There was an error in this gadget

Tuesday, December 31, 2013

Senarai Skuad 2014: Terengganu



PENJAGA GOL: 

1 Mohd Izzuddin Hussin 
24 Mohd Shamirza Yusoff
25 Mohd Sharbinee Allawee Ramli

PERTAHANAN:

2 Mazlizam Muhammad (T-TEAM)
3 Mohd Muhaimin Omar
5 Vincent Bikana (Cameroon)
6 Nik Zul Aziz Nawawi
11 Ahmad Azlan Zainal (PKNS FC)
13 Hasmizan Kamarodin
16 Mohd Zubir Md Azmi

TENGAH: 

7 Zairol Anuar Zailani(Kelantan)
8 Ismail Faruqi Ashaari
14 Muhammad Fakhrurazi Musa
15 Nasril Izzat Jalil
17 Mohd Khairul Ramadhan Zauwawi
18 Ahmad Nordin Alias 
20 Mario Karlovic (Australia)
21 Mohd Nor Hakim Hassan (PKNS)
22 Mohd Ashaari Shamsudin

PENYERANG:

4 Abd.Manaf Mamat
9 Marcio Souza da Silva (Brazil) 
10 Norfarhan Mohammad
12 Izzaq Farris Ramlan (Harimau Muda A)
19 Mamadou Hady Bary (Guinea)
23 Mohd Faiz Subri (Kelantan)

Monday, December 30, 2013

Senarai Skuad 2014: LIONS XII




PENJAGA GOL: 
Mohamad Izwan Bin Mahbud, Muhammad Khairulhin Bin Mohd Khalid, Abdul Qadir Bin Mohd Yusoff


PERTAHANAN: 
Muhammad Shakir Bin Hamzah, Mohammad Afiq Bin Yunos, Madhu M Mohana, Mohammad Faritz Bin Abdul Hameed, Muhammad Raihan Bin Abdul Rahman, Muhammad Safuwan Bin Baharudin, Ong Yu Min Emmeric


TENGAH: 
Mohammad Isa Bin Abdul Halim, Gabriel Quak Jun Yi, Muhammad Hafiz Bin Abu Sujad, Muhammad Nazrul Bin Ahmad Nazari, Muhammad Aqhari Bin Abdullah, Muhammad Faris Bin Ramli, Ignatius Ang Yu Heng, Muhammad Zulfahmi Bin Mohd Arifin, Samuel Benjamin S/O Nadarajah


PENYERANG: 
Muhammad Syafiq Bin Mohamed Zainal, Muhammad Khairul Nizam Bin Mohammad Kamal, Muhammad Sufian Bin Anuar, Mohammad Khairul Amri Bin Mohammad Kamal, Muhammad Shahfiq Bin Ghani

Sunday, December 29, 2013

Senarai Skuad 2014: T-Team FC



Ketua Jurulatih: Mohd Azraai Khor Abdullah

Penjaga Gol: 
1 Suhardy bin Alby
22 Wan Azrai bin Wan Teh (Terengganu)
25 Mohd Shahril bin Sa'ari (Sabah)

Pertahanan: 
2 Muhamad Hazwan bin Rahman (Harimau Muda A) 
3 Mohd Faizal bin Muhamad (Terengganu)
4 Fabio Flor De Azevedo (Brazil, Busaiteen Club)
6 Shahril Faizal bin Ahmad Shariffudin (Sabah)
13 Md Hassan Basri bin Ahmad Ridzuan
17 Mohd Marzuki bin Yusof
19 Muhammad Irfan bin Abdul Ghani (Darul Takzim FC)
23 Mohd Nuraliff bin Zainal Abidin

Tengah: 
5 Mohamad Hasbullah bin Awang
10 Nelson Marcelo San Martín Arriagada (Chile, Kedah)
11 Alto bin Linus (Sabah)
12 Khairan Ezuan bin Razali (Terengganu)
14 Mohd Badrul Hisham bin Morris
15 Muhammad Hafizan bin Talib
16 Samsul Kamal bin Mohamad (Terengganu)
21 Azrul Hazran bin Amiludin Baki

Penyerang: 
7 Azlan bin Ismail (Perak)
8 Petrich Steev Wanggai (Indonesia)
9 Muhamad Muinuddin bin Mokhtar
18 Hattaphon a/l Bun An (Kedah)
20 Mohd Nizab bin Ayub (Felda United)
24 Muhammad Ramzul Zahini bin Adenan (Selangor)
Evaldo Goncalves (32, Brazil)

Friday, December 27, 2013

Senarai Skuad 2014: ATM


1. Mohd Iqbal bin Mohd Suhaimi 
2. Rueben Thayaparan Kathiripillai 
3. Nor Fazly bin Alias
4. Raja Mohd Ridzuwan Effendy bin Raja Kamaruddin
5. Spase Dilevski
6. Mohd Aarul bin Ahmad
7. Juan Manuel Arostegui
8. Mohd Affizie Faisal bin Mamat
9. Marlon Alex James
10. Bruno Sebastian Martelotto
11. Yusaini Hafiz bin Chee Saad
12. Mohd Riduwan bin Ma'on
13. Mohd Akmal bin Mohd Noor
14. Rudie bin Ramli
15. Thinagaran a/l Sanhanathaven
16. Ahmad Fauzi bin Saari
17. Venice Elphy ak Danny Kaya
18. Mohd Fitri bin Omar
19. Christie Jayaseelan a/l Devasagayam
20. Hairuddin bin Omar
21. Irwan Fadzli bin Idrus
22. Syed Adney bin Syed Hussien
23. Rezal Zzambery bin Yahya
24. Amirizdwan Taj bin Tajuddin
25. Mohamad Hafizuddin bin Azuhar
26. Badrul Hisham bin Mohamad Sufian
27. Muhammad Safwan bin Hashim
28. Syazuan bin Hazani

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara



1. Adebayor.

Selepas dibekukan daripada beraksi oleh AVB, Adebayor muncul sebagai penjaring 3 gol dalam 2 perlawanan untuk Spurs di bawah kendalian Tim Sherwood. Power.


2. Tim Sherwood

Akhirnya beliau dinamakan sebagai pengurus pasukan Spurs untuk baki musim 2014-2015. Hadiah Krismas terbaik buatnya.


3. Petkovic 

FA Swiss mengumumkan Jurulatih Lazio, Vladimir Petkovic akan menggantikan Ottmar Hitzfeld apabila kempem Piala Dunia pasukan Switzerland berakhir


4. Alan Curbishley 

Beliau dilantik menjadi pengarah bola sepak untuk pasukan Fulham Rene Meulensteen.


5. Amirulhadi

Pada awalnya didaftarkan untuk pasukna Pahang, namun secara tiba-tiba dinamakan pula sebagai pemain Pahang pada minggu lepas.


6. Pasukan Impian Sukan Sea 2013.




7. Serie A Team of the Season setakat ini.



8. La Liga Team of the Season setakat ini.




9. Penjaring terbanyak Eropah 2013.


10. Piala Suzuki 2016 

Philippines dan Myanmar akan menjadi tuan rumah Piala Suzuki 2016. 

Thursday, December 26, 2013

Senarai Skuad 2014: Perak


Goalkeeper
Razi Effendi (PKNS).
Muhammad Nor Haziq Mohd Aris (UiTM FC).


