There was an error in this gadget

Saturday, March 29, 2014

Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 10


Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 10 | 29 Mac 2014 (Sabtu) 


LIONS XII vs T-Team (Live Astro Prima 105) 

Kedua pasukan ini menang dalam perlawanan Selasa lepas menentang lawan masing-masing. Ia berjaya melonjakkan Lions XII ke tangga 5 liga dengan 14 mata. 

Manakala pasukan T-Team naik sedikit ke tempat 9 dan selamat dari zon penyingkiran. Sebagai rekod juga hanya pasukan T-Team sahaja yang memenangi perlawanan sebagai tuan rumah pada pertarungan Selasa lepas. 

Dikhabarkan bahawa Fandi Ahmad bergitu teruja untuk bertembung taktikal dengan Azraai Khor Abdullah. Ada kemungkinan juga kerana Azraai Khor ini antara jurulatih yang sangat digeruni oleh Fandi Ahmad. 

Pemain Tumpuan LIONS XII : Safuwan Baharudin 
Pemain Tumpuan T-Team : Marzuki Yusof 
Ramalan: LIONS XII 1 - 0 T-Team 


Pahang vs Perak 

Berdasarkan kajian sejarah dahulu kala, Pahang merupakan negeri terakhir yang menerima Residen British. Sultan Ahmad ketika itu berusaha mengelakkan Pahang daripada dijajah oleh British. Itu cerita sejarah lama yang tiada kaitan dengan bola sepak Pahang yang semakin POWER sekarang ni. Kini pasukan bola Pahang sudah banyak berubah. Pasukan bola sepak mereka juga telah menjadi hebat. Menentang Perak adalah satu tugas mudah buat mereka.   

Pahang dijangka akan lebih banyak mengasak ke kubu Perak kerana kelebihan beraksi di Stadium Darul Makmur. Mereka juga memiliki Dickson Nwakaeme dan Matias Conti yang dilihat akan memberikan kesukaran kepada benteng pertahanan Perak untuk mengekang pergerakan mereka. 

Manakala pasukan Perak pula akan memilih untuk melakukan serangan balas kilat apabila mempunyai ruang. Itupun kalau ada ruang. Kalaaaau.... 

Pemain Tumpuan Pahang: Fauzi Roslan 
Pemain Tumpuan Perak: Mohamad Hisyamudin Mohamed Sha'ari 
Ramalan: Pahang 3 - 0 Perak 


Selangor vs PKNS FC 

PKNS sudah pasti tidak redho untuk kalah buat kali ketiga berurut-turut selepas mereka tewas sebelum ini kepada LIONS XII (1-2) dan Pahang (1-3). Berdepan Selangor yang sedang berada dalam prestasi terbaik mereka adalah sesuatu dugaan besar buat PKNS. Mereka juga mempunyai tugas berat Sabtu ini apabila akan menentang Selangor di Stadium Shah Alam dengan kapten pasukan, Mohd Fauzan Dzulkifli tidak dapat beraksi kerana penggantungan kad kuning. 

Setelah dikaji secara mendalam, Selangor dijangka tidak mempunyai sebarang masalah berdepan dengan PKNS. Sedangkan PKNS pula hanya bergantung kepada kekuatan mental pemain muda mereka lebih-lebih lagi berdepan skuad tuan rumah yang kini dalam misi wajib menang untuk kembali merampas tahkta Liga Super. 

Pemain Tumpuan Selangor: Thamil Arasu 
Pemain Tumpuan PKNS FC : Patrick Ronaldinho 
Ramalan: Selangor 2  -0 PKNS FC 


JDT vs Sarawak 

Negeri bola sepak paling berjaya di Asia, JDT akan bertembung dengan pendatang baru dari Liga Perdana, Sarawak. Secara dasarnya perlawanan ini mungkin jadik milik JDT. Keseluruhan babak pertama dijangka  akan dikuasai baik oleh JDT dengan Sarawak lebih banyak mengejar bola. 

