dalam Arkib FAM sahaja.

Sudahlah aku nak pergi makan nasik.


Posted via Blogaway

Saturday, April 11, 2015

Di mana mereka? Diego Tristan.

Di mana mereka? Diego Tristan.

Haaaa...Anda kenal pada Diego Tristan? Tidak? Itu bermakna anda adalah seorang yang masih hijau dalam arena bola sepak dunia. Tetapi sebelum apa-apa, izinkan saya menidurkan anak-anak dan isteri saya terlebih dahulu.

............................Okeh Done!!!

Dekat mane kita berhenti tadi? Ha ye...Diego Tristan.

Lama sebelum  wujudnya Diego Costa yang berwajah tua kerepot, dunia bola sepak awal era 2000 pernah dihiasi dengan kelincahan aksi Diego Tristan di hadapan gol sehinggakan beliau digelar 'The Slippery Lizard'. Lain pula ceritanya dengan bola sepak Malaysia ketika itu yang lebih banyak melahirkan penyerang berjenis 'The Sleepy Wizard'. Abaikan sahaja kisah mereka ni.

Sepanjang tempoh singkat kemahsyuran Diego Tristan, beliau telah membantu Deportivo La Coruña - pasukan agong daripada Sepayol ketika itu memenangi Copa del Rey dan Supercopa de España pada tahun 2002, serta kejayaan mara ke peringkat separuh akhir Champions League musim 2004. Siapa boleh melupakan kejayaan dramatik Deportivo menewaskan AC Milan ketika itu? Walaupun watak utama masa itu adalah seorang lagi lagenda iaitu Walter Pandiani, namun nama Diego Tristan kekal terpalit dalam sejarah Champions League sebagai antara anggota pasukan 'fairy tales' yang dibimbing oleh Javier Irureta.

Mari kita imbas serba sedikit berkenaan latar belakang Diego Tristan.

Dia mula mencipta nama dengan  RCD Mallorca apabila menjaringkan 18 gol dalam 35 penampilannya pada musim 1999/2000. Presiden Real Madrid ketika itu, Lorenzo Sanz dengan segera cuba mendapatkan Diego Tristan bagi menambah koleksi penyerang The Galacticos yang sudah pun memiliki Raul dan Fernando Morientes. Namun perpindahan ini tidak berjaya dilaksanakan apabila Florentino Perez melangkah sebagai Presiden di  Bernabeu dan memulakan legasi pemerintahannya di Real Madrid.

Selepas itu Deportivo muncul dengan bidaan  £8 juta yang mana ia dilihat sebagai antara pembelian berbaloi dalam sejarah bola sepak moden. Diego Tristan kemudiannya membina repustasinya sebagai pemain nombor 9 yang lengkap; pakar dalam memecah pertahanan lawan, skill bola sepak yang tinggi dan kepantasan serta ketangkasan menjaringkan gol.

Musim pertama Diego Tristan di Deportivo dibayangi dengan kehebatan seorang lagi penyerang pawer iaitu Roy Makaay. Tetapi beliau masih mampu menjaringkan 19 gol dalam 29 penampilannya di atas padang. Musim 2001/2002 pula dia menyudahkan kempen dengan merekodkan  21 gol dalam 35 aksi di La Liga serta 6 biji gol di pentas Eropah. Ia sekaligus membolehkan beliau menjulang trofi Pichichi pada penghujung musim tersebut.

Kecemerlangan beliau pada musim ini menarik perhatian José Antonio Camacho si ketiak basah untuk memanggil beliau masuk ke dalam skuad Sepanyol bagi kejohananPiala Dunia Korea Japan 2002. Malangnya beliau tercedera ketika kejohanan berlangsung dan gagal membuat penampilan bersama skuad La Furia Roja pada ketika itu.

Diego Tristan kemudiannya menyudahkan enam musim bersama Deportivo La Coruña dengan 78 gol dalam 177 perlawanan. Selepas itu beliau ada juga menyepak bola di kelab bola sepak lain seperti Mallorca, Livorno, West Ham dan Cádiz. Namun nama 'The Slippery Lizard' semakin hilang ditelan zaman dek kerana kecederaan berulang yang sering dialami serta kehidupan tidak tentu hala beliau di luar padang.