Defenders
Mohamad Haizal Faquan Sadarudin.
Azmeer Yusof.
Mohd Syazwan Mohd Roslan.
Muhammad Tuah Iskandar Jamaluddin (JDT)
Martin Kofando (Burkina Faso)
Mohd Fazli Zulkifli
Mohd Noor Hazrul Mohd Mustafa
Mohd Hisyamudin Mohammed Shaari
Muhammad Syamil Khairi
Mohamad Norhizwan Hassan


Midfielders
M. Yoganathan
Mohammad Nasir Basharuddin
Kyaw Zayar Win (Myanamr)
Mohd Hardi Jaafar (Felda United)
Ahmad Sukri Abd Hamid
Mohamad Idris Ahmad (PKNS)
Mohd Hidayat Amaruddin (UiTM FC)
J. Partiban
Mohd Nazri Mohd Kamal
Mohd Rozi Ismail.
Muhammad Ridzuan Azly Hussham


Forwards
Zelimir Terkes (32, Bosnia Herzegovina, Penyerang)
Shahrizal Mohd Saad (Felda United) 

Wednesday, December 25, 2013

Senarai Skuad 2014: Sarawak


2014 Sarawak FA Squad.

Goalkeepers:

Mohamad Fadzley Bin Abdul Rahim, Sani Anuar Bin Kamsani, Aidil Bin Mohamed

Defenders: 

Gabor Gyepes, Ronny Bin Harun, Mazwandi Bin Zekeria, Mafry Bin Balang, Rames A/L Lai Ban Hua, Mohammad Dzulazlan Bin Ibrahim, Mohd Hairol Bin Mokhtar Muhammad Dzulfadli Bin Awg. Marajeh

Midfielders: 

Ashri Bin Chuchu, Mohamad Rashid Bin Mohamed Aya, Zamri Bin Morshidi, Reeshafiq Bin Alwi, Mohd Lot Bin Abu Hassan, Putera Nadher Amarhan Maderner, Mohammad Shahrol Bin Saperi, Joseph Kalang Tie, Azizan Bin Saperi, Daglish Papin Ak Test

Forwards: 

Milorad Janjus, Muamer Salibasic, Akmal Rizal Bin Ahmad Rakhli, Alireza Abbasfard, Chanturu A/L Suppiah



Tuesday, December 24, 2013

Senarai Skuad 2014: Melaka United



Goalkeeper
Khairul Izwan Jamaluddin
Khairul Efsan Mohd Isa
Mohd Bidaus Abdullah

Defenders
Ahmad Khuzaimi bin Piee Malaysia
Rahim BakarM. Ragu
Abdul Zaini Abdullah
K. Shatiyaa
Wan Azwari Wan Nor
Wan HOssen Wan Abdul Ghani
Ng Choon Yap

Midfielders
Rashid Mahmud
Muhd Bukhairi Idris
Rajan a/l Koran
Mohd Saiful Mustafa
Amir Shahreen Abd Mubin
Mohd Atif Hanif
Mohd Farid Sabun
Mohd Zulfadli Nasir

Striker
Mohd Fauzzi bin Mohd Kassim 
Mohd Yusri Abas
Mohd Amirul Omar
Ahmad Aminuddin Shabuddin

Senarai Skuad 2014: Selangor



Goalkeeper
1 Mohd Hamsani Ahmad
25 Mohd Farizal Marlias
30 Muhd Syamim Othman

Defenders
2 Mohd Shazlan Alias
4 Steve Pantelidis
5 Muhd Shahrom Abdul Kalam
6 Mohd Rizal Fahmi Abdul Rosid
12 Mohd Bunyamin Umar (captain)
22 P. Rajesh

Midfielders
10 Junior Aparecido Guimaro de Souza
13 Mohd Raimi Mohd Nor
15 K. Gurusamy
16 S. Kunalan
17 Azmi Muslim
18 Abdul Shukur Jusoh
21 Andik Vermansyah
23 S. Veenod
24 Mohd Fitri Shazwan Raduwan (vice-captain)

Forwards
8 Mohd Afiq Azmi Malaysia ST
9 Paulo Rangel Brazil ST
11 Thamil Arasu Ambumamee Malaysia ST
14 Abdul Hadi Yahya Malaysia ST
19 Ahmad Hazwan Bakri Malaysia ST

Monday, December 23, 2013

Senarai Skuad 2014: JDT



1.Norazlan Razli 
 2.Muhammad Al-Hafiz Hamzah 
 3.Mohd Izham Tarmizi 
 4.Azizi Matt Rose 
 5.S. Subramaniam 
 6.Asraruddin Putra 
 7.Baihakki Khaizan 
 8.Izuan Jarudin 
 9.Aidil Zafuan 
 10.Daudsu Jamaluddin 
 11.Mahali Jasuli 
 12.Kamarul Afiq 
 13.Fadhli Shas 
 14.Fazly Mazlan 
 15.Safiq Rahim 
 16.Pablo Amiar 
 17.Nurul Azwan Roya 
 18.Amirul Hadi Zainal 
 19.Harriss Harun 
 20.Shakir Shaari 
 21.Nazrin Nawi 
 22.Jasazrin Jamaluddin 
 23.Irfan Fazail 
 24.Hadin Azman 
 25.Akram Mahinan 
 26.Norshahrul Idlan Talaha 
 27.Safee Sali 
 28.Amri Yahyah 
 29.Luciano Figueroa

Piala Dunia 2014: Croatia



Pengenalan

Pada tahun 1998, pasukan Croatia telah melakukan kejutan paling besar dalam sejarah bola sepak dunia apabila berjaya menduduki tempat ke-3 selepas menewaskan Belanda dengan jaringan 2-1. Pasukan yang hanya menyertai UEFA pada tahun 1992 ini turut menewaskan kuasa besar bola sepak dunia, Jerman pada peringkat suku akhir. 

Pencapaian penuh sejarah ini juga mengangkat nama Davor Suker sebagai penjaring terbanyak kejohanan dengan 6 gol. Siapa yang tidak kenal beliau, sila terjun Sungai Kinabatangan sekarang jugak! Figura ini juga telah dilantik menjadi Presiden Bola Sepak Croatia pada tahun 2012. Sesuatu yang agak mustahil akan berlaku di Malaysia yang mana untuk kita melihat bekas pemain memegang jawatan setinggi ini. 

Selain Davor Suker, nama seperti Slaven Bilić, Zvonimir Boban, Igor Tudor dan Robert Jarni selepas itu sentiasa meniti di bibir peminat bola sepak seluruh dunia. Mereka adalah Generasi Emas 1998 untuk bola sepak Croatia. 

Malangnya selepas kejayaan tahun 1998 tersebut, pasukan Croatia lebih gemar bersandarkan pada kenangan silam. Cerita tahun 1998 telah diulang beberapa kali sehinggakan generasi pemain selepas itu gagal memberikan kejayaan yang setaraf dengan Generasi Emas 1998. Ini terbukti apabila pasukan Croatia tidak layak pada edisi 2010 dan pada tahun ini bergelut untuk layak selepas hanya berjaya menumpaskan Iceland dalam perlawanan play-off. 

Jurulatih: Niko Kovac.



Niko Kovac sepatutnya berada dalam skuad Piala Dunia 1998 Croatia. Malangnya dia terlepas untuk ke Perancis kerana masih belum sembuh daripada kecederaan yang dialaminya ketika itu. 

Pada awal Januari 2013, dia dilantik menjadi jurulatih pasukan Croatia bawah 21 tahun. Beliau hanya dipertanggungjawabkan membimbing pasukan Croatia pada Oktober 2013 bagi menghadapi perlawanan menentang Iceland.

"Saya tahu ia satu amanah yang besar dari seluruh umat Croatia," begitulah reaksinya ketika ditanya apakah perasaanya apabila memegang jawatan ini pada hari pertama.

Ketua Pasukan: Darijo Srna. 


Beliau diangkat sebagai Lagenda di Ukraine selepas 10 tahun menghambakan diri disana. Bermain untuk Shakhtar Donetsk lebih daripada 400 perlawanan dan beliau turut memegang 110 penampilan antarabangsa untuk Croatia.

