There was an error in this gadget

Wednesday, December 24, 2014

Segmen Khas Idola: Dato' Rozabil Abdul Rahman

Senyumannya manis, semanis tebu. Wajahnya tembam, idaman sang cermin. Segak bergaya secukup rasa.

Memperkenalkan.....Dato' Rozabil Abdul Rahman. Figura di sebalik huru-hara tanpa kita sedari.

1) Presiden FA Perlis.

Perlis FA tidak bayar gaji pemain yang tertunggak sejak 6 bulan lepas.

2) Pengerusi Perbadanan Stadium Malaysia.

Padang Stadium Nasional yang subur serupa ladang kacang botol.

3) Pengurus Harimau Muda B

Berjaya menduduki tangga tercorot dalam Liga Singapura 2014.

Aku masih termenung jauh memikirkan masih ada manusia macam gini hidup tenang berlegar-legar dalam arena sokan kita. Aku hairan...hairan aku..Dato' tu. Dato' woih!!!


Posted via Blogaway

Sunday, December 21, 2014

Kenapa Aku Tengok Harimau Malaya Begitu Terkial-kial Di Rantau Asia Tenggara?


Kenapa Harimau Malaya Begitu Terkial-kial di rantau Asia Tenggara?

Dari mana aku nak mula ni? Aku pun jadi serba-salah. Bagi aku simpan Keris Pusaka dalam kain kuning dulu.

Hah? Apa? Malaysia kalah? Suka? Sedih? Terpulanglah pada kehendak masing-masing. Aku okay jek....

Tapi aku secara peribadi bergembira dengan kekalahan ini. Kerana ia sepatutnya segera dapat menyedarkan FAM betapa pentingnya perubahan drastik dalam budaya bola sepak di Malaysia. Cuma aku tak pasti berapa banyak lagi kekecewaan yang kita semua perlu tanggung untuk menyedarkan FAM dan mereka yang dipertanggungjawabkan dalam menjaga hal bola sepak di Malaysia.

Aku tak nafikan pembangunan bola sepak di Malaysia ini amat bagus. Aku berikan beberapa contoh. Dahulu kita ada skuad projek Olimpik 1996 yang dibimbing oleh ketua jurulatih berpengalaman dari Perancis yang begitu tegas sifatnya serta mempunyai etika profesionalisme yang tinggi iaitu Mr. Claude Le Roy. Beliau dibantu oleh Encik Irfan Bakti dan Encik Lim Chuan Chin sebagai jurulatih penjaga gol. Mereka ini bukan calang-calang individu. Namun di mana pengakhiran pemain-pemain dalam skuad ini?

Kemudian kita ada skuad Piala Dunia Belia 1997 yang dilatih oleh Hatem Souissi yang bermisai lagi lebat daripada Wak Doyok. Masa ini nama-nama V. Saravanan, Gilbert Cassidy Gawing, Mohd Sany Muhammad Fahmi, Nik Ahmad Fadly Nik Leh dan Tengku Hazman Raja Hassan antaranya menjadi bualan di jalanan. Mereka berpeluang bergesel keting dengan Fabián Carini, Marcelo Zalayeta dan Nicolás Olivera. Tetapi di manakah pemain Malaysia ini berada ketika Fabián Carini menjadi penjaga gol pilihan ke-4 pasukan Inter Milan di belakang Francesco Toldo, Júlio César dan Paolo Orlandoni?

Skuad Rajagopal pula yang terdiri daripada bakat hebat dari Sekolah Sukan Bukit Jalil berjaya menggegar Asia Tenggara pada 2009 dan 2010 sebelum dimalukan oleh Singapura untuk terkandas dalam kelayakan Piala Dunia 2014. Dan sehingga kini sebahagian besar kelompok pemain ini berada dalam skuad utama Harimau Malaya.

Beberapa tahun dahulu kita mempunyai skuad Harimau Muda bimbingan Ong Kim Swee yang seolah-olah mampu menembusi tembok ASIA. Setakat mana pula bakat Irfan Fazail, Gary Stevan Robbat mahupun Nazmi Faiz berjaya diketengahkan?

Dan terbaru kita masih lagi segar dengan pencapaian skuad Bawah 16 negara yang hanya tersingkir di pentas suku akhir Kejohanan Asia Bawah 16 Tahun. Juga penubuhan Frenz United Football Academy. Serta Projek Program Pembangunan Bola Sepak Negara (PPBN) yang mana sedang di selenggarakan oleh lagenda Lim Teong Kim yang amat disegani di Bayern Munich.
Persoalan besar di sini ialah kemana nanti berakhirnya limpahan bakat-bakat ini? Adakah hanya cukup dengan status gah di benua Asia Tenggara barang dua hingga tiga tahun dan kemudiannya kembali ke fitrah asal iaitu bergelut untuk mencapai kemenangan dengan pasukan seperti Myanmar?