Kehadiran Joseph Kalang dan Rashid Aya tidak langsung akan mengancam kubu JDT, dengan Mahali Jasuli cemerlang mengawal pergerakan Joseph Kalang. Itulah jangkaan awal saya walaupun Pablo Aimar sedang membuat lawatan sambil bergaji di Malaysia, JDT tetap akan mengutip 3 mata pada penghujung perlawanan ini. 

Pemain Tumpuan JDT: Amri Yahyah 
Pemain Tumpuan Sarawak: Hairol Mokhtar 
Ramalan: JDT 2 - 0 Sarawak 


Terengganu vs Kelantan (Live Astro Arena 801 dan Maya HD) 

Selepas mengadap Selangor dan JDT, yang mana Kelantan tewas kedua-dua perlawanan. Pasukan Kelantan dikerah pula bertarung dengan pendahulu Liga, Terengganu dalam Derbi Pantai Timur yang suam-suam kuku kerana mereka sudah bergabung dalam slogan 'This is Panta Timor'. 

Terengganu pula akan mempertaruhkan gandingan serangan Nor Farhan Muhamad dan Abdul Manaf Mamat sekali lagi selepas kedua-dua penyerang itu masing-masing menjaringkan gol pada aksi menentang ATM Selasa lalu. Sebelum ini posisi serangan kerap menjadi milik penyerang import Mamadou Hady Bary dan Marcio Souza. Bagaimanapun ketidakupayaan mereka memaksa Terengganu melakukan perubahan. Dan mereka mengharapkan sentuhan berbisa dua penyerang tempatan itu mampu menggegar pintu gol Kelantan, Sabtu ini. 

Pada perlawanan ini juga dijangkakan Nazri Ahmad yang dahulunya lubuk Johor DT akan kembali mengekalkan momentum ini. Mengikut laporan, kelekaan beliau dikatakan punca utama dua jaringan JDT terjadi ketika Kelantan tewas 2-1 di gelanggang sendiri Selasa lepas. 

Pemain Tumpuan Terengganu : Abdul Manaf Mamat 
Pemain Tumpuan Kelantan : Nazri Ahmad 
Ramalan: Terengganu 4 - 2 Kelantan 


Sime Darby vs ATM FA 

Sekali lagi aku dicabar. Sime Darby di tangga ke 10 liga. Manakala ATM pula di tempat ke 11 liga super. 

Mungkin ramai tidak menyangka nasib ATM akan menjadi sebegini buruk. Tetapi aku sudah dapat mengagak ia akan berlaku apabila Zahid Hamidi digantikan dengan Hishamuddin. Cuba engkorang nengok pasukan PDRM musim ini? Itulah ceritanya serba ringkas. 

Sime Darby bagaimanapun menunjukkan peningkatan positif ketika mereka menewaskan Perak (2-0) dan Terengganu (3-2). Malangnya mereka telah kembali ke fitrah asal pada Selasa lalu apabila tewas kepada T-team (0-2). 

Jadi, kedua pasukan akan berkongsi mata supaya mereka tenang kekal di dasar liga. 

Pemain Tumpuan Sime Darby : Dilshod Sharofetdinov 
Pemain Tumpuan ATM FA : Affize Faisal 
Ramalan: Sime Darby 2 -2 ATM FA 

Thursday, March 27, 2014

Piala Dunia 2014: Switzerland


Piala Dunia 2014: Switzerland

Pengenalan 

Mungkin ramai yang masih belum melupakan detik manis pasukan ini pada perlawanan pembukaan Piala Dunia 2010 bagi kumpulan H ketika menentang Sepanyol. Switzerland ketika itu berjaya menundukkan Juara Eropah tersebut dengan skor 1-0 hasil jaringan Gelson Fernandes pada minit ke-52. Namun kejutan ini masih tidak mampu untuk melepaskan mereka ke peringkat seterusnya apabila selepas itu hanya mampu seri 0-0 dengan Honduras serta kalah 1-0 kepada Chile. Mereka menyudahkan Piala Dunia 2010 dengan menduduki tangga ke-3 dalam kumpulan H di belakang Chile dan Sepanyol.