Bermain untuk posisi bek kanan dan merupakan individu yang dipertanggungjawabkan untuk mengambil sepakan percuma pasukan Croatia.

Pemain Bintang: Luka Modric. 


Tiada apa lagi yang perlu diperkatakan tentang pemain ini dari segi corak permainannya. Kini namanya disebut-sebut sebagai calon utama pembelian David Moyes.

Secara dasarnya Luka Modric adalah wajah keseluruhan pasukan Croatia. Mungkin tekanan yang amat tinggi diletakkan di bahu pemain ini akan sedikit sebanyak mempengaruhi persembahannya di atas padang kelak.

Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Mateo Kovacic.


Pemain tengah yang kreatif ini hanya berumur 16 tahun ketika membuat penampilan pertama untuk pasukan Dinamo Zagreb daripada Russia. Kehebatannya menarik minat banyak kelab utama di Eropah. Tetapi akhirnya dia telah berpindah ke Inter Milan dengan harga £14 Juta.

Dunia sedang menanti penuh teruja untuk melihat aksi pemain muda yang penuh bakat ini. 

Saturday, December 21, 2013

Sukan Sea 2013: Malaysia 1 - Singapura 2



1. Malaysia turun dengan penuh semangat untuk memburu pingat gangsa bagi menebus kebebalan gagal mempertahankan pingat emas. Pada separuh akhir Malaysia tewas kepada Indonesia. Aku menggeleng kepala 8 kali semasa aku dengar rintihan seorang rakan selepas tahu Malaysia kalah. Tapi bagi siapa yang arif bagaimana bola sepak Malaysia sentiasa memainkan perasaan kita semua pasti tahu itu boleh dikira sebagai tidak luar biasa langsung. 

2. Aku seperti biasa dengan handal dan tabah menyeksa diri menonton perlawanan ini. Nama K. Rueben, Thamila Arasu dan kapitan Irfan Fazail tepampang jelas dalam kesebelasan utama. Sekali imbas aku dah tahu nasib pasukan Malaysia dalam perlawanan ini.

3. Seperti biasa Malaysia bermain seperti tidak cukup latihan sepanjang 30 minit permainan. Buktinya mereka bolos mudah pada minit ke-13 dan 14 hasil jairngan pantas Hariss Harun. Ini ke pasukan yang perabis duit berlatih dekat Slovakia, Jepun dan negara arab tu?

4. Tamat 45 minit separuh masa pertama. Petang ini, Malaysia bermain tidak cerdik secara rutin dari minit pertama sehingga tamat. Aku adalah penyokong tradisional yang akan memaki hamun bila Malaysia kalah. Kalau menang pula agak sukar untuk aku puji. Dah main serupa takde otak, puji buat mende?

5. Ingatan aku terimbas pada kata-kata seorang sahabat setahun yang lalu. "Sebenarnya team yang OKS bawak ni boleh pergi jauh. Sebab ada Nazmi, Thamil, dan ramai bakat muda terbaik." Aku tersenyum nipis masa tu. Dia tak perasan ke Malaysia berbakat dalam melahirkan pemain yang acuannya sama? Mari sini aku ingatkan semua. Zubir Azmi - Rosdi Talib, Nazmi Faiz - Shukor Adan, Thamil Arasu - V. Saravanan, Izzaq Faris - Khalid Jamlus. Jadi apa yang kita harapkan jika kualiti pemain yang seperti ini sentiasa kita lahirkan?

6. Separuh masa kedua bermula dengan Malaysia acah-acah bermain secara agresif. Kalau diperhati secara halus, taktik menendang ikut arah telor masih tegar diamalkan. Aku bangun dan terajang televisyen serta-merta.

7. Singapura bermain santai dengan bertukar-tukar hantaran sesama mereka. Manakala Harimau Muda lebih selesa menjadi pemerhati. Sikap mudah berpuas hati ini yang Tun Dr Mahathir tak berapa berkenan sebenarnya.

8. Tetapi secara tiba-tiba bagai dirasuk semangat hutan, Thamil Arasu berjaya memecah kebuntuan (ayat Berita Harian) dengan satu jaringan cantik dan tenang menewaskan Izwan Mahbud. Malaysia 1 - Singapura 2. "Game on" kata Zainal Abidin Rawop. Aku sekali lagi bangun dan terajang televisyen bertubi-tubi.

9. Selepas itu Harimau Muda terus-terusan menyerang. Menendang bola ikut arah telur, sepak bola dari pertahanan terus mencari penyerang, tahan bola guna hidung dan segala jurus digabungkan serentak dengan harapan untuk mencari gol kedua. Tetapi gagal.

10. Tamat perlawanan. Malaysia tewas kepada Singapura seperti yang diharapkan. Sama-sama la kita doakan semoga ada antara pemain Harimau Muda ni muhasabah diri dan bersara awal. Takkan nak tunggu dah kematu macam SYM dan SR Copot baru nak menyesal?

11. Terimalah sebuah gurindam bertajuk Oh Pasukan Bola Malaysia.

Aku tak pernah kutuk ko 
bila kalahhh.. 

Aku cuma kutuk ko.. 
bila main.. 
macam.. 
bangang.. 
Dan ko... 
konsisten.. 
bangang.. 

Hari hari.. 
kau main.. 
bola.. 
Namun di desa ini.. 
aku masih menunggu.. 
bola sebenar.. 
darimu. 

Oh Pasukan Bola Malaysia 

Antara kau.. 
dan bola.. 
aku pilih.. 
bola.. 
Kecuali.. 
selepas.. 
bola habis.. 

Kau.. 
aku timbang.. 
seperti bola.. 
Takkan aku biarkan.. 
kau jatuh ke bumi.. 
meski aku letih gila.. 

Aku.. 
masih.. 
tidak punya.. 
bola.. 
Untuk membuat hantaran.. 
Dan abahmu Dunga.. 
Maafkan aku. 

Kau ku lencongkan 
ke dalam 
gol.. 
Untuk kemenangan kita bersama 

Seperti bola Tango.. 
kau menyakiti.. 
aku.. 
Tidak makmur.. 
celah kelangkangku.. 
bila teringatkan.. 
kau.

Oh Pasukan Bola Malaysia 

Friday, December 20, 2013

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.



1. Steve Clark

Steve Clark telah dipecat daripada melatih WBA selepas deretan kekalahan 4 perlawanan berturut-turut.


2. AVB.

AVB juga dipecat oleh Spurs selepas hanya mampu meletakkan Spurs di tangga ke-7 liga. Kekalahan kepada Machester City 6-0 dan Liverpool 5-0 secara berturut-turut menjadikan AVB kehilangan jawatannya.


3. Champions League Pusingan 16 Pasukan

Manchester City vs Barcelona
Olympiakos vs Manchester Utd
AC Milan vs Atletico Madrid
Bayer Leverkusen vs Paris Saint-Germain
Galatasaray vs Chelsea
Schalke vs Real Madrid
Zenit St Petersburg vs Borussia Dortmund
Arsenal vs Bayern Munich


4. Europa League





5. Zola Letak Jawatan. 


Gianfranco Zola meletak jawatan daripada menguruskan Watford dengan meninggalkan pasukan tersebut di tangga ke-13 liga.


6. Sukan Sea 2013.

Malaysia 2 - Vietnam 1. 
Separuh Akhir: Malaysia kalah kepada  Indonesia.


7. Keputusan Piala Carling. 

Sunderland 2 Chelsea FC 1 
Leicester 1 Manchester City FC 3 
Stoke 0 Man Utd 2
Tottenham 1 West Ham 1


8. Guus Hiddink 

Guus Hiddink akan membimbing pasukan Holland dengan kotrak selama 4 tahun selepas berakhirnya Piala Dunia 2014. 