Kita ada penyokong yang besar semangatnya. Kita ada fasiliti bertaraf dunia. Namun malang sekali tanpa kita sedari kita mempunyai sebuah liga kecil yang hanya ditubuhkan untuk berubah-ubah formatnya setiap tahun. Penswastaan liga yang sepatutnya dilaksanakan sepenuhnya pada 2015 akan ditangguhkan ke satu tarikh lain. Dalam masa yang sama juga FAM mengizinkan setiap pasukan di Liga Malaysia tahun depan menurunkan kesemua 4 pemain import dalam satu perlawanan. Dan aku melihat perkara ini amat merbahaya. Sudahlah kita punya jumlah pemain berbakat yang terhad. Kini mereka terpaksa pula bersaing dengan pemain import yang mana kita tahu secara automatiknya akan menjadi pilihan utama setiap jurulatih dalam pasukan yang bermain di Liga Malaysia.

Bagi aku, FAM badan berwajib yang mengelolakan sukan bola sepak negara mempunyai tugas yang berat selepas ini untuk membangunkan semula bola sepak negara. Wujudkan gaya permainan yang baharu dan lebih berkesan serta pemerkasaan terhadap Liga Malaysia. Kelab-kelab bola sepak yang diuruskan secara POWER NAK MAMPOS  macam JDT harus ditambah agar 'pool' pemain dapat diperluaskan. Dan apabila pasukan telah bertambah, secara tidak langsung perlawanan kompetitif dalam liga juga akan bertambah. 22 perlawanan liga untuk semusim adalah terlalu sedikit dengan peluang pemain tempatan bermain semakin terhad. Penat kalau main banyak perlawanan semusim? Engko berhenti jelah main bola kalau macam gitu.

Sudahlah. Setakat ini sahaja yang aku nak tuliskan. Jadik aku takkan pernah salahkan kawan-kawan aku bila ada yang cakap "Ini yang aku malas layan bola sepak Asia Tenggara ni".

Posted via Blogaway

Saturday, December 13, 2014

Bertenanglah Andy Perjalanan Masih Jauh.


Bertenanglah Andy Perjalanan Masih Jauh.

Sam Allardyce ataupun Big Sam bukanlah figura asing dalam kancah Liga Inggeris. Pada sebahagian besar musim lalu, masa depan beliau sentiasa terumbang ambing dan tidak menentu. Ada laporan mengatakan David Moyes, Tony Pulis dan pengurus Sunderland, Gus Poyet menjadi pilihan lembaga pengarah di Upton Park untuk menggantikan Big Sam.

Namun setakat 15 perlawanan ini, nasib Big Sam sangat berbeza berbanding apa yang telah beliau lalui musim lepas. Kini West Ham berada pada tempat ke-4 ekoran kejayaan memungut 3 mata dalam 3 perlawanan berturut-turut bermula dengan menewaskan Newcastle, West Brom dan seterusnya Swansea pada minggu lepas. Pada pertemuan dengan Swansea, aksi Andy Caroll yang menyumbat 2 gol melalui tandukan banyak diperkatakan di serata dunia. Di twitter sahaja ia sudah menjadi trending seluruh cakerawala. Adakah penyerang kebangsaan England ini sudah dilahirkan semula? Entahlah..

Andy Caroll adalah pemain kebanggaan West Ham. Dia hampir tidak boleh ditewaskan di udara. Geordie yang tinggi lampai ini dikenali ramai kerana mampu mempermain-mainkan pertahanan lawan. Dengan Shukor Adan mungkin tidak sama sekali. Musim lepas dia tidak banyak menyepak bola di atas padang ekoran masalah kecederaan yang beliau alami. Namun musim ini  Andy Caroll sudah mula bersuara lantang dengan melaungkan keyakinan untuk mencabar kejuaraan Liga Perdana Inggeris. Walhal baru skor 2 gol dan bermain dalam 5 perlawanan sahaja. Ini membuatkan Chelsea dan Manchester bersaudara perlu lebih berhati-hati dan sentiasa memerhatikan perkembangan pasukan West Ham. Sekali-sekala nengok-nengoklah tim bawahan ni. Mereka penuh dengan kejutan.