Pencapaian terbaik pasukan Switzerland kekal dengan kejayaan layak ke suku akhir pada tahun 1934, 1938 dan juga 1954 iaitu ketika mereka menjadi tuan rumah. Mereka terlepas aksi Euro 2012 yang lalu. Kini mereka kembali untuk menggegar Piala Dunia 2014 di Brazil dengan semangat yang baru dan membara. 

Switzerland diletakkan bersama-sama Perancis, Ecuador dan Honduras sekali lagi pada edisi kali ini. Di atas kertas, Switzerland berpeluang mara ke pusingan kedua. Jika ia menjadi kenyataan, ia adalah satu rahmat buat pengurusan bola sepak negara ini. 


Jurulatih: Ottmar Hitzfeld. 


Beliau adalah seorang penyerang yang prolifik semasa hayatnya sebagai seorang pemain dengan merekodkan sejumlah 169 gol daripada 300 penampilannya bersama 4 buah kelab iaitu Basel, VfB Stuttgart, Lugano dan Luzern. 

Manakala sebagai jurulatih pula beliau sudah memenangi 2 kejuaraan Piala Eropah bersama pasukan gergasi Jerman Bayern Munich dan Borussia Dortmund. 

Kini beliau sudah berusia 64 tahun dan telah membimbing skuad Swiss ini sejak tahun 2008.


Ketua Pasukan: Gokhan Inler. 


Napoli telah membelanjakan sejumlah £11.5 Juta pada 2011 untuk mendapatkan khidmat pemain tengah elegan ini. Bersama Napoli, beliau berjaya menjulang Coppa Italia pada musim 2011-12 dengan menewaskan Juventus. 

Sebelum beraksi untuk pasukan kebangsaan Switzerland, dia sempat bemain dengan skuad bawah 21 tahun pasukan Turki. Ini kerana ibu bapanya adalah rakyat Turki. Penampilan pertama beliau bersama pasukan Switzerland adalah pada 2 September 2006 ketika menentang Venezuela. Sebagai ketua pasukan, sudah tentu beliau akan memikul tanggungjawab yang besar untuk mendorong semangat rakan sepasukan yang lain.


Pemain Bintang: Diego Benaglio. 


Penjaga gol kacak dan tinggi lampai ini bermain untuk pasukan Bundesliga, VfL Wolfsburg sejak 2008 lagi. Bersama pasukan Switzerland pula, dia sudah mengumpul 52 penampilan antarabangsa. 

Sangat tangkas dan memiliki susuk tubuh yang sasa melengkapi segala keperluan untuk seorang penjaga gol...dan model barangkali.


Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Granit Xhaka.


Dia adalah pemain naturalisasi Switzerland yang dilahirkan di Yugoslavia. Keluarganya yang juga merupakan warga Albania pula lari daripada Kosovo dan berhijrah ke Switzerland semasa beliau masih kecil lagi. 

Ottmar Hitzfeld juga secara geli-geli menggelar pemain ini sebagai 'Schweinsteiger Muda'. Antara pemain muda yang sedang diburu oleh kelab besar di Eropah. 

Monday, March 24, 2014

Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 9



Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 9 | 24 Mac 2014 (Selasa) 


ATM vs Terengganu (Siaran Langsung RTM 2)

ATM yang masih lega dengan keputusan seri menentang JDT Sabtu lepas akan menanti kehadiran pendahulu liga, Terengganu yang baru sahaja dikejutkan oleh pasukan bawahan liga Sime Darby dengan skor 3-2. 

Namun begitu, buat skuad Penyu, Haji Abdul Rahman memiliki kesebelasan serta gabungan mantap daripada pemain seperti Ismail Faruqi dan Norfarhan di barisan serangan sambil dibantu oleh penyerang import mereka yang lemah iaitu Mamadou Hady Bary dari Guinea dan Marcio Souza (Brazil). 

Pasukan ATM mungkin bermain di tempat sendiri, tetapi Terengganu mempunyai kelebihan dari segi pengalaman dan kemahiran serta dijangka bakal membawa pulang 3 mata penuh. 