9. GALAXY11 -  Pilihan Franz Beckenbauer 

Iker Casillas 
Lionel Messi (captain) 
Mario Gotze 
Oscar 
Wu Lei 
Stephan El Shaarawy 
Lee Chung-Yong 
Wayne Rooney 
Landon Donovan 
Alexander Kerzakhov 
Cristiano Ronaldo 
Victor Moses 
Radamel Falcao 


10.  Perlawanan Akhir Piala Dunia Antara Kelab.

Bayern Munich vs Raja Casablanca. Ahad | 22 December 2013 | 3.30 AM.

Thursday, December 19, 2013

Sukan Sea 2013: Malaysia 1 - Indonesia 1 (Malaysia Kalah 3-4)


1. Malaysia mesti kalah kepada Indonesia dalam perlawanan ini. Dengan itu barulah Soltan Bola tidak boleh terus-terusan angkuh dengan kejayaan di Sukan Sea yang tak seberapa ni. 

2. Derbi Malaysia-Indonesia kini boleh diletakkan sebagai pertembungan bola sepak paling sengit di ASEAN. Tidak pernah ada perlawanan bolasepak di ASEAN sebelum ini yang penuh kontroversi dan provokasi seperti Malaysia bertemu Indonesia. Namun pada Edisi 2011 Malaysia berjaya 'membungkam telur' Indonesia pada perlawanan akhir dan seterusnya menjulang pingat emas. 

3. Perlawanan bermula cantik dan cermat tanpa kehadiran K. Reuben di atas padang. Pada awalnya pemain Indonesia bernama Bayu kelihatan seperti lubok. Tetapi selepas 25 minit  permainan berlangsung, rupa-rupanya si Nasir yang lubok. 

4. Tepat pada minit ke-30 Indonesia berjaya menjaringkan gol pertama hasil gerakan satu dua antara Fandi Eko Utomo dan Bayu Gatra Sanggiawan. Terbukti Bayu bukan lubok.

5. Selepas itu Malaysia cuba bermain secara gila menyerang. Tapi ia tidak berhasil. Macam mana nak kawal permainan kalau taktik sepak bola dari pertahanan terus mencari penyerang sentiasa diamalkan? Taktik ini sangat terkenal. Ia dinamanakan sebagai "Bek dapat bola, mesti clear ikut mana arah telor."

6. Separuh masa pertama tamat. Indonesia 1- Malaysia 0. Baik Hazwan Bakri mahupun Thamil Arasu, sekor pon tak dapat tembak tepat dalam gawang. Segala saka mak nenek dah dibawa masuk. Agaknya Indonesia menggunakan bomoh lagi kuat barangkali.

7. Separuh masa kedua pula bermula. Pemain tengah Malaysia tidak berubah perangai. Mereka sudah kawal elok, hantar bola sesama sendiri dekat tengah. Selepas tu bagi jugak ke pertahanan. Macam biasalah bila dah sampai ke kaki pertahanan, depa hantar bola terus ke ataslah untuk mencari penyerang power Thamil Arasu. 

8. Haznizam Huzir ni bukan main lagi dia ulas game Malaysia. Dia tak ingat ke dulu pasukan dia kena belasah dengan Indonesia 6-0 masa Sukan Sea Brunei 1999?

9. Lagi satu cilake punya taktik yang aku dapat kesan. Pemain A membuat lontaran ke dalam ke arah Pemain B. Pemain B menolak semula ke pemain A. Pemain A terlelap. Bola keluar semula.

10. Pada minit ke-84 Izzaq Faris masuk. Beliau adalah Giroud Malaysia. Apabila kita terpaksa meletakkan harapan pada orang macam Izzaq Faris ni, ia sudah cukup menggambarkan bagaimana mutu bola sepak negara kita. Malaysia kini bermain dengan 4 orang penyerang - Hazwan Bakri, Thamil Arasu, Rozaimi dan Izzaq Faris (Torres, Neymar, Giroud). Power!! 

11. Tepat pada minit ke-85, seperti biasa juga tuah masih memihak kepada Malaysia. Daripada sepakan penjuru Nazmi Faiz, bola secara tiba-tiba jatuh ke kaki pemain paling power. Siapa lagi kalau bukan Thamil Arasu. Gol!!!! Satu rembatan padu daripada Torres Malaysia. Kedudukan menjadi 1-1.

12. Tamat 90 minit permainan. Maknanya aku terpaksa ulas lebih daripada 11 point. Baik aku solat Magrib dulu.

13. Masa tambahan aku diseksakan dengan corak permainan bola sepak gaya bangang daripada Harimau Muda. Aku pun tak tahu macam mana boleh tahan dengan semua ini. 

14. Andik yang kononnya Messi Indonesia masuk pada minit ke-77. Pada minit ke-101 dia dikeluarkan kerana cedera. Messi celah mana tu?

15. 120 minit tamat. Kedua-dua pasukan bermain tanpa arah tuju dan tiada pedoman. Macam ginilah dia tahap bola sepak Asia Tenggara. Penalti menjadi penentu.

16. Malaysia kalah penanti. Thamil, Shahrul Saad tidak masuk. Nazmi, Fadli Shas, Rozaimi masuk. Malaysia kalah 4-3. Punca kalah ialah Thamil Arasu. Sebagai penyerang dia terlepas berpuluh peluang depan gol. Penalti sepak pun tak masuk. Aku cadangkan dia bersara ajelah.

17. Kesimpulannya, main macam gampang mestilah kalah. Takkan benda mudah macam gini pun aku nak kena bagitau. Lepas ni bolehlah kita kembali ke tugas rutin kita, iaitu mencerca FAM dan JDT secara konsisten dan tidak berbelah bahagi.

Tuesday, December 17, 2013

Piala Dunia 2014: Brazil


Pengenalan 


Brazil, negara yang berkapasiti 198.7 juta penduduk ini memulakan Pra-Piala Dunia dengan cerita kematian pekerja binaan dan juga separuh daripada 12 stadium yang akan digunakan pada kempen Piala Dunia kelak masih jauh daripada jadual asal. Pelbagai protes dilakukan di seluruh Brazil. Tidak kira tua ataupun muda. Semuanya turun ke jalanraya melakukan apa yang dinamakan sebagai Kebebasan Hak Bersuara. 

Namun Presiden Dilma Rousseff  masih tenang. Dalam satu ceramahnya beliau berkata "Brazil masih yakin mampu menganjurkan kejohanan ini dan tidak akan berganjak darinya. Pendirian ini adalah bukti keprihatinan kerajaan terhadap keperluan rakyat selaras dengan gagasan 1Brazil iaitu rakyat didahulukan, bola diutamakan". 

Tambahnya lagi, "Kerajaan Brazil tidak perlu menunggu pilihanraya kecil untuk melaksanakan dasar-dasar proaktif, kami tidak perlu bina stadium, buat jambatan atau turap jalanraya 3 ke 4 kali untuk memenangi hati rakyat". 

Keyakinan yang seperti ini membuktikan negara juara Piala Dunia pada tahun 1958, 1962, 1970, 1994 dan 2002 sedang berada pada landasan tepat untuk mencari kejuaraan ke-6 mereka. 


Jurulatih: Luiz Felipe Scolari. 

Kami bermain bola sepak dengan penuh seni. Hangpa apa tau?

Beliau adalah penjana utama ketika kejayaan Brazil menjulang Piala Dunia 2002. Dikenali dengan gelaran 'Big Phil' dan figura yang pernah melatih Chesea sebanyak 36 perlawanan ini sangat kaya dengan pengalaman di peringkat antarabangsa. 

