There was an error in this gadget

Saturday, December 16, 2017

Piala Dunia 2018: England.


Piala Dunia 2018: England.

Kenangan

6, October 2001 | Old Trafford.

Ketinggalan 2-1 menentang Greece pada perlawanan kelayakan Piala Dunia 2002. England memerlukan menang ataupun seri. Pada minit ke-93 Greece memberikan sepakan percuma kepada England betul-betul 27 meter dari gol mereka. Ia seolah-olah petanda rezeki yang turun dari langit buat Three Lions.

Beckham selaku ketua pasukan mara untuk mengambil sepakan percuma tersebut. Seluruh stadium senyap bagaikan di rumah mayat. Beckham dengan tenang seperti rutinnya melepaskan satu sepakan percuma yang tak terjangkau oleh penjaga gol Greece. Bola menerjah jaring. Old Trafford bergegar dengan sorak-sorai peminat England. Bingit. England berjaya menyamakan kedudukan dan layak secara automatik selaku juara kumpulan. Meletakkan Jerman sebagai naib juara.

Beckham meraikan gol tersebut dengan penuh bergaya. Emile Heskey, Rio Ferdinand, Martin Keown antara pemain yang meluru meraikan gol tersebut bersama ketua pasukan England yang berpengaruh itu.

16 tahun berlalu...dan mungkin inilah antara momen yang terbaik untuk dijadikan kenangan buat semua peminat setia pasukan bola sepak England.

Menjejak Juara

Semasa aku menulis tentang pasukan England ini, pasukan bola sepak Malaysia baru sahaja gagal layak ke Piala Asia secara rasmi dan Itali pula terlepas aksi Piala Dunia buat pertama kalinya dalam tempoh 60 tahun. Marilah kita bertafakur barang sejenak mengenangkan peristiwa sedih nak mampos ini. Pejam mata dan diam.....

Okay done. Mari kita sambung bercerita tentang pasukan England.

England datang lagi. Mampir sekali lagi ke Piala Dunia buat kali ke-6 berturut-turut yang mana kali terakhir mereka gagal ialah pada tahun 1994. Secara jumlahnya sudah 14 Piala Dunia yang mereka harungi. Untuk edisi 2018 ini juga seperti kebiasaannya England dengan mudah melayakan diri. Menjuarai kumpulan F Zon Eropah dengan 8 kemenangan, 2 seri dan tiada kekalahan. Mengumpul 26 mata meninggalkan Slovenia di tempat ke-2 dengan 18 mata. 

Dahsyat juga England bila pusingan kelayakan ni. Tapi bila tiba kejohanan sebenar, mulalah menggelabah ayam. Ingatkah kita pada Piala Dunia 2014, apabila England tersingkir hanya selepas dua perlawanan yang mereka lalui? Lemah. 

Peminat bola sepak juga sudah tentu tahu yang pasukan England ini hanya gah pada reputasi, tetapi tidak pada prestasi. Ini terbukti apabila England masih gagal memenangi Piala Dunia sejak kali terakhir melakukannya pada 1966 di laman sendiri. Pemain bintang silih berganti. Jurulatih bertukar ganti. Kejayaan Piala Dunia masih tercari-cari. Adakah tahun 2018 akan jadi milik England?

Liga Iggeris juga begitu sebati dengan darah daging kita semua dek kerana kesan penjajahan British ke atas negara yang aman damai ini. Munculnya ramai pendukung kelab bola sepak Inggeris juga bukanlah lagi perkara rahsia. Ramai mengaku menganut Manchester United, Liverpool, Spurs, Chelsea dan Arsenal. Tentu sekali kita sukar untuk mengumpulkan peminat setia Bayern Munich, Valencia, Boca Juniors, Flamengo dan Paris Saint Germain. Itulah uniknya sokongan Bani Malaysia ke atas kelab-kelab Inggeris.

Malangnya apabila Piala Dunia muncul 4 tahun sekali, mereka ini semua mula menjauhi pasukan England dan mula menyatakan sokongan padu kepada Jerman, Sepanyol, Brazil, Argentina mahupun Perancis. Adakah mereka semua ini sedar akan terhadnya kekuatan pasukan bola sepak England?

Mungkin mereka ini tahu yang pasukan England masih tidak mampu menjadi pasukan yang digeruni. Gahnya kelab-kelab Inggeris dari segi sokongan dan kerancakan liga mereka bukanlah kunci utama yang akan membawa England kepada gelaran Piala Dunia yang kedua buat mereka. Kau percaya tak apa yang aku cakap ni? Hah?

Tahun ini tahun England

Walaupun begitu, skuad bola sepak England pada peringkat umur bawahan telah menegecapi banyak kejayaan pada tahun 2017. Pada tahun 2017 sahaja England telah mara ke perlawanan akhir dalam:
  • Euro Bawah-17
  • Euro Bawah -19
  • Euro Bawah -21
  • Piala Dunia Bawah -20
  • Piala Dunia Bawah -17
  • Toulon Tournament.
Adakah England juga akan turut mara ke Perlawanan Akhir Piala Dunia 2018 di Russia nanti? Sudah tentu TIDAK. Secara peribadi aku berpendapat England masih belum cukup resepi untuk pergi sejauh itu. 

Ketika generasi emas yang membariskan David James, Beckham, Lampard, Gerrard, Ferdinand, Terry, Rooney, Owen, Scholes, A.Cole, G. Neville dan J.Cole pun tidak mampu memberikan gelaran Piala Dunia kepada England. Apatah lagi pasukan yang meletakkan H.Maguire, Joe Gomez, Jack Cork, Livermore, Dominic Solanke dan Tammy Abraham dalam perlawanan pemanas badan untuk Piala Dunia?



Gareth Southgate

Satu sahaja kenangan yang aku ingat tentang beliau. Mari aku ceritakan.
Piala Eropah 1996 di England telah membawa pasukan Three Lions ini sejauh separuh akhir yang menemukan mereka dengan musuh tradisi iaitu Jerman. Malam sejuta keterujaan. Stadium penuh dengan 76,000 penonton bersesak-sesak ke Stadium Wembley. Perlawanan yang berkelas tinggi ini juga ditonton secara domestik di televisyen dengan 26 juta umat terpacak di serata bar sekitar England. Dan ia sebenarnya akan menjadi perlawanan yang tidak akan dilupakan oleh peminat-peminat England.

England menggegar gawang seawal minit-3 dengan Alan Shearer melepaskan tandukan tipikalnya, disudahkan dengan gaya keraian seperti kebiasaan. Seluruh Wembley bergegar. Malangnya tidak lama selepas itu, Stefan Kuntz menyamakan kedudukan pada minit-16. Wembley senyap bagaikan dewan peperiksaan.

Perlawanan diheret ke masa tambahan. Kedudukan kekal 0-0 dan pemenang terpaksa ditentukan dengan sepakan penalti. Kesemua pemain Jerman dan England berjaya menyempurkan 5 sepakan penalti.

Tibalah giliran Southgate mengambil sepakan penalti sudden-death. Bola diletakkan di tengah dengan penuh tenang. Beberapa langkah diambil sehingga sedikit terkeluar dariapda kotak penalti. Fikiran Southgate kini tenang dan fokus 70%. Lagi baki 30% tidak tahu hanyut ke mana. Southgate melakukan larian seperti bersiar-siar di pasaraya Harrods. Pegawai kejurulatihan pasukan England mula tidak sedap hati. Berjayakan pemain jersi nombor 6 ini menyelamatkan England?

"Zaaaaaaaaaaaaas."

Satu sepakan penalti yang lemah dilepaskan Southgate. Mudah diselamatkan Andy Kopke - Lagenda Jerman. Kini seluruh Stadium gempita dengan sorak sorai pendukun setia pasukan Die Mannschaft. Terry Venables menggigit jari di tepi padang.