Pemain Tumpuan ATM : Riduwan Ma'on 
Pemain Tumpuan Terengganu: Ismail Faruqi 
Ramalan: ATM 2 - 3 Terengganu 


Kelantan vs JDT 

Pasukan Kelantan yang khabarnya masih termenung kecewa dengan kekalahan kepada pasukan Selangor yang hebat akan mengadap satu lagi pasukan POWER BERDAULAT dari Selatan Tanahair iaitu, JDT. 

Walaubagaimanapun, pada perlawanan ini ia bukan sekadar taktik, perang saikologi atau kondisi pemain yang jadi pembicaraan antara Cesar Ferrando Jiminez  dan Steve Darby. 

Menjelang 'duel of champions' yang penuh debaran antara Kelantan dan JDT ini perkara yang lebih besar akan dipersembahkan oleh mereka. Kita sama-sama tunggu aksi mereka. 

Pemain Tumpuan Kelantan: Forkey Doe 
Pemain Tumpuan Johor Darul Ta'zim: Safee Sali 
Ramalan: Kelantan 2 -2 Johor Darul Ta'zim. 


Sarawak vs Selangor 

Minggu lepas Sarawak tidak dapat bermain 'tippy-tappy football' mereka dengan sempurna kerana beraksi di Darul Makmur. Pertahanan Pahang seperti Shahrizan, Damion Stewart, Razman Roslan dan Saiful Nizam dengan mudah dapat menutup setiap ruang yang ada. Tetapi keadaan mungkin berbeza apabila mereka beraksi di stadium keramat mereka sendiri iaitu di Kuching. 

Bagi pasukan Selangor pula, faktor kepenatan kerana mengharungi perjalanan yang jauh mungkin akan membantutkan sedikit pemburuan 3 mata mereka. 

Pemain Tumpuan Sarawak: Rashid Aya 
Pemain Tumpuan Selangor: Paulo Rangel 
Ramalan: Sarawak 1 - 0 Selangor 


PKNS vs Pahang 

Pahang kini di tangga kedua liga berkongsi 13 mata bersama Terengganu, Kelantan dan Selangor. Terer!! 

Budak-budak Tok Gajah ini memang tak ada rasa takut langsung pada pasukan lawan mereka. Dengan asuhan Zainal Abidin Hassan aku merasakan skuad ini akan menjadi lebih bagus dari masa ke semasa. Engkorang nengok jelah nanti. 

Pemain Tumpuan PKNS: Nazmi Faiz 
Pemain Tumpuan Pahang: Hafiz Kamal 
Ramalan: PKNS 1 - 3 Pahang. 


Perak vs LIONS XII 

Semenjak dari Liga Super 2014 bermula lagi Perak telah diheboh-hebohkan sebagai Leeds United Asia. Dan semenjak dari Liga Super 2014 jugalah lagi aku dah bersedia untuk bersorak kegirangan apabila Leeds United Asia ini jatuh ke Liga Perdana tahun hadapan. Dan sampai ke hari ini impian itu seakan-akan hampir menjadi nyata. 

Tetapi skuad Perak mungkin berpeluang menidakkan kemahuan aku ini apabila mereka menanti kunjungan pasukan yang dibenci ramai iaitu Singa 12. Seluruh dunia kini secara tiba-tiba berada di belakang pasukan Perak. 

Pemain Tumpuan Perak : R. Mugenthirran 
Pemain Tumpuan LIONS XII : Zulfahmi Ariffin 
Ramalan: Perak 2 - 1 LIONS XII 


T-Team FC vs Sime Darby 

Cabaran terbesar dalam membuat ulasan Liga Super Malaysia ialah apabila pasukan dasar ataupun bawahan liga bertembung sesama mereka. Sangat mencabar. Ini kerana kadangkala aku terpaksa berkata benar walaupun pahit terasa di hati. 

Diringkaskan cerita. Sime Darby tidak akan bermain bolasepak, maka T-Team FC dari Terengganu juga tak reti hendak menang. Maka perlawanan ini akan tamat dengan seri tanpa jaringan. Tidak apa sekurang-kurangnya pengadil akan dapat bersenam 90 minit di atas padang. 