Pada umur 65 tahun dengan diiringi kejayaan menjulang Piala Dunia di tanah air sendiri sudah pasti akan membawa beliau kepada gelaran 'Datuk'. 


Ketua Pasukan: Thiago Silva. 



Cafu adalah pemain pertahanan terakhir yang mengetuai pasukan Brazil menjulang Piala Dunia pada 2002. Resepi yang sama kini cuba diulangi oleh Scolari. Walaupun ia tidak selazat makanan kebangsaan Brazil iaitu stew daging khinzir yang dimasak bersama kacang merah. Tetapi pemain pertahanan PSG ini kelihatan mampu menggalas tugas yang penuh mencabar ini. 

Kini pada usia 29 tahun, pemain pertahanan kental yang menjulang kejuaraan liga bersama Milan dan Paris St Germain nampak bersedia memburu penampilan ke-50 nya dengan Brazil menjelang perlawanan pembukaan kelak menentang Croatia. 


Pemain Bintang: Dani Alves. 


Beliau akan berumur 31 tahun apabila Piala Dunia bermula kelak. Bintang Barcelona ini akan mempersembahkan aksi sebenar selaku "full back" yang mana beliau sendiri mengakui banyak belajar daripada menonton kelibat K.Reuben bersama Harimau Malaya melalui laman YouTube. 


Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Neymar. 



Barcelona menghabiskan wang dari kantung mereka hampir £50 juta ketika membeli pemain ini daripada kelab Santos. Pencapaian peribadi beliau yang terbaik adalah ketika menjadi Pemain Terbaik Amerika Selatan pada tahun 2011 dan 2012 dengan perbezaan mata yang jauh meninggalkan pencabarnya yang lain. 

Belia yang hanya akan berusia 22 tahun pada bulan Mac nanti sudahpun memiliki 46 penampilan dan 27 gol untuk pasukan Brazil. Power. 

Sukan Sea 2013: Malaysia 2 - Vietnam 1



1. Malaysia turun menentang Vietnam dalam misi wajib menang demi melengkapkan hegemoni bolasepak Malaysia dalam Sukan Sea selama 4 tahun. 

2. Pasukan yang dikemudi oleh Ong Kim Swee, bekas pemain Projek Barcelona 1992, juara Piala FA 1995 dan Liga-M 1996 bersama Sabah dan antara pemain yang bermain dalam tahun 1995 untuk Malaysia menentang Flamengo yang berkesudahan 1-1, sangat memerlukan 3 mata untuk membawa mereka ke Separuh Akhir. 

3. Seawal 11 minit permainan - Rozaimi terlepas satu peluang gol, Izham Tarmizi menepis cubaan gol dari Vietnam. Ia adalah bayangan awal perlawanan ini amat sengit.

4. Pada minit ke-13 Thamil Arasu pula terlepas peluang menjaringkan gol. Sepakan angin beliau lepaskan dengan penuh geliga.

5. Setelah aku selidik, kawasan sebelah Zubir Azmi paling banyak kali bocor. Bahagian tengah tak hidup sangat mungkin kerana Nazmi Faiz tak masuk lagi. Manakala serangan Malaysia jelas tumpul. Paling power pun penjaga gol Izham Tarmizi.
6. Selesai 45 minit perlawanan. Kedudukan gol ialah 0-0. Malaysia bermain unik. Rentak sumbang dan tiada 'posession' dapat diberikan dalam bentuk peratusan. Kabur. Semua main tendang 2,3 kali, bertukar pegangan, sepak 2,3 kali, dapat kat pemain lawan pulak, tendang bola janji clear, kene serang balik untuk 30 saat. Tendang keluar! selesai. Ambik nafas pun tak sempat. Passing tak berapa nak tepat. Itulah kisahnya.

7. Separuh masa kedua bermula. Malaysia bermula bangang dan garang. Aksi kucar kacir dan berterabur disajikan secara bergilir-gilir.

8. Sekali lagi aku perhatikan pemain Malaysia bila dapat bola terus nak hantar ke atas. Sebagai contoh Pemain A membuat hantaran ke hujung padang, Pemain B mengejar sampai putus napas. Ikut mata kasar, tiada seorang pemain pun di dunia ini yang mampu mengejar bola hantaran Pemain A tersebut, sebab terlalu laju dan jauh. Bola terkeluar, Pemain B berhenti berlari kira-kira 10 meter dari bola dan berpusing sambil angkat ibu jari memberi tanda 'bagus' kepada Pemain A. Pemain A ni ingat power sangat ke penyerang kau tu?

9. Seperti biasa secara tiba-tiba tuah rezeki datang membantu. Pemain yang bernama comel, Ashri Chu Chu menyumbat gol pada minit ke-81 selepas hantaran lintang Saarvindran dari sebelah kanan gagal menemui Thamil Arasu (macam biasalah). Ashri yang tidak dikawal melepaskan rembatan kencang menggunakan kaki kirinya. 

10. Vietnam menjadi gila. Mereka menyerang bertubi-tubi sehingga tiada pemain pertahanan yang berkawal di kawasan mereka. Satu kesilapan berlaku dan Malaysia melancarkan serangan balas secara serta merta. Hasilnya Saarvindran menjaringkan gol kedua dengan tenang dan cermat pada minit ke-89. Malaysia mendahului 2 gol dihadapan.

11. Thamil Arasu hanya dikeluarkan oleh Ong Kim Swee pada minit ke 90. Punyalah sayangnya beliau pada Torres Malaysia ni. Dari situ kita boleh lihat Thamil Arasu tidak sepatutnya diletakkan di atas PADESTAL. Dia lebih layak diletakkan diatas bahu jalan sahaja.  

12. Izham Tarmizi menghadiahkan Vietnam gol saguhati pada masa kecederaan. Keputusan akhir Malaysia 2 - Vietnam 1. Malaysia akan bertemu Indonesia di Separuh Akhir. Amacam? Power?

Sunday, December 15, 2013

Sukan Sea 2013: Malaysia 1 - Singapura 1



1. Jika Malaysia lawan Indonesia macam England lawan Jerman, maka Malaysia lawan Singapura adalah seperti England lawan Scotland. Perseteruan antara dua saudara rapat, abang dan adik dan sebagainya. Singapura macam Scotland dengan mentaliti tidak mahu kalah kepada kita walaupun jauh lebih kecil. Kita pula macam England masih dengan mentaliti mahu tunjuk siapa 'big brother' (sama macam Indonesia yang selalu fikir mereka 'Abang Long' kepada kita). Bezanya cuma Scotland masih sebahagian dari United Kingdom of Great Britain tetapi Singapura bukan lagi sebahagian dari Persekutuan Malaysia. Siapa punya kerja bangang ni?

2. Penjaga gol Malaysia Izham Tarmizi pakai baju biru dan stokin biru sedondon.

3. Izham Tarmizi memang mantap, apa makan budak ni? Keupayaan beliau mengawal gawang memang patut mendapat pujian dari peminat bolasepak dan pujaan dari para gadis. Patutlah JDT beli budak ni.

4. Pengadil dari China, Wang Zhe sangat pemurah dalam mengeluarkan kad kuning kepada pemain Malaysia. Baru 15 minit, dua orang pemain Malaysia menerima kad kuning, Shahrul Saad dan K.Reuben.

5. Setelah aku perhatikan secara tekun, selama 45 minit Malaysia menerapkan formasi tanpa penyerang. Baik Hazwan Bakri mahupun Thamil Arasu semuanya hilang di atas padang.

6. Namun aku nengok Thamil Arasu ni boleh menggantikan Fernando Torres. Bak kata seorang sahabat aku "Thamil ni kena rasuk dengan Dewa Tamak" 

7. Separuh masa kedua bermula, Malaysia terus menyerang macam Arsenal tapi haram tak gol. Secara tiba-tiba Singapura menjaringkan gol pertama pada minit ke-61 dengan tanpa niat. 