Pasukan West Ham sebenarnya beruntung pada musim ini kerana mereka memiliki barisan pemain yang berada pada prestasi terbaik masing-masing. Kecemerlangan Winston Reid di bahagian pertahanan misalnya berjaya menarik perhatian Liverpool dan Arsenal yang haus dalam posisi ini. Carl Jenkinson pula beraksi dengan sangat baik berbanding 37 penampilannya bersama Arsenal sejak tahun 2011 yang mana sentiasa menjadi macai kepada Bacary Sagna. Di bahagian tengah mereka mempunyai Alex Song yang masih berkualiti dan merupakan satu penambahan yang baik dalam skuad West Ham musim ini. Sementara itu, Stewart Downing pula telahpun melakukan 6 bantuan gol dalam 14 penampilannya setakat ini melangkaui apa yang telah dia lalui sepanjang 65 perlawanan ketika bersama pasukan Liverpool (hanya 5 bantuan gol).

Di bahagian serangan West Ham mempunyai bintang Piala Dunia dari Ecuador, Enner Valencia dan juga Diafra Sakho. Diafra Sakho sendiri setakat ini telahpun menjaringkan 7 gol dalam 8 penampilannya di Liga Perdana Inggeris. Hasilnya,  West Ham berjaya mengumpul 27 mata selepas 15 perlawanan sekaligus ia merupakan pencapaian terbaik mereka dalam sejarah Liga Perdana Inggeris.

Hari ini West Ham akan bertandang ke Stadium of Light untuk beradu tenaga dengan Sunderland. Dan sebagai rekod, The Hammers telah gagal menjaringkan gol dalam 4 pertemuan menentang Sunderland dalam Liga Perdana Inggeris. Tetapi aku secara peribadi merasakan 3 mata akan menjadi milik West Ham dan seterusnya mereka akan berada di tangga ketiga. Selepas itu Manchester United pula tewas dengan pasukan yang sedang bermurung duka iaitu Liverpool. Juga dalam masa yang sama Burnley berjaya menyekat Southampton daripada memungut 3 mata

Dengan persaingan musim ini masih lagi terbuka luas. Mana-mana pasukan mampu melakar kejutan. Tidak kiralah sama ada pasukan itu tidur nyenyak pada pertengahan minggu ataupun bermain di pertengahan minggu hanya untuk melengkapkan jadual.

Friday, December 12, 2014

Dollah Salleh Apa Yang Engko Dah Buat?

 


Dollah Salleh Apa Yang Engko Dah Buat?

Sebenarnya aku masih lagi nak menangis memikirkan Malaysia menang dengan Vietnam ni. Aku yang pergi nengok satu perlawanan persahabatan antara Malaysia dengan Syiria itu hari memang awal-awal lagi menjangkakan pasukan Harimau Malaya kali ini akan bungkus. Dengan 'set of player' yang lebih kurang sama dengan jurulatih Datuk Rajagopal, aku selaku penyokong yang bersorak ketika gol, memaki hamun kalau pemain tanduk bola guna hidung memang tidak meletakkan harapan sejauh ini. Ya, sejauh melangkah ke peringkat akhir. Dan bagi aku kejayaan ini wajar kita raikan buat seketika tanpa terlebih-lebih. Bak kata pepatah jangan over sangat kalau kita menilai dari segi persembahan seni bola sepak yang dipamerkan setakat ini. Tapi daripada segi keputusan, aku bagi 'A' pada skuad asuhan Dollah Salleh kali ini. Pasukan Dollah Salleh adalah pasukan yang berorientasikan keputusan dan bukannya permainan cantik semata-mata.

Dollah Salleh memulakan aksi kedua bertemu Vietnam dengan melakukan 5 pertukaran berbanding perlawanan pertama. Meletakkan S.Kunanlan sebagai pemain pertahanan kanan. Menyingkirkan Mahali Jasuli. Ramai yang tidak tahu ini antara posisi yang pernah dimainkan oleh Kunanlan ketika bersama Negeri Sembilan dahulu dan kadangkala ketika beraksi untuk Selangor musim ini. Shukor Adan bermain semula selepas penggantungan kad kuning. Berpasangan dengan Fadli Shas di bahagian pertahanan tengah. 

Sebelum itu aku menengok pertukaran antara Khairul Fahmi dengan Farizal Marlias juga sebagai sesuatu yang agak misteri. Namun ia boleh dilakukan memandangkan kebolehan mereka lebih kurang sama sahaja. Tetapi misterinya kenapa Farizal bermain pada malam tadi masih kekal misteri sehingga saat ini. 