Pemain Tumpuan T-Team FC: Ramzul Zahini 
Pemain Tumpuan Sime Darby: Nazrul Kamaruzaman 
Ramalan: T-Team FC 0 - 0 Sime Darby 

Wednesday, March 19, 2014

Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 8



Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 8 | 22 Mac 2014 (Sabtu) 

Pahang FA vs Sarawak 

Sarawak memang 'master' dalam serangan balas. Dengan Singa Dua Belas mereka menjaringkan 3 gol. Lawan Pahang pula dijangka mereka akan berdepan sedikit masalah untuk menyumbat gol sebegini mudah.. 

Dari awal perlawanan dijangka Sarawak tidak akan dapat bermain 'tippy-tappy football' mereka. Pertahanan Pahang seperti Shahrizan, Damion Stewart, Razman Roslan dan Saiful Nizam dengan mudah akan dapat menutup setiap ruang yang ada. Pemain Terbaik Dunia seperti S. Chanturu pun langsung tidak akan dapat menyerlah. 

Hanya selepas perlawanan tamat barulah kita akan dapat tahu pasukan mana yang akan muncul sebagai pemenang. 

Pemain Tumpuan Pahang FA: Saiful Nizam 
Pemain Tumpuan Sarawak: S. Chanturu 
Ramalan: Pahang FA 2 - 0 Sarawak 


Selangor vs Kelantan 

Gergasi bertemu lagi. Apa yang dapat dilihat Pada perlawanan ke-7 bagi kedua-dua pasukan ini minggu lepas ialah masih ada beberapa kepincangan yang perlu segera diperbaiki. Kedua-dua pasukan juga hanya mampu seri menentang lawan masing-masing iaitu ATM dan Pahang. 

Mereka juga baru sahaja selesai mengharungi Piala AFC dan mungkin kepenatan masih melanda diri sesetengah pemain. Jangan terlalu mengharapkan perlawanan dan aksi Super Heavyweight antara kedua GERGASI ini. Buat secawan kopi dan makan biskut sambil menontonnya di rumah dengan fikiran yang terbuka. 

Pemain Tumpuan Selangor: Paulo Rangel 
Pemain Tumpuan Kelantan: Khairul Izuan 
Ramalan: Selangor 1 - 1 Kelantan 


Johor Darul Ta'zim  vs ATM FA 

Selepas kekalahan JDT ketika menentang Terengganu tempohari media tabloid Malaysia menghentam teruk sesetengah pemain JDT. Banyak komen di laman maya mengatakan mereka tidak bertaraf dunia seperti Messi. Walaupun kita tahu Messi pun jadi macam pemain pencacai bila berdepan dengan 'back line' Terengganu yang imperious seperti Batu Bersurat. 

Adakah ini bermakna JDT tidak sesampah seperti yang disangka? Aku biarkan engkorang mencari jawapannya sendiri. 

Tetapi berdasarkan kajian aku secara peribadi, aku meletakkan JDT sebagai pemenang untuk menewaskan ATM. 

Pemain Tumpuan Johor Darul Ta'zim: Nurul Azwan Roya 
Pemain Tumpuan ATM FA: Juan Arostegui 
Ramalan : Johor Darul Ta'zim 3 - 1 ATM FA 


LionsXII vs PKNS FC 

Secara perlahan-lahan PKNS sedang menyelinap naik di dalam liga super untuk menduduki tangga ke 4 ketika ini dengan mengumpul 11 mata daripada 7 perlawanan. Menentang Singa Dua Belas ini aku jangka Helmi Rameli akan berjaya membuatkan Khairul Amri dan rakan-rakannya menjadi patung di atas padang. 

Selamat berjaya buat Singa Dua Belas. 

Pemain Tumpuan LionsXII : Nazrul Nazari 
Pemain Tumpuan  PKNS FC : Khairu Azrin. 
Ramalan: LionsXII 1 - 2  PKNS FC 


T-Team FC vs Perak FA 

Dua pasukan tercorot bertemu. Jangan pikir panjang tentang perlawanan ini. Ia amat membosankan. Tapi untuk berlaku adil, aku tulis sedikit ulasan untuk perlawanan ini. 