Kemudian Andreas Moller pula menjarinkan penalti untuk Jerman dan mencalarkan maruah England di laman mereka sendiri. Begitulah Garerth Southgate yang aku kenal.







Sunday, December 10, 2017

Piala Dunia 2018: Iran

Piala Dunia 2018: Iran


Lagenda.

Semasa aku kecil dahulu, aku membesar dengan mengenali nama-nama pemain bola sepak lagenda Iran seperti Karim Bagheri, Khodadad Azizi, Mehdi Mahdavikia, Ali Karimi dan semestinya Ali Daei

Karim Bagheri dan Khodadad Azizi diingati dengan membantu Iran layak ke Piala Dunia pada tahun 1998 menyingkirkan Australia. Mehdi Mahdavikia pula menyinar di Bundesliga dengan 2 kali dinamakan sebagai pemain terbaik liga. Ali Karimi pernah digelar sebagai Maradona Asia dek kerana kelincahannya menggelek bola. Manakala sesiapa yang tidak kenal kepada Ali Daei, dipersilakan pergi meninggal sekarang.

Inilah nama-nama permain berkaliber bola sepak Iran ketika mereka berlegar-legar  di Piala Dunia 1998 dan 2006.

Hari ini nama Sardar Azmoun pula disebut-sebut sebagai penyelamat dan pembawa maruah Iran yang baru. Iran sudah banyak kali layak ke Piala Dunia. Cuma kita selaku Bangsa Asia masih menunggu Juara Piala Dunia yang datangnya dari benua ini. Mungkinkah Iran adalah calonnya?


Kuasa Asia Yang Baru.

Selain Syiah, Perang Iran-Iraq, dan makwe-makwe yang ‘hot’, apakah lagi yang kita tahu tentang negara yang terkenal dengan perindustrian petroleum ini? Ya, betol. Kita tahu mereka mempunyai sebuah pasukan bola sepak yang jauh hebat berbanding Malaysia yang mengamalkan Ahlussunnah Wal Jamaah.

Ketika ini (October 2017) Iran merupakan pasukan terbaik di Asia dalam ranking FIFA. Namun secara keseluruhannya Iran jatuh sembilan anak tangga untuk menduduki tangga ke-34 dunia

Di rantau Asia, pasukan Iran memiliki reputasi yang sangat membanggakan. Sebagai contoh, untuk Piala Asia sahaja mereka sudah layak 14 kali (termasuk 2019) dan muncul juara 3 kali berturut-turut pada edisi tahun 1968, 1972 dan 1976. Manakala bagi Piala Dunia pula, mereka bermain pada edisi 1978, 1998, 2006, 2014 dan 2018.

Pada tanggal 13 Jun 2017, Iran muncul pasukan ketiga layak ke Piala Dunia 2018 di Rusia selepas menang ke atas Uzbekistan 2-0 di Tehran. Dua gol menerusi pemain bintang mereka Sardar Kazmoun dan Mehdi Taremi sudah cukup buat skuad bimbingan Carlos Queiroz itu mara menerusi saingan Kumpulan A biar pun masih ada baki dua lagi perlawanan. Power nak mampos.


Carlos Quieroz

Jodoh terumbang-ambing Carlos Quieroz dengan pasukan Iran sememangnya bukan perkara yang boleh disorok-sorok. 6 tahun adalah satu tempoh yang agak lama bagi seorang jurulatih asing di negara Asia. Dan jika ia diterjemahkan dalam bentuk hubungan perkahwinan, sudah tentu tahun depan anak mereka akan masuk ke sekolah rendah. Selama 6 tahun inilah juga pelbagai pahit manis dilalui termasuk beberapa kali mahu meletakkan jawatan.

Apa yang beliau lakukan kepada pasukan Iran ini wajar diberikan kredit. Mereka melalui pelbagai kekangan termasuk sukar mendapatkan lawan untuk aksi persahabatan kelas A dek kerana perbezaan politik. Namun ini bukanlah alasan utama untuk Iran tunduk apabila bertemu negara asia yang lain dalam kempen kelayakan Piala Dunia.

Tahniah Carlos Quieroz! (berdiri dan menepuk tangan). Walaupun kerjayanya di Eropah gagal menyerlah. Namun aku berani meletakkan nama beliau sebaris dengan Philippe Troussier, Carlos Alberto Parreira dan Guus Hiddink. Di mana pula kedudukan Vingada?

Tuesday, November 28, 2017

Piala Dunia 2018: Sepanyol


Piala Dunia 2018:Sepanyol

4-6-0.

Pernah pada satu ketika, Negara Malaysia bergegar dengan berita jurulatih bola sepak mereka, Vingada mengumumkan akan menggunakan formasi 4-6-0 semasa bertemu dengan Hong Kong. Makanya Safiq Rahim pun diumumkan untuk menjadi 'false 9'. Selepas aku mendengar berita ini, aku secara peribadi berdekah-dekah di dalam jamban. Adakah ini satu bentuk penghinaan secara halus ala freemason kepada pasukan bola sepak handal - Sepanyol?

Semestinya ada antara kita masih ingat yang taktikal ini telah dipopularkan oleh Sepanyol sekitar tahun 2012 dahulu. Ya, ia dipopularkan oleh Sepanyol. Tetapi dihancurkan begitu sahaja tanpa bersalah oleh Malaysia. Gila. Dan ingin aku tegaskan sekali lagi, ia adalah penghinaan kepada bola sepak Sepanyol.

Jika pasukan Malaysia menjadikan Safiq Rahim sebagai 'false 9', Sepanyol ketika itu memilih Fabregas. Adakah ini maknanya Safiq Rahim setanding dengan Fabregas? Kahkahkah..

Okay, kita abaikan 4-6-0 versi Vingada buat sementara waktu. Mari kita kembali bercakap tentang pasukan Sepanyol.

Sepanyol sebenarnya semasa Piala Eropah 2012 sedang mengalami krisis ketiadaan penyerang yang jitu. Prestasi terumbang ambing Torres disulami ketiadaan David Villa yang cedera. Ketika Sepanyol mengamalkan taktikal ini, perlawanan yang melibatkan mereka amatlah bosan. Ini kerana kurangnya cubaan ke arah gol dek kerana mereka lebih mengutamakan penguasaan bola. Kalau menang pun cumalah satu gol sahaja. Bosan pun bosanlah. Janji menang. Ini dahlah kau tahan bola pun berterabur di kaki. Nak menang jauh sekali.

Pada Piala Dunia 2018 nanti bagaimanakah pula corak permainan pasukan Sepanyol yang serba handal bermain bola sepak ini? Filosopi bola sepak Sepanyol pernah gah, makmur dan harmoni dengan tiki takanya. Sebelum ia diterajang masuk ke dalam kubur pada Piala Dunia 2014 yang lepas.

Sudah tentu kita tidak sabar untuk melihat Sepanyol yang baru. Pasukan lemah seperti Jerman, Brazil, England dan Argentina pula pastinya berebut-rebut untuk bertemu Sepanyol di perlawanan akhir. Heh!

Penampilan Terakhir Sepanyol Sebagai Sepanyol?

Catalonia sudah berjaya keluar dari Sepanyol. Secara tidak langsung ia akan memberi kesan kepada pasukan bola sepak Sepanyol. Nama-nama seperti Sergio Roberto, Gerrard Pique, Marc Bartra, Jordi Alba, Sergio Busquets, Cesc Fabregas dan Ballerin antaranya akan lenyap dari pasukan Sepanyol. Yang tinggal dalam pasukan Sepanyol pula ialah De Gea, Sergio Ramos, Carvajal, Monreal, Thiago Alcantara, Isco, Saul, Ander Herrera, David Silva dan Morata.