Mungkin ini adalah antara kisah dongeng tipikal seorang pemain bola sepak yang hebat namun dihalang oleh kecederaan dan juga kegagalan membendung populariti. Jika Diego Tristan berjaya mengawal kehidupannya, siapa tahu nama beliau sudah sebaris dengan Raul, Ronaldo ataupun paling tidak Morientes.

Tetapi ia masih pengakhiran yang mulia jika kita hendak bandingkan dengan terjun ke landasan keretapi.


Posted via Blogaway

Saturday, April 4, 2015

Siri Kecelakaan Bola Sepak Malaysia Diteruskan Dalam Gaya Yang Serupa Tapi Berbeza Pelaku.

Rileeeeeekssss

Siri Kecelakaan Bola Sepak Malaysia Diteruskan Dalam Gaya Yang Serupa Tapi Berbeza Pelaku.

Kah...kah...kah...Izinkan hamba ketawa terlebih dahulu. Terima kasih semua.

Selepas aku selesai menonton filem Furious 7, aku bertanya kepada diri sendiri. Apa benda selain daripada buat filem yang Malaysia ni tak pernah nak pawer dari dahulu sehinggalah ke hari ini. Haaaa...bola sepak.

Sebenornya aku ketawa tadi bukannya hape. Teringatkan Razip Ismail. Mungkin ada yang tidak tahu apa sumbangan beliau ini dalam bola sepak dari sudut kejurulatihan. Begini ceritanya.

Razip Ismail bergelut semasa melatih pasukan Kuala Lumpur dari tahun 2008 hingga 2012 dan melalui proses relegasi iaitu menghantar pasukan The City Boy ke lembah jahanam. Dengan tidak semena-mena beliau dilantik menjadi jurulatih pasukan Harimau Muda B pula. Apa yang berlaku selepas itu?

Harimau Muda B berjaya menduduki tempat kedua corot pada 2013 dan kemudiannya memperbaiki kedudukan mereka ke tangga tercorot liga pada tahun 2014. Pada tahun 2014 mereka hanya menang 6, seri 2 dan kalah 19 perlawanan. Sembilan belas woih!!!

Menengokkan keadaan ini, mari aku tanya berapa ramai pemain yang telah beliau ketengahkan daripada Harimau B sepanjang 2 tahun beraksi di Liga S? Yilllleeeek!!!

Tahukah engko semua juga? Sembilan daripada sebelas pemain yang Razip Ismail guna untuk menjulang Piala Emas Bangabandhu tempohari adalah pemain yang sama digunakan oleh Ong Kim Swee dalam Liga Perdana Queensland Australia.

Jadik, apa macam semua? Sudah nampak ke mana arah perginya bola sepak kita kelak? Kita nak salahkan siapa pula dengan kegagalan kali ini? FAM? Razip Ismail?

Sekali lagi aku tanyakan kepada semua penggemar FAM. Sampai bila kita hendak berpuas hati dengan Emas Sukan Sea? Bak kata seorang pakar bola sepak.

'Emas sukan sea ini umpama menang emas untuk kejohanan rumah sukan sekolah antara rumah hijau, biru, kuning dan merah. Bila fight untuk daerah memang tercirit. Fight untuk negeri pulak memang sembelit'

Akhirnya aku menjumpai masalah sebenar Siri Kecelakaan Bola Sepak Malaysia. Masalah bolasepak kita berpunca dari telur:
Pemain kita berat telur. Sepak bola pun ikut arah telur.
Pengurusan bola sepak kita berfikir dan bercakap menggunakan telur.
Takde pengkritik sukan yang berani cakap kena mantapkan lagi permainan lepas bergelar jaguh ASEAN. Ada pun beberapa kerat sahaja, selebihnya semua nak menjaga telur.
Dengan tahap bola sepak yang statik sekian lama, masih ada media kita bersikap takde telur. Menang Piala Bangladesh heboh dengan pujian satu Malaya.
Pada yang mengambil jalan alternatif cuba mengkritik, dikata pulak senak telur dan tahu kondem ajek.

Sudaah lama orang kita dipaksa untuk berpuas hati dan jangan banyak soal. Duduk diam-diam teruskan sokongan dan goyang telur. Masalahnya sampai bila? Engko letaklah Carlos Queiroz sekalipun tapi kalau FAM sendiri tidak berubah secara TOTAL, Siri Kecelakaan Bola Sepak Malaysia Tetap Akan Diteruskan Dalam Gaya Yang Serupa Tapi Berbeza Pelaku Sahaja.


Posted via Blogaway