Di bahagian tengah Dollah Salleh meletakkan Badri Radzi yang turun buat pertama kalinya sebagai pemain utama.  Amri Yahyah pula bermain di posisi sayap kiri milik Kunanlan sebelum ini. Sambil Indra Putra mengambil alih peranan Safee Sali sebagai pasangan serangan untuk Mat Yo. 

Nah!!! Inilah perubahan yang dilakukan Dollah Salleh ketika nyawa pasukan Harimau Malaya betol-betol di hujung tanduk. Sesuatu yang tidak berani dilakukan oleh jurulatih sebelum ini. Ini aku tak masukkan lagi peranan Azamuddin Akil yang tidak banyak naik ke atas sebaliknya lebih membantu pertahanan dan inilah karekter jurulatih yang kita mahukan. Orang kata berani mencuba alang-alang perlawanan itu sendiri sudah bagaikan yang terakhir untuk mereka. Dan secara bagusnya pemain-pemain kali ini memberikan respon yang amat positif. 

Bagaimana mereka membalas kepercayaan yang Dollah Salleh berikan? Mari sini aku ceritakan... 

1) Gol Pertama : Kunanlan memintas hantaran pihak lawan dari sebelah kanan. Dia kemudiannya menghantar bola tersebut kepada Azamuddin Akil yang seterusnya menyilangkan kepada Indra yang telah berlari ke dalam kotak penalti. Indra dijatuhkan dan penalti untuk Malaysia. Gol!!!! Sepakan penalti penuh yakin dari Safiq Rahim. Gol ke-4 beliau dalam kejohanan ini dan mendahului carta penjaring terbanyak. 

2) Gol Kedua : Zubir Azmi memenangi perebutan bola di sebelah kiri, bola dihantar kepada Amri. Amri melambungkan bola ke hadapan untuk mencari Mat Yo. Penjaga gol Vietnam dan dua orang pertahanannya menjadi pening. "Amri bagi siapa? Amri bagi siapa?". Sepantas kilat Mat Yo mencelah di antara dua pertahanan tersebut dan sempat menguis bola menewaskan penjaga gol Vietnam yang sudah pun terlajak ke depan. 

3) Gol Ketiga : Hantaran cantik Piya mencari Indra di sebelah kiri berjaya memecah barisan pertahanan Vietnam. Indra meluru ke dalam kawasan Vietnam dan melakukan hantaran silang. Bola terkena pertahanan Vietnam, Dinh Tien Thanh lalu menerjah gawang gol buat kali ke-3. 

4) Gol Keempat : Malaysia dengan powernya menjaringkan gol keempat melalui sepakan penjuru Piya. Fadhli menanduk bola kepada Shukor yang mudah menewaskan penjaga gol Vietnam dengan tandukan dari jarak dekat. Lambang bendera di dadanya dicium penuh bangga oleh Kapitan Shukor. 


 


Kejayaan ini memadam rekod duka pasukan Harimau Malaya yang tidak pernah menang sejak tahun 1991 di Stadium My Dinh, Vietnam. Lawan seterunya nanti bukannya pasukan selengit Liverpool. Lawan Harimau Malaya adalah Thailand. Semangat 1 Malaysia perlu disematkan dalam jiwa setiap pemain Harimau Malaya. Kemenangan Didahulukan Piala Diutamakan. Kita mesti menewaskan Thailand dan seterunya menjulang sekali lagi Piala AFF Suzuki ini. Jika dahulu memenangi Piala Tiger ini ibarat bir Tiger masuk membasahi tekak yang kekeringan. Ia berbeza kali ini kerana kejayaan menjulang Piala Suzuki pula bagaikan sireh pulang ke gagang kerana ia hanya berhak berada dalam kabinet di Wisma FAM. 

Sebagai seorang pendukung tegar bola sepak Malaysia, aku menyeru semangat Ngap Sayot dan roh pejuang-pejuang Jang seperti Dato Siamang Gagap, agar memenuhi setiap ruang pelusuk di Tanah Melayu sekaligus memberikan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Harimau Malaya. 

Bersediakah kita semua untuk berdiri teguh di belakang Harimau Malaya? Tidak kisahlah sama ada kita pergi ke stadium kelak ataupun menonton di rumah makwe tercinta. Setiap sokongan dan doa itu amat penting untuk mereka. Lupakan sementara keputusan serta permainan buruk yang lalu. Kini perlawanan akhir menjadi taruhan. Thailand bukan lawan yang mudah, tetapi tidak mustahil untuk ditewaskan. 