Di atas kertas kelihatan setara sahaja kekuatan kedua pasukan. Namun begitu, apa yang mengagumkan ialah, walaupun mereka di dalam konflik semasa ini, pasukan Sepanyol masih boleh bersatu bermain dalam satu unit yang kukuh sehingga mereka sekali lagi layak ke Piala Dunia 2018 tanpa ada masalah yang besar. Ini termasuk menewaskan Itali dalam perlawanan kelayakan sekaligus menamatkan rekod pasukan Azzurri yang tidak kalah selama 11 tahun dalam kempen kelayakan Piala Dunia dan Piala Eropah. Ampuh.

Julen Lopetegui

Sebelum aku menggunakan google, terus terang aku tak berapa tahu sangat profil beliau selaku pemain bola sepak. Figura ini hanya aku tahu telah membawa pasukan bawah 19 dan 21 tahun pasukan Sepanyol menawan Eropah.

Antara pemain yang pernah bekerja bersama beliau ketika itu adalah Paco Alcácer, Suso, Jese, Gerard Deulofeu, David de Gea, Marc Bartra, Martín Montoya, Isco, Asier Illarramendi, Koke, Thiago Alcantara, Morata dan Rodrigo. Melihat nama-nama ini terbuktilah kenapa FA Sepanyol memilih beliau untuk menggantikan Vicente del Bosque.

Ini kerana kesinambungan hubungan antara pemain dan jurulatih sebenarnya amat penting. Lagi-lagi selepas apa yang berlaku kepada Sepanyol dalam Piala Dunia 2014 yang lalu, serta kegagalan mereka mempertahankan Piala Eropah 2016.

Setakat ini Julen Lopetegui adalah individu yang paling tepat untuk memberi kesegaran dalam pasukan Sepenyol sekaligus memacu Sepanyol semula ke puncak dunia.

Friday, November 17, 2017

Dari Kaki Ke Pena Hitam: 2050



Dari Kaki Ke Pena Hitam: 2050

Selepas Malaysia secara rasmi terlepas aksi Piala Asia, aku tidak berasa apa. Sedih tidak. Gembira pun tidak. Apa yang aku buat ialah makan nasik dengan lauk ikan tenggiri asam pedas seperti tiada apa musibah yang menimpa negara. Mungkin kerana sudah terlalu biasa dengan kekalahan. Aku menjadi lali. Tidak lut. Aku menengok sendiri pelbagai reaksi dilepaskan oleh seluruh umat Malaysia. Pecat Vingada. Amek pemain kacukan. Presiden FAM sila letak jawatan. Ambil segera jurulatih tempatan. Bila Irfan Bakti nak latih Malaysia? Ya, aku yakin ini semua adalah jenis desakan segera yang mahukan kejayaan segera. Aku secara peribadi pula merasakan semua ini perlu ditahan terlebih dahulu. Kenapa?

Ini kerana liga kita masih perlukan perubahan. Liga kita sakit. Perlu kepada ubat yang sangat handal. Jawapannya ada pada Presiden FAM. Kita berilah peluang kepada Presiden FAM yang baru ini untuk membuktikan sesuatu. Diakan power. Cuma aku syak mereka yang mahu Presiden FAM ini meletak jawatan segera mungkin dek kerana meluat dengan perilaku dan perkataan yang kadangkala keluar dari mulut beliau. Ya, aku juga kadangkala kecewa dengan beberapa tindakan beliau yang aku rasakan tak perlu pun menggelabah ayam keluarkan video yang tak patut-patut. Teruskan fokus pada bola sepak negara. Bola sepak negeri tu bagilah orang lain buat. Ye tak?

Dahulu aku pernah menulis tak henti-henti pasal Soltan Bola, mengharap beliau meletakkan jawatan, dan diganti dengan seorang muda yang lebih bersemangat dan bercita-cita tinggi. Nah. Sekarang kita sudah ada Presiden FAM yang power resume negerinya. Masa inilah kita perlu bagi sokongan sepadunya. Lagipun Kementerian sudah menetapkan sasaran layak ke Piala Dunia 2050. Ini benda bukan main-main. Ia perlukan sokongan ramai. Jika kita cintakan bola sepak, kita perlu bersama misi negara ini. Jadi buat masa ini, aku masih beranggapan Vingada perlu dikekalkan. Presiden FAM pun perlu diberi peluang. Cuma Vingada ni agak berusia bagi aku. Kalau dapat yang muda macam Villa-Boas tu sedap jugak. Harapan akulah. Kau orang pulak?

Sejak aku mula mengenali bola sepak, Malaysia tidak pernah ketandusan bakat muda. Tak perlulah aku ulang pasal ni. Aku dah pernah tulis lama dahulu. Jadi aku harap semua baka baik bola sepak sekarang ini akan bermain di liga yang lebih mantap dan hebat pada masa hadapan. Dan aku rasa inilah peranan yang sedang dimainkan oleh Football Malaysia LLP. Dengan pemantauan garang dan rapi dari Presiden FAM, kita bolehlah memasang sedikit harapan kepada masa depan bola sepak Malaysia. Setiap masa pun nak fikir negatif, payah jugak.

Satu perkara yang menggembirakan aku ialah orang politik politaik dalam bola sepak Malaysia sudah mula berasa gerun. Setiap gerak-geri perilaku mereka sentiasa dipantau oleh Presiden FAM. Tiada ruang untuk memenuhkan kantung peribadi lagi. Padan muka. Lama sangat hidup selesa dengan makan duit kerajaan negeri yang disalurkan ke bola sepak. Duit ADUN kau amek. Duit exco itu ini. Puih! Kalau tak selesa dan gembira, letak jawatan. Bagi mereka yang betul-betul ikhlas menguruskan bola sepak negeri. Aku cukup pantang jenis Menteri Besar yang menempel dekat Stadium cuma pada perlawanan akhir. Muat naik status facebook bagi ucap selamat berjuang macam dialah punca bola sepak negeri dia power. Ehhhhhhhh...Geram aku.

Sudahlah. Sebelum aku marah-marah tak tentu arah, baik aku berhenti menaip sekarang. Mana nak makan nasik lemak sedap malam-malam gini?

Ramalan: Bola sepak Malaysia sudah bertukar ketua. Kini aku harap Liga Malaysia berubah wajah. Apabila liga kita power, pemain yang power nak mampos akan muncul mencanak. Tapi aku risau jugak bila Presiden FAM umumkan 5 pemain import untuk tahun hadapan. Ermmmmmmmsss.

Wednesday, November 15, 2017

Piala Dunia 2018: Mesir.


Piala Dunia 2018: Mesir.

Revolusi Mesir 25, Januari 2011.

Rostam berdiri pegun di jendela asramanya. Di hadapanya rimbun pepohon kurma dipanah mentari. Dia merenung jauh melihat segerombolan umat Mesir berarak ke sana-sini. Pandangannya penuh dengan api perjuangan. Dia menoleh ke belakang. Terlihat kawan sekampungya sedang tergopoh-gapah mengemas pakaian serba ringkas untuk dibawa pulang ke Malaysia. Atas arahan kerajaan Malaysia yang aman damai dan bencikan kekecohan, maka pelajar Malaysia harus dibawa pulang sesegera mungkin sehinggalah segalanya pulih di Mesir.

"Kau balik dulu. Kau balik Malaysia dulu. Nanti sampai negara JDT sana kau kirimkan salam aku pada Mak Ayah aku ye Rahman."

"Macam mana dengan makwe kau nanti? Sabariah Imani? Kalau-kalau engkau mati nanti, boleh tak aku amek beliau jadi bini?"

Guraun Rahman tidak disambut dengan mesra oleh Rostam. Wajahnya masam mencuka. Pandangan matanya masih sama seperti tadi, penuh dengan api perjuangan. Satu keluhan maha berat dilepaskan di dalam rengkung.