8. Hazwan Bakri dan Thamil Arasu yang tak berguna telah digantikan dengan Rozaimi dan Nazmi Faiz. Ong Kim Swee berharap dia dapat menyelamatkan maruah Malaysia buat kesekian kalinya.

9. Malaysia serta merta menerapkan sistem tendangan ikut arah telur yang membuatkan Singapura kucar-kacir tidak menentu. 

10. Pada minit ke-89 Rozaimi menjaringkan gol melalui sepakan percuma. Kedudukan menjadi 1-1. Ramai yang sibuk nak suruh presiden FAM letak jawatan turut meraikan gol ini. Korang kena ingat, kalau kita menang Sukan Sea ni bermakna Soltan Bola tidak akan mengundur. Dan bola sepak kita akan terjerumus ke lembah paling hina selama-lamanya. Apa yang ada dengan pingat Sukan Sea ni? 

11. Ball possession memang tak wujud dalam kamus bolasepak Malaysia agaknya. Penguasaan bola tu penting, pokoknya kalau bola di kaki pasukan kita pihak lawan tidak akan dapat berbuat apa-apa. Tapi dalam perlawanan ini Harimau Muda pantang dapat bola mesti nak buat hantaran walaupun tidak ditekan lawan. Mungkin sudah semulajadi naluri anak muda yang nak main laju dan mudah gugup.

Friday, December 13, 2013

Sukan Sea 2013 : Malaysia 4 vs Laos 1




1. Aku memulakan operasi menonton perlawanan Malaysia degnan Laos ini dengan berharap agar skuad Ong Kim Swee tewas. Ini supaya kita akan sentiasa ada point untuk mendesak Presiden FAM meletak jawatan.

2. Jika 20 tahun dahulu Laos ini adalah lawan setaraf pasukan negeri Melaka sahaja. Namun kini, Malaysia kelihatan terkial-kial mahu menewaskan Laos.

3. Setelah 5 minit perlawanan berlangsung, ternyata jelas pemain Malaysia cukup cergas. Mereka berjaya menjaringkan gol pada mint ke-6 menerusi Hazwan Bakri. Aku masih optimis Malayasia akan melepaskan gol selagi nama K. Reuben masih ada dalam kesebelasan utama.

4. Selepas Malaysia menjaringkan gol awal, mereka seperti hilang arah. Tiada urgency untuk menambah gol kedua. Kini pemain Malaysia aku lihat menggunakan langkah yang banyak berbanding pemain Laos kerana masalah first touch.

5. Dari minit ke 20 sehingga 30, pemain Malaysia mantap membuat hantaran di dalam kawasan sendiri. Kononnya menyerap serangan pasukan lawan.

6. Pemain Laos pula mantap membuat hantaran di dalam kawasan sendiri dan kawasan D Malaysia. Serangan bertubi-tubi diatur. Hasilnya Laos menjaringkan gol menerusi K. Reuben. Ya, K. Reuben woih!!!!

7. Menengok aksi pemain bernama K. Reuben ini bagi aku beliau layak mendapat gelaran Shukor Adan Muda.

8. Mujur ada Hazwan Bakri. Sekali lagi pemain baru Selangor ini menyelamatkan maruah Malaysia. Kedudukan menjadi Malaysia 2 - Laos 1.

9. Kemudiannya entah dari mana datangnya pemain Laos membantu Malaysia menjaringkan gol ketiga.

10. Tepat pada minit ke-87, Hazwan Bakri melengkapkan hatriknya. Kepada pemain Selangor jugalah Malaysia bergantung harap. JDT mana? Negeri Sembilan, Pahang tak payah ceritalah.

11. Malaysia menang 4-1. Kini di atas kertas, Malaysia lebih baik berbanding Singapura. Di atas padang siapa yang tahu?

12. Aku tak paham apa benda yang boleh dibuat dengan pingat emas Sukan SEA ni kalau dapat. Dulu pun dah dapat 2 kali bangang juga jadinya.

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.



Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.

1. Sukan Sea 

Malaysia 2 - Brunei 0


2. Champions League Result 11 December 2013. 

Manchester United 1 - 0 Shakhtar Donetsk 
Real Sociedad 0 - 1 Bayer Leverkusen 
FC Copenhagen 0 - 2 Real Madrid 
Benfica 2 - 1 Paris Saint-Germain 
Olympiakos 3 - 1 Anderlecht 
Bayern Munich 2 - 3 Manchester City 
Viktoria Plzen 2 - 1 CSKA Moscow 


3. Fifa Ballon d'Or 2013.

Anatara Messi, Ribery dan Ronaldo. Akan diketahui pada January 13 di Zurich.


4. Champions League Result 12 December 2013 .

Galatasaray 1 - 0 Juventus 
Chelsea 1 - 0 Steaua Bucuresti 
Schalke 04 2 - 0 FC Basel 
Marseille 1 - 2 Borussia Dortmund 
Napoli 2 - 0 Arsenal 
Atletico Madrid 2 - 0 FC Porto 
Austria Vienna 4 - 1 Zenit St Petersburg 
AC Milan 0 - 0 Ajax Amsterdam 
Barcelona 6 - 1 Celtic 

5. Pasukan yang layak ke pusingan-16 Champions League.

A
Manchester United
Bayer Leverkusen

B
Real Madrid
Galatasaray

C
Paris Saint-Germain
Olympiacos

D
Bayern Munich
Manchester City

E
Chelsea
Schalke 04

F
Borussia Dortmund
Arsenal

G
Atlético Madrid
Zenit Saint Petersburg

H
Barcelona
Milan

6. AFC Cup 2013

Group F:
Ha Noi  (Vietnam), Arema  (Indonesia), Selangor (Malaysia), Maziya (Maldives)

Group G:
Yangon United (Myanmar), Vissai Ninh Binh (Vietnam), South China (Hong Kong) and KELANTAN (Malaysia).


7.  Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS) 

Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS) mengesahkan mengikat kontrak tiga pemain import berwibawa dalam misi melakar pencapaian terbaik pada Liga Malaysia (Liga-M) musim depan.

Mereka adalah Jozef Kaplan, 27, dari Czechoslovakia yang juga bekas pemain Geylang United, Jean-Emmanuel Effa Owona, 30, dari Cameroon dan terbaru Kim Jin Ryong, 30, yang juga bekas pemain kebangsaan Korea Selatan.


8. Kontrak Rooney 

Rooney telah menolak tawaran terkini kotrak daripada Manchester United.


9. Sukan Sea 

Malaysia vs Laos | Friday 13 December 2013.


10. FIFA Club World Club 2013. 

Kejohanan ini sudah pun berlangsung pada 11 December 2013 yang mana sedang melibatkan pusingan awal.

Tuesday, December 10, 2013

Sukan Sea 2013 : Malaysia 2 - Brunei 0.




1. Malaysia turun dalam misi memburu hatrik menentang Brunei pasukan yang baru sahaja beberapa tahun bebas daripada penggantungan FIFA. Perlawanan diadakan di Stadium Zeyar Thiri bersebelahan dengan Thaikchaung yang terletak di Mandalay, Myanmar. Lokasinya berlatitude - 19°53'43.27" dan berlongitude - 96°14'52.94". Manakala kapasitinya ialah 30 ribu.

2. Siaran langsung di dua saluran, TV9 dan Astro Arena. Di TV9 macam biasa Abu Bakar Atan sementara di Astro Arena ianya Shaukei Kahar. Kalau nak ulasan bola tipikal Malaysia yang syok sendiri, ada fakta luar biasa dan gelak-gelak mestilah layan TV9. Kalau mahu ulasan bola gaya macho, berinformasi tak bertempat dan penuh kritikan pun syok sendiri maka boleh layan Astro Arena. Aku layan dua-dua sekali.