KAMI DATANG!!!! KAMI DATANG!!!! DEMI MALAYSIA DARUL POWER!!!! HIAAAAAAAAAAAAAAAAAPPPP!!!!!!!!!!!!!!!!

Posted via Blogaway

Monday, December 8, 2014

Kelemahan Aksi Harimau Malaya Malam Tadi Memang Tiada Tandingan.


Kelemahan Aksi Harimau Malaya Malam Tadi Memang Tiada Tandingan.

Apa macam kalah dengan Vietnam? Terkejut? Rileeeeeks? Boleh terseyum sehingga menampakkan lesung pipit? Terpulanglah pada cara kalian semua nak menerima kekalahan pada laga pertama ini. Aku pula seperti biasa meneruskan kesederhanaan dalam menyokong bola sepak Malaysia iaitu mencarut ketika Malaysia kalah. Nak sembang mende lagi? Main depan penyokong sendiri dalam Stadium Nasional Shah Alam (Bukit Jalil dah boleh tutup buat acara konsert jek kat sana lagi bagus) pun masih belum memberi jaminan kemenangan. Ranking? Memang Vietnam jauh lebih baik dari Malaysia daripada segi ranking FIFA yang kita memang tahu FAM tak berapa kisah sangat pasal benda ni semua. Badan sokan POWER NAK MAMPOS la katakan.. 

Itu hari aku dah bagitau corak permainan yang dipamerkan oleh skuad Dollah Salleh tiada visi, misi dan variasi. Pemain sayap Azamuddin Akil dan S. Kunanlan menepati ramalan peribadi aku yang mereka berdua ini adalah tidak berguna. Kedua mereka tidak mampu menahan bola dengan baik, gagal melakukan hantaran lintang yang memukau serta tidak tahu hendak membuka ruang dalam permainan. Rempah bangang ini diadun rapi dengan Safee Sali serta Mat Yo yang sentiasa tidak berada pada posisi terbaik untuk menerima hantaran bagi boleh menjaringkan gol. Mereka berdua hanya mampu berlari ke sana ke mari sambil di dalam hati berkata "Aku main mane? Aku main mane?" Itu aku belum sembang pasal Safee Yang Menyandar ketika sepakan penjuru hendak diambil.
Dengan corak permainan macam gini akhirnya Harimau Malaya menjadi habuan celah gigi Vietnam sahaja. Ini semua sudah aku jangkakan akan berlaku. Kemudiannya apabila fisio Vietnam berlari masuk ke dalam padang. Barulah kita sedar yang fisio Vitenam pun lagi laju dari pemain Malaysia. 

Selesai permainan di dalam padang, penyokong Vietnam pula dibelasah di luar padang. Entah apa yang dimarahkan sangat pun aku tak tahu. Mungkin sebab inilah Singapura menyekat segelintir penyokong Malaysia daripada memasuki stadium di sana tempohari dan ada betolnya tindakan tersebut kerana ia melibatkan nyawa manusia. Aku cadangkan kita anto pembuli-pembuli ni ke Palestin. Pergi lawan Zionis sana. Nampak macam terer sangat. Cubalah kalau berani.

Nampaknya bola sepak Malaysia yang sudah sakit bermula dari tingkat atas Wisma FAM kini sudah merebak sampai ke penyokongnya pula. Walaupun tidak semua, ia sudah cukup memalukan kita sebagai Wilayah Satu Malaysia yang dikenali sebagai negara yang aman dan damai. Tiba-tiba aku rasa macam nak berdiri bercakap gaya Najib Razak pulek. Seperti biasa juga aku rasa Tengku Bola dan FAM wajar dipersalahkan. Kerana mereka bertanggungjawab menguruskan perihal bola sepak di Malaysia ini. Takkan kita nak salahkan Bini Mat Yo pulak? 

Kemenangan bertemu Singapura tempohari hanyalah sebuah satu janji palsu semata. Aku bukannya jahat sangat, tapi aku yakin Khamis ini sekali lagi seluruh rakyat Malaysia bakal dikecewakan. Apa yang jelas lagi pasti ialah episod duka ini akan kembali berulang, yang berbeza hanyalah pelakonnya sahaja yang beraksi di atas layar hijau padang bola sepak. 
 
Ini semuanya pendapat peribadi aku. Engko nak sokong pergi stdium, engko pergi. Aku macam biasa takde rugi apa-apa pun. Sikit lagi aku nak sokong Leong Mun Yee pulak. Baru padan muka Safiq Rahim.