Rostam nekad untuk tidak turut serta bersama belasan ribu pelajar Malaysia yang dibawa pulang dari Mesir ke Malaysia dengan menggunakan pesawat Hercules C-130. Hari ini dia akan turun ke Dataran Tahrir untuk menengok sendiri dengan biji matanya keruntuhan kerajaan Hosni Mubarak. Dijangkakan juga Wael Ghonim akan berucap dengan nada berkobar-kobar. Dan itulah kali terakhir sebenarnya Rahman berbual dengan Rostam. Sejak dari itu Rostam telah hilang bersama sejarah Revolusi Mesir dan Arab Spring. Tiada Siapa pun tahu ke mana perginya Rostam. Di mana pun Rostam berada, moga beliau tenang sentiasa. Barangkali Rahman juga sudah selamat bernikah dengan Sabariah Imani di Dewan Felda Jengka sana.

Mengimbau tanggal 25 Januari, ia adalah merupakan titik penting dalam sejarah moden Mesir. Pada hari ini bekas diktator, Housni Mubarak, untuk pertama kalinya melihat sendiri amarah rakyat. Lebih dari 100,000 pendemostransi berkumpul di Kairo, Alexandria, Suez dan serata kota-kota besar di Mesir.

"Rakyat menuntut kejatuhan rejim Mubarak," begitulah bunyi contengan di dinding-dinding kota serata Mesir pada bulan Januari 2011 yang lalu. Kira-kira 6 tahun yang lepas.


Kejayaan Bola Sepak Mesir.

Berdasarkan rekod FIFA, ini adalah kali ke-3 Mesir layak ke Piala Dunia. Kali pertama adalah pada tahun tahun 1934. Manakala pada tahun 1990 mereka layak untuk buat kali yang kedua. Pada tahun ini mereka berjaya seri dalam 2 perlawanan menentang Republic of Ireland dan Belanda. Namun tewas kepada England dalam perlawanan terakhir. Tamat kejohanan ini Mesir berada di tangga tercorot dengan 2 mata sahaja.

Jonas Salk pernah berkata 'The reward for work well done is the oppurtunity to do more'.

Maka dengan itu, usai 12 jam kejayaan layak ke Piala Dunia 2018 di Russia, Presiden Mesir, Abdul Fattah al-Sisi mengumumkan bonus $US85,000 kepada setiap pemain. Dah macam perangai Malaysia. Menang sikit bagi tanah. Menang dengan Hong Kong janji nak bagi duit. Menang Piala AFF dapat pangkat Datuk. Begitulah bola sepak dan ganjaran. Sukar untuk dipisahkan.


Regim Mohamed Salah

Selepas 28 tahun sangap Piala Dunia, akhirnya mereka berjaya layak dan akan berlaga keting dengan pasukan handalan dunia yang lain di Russia - kecuali Malaysia. Mujur kejayaan Piala Afrika banyak mereka kecapi senggang mereka sunyi dari Piala Dunia. Ada jugaklah gula-gula untuk rakyat mereka. Bukan macam Malaysia, satu apa piala pun takde. Gula-gula buat taik gigi pun tak dapat bagi. Heh!

Tidak syak lagi Mohamed Salah akan mengetuai generasi baru Mesir di Piala Dunia tahun hadapan bersama-sama El Nenny dan Ahmed Hegazi antaranya. Juga beberapa muka veteran dalam pasukan ini seperti penjaga gol mereka, El-Hadary yang akan berusia 45 tahun apabila Piala Dunia berlangsung di Russia kelak. Dan apa yang lebih menarik ialah El-Hadary diakui oleh Didier Drogba sebagai antara lawan terbaik yang pernah dihadapinya.

Berbalik semula kepada perihal Mohamed Salah tadi. Dalam satu temubual selepas membantu Mesir layak ke Piala Dunia, dengan nafas turun naik dia berkata:

"Kami dengan ini sudah bersedia untuk membanggakan seluruh umat Mesir dan Afrika. Inilah hadiah dari kami untuk 100 juta rakyat Mesir yang bersama-sama sabar serta tenang dengan kami selama 28 tahun lamanya. Terima kasih."

Siapa Tak Kenal Hector Cuper Dia Ketiak Itam.

Héctor Cúper tiba di Mesir dengan reputasi gah dan mempunyai pengalaman luas melatih pasukan terkemuka seperti Inter Milan dan Valencia. Tidak seperti Malaysia yang menggaji entah siapa-siapa untuk pasukan bola sepaknya. Selepas di google barulah kita tahun siapakah sosok dari Portugis itu.

Héctor Cúper dikatakan mendapat slip gaji sebanyak $65,000 sebulan. Jadi sudah tentulah membawa Mesir ke Piala Dunia adalah sasaran utama FA Mesir. Dan apa yang lebih manis dia akhirnya berjaya melaksanakan tugasan ini.

Sebelum perlawanan menentang Congo, Héctor Cúper dipercayai diberi rawatan tekanan darah tinggi. Mungkin akibat tekanan yang melampau menjelang pertemuan dengan Congo.

Walaubagaimanapun nama Héctor Cúper kini sudah terlipat dalam sejarah bola sepak Mesir. Bolehlah beliau berehat dengan tenang dan fokus pada Piala Dunia 2018 nanti.


Thursday, October 19, 2017

Dari Kaki Ke Pena Hitam:Kerjasama FAM dengan Rayo Vallecano.

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Kerjasama FAM dengan Rayo Vallecano.

Laaaaamaaaaaa dahulu pernah juga FAM mengadakan kerjasama dengan kelab bola sepak luar antarabangsa. Antaranya dengan Chelsea, Cardiff City - menghantar pemain ke sana. Juga dengn QPR - menghantar Ong Kim Swee berguru di London. Ini adalah sekadar beberapa kelab sahaja yang aku sebutkan. Apakah hasilnya?

Kini pula dengan Rayo Vallecano pasukan yang sedang bermain di Liga Segunda Sepanyol. Musim lepas menamatkan liga di tangga ke-12. Musim ini pula sedang berada di tempat ke-5 selepas mengharungi 10 perlawanan.

Kenapa Rayo Vallecano. Kenapa bukan Mesir? Kenapa bukan Bosnia? Iceland? Thailand?

Ke mana arah bola sepak Malaysia yang mahu FAM bawak sebenarnya ni?


Sunday, October 8, 2017

Di Mana Mereka: Gareth Barry.

Di Mana Mereka: Gareth Barry.

Ramai daripada kita tahu yang Gareth Barry hari ini bermain di West Brom Albion. Beliau juga baru sahaja secara rasmi menjadi pemain yang mencatatkan penampilan terbanyak dalam Liga Perdana Inggeris. Dengan rekod sebanyak 632 penampilan, beliau berjaya mengatasi lagenda Manchester United - Ryan Giggs. Sebagai info tambahan nak bagi panjang tulisan ini - Ryan Giggs sebelum ini memintas rekod David James.

Gareth Barry memulakan kariernya dengan Aston Villa pada tahun 1998. Di sinilah dia menempa nama sebagai antara pemain tengah terbaik di England. Bukan di dunia. Merasalah juga beliau Piala Kejuaraan Intertoto pada tahun 2001. Entah piala apelah nama macam syarikat perjudian ajek.

Namun malang sekali kewujudannya dalam kem bola sepak England sentiasa dibayangi dengan kelincahan Frank Lampard dan Steven Gerrard. Walau macam mana power mak nenek sekalipun aksi Barry untuk Aston Villa, namanya dalam pasukan England adalah bukan yang pertama. Gagal.

Walaubagaimanapun kelibat beliau secara tiba-tiba didambakan untuk kelab Manchester Biru. Mungkin untuk melengkapkan kuota pemain tempatan berbangsa Inggeris maka City pun membelanjakan £12 Juta untuk khidmatnya selama 5 tahun.