3. Melihatkan nama K. Reuben dan Izaaq Faris dalam kesebelasan utama, aku jadi sedikit debar.

4. Selepas 30 minit perlawanan berlangsung, aku mendapat sms daripada sepupu aku yang berbunyi "Izaaq Faris ni memang jelmaan Fakri Saarani". Aku tersenyum nipis.

5. Minit ke 31, Rozaimi berjaya menjaringkan gol selepas berpuluh kali mencuba.

6. Brunei melepaskan begitu banyak peluang gol pada separuh masa pertama dan kedua. Ini membuktikan pasukan Harimau Muda adalah mangkuk, manakala pasukan Brunei membawa status mangkuk berayun.

7. Corak permainan anak buah Ong Kim Swee pada separuh masa kedua sama seperti pada separuh masa pertama iaitu tendang ikut arah telor. Pemain tengah nampaknya rajin turun ke bawah membantu pertahanan tetapi sebaik bola berjaya dirampas semua lebih suka berlari-lari anak naik ke atas. Berat telor gamaknya. Barisan serangan pula nampaknya lebih mengambil sikap tunggu dan lihat. Jawabnya entah sampai ke bila setakat tunggu dan lihat bola sajalah kerja mereka.

8. Cuma kelebihan Harimau Muda ialah mereka tidak ada Safee Sali dan Safiq Rahim. Di situ Ong Kim Swee sudah 76% selamat daripada caci maki. 

9. Mujur pada minit ke-70 muncul Asri Chu Chu (ingat habis comel la nama tu) menjaringkan gol kedua. 

10. Secara keseluruhan melihatkan corak permainan anak buah Ong Kim Swee, bolehlah saya cadangkan kita tutup sahaja FAM. Jika inilah gayanya, hancor lodohlah gamaknya.

11. Malaysia menang 2-0 dan mungkin ada yang sudah terlupa sedikit betapa pentingnya untuk Presiden FAM letak jawatan. Tapi aku tidak lupa.

Saturday, December 7, 2013

Piala Dunia 2014



A
Brazil
Croatia
Mexico
Cameroon

B
Spain
Holland
Chile
Australia

C
Colombia
Greece
Ivory Coast
Japan

D
Uruguay
Costa Rica
England
Italy

E
Switzerland
Ecuador
France
Honduras

F
Argentina
Bosnia
Iran
Nigeria

G
Germany
Portugal
Ghana
USA

H
Belgium
Algeria
Russia
Korea Repuplic

Friday, December 6, 2013

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.



Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.


1. Farhan, Hai-O dan Nazri. 

Baru saja dijulang sebagai penyerang terbaik kebangsaan 2013, kedudukan Norfarhan Mohamad bersama pasukan barunya Terengganu mula terancam apabila pemain berusia 28 tahun itu berdepan tindakan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) selepas didakwa melanggar kontrak bersama Johor Darul Takzim I (JDT I). Selain Nazri Ahmad dan Norfarhan, Hairuddin Omar juga turut akan disiasat kerana dikatakan telah setuju untuk beraksi dengan Felda United. 


2. Martin Joll 

Sah! Martin Jol dipecat sbg pengurus Fulham slps rentetan kekalahan 7 perlawanan berturut2.


3. Skuad Pahang 2014. 

Di sini


4. Keputusan EPL 5 Disember 2013. 

Crystal Palace 1 - 0 West Ham United 
Arsenal 2 - 0 Hull City 
Liverpool 5 - 1 Norwich City 
Manchester United 0 - 1 Everton 
Southampton 2 - 3 Aston Villa 
Stoke City 0 - 0 Cardiff City 
Sunderland 3 - 4 Chelsea 
Swansea City 3 - 0 Newcastle United 
Fulham 1 - 2 Tottenham Hotspur 
West Bromwich Albion 2 - 3 Manchester City 

5. Piala Dunia 2014

Undian akan berlangsung pada  6 Dec, 11:55 PM. Siaran Langsung di Astro SuperSport 3 | Astro SuperSport HD 3

Pot 1 - Brazil, Spain, Germany, Argentina, Colombia, Belgium, Uruguay, Switzerland

Pot 2 - Ivory Coast, Ghana, Algeria, Nigeria, Cameroon, Chile, Ecuador

Pot 3 - Japan, Iran, South Korea, Australia, United States, Mexico, Costa Rica, Honduras

Pot 4 - Bosnia, Croatia, England, Greece, Italy, Holland, Portugal, Russia, France


6. Pemain Import Selangor. 

Selangor melengkap senarai 4 orang pemain import mereka apabila Steve Pantelidis (Australia - Central Defender) menyertai Andik Vermansyah dan duo dari Brazil Paulo Rangel and Junior Aparecido.


7. Persahabatan Harimau Muda A 

Perlawanan menentang FC Rukyu berkesudahan dengan skuad Ong Kim Swee menang 2-1. Gol dijaringkan oleh Thamil Arasu dan Rozaimi.


8. Senarai Skuad Harimau Muda A ke Sukan Sea.

- Mohd Farhan (GoalKeeper)
- Izham Tarmizi (GoalKeeper)
- Zubir Azmi (Defender)
- K. Reuben (Defender)
- Fadhli Shas (Defender)
- Nazirul Naim (Defender)
- Amirzafran (Defender)
- Nasrulhaq (Defender)
- Kenny Pallraj (Defender)
- Irfan Fazail (Midfield)
- Nazmi Faiz (Midfield)
- Ashri ChuChu (Midfield)
- Nasir Basharuddin (Midfield)
- Sivanesan (Midfield)
- Saarvindran (Midfield)
- Thamil Arasu (Forward)
- Md Rozaimi (Forward)
- Hazwan Bakri (Forward)

- Izzaq Faris Ramlan (Forward)


9. Brazuca 2014

Adidas telah mengumumkan penggunaan bola jenamanya yang akan digunakan untuk kejohananan Piala Dunia 2014.


10. Robben Cedera.

Ya, Arjen Robben telah tercedera dan akan direhatkan selama 6 minggu.


Thursday, December 5, 2013

Piala Dunia 2014: Prolog Pemanas Badan.



Piala Dunia 2014: Prolog Pemanas Badan.

Pada 2010 pasukan bola sepak Malaysia menjulang Piala Aff Suzuki iaitu tahun yang sama juga berlangsungnya Piala Dunia 2010 Afrika. Eh, kejap. Kalau ada yang rasa meluat dengan apa yang aku selalu tulis ini, baik jangan teruskan 'scroll down'. Aku tak paksa pun untuk dapatkan '1 like 1 doa'. Tapi bolehlah PM/SMS/WHATSAPP aku kalau ada yang tak puas hati. Tahulah aku nak buat apa nanti. Baik, kita teruskan.

Ya saudaraku sekalian. Dalam masa 4 tahun juga pelbagai perkara sudah berlaku di serata alam. Yang berkulop sudah selamat menginjak usia dan sudah memasang 2 orang makwe sekaligus. Seorang di sesi petang dan seorang lagi di sesi pagi. Yang bujang pula masih ada terus membujang. Entah bila ketemu jodoh pun kita tidak tahu. Semuanya kena berserah pada yang SATU. Manakala yang berkahwin pada 2010 kini sudahpun berkira-kira hendak mencari pasangan hidup yang kedua. Begitulah berjalannya kehidupan seluruh alam hanya dalam tempoh masa 4 tahun. Bagaimana pula dengan bola sepak Malaysia?