Seperti biasa barangsiapa yang berpindah dari kelab cap ayam kepada kelab kaya raya mestilah akan dikecam. Tidak ketinggalan juga Barry si Lagenda Villa. Kata-kata nista seperti mata duitan, kacang lupakan kulit segera menjadi zikir di bibir pendukung setia pasukan Aston Villa. Tetapi Barry tenang membalasnya dengan kejuaraan Liga Perdana Inggeris pada musim 2011-12 berserta Piala FA pada musim sebelumnya.

Kebanjiran pengurus di Manchester City bermakna pemain juga perlu ditukar ganti. Barry akhirnya dipinjamkan ke Everton Football Club pada musim 2013-14. Semusim selepas itu beliau menjadi pemain tetap di Everton dan mengumpul 131 penampilan. Piala kejuaraan tiada. Kesian.

Kini dia bermain untuk pasukan West Bromwich Albion dan bercadang untuk meneruskan kerja sebagai pemain bola sepak sehingga berusia 40 tahun. Tak cukup lagi ke simpanan KWSP dia ni?

Sementara itu Barry juga ada mendedahkan bahawa senaman yoga menjadikan dirinya kekal cergas dan bertenaga. Selain tidak merokok dan menjauhkan diri daripada lorong pelacuran.

Apabila ditanya kepadanya perlawanan manakah yang menjadi kegemaran beliau? Begini jawapannya sambil menekup mulut.

"Perlawanan paling sedap sudah tentu ketika kami Manchester City berkenduri gol menewaskan Manchester United 6-1. KahKahKah."


Monday, September 18, 2017

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Mengharap Sead Kolasinac.


Dari Kaki Ke Pena Hitam: Mengharap Sead Kolasinac.

Sebenarnya aku nak tulis serba sedikit pasal Sead Kolasinac ni sebelum perlawanan antara Chelsea dan Asenal. Malangnya ia bertembung dengan waktu prima kemunculan video Fathia Latiff yang rancak menunjuk pusat. Pada malam tersebut dua tetingkap laman sesawang aku buka serentak. Sead Kolasinac dan Fathia Latiff. Namun akhirnya laman sesawang Fathia Latiff berjaya menewaskan Sead Kolasinac tanpa melawan. Jadi aku batalkan niat menulis tentang pemain ini sebelum perlawanan Chelsea-Arsenal. Dan menyimpannya sehingga tamat laga kedua pasukan ini.

Sebenarnya tidak sukar untuk Kolasinac membuatkan minat aku terbit padanya. Empat penampilan mantap dalam Liga Perdana Inggeris dengan satu gol menarik dalam Piala Europa menjadi penanda arasnya setakat ini. Berbadan tegap serupa mesin basuh 20kg. Inilah ciri-ciri pemain pertahanan yang diidamkan oleh jurulatih seluruh dunia kecuali Malaysia. Ini kerana sebagai contoh Malaysia masih percaya dengan pemain kecil molek seperti Nazirul Naim dalam tugasan bertahan. Untuk kali ini kita biarkan hal ini barang seketika.

Jangkaan aku hampir tepat sebenarnya apabila Kolasinac mendatangkan kesukaran kepada Chelsea sehinggakan David Luiz terpaksa berkorban demi pasukan kami. Walaupun pada dasarnya tindakan Luiz itu berpunca daripada Alexis Sanchez yang terhegeh-hegeh mengejarnya dari belakang dan mendatangkan kemarahan Luiz. Luiz adalah bangsa Brazil. Bangsa Brazil pantang disauk kakinya dari belakang. Kelak ia akan membangkitkan baran di jiwa.

Berbalik kepada hal Kolasinac tadi. Adakah pemain ini jawapan kepada permulaan hambar pasukan Arsenal musim ini? Inikah kombinasi pemain dan taktikal paling mapan serta lestari buat Arsenal apabila menghadapi enam pasukan atasan liga? Hanya masa yang akan tentukan. Dan tidak salah buat penganut The Gunners mengharap pada Kolasinac. Kesian jugek Arsenal duduk nombor dua belas ni aku tengok. Dengan pasukan lawan yang tinggal sepuluh pemain pun tak dapat nak kalahkan. Lemah.

Sementara itu kem Chelsea masih tenang walapun tidak beroleh tiga mata minggu ini dan David Luiz pula digantung tiga perlawanan - termasuk pertemuan menentang Manchester City pada 1 Oktober nanti. Tidak ada apa yang perlu dirisaukan oleh adik kakak sekalian kerana Chelsea adalah sebuah pasukan power segenap posisi berlapis-lapis dahsyatnya. Umum sudah mengetahuinya sejak dahulu lagi.

Okaylah aku nak tido. Semoga berjumpa lagi. Selamat Tahun Baru 1439 Hijriah.

Nota bola: Aku sempat nengok game Juventus lawan Sassulo. Punyalah power Paulo Dybala 10 skor hatrik. Sergio Aguero pun sumbat hatrik minggu ni. Adakah dua ekor ini mampu mengubah nasib Argentina dalam kempen kelayakan Piala Dunia nanti? Hah!

Monday, September 11, 2017

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Menghisap Dadah



Dari Kaki Ke Pena Hitam: Menghisap Dadah

Mengikut kajian dari tahun 2012 sehingga 2014, sebuah tempat bernama Liverpool telah mencatatkan rekod seramai 116 orang manusia mati kerana kesalahan pengambilan dadah. Manakala bagi musim 2014/15 pula seramai 278 umat Liverpool dibawa ke Hospital Besar atas masalah dadah dan yang berkaitan dengannya. Ini bersamaan dengan 58 orang dari 100,000 penduduk - yang tertinggi di England. Hanya di Liverpool. Bukan London, bukan Manchester. Hanya di Liverpool. Ini adalah fakta dan bukan cerita rekaan.

Dahulu seorang pujangga tua berjambang kuning dari Gunung Ledang pernah berkata.

"Sebelum game bola jangan sesekali berani isap dadah. Jika isap membawa padah."

Selepas itu si pujangga tua berjambang kuning dari Gunung Ledang ini mengulanginya dalam bahasa Inggeris pula.

"You should not dare to suck the drug before the football game. It is danger."

Cilake jugek dah macam guna google translate pulak. Aku dengar amanat ni pun masa dalam mimpi aku selepas selesai solat Maghrib. Macam nak percaya, macam tidak. Bukannya apa takut jelmaan syaitan pulek. Tetapi selepas menonton sendiri perlawanan antara Liverpool dan Manchester Biru Cair, aku menjadi percaya akan mimpi ini.

Sedara-sedari sekalian, cikebum cikebum, itulah yang dilakukan oleh Ragnar Klavan, Joël Matip, Alberto Moreno dan seorang lagi pertahanan tahap MSSD pasukan Liverpool FC - Alex Arnold. Apakah signifikannya semua ini?

Jika bukan angkara dadah, masakan mereka berperangai khayal melepaskan 5 gol sekaligus tanpa rasa malu. Sepatutnya selepas perlawanan menentang Manchester City hari tu, adalah lebih afdal dilakukan ujian air kencing ke atas mereka berempat ini. Dan kita semua masih ingat apa yang berlaku kepada Mamadou Sakho. Tapayalah kita pergi jauh bercerita tentang masalah taktikal Klop dan kekhilafan sang pengadil. Kad merah mak nenek Mane dan segala hal berkaitannya. Puncanya adalah dadah. Dadah adalah musuh negara. Bukan sahaja di Malaysia, malahan juga England. Bermain bola sepak di bawah pengaruh dadah ni akibatnya sangat  buruk. Sebagai contoh pasukan bola sepak Malaysia juga pernah melepaskan 10 gol gaya isap dadah.

Tidak mengapalah. Kita doakan pasukan Liverpool insaf dan segera bertaubat. Mereka pun akan melayan kunjungan Sevilla dalam perlawanan pertama peringkat kumpulan Champions League pada hari Rabu ni nanti. Moga perkara yang baik-baik sahaja mengunjungi Anfield. Amiiiiiiiiiiiiin.

Sementara itu, Alvaro Morata setakat ini sudahpun menjaringkan 3 gol dan 2 bantuan gol dalam 3 penampilannya di Liga Perdana Inggeris. Punyalah power. Okay itu ajek aku nak kabor.

Nota Bola: Jika sesiapa mahukan ulasan mingguan berat sebelah lebih ke arah kem Manchester United, sila ke laman fb Ahmad Arieff Atan. Dia punya pasallah buat aku semangat nak menaip semula secara konsisten. Tapi aku musykil, masa Moyes dengan Van Gaal jaga Manchester United dulu sahabat aku ni lepak mana?


Thursday, August 31, 2017

Piala Dunia 2018: Jepun pasukan kedua dari Asia yang berjaya layak. Hah!


Empat tahun dahulu aku ada menulis satu entri tentang pasukan Jepun yang menjadi pasukan pertama layak ke Piala Dunia 2014 di Brazil. Entri pendek tersebut ada di link di bawah ini:

http://hadriegas.blogspot.my/2013/06/jepun-pasukan-pertama-layak-ke-piala.html

Seronok sebenarnya ada pasukan bola yang sedap dan kuat ni. Pasukan bola Malaysia pula aku dah lupa bila kali terakhir mereka menang bergaya dan berfaedah. Sebab itulah apabila pasukan bawah-23 tahun Sukan Sea layak ke Perlawanan Akhir, kita terkinja-kinja keseronokan. Inilah buktinya kita amat dahagakan pasukan bola yang kuat dan sedap.

Tahniah Jepun kerana sekali lagi layak ke Piala Dunia mengiringi satu lagi pasukan dari Asia - Iran. Ia bagaikan semudah mengira sifir 9 sebelum masuk ke kelas. Bagaikan rutin setiap empat tahun. Malaysia? Thailand pun duduk tempat corot dalam perinkat kumpulan kelayakan Piala Dunia ni. Jangan nak mimpilah kita layak ke Piala Dunia kecuali menjadi tuan rumah. Hah!

Saturday, August 5, 2017

Dari Kaki Ke Pena Hitam: London Itu JDT.

London Itu JDT.

Hari ini aku berada di Johor. Balik kampung. Sampai sahaja di rumah aku terus melincah ke kenduri kahwin kejiranan - selang lebih kurang 5 biji rumah dari rumah aku. Tengah aku sedap menyuap nasik minyak ke dalam mulut dengan semangat pengantin berkobar-kobar dalam jiwa aku ni, kedengaran dari kejauhan sang juruhebah memainkan pelbagai koleksi lagu berentak zapin dan ghazal. Naluri kuda kepang aku meronta-ronta mengajak berjoget di atas pelamin. Kaki kanan aku masa ni dah mula menghentak-hentak lantai. Mujur aku handal dalam mengelak pukau. Aku segera humming lagu Pelamin Anganku Musnah. Serta-merta aku sayu dan tak jadi turut serta dalam kesedapan berirama ghazal.

Ya anak muda sekalian, begitulah akrabnya ghazal dengan JDT. Macam manusia dengan facebook. Macam kau dan aku. Saling memerlukan. Chewaah..

Sebenarnya perkataan Ghazal ini berasal daripada Bahasa Arab yang bermaksud puisi kasih. Puisi ini salah satu jenis puisi paling popular di kalangan umat Arab sejak zaman jahiliyah.

Berdasarkan kajian, ghazal yang dipercayai berasal dari Parsi adalah merupakan sejenis nyanyian di kalangan orang muda di alam percintaan. Biasanya ikatan senikata ghazal terdiri daripada tiga atau empat baris. Namun begitu ia sudah cukup untuk menghasilkan sebuah cerita dalam lagu yang amat indah dan menghentak kaki. Tap. Tap. Tap.

Ya, selain bola sepak yang power nak mampos, Johor juga memiliki sistem muzik yang amat disegani serantau. Barisan penyanyi berbangsa Johor juga sangat bersepah. Inilah persamaan antara Johor dan London. Bola sepak yang power dan muzik yang meriah.

Jika di London ada The Rolling Stones, Iron Maiden, Deep Purple, Coldplay, David Bowie dan Led Zeppelin. Johor bangga mempunyai Kompolan Shiro, Joe Flizzow, Amy Search, Ramlah Ram, Mawi dan Noraniza Idris. Begitu juga dengan bola sepak. London mempunyai Arsenal, Fulham, West Ham, Spurs, Crystal Palace, QPR dan Chelsea. Manakala Johor tenang dengan memiliki pasukan JDT 1, 2, 3, 4, 5 dan 10986.

Sebut pasal London ni tak manis kalau kita abaikan perlawanan agong Piala Perisai Komuniti antara dua gergasi Kota Elit - Arsenal dan Chelsea Football Club pada malam esok. Pasukan mana yang akan kekal menjadi penguasa London sekurang-kurangnya untuk satu musim lagi? Adakah Arsenal sekali lagi menjadi pasukan pelengkap jadual? Mampukah Wenger mengekalkan momentum power sebelum Krismas dan layu selepas tahun baru? Bagi kaki judi pula, pasukan mana yang menjadi taruhan? Semua persoalan tok nenek akan terjawab pada malam esok.

Ah Sudahlah. Dah petang ni. Aku nak makan goreng pisang tanduk cicah kuah sambal kicap. Negeri kau takkanlah minum petang pun dekat mamak jugak?


Tuesday, July 18, 2017

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Kitaran Bola Malaysia.

Gambar tiada kena mengena dengan tulisan.

Kitaran Bola Malaysia.

Kenapa FAM masih tidak membayar gaji bekas jurulatih mereka? Kenapa masih ada pasokan liga super yang gagal melunaskan gaji tertunggak sesetengah pemain. Bagaimana stadium Shah Alam masih steady menjadi gelanggang perlawanan walaupun bumbungnya runtuh dan padang rumputnya terkopak sana sini? Macam mana masih ada pemain pasukan negeri yang gagal melapor diri untuk tugasan negara? Jadual liga masih bertembung dengan kejohanan utama yang besar? Wujud lagi pasukan yang menolak siaran langsung dengan alasan stadium kosong kalau ada live? Betol ke Tan Sri Anuar Musa sudah nyanyok bola sepak?

Banyak betul persoalan berbentuk negatif jika kita mengekori bola sepak Malaysia secara dekat dan bersiri. Jaaaaarang berita positif sedap menjadi santapan halwa telinga. Kalau ada pun kisah askar menembak dan polo. Itu jelah yang mampu dibanggakan dan dijadikan modal. Apahal?

Lama jugak aku tak menulis pasal bola Malaysia. Ini kerana secara peribadi aku sendiri sudah naik muak dengan beberapa perkembangan yang tak patut dijadikan tajuk perbualan utama. Namun masih lagi hal yang sama diperkatakan. Masalah yang berulang dijadikan perdebatan. Macam baghal unta padang pasir.

Tidak boleh salahkan media kerana ini sahajalah berita pelaris yang mereka dapat jadikan sumber. Mereka juga berniaga. Cari duit. Mahu atau tidak berita lemah picisan macam inilah yang diulang siar.

Maka tidak hairanlah masih ramai lagi yang menjauhi bola sepak Malaysia. Salute untuk mereka yang masih tegar ke stadium. Membantu kantung persatuan bola sepak negeri hanya untuk bersalin tukar pemain import pada setiap tingkap perpindahan. Salute juga kepada generasi baru yang rajin bersembang perihal taktikal dalam bola sepak Malaysia. Padahal aku sendiri hanya nampak corak permainan tiada pedoman.

Bola sepak Malaysia perlu diselamatkan segera. Tidak boleh berlengah lagi. Manifesto presiden baru sudah dibentang. Jurulatih baru pasukan kebangsaan Malaysia sudah dipilih. Yang tinggal kini hanyalah deliver keputusan yang terbaik. Kita tahu usaha yang dilakukan ke arah kebaikan sudah tertulis. Cumanya kini kita menunggu hasilnya pula di atas layar hijau.