Bola sepak Malaysia pula hanya menyajikan kita dengan siri berita sedih dan syahdu bertalu-talu. Setiap kali aku dikecewakan, aku akan pantas duduk bertahyat sambil zikir aku lafazkan secara lazim dan tulus dari lidah aku. Dengan harapan agar hati aku berasa tenang dan tidak marah-marah.

Sepanjang 4 tahun ini juga pelbagai perubahan berlaku ke atas struktur liga Malaysia kita. Contohnya daripada tiada langsung pemain import, kini sudah menjadi 4. Daripada tiada JDT, kini sudah ada 2 JDT dan mungkin akan menjadi 7 menjelang tahun 2020. Siapa tahu bukan?Daripada stadium kosong, kini kembali penuh. Daripada stadium penuh, kini sudah kosong. Daripada juara Piala Malaysia kini sudah masuk Liga Perdana. Tidak ketinggalan juga daripada Safee Yang Menunggang kini menjadi Safee Yang Menonggeng.

Tetapi kalau kita lihat perubahan ini tidaklah berapa power pun. Yang paling power seperti biasa ialah Soltan Bola juga kerana masih kekal sebagai Presiden FAM yang mampan dan berdaya saing. Itu hakikat yang tiada sesiapapun boleh menidakkannya.

Kini Piala Dunia kembali lagi. Malaysia seperti biasa meneruskan rutin untuk tidak layak ke kejohanan agung dalam kalendar bola sepak dunia ini. Adakah kita sudah bersedia dengan negara angkat masing-masing?

Tahun 2014 adalah tahun Sepanyol. Seluruh dunia mengakuinya dengan cemburu di hati. Pada setiap hari yang mereka lalui, mereka berharap semoga Piala Dunia kali ini sekali lagi milik negara mereka. Pasti... tahun 2014 adalah tahun milik Sepanyol. Pasti! Itulah kegembiraan dan itulah harapan rakyat Sepanyol kerana piala dunia yang akan berlangsung di Brazil ini akan pasti mereka miliki sekali lagi. Kejayaan menjulang Piala Dunia buat kali kedua berturut-turut hanya akan menjadikan Sepanyol sebuah pasukan bola sepak paling power di muka bumi.

Jauh di Amerika Selatan, skuad yang dicanang-canangkan sebagai skuad paling berbakat di dunia sedang gigih menjalankan persiapan. Tidak ada yang kurang. Mereka ada Neymar, Luiz, Oscar, Alves, Paulinho dan Hulk. Semua serapah sudah cukup cuma belum diuji di padang rumput. Kelebihan sebagai tuan rumah tidak akan mereka sia-siakan. Iringan muzik samba pasti memukau. Disulami juga dengan aksi penuh helah serta seni yang tiada tolok bandingnya.

Kembali ke Eropah, di sebuah stadium yang kosong di Itali, kelibat seorang pemain yang bakal menggegarkan Piala Dunia tahun depan sedang gigih berlatih. Dia bukan sandaran utama tetapi sesuatu akan terjadi, sesuatu yang akan menobatkannya menjadi lagenda kepala angin yang bernama Mario Balotelli. Ini adalah penampilan pertamanya dalam Piala Dunia. Sesuatu mesti dibuktikan kepada seluruh dunia yang dia adalah pemain bola sepak terbaik dalam eranya.

Jauh di Argentina pula, pekik tawa pemain bercampur baur dengan satu semangat. Semangat mahu menjuarai Piala Dunia selepas kali terakhir melakukannya pada tahun 1986. Di sebalik kelibat pemain-pemain yang penuh semangat itu, terselit seorang legenda yang sedang dalam pembikinan. Piala Dunia 2014 adalah yang ketiga untuknya, Piala Dunia yang akan mengajarkan erti perjuangan, dan hari-hari Lionel Messi pun semakin hampir. Banyak cakap-cakap mengatakan Messi perlu memenangi Piala Dunia ini sekiranya ingin menjadi pemain yang sempurna.

Di Eropah Selatan, di hujung padang berdiri satu susuk pemain, memandang jauh ke langit Portugis. Dia sedang memasang azam yang kukuh. Dia mahu menjadi yang terbaik dan dia mahu menjadi yang paling hebat. Dia mahu menunjukkan kepada dunia siapa Cristiano Ronaldo. Adiwira negara Portugis ini bolehlah dikatakan sebagai individu yang bertanggungjwab membawa pasukannya mara sejauh ini. Hanya dia. Ya, hanya dia. Itulah Cristiano Ronaldo.

Sementara itu jauh di hujung benua Asia. Di sebuah negara yang masih memegang kuasa antara negara paling korup, seorang lelaki menatap berita di telefon pintar androidnya dengan wajah yang kecewa. Tahun 2014, sekali lagi dia terpaksa mencari negara angkat untuk disokong pada Piala Dunia. Ini kerana selepas 40 tahun tidak melayakkan diri ke Piala Dunia, dia semakin hampa. Entah bila dia akan mampu bersorak untuk negaranya sendiri dalam kejohanan bola sepak paling berprestij di dunia itu.

Tuesday, December 3, 2013

Senarai Skuad 2014 : PAHANG



1. Mohd Khairul Azhan B. Mohd Khalid (24thn) (GK)
2. Jalalludin B. Jaafar (38thn)
3. Mohd Saiful Nizam B. Miswan (32thn)
4. Damion Delano Stewart 
5. Mohd Amirulhadi B. Zainal (27thn)
6. Zeeshan Rehman (30thn)
7. Surendren a/l Ravindran (26thn)
8. Azidan B, Sarudin (27thn)
9. Matias Ruben Conti (24thn)
10. Dickson Nwakaeme
11. Mohd Faizol B. Hussain (26thn)
12. Azammuddin B. Mohd Akil (28thn)
13. Mohd Razman B, Roslan (29thn)
14. Mohd Faisal B, Rosli (22thn)
15. Abdul Malik B. Mat Ariff (22thn)
16. Mohd Hazri B. Rozali (27thn)
17. Mohd Zaiza B. Zainal Abidin (27thn)
18. Muhammad Syawal B. Norsam (24thn)
19. Mohd Fauzi B. Rozlan (26thn)
20. Mohd Shahrizan B. Mohd Salleh (31thn)
21. Mohd Hafiz B. Kamal (26thn)
22. Muhammad Saufi B. Mohd (21thn) (GK)
23. Mohd Nasril B. Mat Nourdin (27thn) (GK)
24. Gopinathan a/l Ramachandra (24thn)
25. Mohd Shafie Zahari.

Monday, December 2, 2013

Oh Pasukan Bola Malaysia



Oh Pasukan Bola Malaysia 
  
Pasukan Bola Malaysia 

Aku tak pernah kutuk ko 
bila kalahhh.. 

Aku cuma kutuk ko.. 
bila main.. 
macam.. 
bangang.. 
Dan ko... 
konsisten.. 
bangang.. 

Hari hari.. 
kau main.. 
bola.. 
Namun di desa ini.. 
aku masih menunggu.. 
bola sebenar.. 
darimu. 

Oh Pasukan Bola Malaysia 

Antara kau.. 
dan bola.. 
aku pilih.. 
bola.. 
Kecuali.. 
selepas.. 
bola habis.. 

Kau.. 
aku timbang.. 
seperti bola.. 
Takkan aku biarkan.. 
kau jatuh ke bumi.. 
meski aku letih gila.. 

Aku.. 
masih.. 
tidak punya.. 
bola.. 
Untuk membuat hantaran.. 
Dan abahmu Dunga.. 
Maafkan aku. 

Kau ku lencongkan 
ke dalam 
gol.. 
Untuk kemenangan kita bersama 

Seperti bola Tango.. 
kau menyakiti.. 
aku.. 
Tidak makmur.. 
celah kelangkangku.. 
bila teringatkan.. 
kau.

Oh Pasukan Bola Malaysia