Harapnya juga pasukan negeri perlahan-lahanlah bertaubat. Bersikap professional. Tapi tulah. Yang jaga negeri dan negara pun terdiri daripada entiti yang sama. Sebab itulah bola sepak Malaysia kekal sendu. Batul ke salah kenyataan aku ini?

Berhentilah salah menyalahkan antara satu sama lain. Mengaku sahajalah kalau ada kegagalan dan kesilapan. Cari penyelesaiannya segera. Ramai rakyat Malaysia yang sudah bertahun-tahun bergelumang dengan kegagalan demi kegagalan. Dah lali. Kalah 10 gol berbalas 0 sekalipun sudah tak lut di dada. Kami sudah redho.

Masa awal awal perlantikan Presiden FAM yang baru dahulu ada jugak nampak ke Borneo buat perjumpaan. Malangnya kini dah tak nampak lagi perkara sebegini. Laman bola pula sibuk bersembang hal sukan yang tidak patut seperti polo dan juga menayang aksi tembak menembak di lapang sasar. Aku sekadar menulis kembali apa yang aku nampak. Sesal jugak kalau benda remeh macam gini dipandang sepi.

Sukan Sea semakin hampir. Ini sahajalah kejohanan besar buat pasukan bola sepak Malaysia buat masa ini. Mengharap Piala Asia 2019 jangan nak mimpi. Piala Dunia pula jauh sekali. Ibarat menanti janda anak satu yang masih mantap menjadi suri hati. Entahlaaaaaah..

Aku demam ni. Menaip sambil demam pun lincah bukan main lagi. Kalau sihat walafiat tak tahulah bila aku boleh berhenti. Heh!

Terimalah sebuah lagu penutup dari aku.

📣🎵🎶I Am Me
I Am Me📻🎧🎤📱
🎤🥁🎻🎸I Am Me

📡📹I Am Fun🎼🎵
⚰I Am Pretty🍷🦅
🚽I Am Beautiful💅
💃I’m A Queen👄💋


Tuesday, May 30, 2017

Singa Aslan 2.

Singa Aslan 2.

Malam tadi sekali lagi tidur aku didatangi oleh Daniel Si Singa Aslan. Kali ini Daniel lebih jinak dan mesra. Mata garangnya yang berapi berubah menjadi redup bak alis milik Rosnah Mat Aris. Renungannya sayu seperti orang Melayu yang hauskan subsidi kerajaan.

Hari ini kami berdua gembira bersama dengan beriadah sokan frisbee. Aku melontar jauh, Daniel akur menyambutnya dengan lincah. Sesekali ekornya bergoyang laju tanda gembira. Lidah terjelir bagai seronok sendiri. Aku menjadi geram menengok perangai Daniel yang tidak seperti seekor singa. Macam hanjeng. Tapi aku simpan sahaja gumam itu di dalam hati. Kalau diluah, takut aku pula dingapnya.

Aku dan Daniel selesai bermain lebih kurang 30 minit selepas itu. Ini kerana bersenam waima dengan berjalan selama 30 minit sehari setiap hari pun mampu mengekalkan tubuh badan yang sihat, mantap dan berketerampilan tinggi.

Kami berdua duduk dalam posisi masing-masing menghadap Sungai Thames nan permai dan mendamaikan. Daniel seperti biasa sopan duduk bersimpuh. Manakala aku berlunjur kaki sambil hujuung tumit aku jejakkan ke dalam sungai dan merasai nikmat sejuknya air sungai yang belum tercemar itu.

"Nak isap?" Daniel cuba menawarkan cerut Gurkha Naga Hitam kepada aku.

"Tak merokok." Spontan aku menjawab sekali dengan jelingan tajam aku berikan pada Daniel. Sebelah kening terangkat.

"Mane ko dapat duit beli semua benda ni?"

"Aku nyimpanlaaaa..alaaah..ko bukan tau pun aku ada tabung panda dekat rumah tu."

Aku menjadi malas nak meneruskan perbualan perihal cerut dan tabung panda. Lalu aku lemparkan pandanganku lurus terus ke dalam Sungai Thames. Mencari-cari anak ikan untuk dibawak balik buat pekasam tabur cili padi perah limau purut. Ermmms..sedap.

"Hadri, nanti sehari selepas Chelsea menang Liga Inggeris tahun ni, aku nak pinjam sekejap Piala depa."

"Ko nak buek apo?"

"Aku nak hanyutkan ke dalam Sungai Thames. Moga-moga ia akan menghanyut ke seluruh Kota London serta melalui Spurs dan Arsenal. Biar depa dapat rasai sedikit perasaan gembira Chelsea. Ape macam idea aku?"

"Ko memang kuang ajo Daniel. Kahkahkah!!" Aku tidak dapat menahan ketawa.

Petang itu kami ketawa tidak berhenti-henti sehinggalah senja menjelang. Lebih terbahak lagi apabila nama pasokan Liverpool dan Manchester bersaudara terbit dalam perbualan.


Saturday, February 4, 2017

Chelsea Melawan Arsenal

Kadangkala perjalanan untuk menjadi yang nombor satu akan dirintangi dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Sebagai contoh terpaksa berlawan dengan pasukan di tempat ke-3 dan 4 secara berturut-turut.

Ataupun kita akan dihujani pelbagai fitnah akhir zaman seperti pemain bergaduh dengan jurulatih dan jurulatih menghalau pemain pergi menyepak bola ke China walhal perkara ini adalah dusta belaka. Tiada bukti. Tiada saksi. Hasya dakwa dakwi yang tidak bertuan dan tiada bertepi.

Tetapi siapalah kita untuk menghalang semua ini. Ia adalah sebahagian daripda cabaran untuk menjadi yang nombor satu. Untuk menjadi yang terulung. Untuk menjadi yang berkuasa bak Singa Aslan di alam Narnia. Bukannya menjadi ayam pencen togel bulu ataupun meriam buloh termasuk air.

Minggu lepas kita dah lihat bagaimana Chelsea memberi sedikit air muka kepada Liverpool dan seluruh pemujanya. Boleh sahaja Chelsea menewaskan mereka dengan skor 5-0. Tetapi Chelsea tidak mahu. Ini kerana Chelsea sudah berasa bosan untuk bercerita perihal 3 mata setiap minggu. Sampaikan satu tahap pengikut dan peminat setia Chelsea naik bosan nak menaip update #gayat. Begitulah sakitnya tekanan untuk menjadi yang nombor satu. Pasukan yang nombor 6 takkan paham benda macam ni. Ciaaaaan.

Hari ini malam ini tepat jam 8.30 malam, Chelsea akan melayan kunjungan pasukan yang sinonim dengan nombor 4 dan kegagalan. Nombor 4 ni kalau ikutkan teori kaum Cina memang takde ong. Harapnya tahun ini takdelah pasukan Arsenal menamatkan saingan liga di tangga ke-4 lagi. Orang kata boleh membawa suwei.

Bolehlah saya simpulkan di sini yang pasukan Arsenal ni boleh tahan berani juga nak melawan Chelsea. Sudahlah Chelsea tengah handal dan power. Susah pula nak dikalahkan. Bukankah lebih baik Arsenal menarik diri sementara masih sempat? Jika kalah 4-0 nanti tidakkah akan menaggung kemaluan Wenger yang sudah kerepot nyanyok itu?

Sudahlah. Tak perlu kita berpanjangan cerita lagi. Mari kita bukak meja judi dan mulakan pertaruhan. Mengikut ramalan dan tilikan Sang Singa Aslan, Chelsea menang dengan skor 3-2.


Tuesday, January 17, 2017

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Make The Ball Happy.



Dari Kaki Ke Pena Hitam: Make The Ball Happy.

'Make The Ball Happy'.

Satu masa dahulu Eric Cantona dan Ronaldinho membawa sedikit fenomena kepada penggemar dan pejuang bola sepak yang seusia dengan aku. Setiap kali turun bermain bola, frasa ini tidak pernah lekang dari mulut. Kalau kau tak tahu itu maknanya kau masa tu masih di alam roh.

Bagi aku secara peribadi beginilah caranya bola sepak sepatutnya dilayan. Menjadikan bola itu gembira dan hidup dengan ceria. Menimang dan melambungya dengan seni dan liuk lintuk penuh bergaya di atas padang. Bergerak kemas dan cantik di atas padang. Dengan satu sentuhan selembut kapas...Gol!!!! Kita yang menonton pun jadi sedap dan seronok. 'Make the ball happy' dan kita semua gembira. Faham?

Apa yang telah kita kecapi di Zurich beberapa minggu yang lalu adalah sekelumit hasil daripada 'make the ball happy'. Segala hukum fizik, teknikal dan saiz badan penjaga gol Pahang menjadikan bola sepak itu satu kegembiraan. Roberto Carlos pernah melakukannya serta ramai lagi pemain bertaraf dunia berjaya berbuat demikian. Begitu juga Faiz Subri yang berjaya menggembirakan bola sepak. Dan kita punya satu hari untuk melupakan segala sampah sarap yang sedang terjadi dalam bola sepak Malaysia. Kenapa kita tidak boleh bergembira untuk sehari? Kau dah gila ke?

Ini kerana di Malaysia bukanlah 'make the ball happy'. Tetapi lebih kepada 'make the bangsawan happy' dan 'make the politikus happy'. Semuanya bersebab dan berkepentingan. Bukanlah aku kata semua. Tetapi sistem lapok di Malaysia ini menjadikan ada sesetengah individu yang masih kekal menggunakan kuasa untuk kepentingan diri sendiri. Tidak payahlah disebut namanya. Kita sudah boleh mengagak sendiri.

Setiap hari berbalas status di facebook. Saling salah menyalahkan. Kita yang membacanya pun naik bosan muak nak muntah. Padahal taraf status liga kita ni tidaklah gah sangat untuk diribut petirkan dengan perkara itu dan ini. Apabila tiada keikhlasan, makanya timbullah pelbagai perkara buruk yang selama ini cuba disorokkan. Aku bersimpati dengan anak-anak muda yang terpaksa membesar dengan mengenali bola sepak Malaysia gaya seperti ini. 

Bola sepak sepatutnya adalah sesuatu yang menggembirakan. Bila setiap hari asyik membaca sindiran ikan, sindiran tabuan, sindiran harimau, sindiran kijang - makin jelaslah bola sepak Malaysia sudah pun menuju ke dalam hutan.

Saturday, January 7, 2017

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Hero.

Beberapa minggu yang lalu aku ada bertemu seorang sahabat tua. Aku bertanyakan kepadanya apakah harapan dia terhadap masa depan bola sepak Selangor yang sedang huru-hara ni. Beliau menegaskan kalau setakat kemeriahan mendakap Piala Malaysia buat kali ke 34 yang menjadi sasaran, adalah lebih baik bola sepak Selangor pergi meninggal. Aku yang mendengarnya tidak berapa terkejut. Malahan boleh mengagak apakah yang bermain dalam benak fikiran beliau.

Secara kasar aku berpendapat memang inilah yang diharapkan oleh sesetengah penyokong dewasa pasukan bola sepak di Malaysia. Yang diharapkan ialah bukannya deretan Piala. Tetapi sebenarnya lebih kepada mahu melihat perubahan tata cara pengurusan pasukan tersebut. Bagaimana gaji pemain diuruskan dengan baik sehingga tiada lagi isu gaji tertunggak. Kelangsungan pasukan ke arah penswastaan penuh dilaksanakan dengan licin dan cermat. Tidak lagi bergantung sepenuhnya kepada dana kerajaan negeri. Pendek kata kami penyokong dewasa ini sudah bosan melihat pasukan bola sepak diuruskan secara sarkis. Bayangkan sudah hendak masuk tahun 2020 masih ada lagi kita dengar isu gaji pemain dan jurulatih yang masih tertunggak. Macam mana liga kita nak menuju penswastaan penuh menjelang 2018 jikalau mencari penaja pun tidak reti sampaikan hendak menarik diri dari liga Malaysia?

Tahun lepas ada pasukan yang sudah melantik CEO untuk menguruskan pasukan. Menukar logo lama kepada lambang gajah. Usaha dah nampak cantik. Malangnya tak tahu mana silap, pasukan secara tiba-tiba tidak lagi berbelanja mewah sebaliknya menyenaraikan ramai pemain muda, stadium menjadi kosong apabila deretan kekalahan mula menjadi sahabat baik yang akhirnya menyebabkan kedudukan liga hampir ke lembah penyingkiran. CEO akhirnya akur atas desakan dan meletak jawatan. Sekarang dengar cerita pasukan tersebut dari pentadbiran gaya FC telah kembali kembali menyembah ‘berhala’ FA. Benda perubahan macam ini memang perlukan masa dan sokongan dari semua pihak sangatlah penting. Hari ini pasukan tersebut sudah kembali ke fitrah asal. Yang tidak kisah pasal hal penswastaan liga ni mungkin boleh bergembira. Terpulanglah. Itu cara hidup yang korang pilih.

Manakala di pantai timur pula tidak kurang dramatiknya. Ada sebuah pasukan yang bersungguh menyatakan akan menarik diri akibat tiada penaja selepas tahun lalu mengikat ‘tali perkahwinan’ dengan seorang ahli perniagaan yang jarinya tidak pernah terlepas dari kedua belah pipinya yang gebu. Aku tidaklah berasa marah dengan solusinya. Tetapi aku berasa mual dengan permulaan dramanya yang membawa kepada penyelesain gaya hero yang individu itu sendiri buat. Masakan tidak, beliau yang sudah tiada kuasa dalam pentadbiran pasukan tersebut yang mula-mula membawa cerita pasukan tersebut tiada penaja dan mahu menarik diri. Penghujungnya dia jugalah yang muncul sebagai hero dengan meletakkan dua anak syarikatnya sebagai penaja utama pasukan. Selesai. Dua syarikat yang menjadi milik seorang individu yang bekerja untuk rakyat tu kita tak perlu ulas di sini. Aku tak selera nak fikir.

Cuma aku ada sedikit musykil dengan pasukan ini yang mana kita tahu sebelum ini penuh penaja menempek logo pada jersi mereka. Kepenuhan stadium juga agak cantik. Pada akhirnya tabung pasukan tetap menjadi kafir. Eh silap. Menjadi fakir. Mengemis menjaja cerita sana-sini. Hampir-hampir kerajaan negeri melancarkan tabung derma kilat. Inilah buruknya kondisi bola sepak Malaysia sekarang yang penuh campur tangan politik. Yang mana kita tahu politik itu sendiri adalah tahi. Diadun pula dengan bola sepak Malaysia kelolaan Tengku Bola. Maka lahirlah FA negeri berperangai tahik kentut.

Aku rasa cukuplah cerita negatif bola sepak Malaysia pada kali ini. Semua yang aku sebut dekat atas adalah pasukan gergasi Malaysia. Kau bayangkan betapa sendunya pasukan di Borneo, pasukan yang tiada fans base, pasukan yang stadiumnya kejap di Lembah Klang sekejap lagi dekat Hang Jebat. Mereputlah jawabya dengan penyertaan setiap tahun hanyalah untuk memenuhi kuota dan jadual Liga Malaysia. Sekarang ni aku harap FMLLP pun tidak terjerumus ke kancah sarkis. Sebabnya sudah nampak FMLLP pun akan ke lembah keji.

Haaa..satu lagi aku nak pesan. Siapa suruh aku lukis dia ketiak hitam.