Aku pilih T-Team FC pasal team ini tak pernah mengaku kalah walaupun dah tak mampu nak berlawan dengan pasukan lain. 

Perak pula aku jangka akan terus melepaskan gol dan seterusnya tewas sekali lagi buat kali yang ke-5 musim ini . Tapi bila dipikir-pikir balik kesian pulak aku tengok segala usaha pasukan Perak setakat ini akan berakhir dengan kehampaan. 

Pemain Tumpuan Mohd Marzuki Yusof 
Pemain Tumpuan Nasir Basharuddin 
Ramalan: T-Team FC 1 -0 Perak FA 


Sime Darby FC vs Terengganu 

Apalah nasib Sime Darby terpaksa berdepan Terengganu yang sedang berada pada prestasi terbaik mereka ketika ini. Perlawanan ini tidak akan menjadi seliar ketika Terengganu melayan JDT minggu lepas. Sime Darby adalah pasukan lemah yang akan mudah diratah oleh Sang Penyu. 

Sime Darby ni pula maskot binatang dia hape ek? 

Aku juga merasakan Sharbinee Allawee  boleh tidur dalam gol. Manakala Haji Abdul Rahman menongkat dagu kebosanan kerana tiada saingan dari pasukan Sime Darby. Sime Darby akan kena tapau! 

Pemain Tumpuan Sime Darby FC : William Mensah   
Pemain Tumpuan Terengganu : Sharbinee Allawee 

Ramalan: Sime Darby FC 0- 3 Terengganu 

Piala Dunia 2014 : England



Piala Dunia 2014 : England

Pengenalan

Pertama sekali aku mahu bertanya? Kenapa umat Malaysia ramai memilih skuad England? Walaupun skuad ini memang susah nak menjulang Piala Dunia. Tetapi adakah ianya adalah satu pilihan yang lucu? Ataupun adakah dengan memilih sebuah pasukan yang lemah serta tiada harapan untuk menang Piala Dunia menunjukkan seseorang itu seperti tiada ilmu dan pengetahuan tentang sejarah bola sepak? 

Kenapa tidak boleh menyokong England? Menyokong pasukan England sebenarnya memberi kepuasan dan juga tekanan secara serentak. Kita tidak akan dapat semua itu apabila menyokong Belanda atau Portugal. Bagi sesetengah orang, memilih England itu adalah kerana England itu sendiri dekat dihati.

Jadi ingin aku tegaskan. Menyokong England tidak kelakar. Menyoal kenapa menyokong England itu yang lucu.

Jurulatih:  Roy Hodgson. 


Mempunyai pengalaman luas dalam bidang kejurulatihan. Tidak kira sama ada di peringkat kelab mahupun antarabangsa. Pada usia yang sudahpun mencecah 66 tahun, ini mungkin adalah merupakan peluang terakhir beliau untuk mencari sesuatu kejayaan manis buat skuad 3 Singa ini. 

Jadi, Roy Hodgson adalah individu paling penting untuk mengelakkan England daripada kalah awal dan para pemain melepak di pantai sekitar Rio de Janeiro bersama dengan WAGs - WAGs mereka. 


Ketua Pasukan: Steven Gerrard. 


Gerrard sedang melalui satu musim yang terbaik dalam keriernya bersama Liverpool. Kapitan ini akan berusia 34 apabila Piala Dunia Brazil bermula. Namun pengalaman luasnya amat penting buat pasukan England yang masih mencari-cari Piala Dunia yang kedua buat mereka. 

Apa yang penting sekarang ialah dia perlu mengekalkan kecergasan dan mengelakkan diri daripada mengalami kecederaan. 


Pemain Bintang: Wayne Rooney. 


Kita masih tidak boleh memandang rendah kemampuan pemain ini meskipun sejak dua menjak ini namanya kurang mendapat publisiti di serata dunia. Dan Rooney masih antara pemain terbaik yang perlu diberi perhatian.

Walau bagaimanapun seluruh dunia juga masih tidak lupa bagaimana aksi Wayne Rooney yang kaku seperti tidak biasa bermain bola ketika England di belasah Jerman (4-1) 4 tahun yang lalu. 


Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Ross Barkley. 


Sekiranya beliau diberi peluang, aku yakin satu lagi pemain bintang akan lahir dari England. 

Pemain muda Everton ini mula disebut-sebut sebgai Paul Gascoigne Muda (inilah yang selalu media Inggeris angankan). Adakah Ross Barkley mampu menggegar seperti Gazza telah lakukan pada Piala Dunia 1990? 

Friday, March 14, 2014

Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 7



Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 7 | 15 Mac 2014 (Sabtu). 

ATM vs Selangor 

Dulu kata orang, Liga Malaysia ini makanan ruji pasukan Selangor. Pedulikan sebagus manapun Pahang, Kedah atau Kuala Lumpur ketika itu kerana semestinya pasukan Selangor yang akan menguasai kejohanan ini. Namun kini ia sudah banyak berubah. Selangor bukanlah gergasi yang perlu digeruni oleh lawan mereka. 

Pertarungan dengan ATM akan menampilkan permainan dan keputusan yang masih agak terbuka di mana keduanya masih boleh melangkah sebagai pemenang. Walaubagaimanapun prestasi beberapa pemain ATM yang agak menurun terutamanya pemain import mereka, wajar diambil kesempatan oleh Selangor untuk mengutip 3 mata daripada perlawanan ini. 

Pemain Tumpuan ATM : Juan Arostegui 
Pemain Tumpuan Selangor : Steve Pantelidis 
Ramalan: ATM 0 - Selangor 2. 


Kelantan vs Pahang 

Kelantan adalah penguasa liga ketika ini. Prestasi pasukan bimbingan Steve Darby ini adalah pada tahap yang terbaik terutamanya selepas menewaskan South China 2-0 dalam saingan Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) di Stadium Sultan Muhammad IV tempohari. 

Pasukan Red Warriors ini bakal bertemu Pahang yang juga telah menang dalam aksi terakhir mereka dengan menewaskan ATM 4-1 hasil jaringan Matias Conti (15’), Dickson Nwakaeme (18’, 51') dan Faizol Hussein (35'). Apa yang jelas Pahang juga dalam prestasi terbaik mereka. 

Namun jika Kelantan menang ke atas Pahang, tidak akan ada pasukan lain yang mampu memintas Red Warriors. 

Pemain Tumpuan Kelantan : Wan Zaharulnizam 
Pemain Tumpuan Pahang : Faizol Hussein 
Ramalan: Kelantan 3 -  Pahang 1 


Sarawak vs LionsXII 

Perlawanan ini akan penuh dengan teka-teki. Jawapan pada teka-teki ini hanya akan dapat kita ketahui pada hari Sabtu nanti. 

Selepas LionsXII tewas kepada Kelantan di Singapore Indoor Stadium, mereka juga dijangka akan tumbang pula kepada Sarawak. Kali ini kurang mengejut kerana kalau hendak ditengok gaya permainan LionsXII ketika ini memang macam celaka. Unta pun boleh main bola lagi bagus aku rasa. 

Dan jika diikut percaturan sebelum bermulanya permainan, Sarawak berkemungkinan besar boleh menjinakkan LionsXII walaupun turut tewas pada perlawanan sebelum ini kepada pasuka 'Angkat Sumpah', T-Team dengan skor 2-0. 

Pemain Tumpuan Sarawak  : Joseph Kalang Tie 
Pemain Tumpuan LionsXII : Khairul Amri 
Ramalan: Sarawak 1 - LionsXII 0 


Perak FA vs Sime Darby FC 

Jujur, perlawanan bola sepak macam ini yang kita perlu untuk setiap perlawanan yang disiarkan waktu perdana di Malaysia. Ia mungkin akan penuh dengan drama, kontroversi dan saspen pastinya. 

Bagi aku pasukan Perak terlampau hebat. Hebat yaaaa amat. Sime Darby yang kucar-kacir bukanlah lawan sebenar buat mereka. 3 mata buat Perak tanpa rasa ragu di hati. 

Pemain Tumpuan Perak FA : Guardiano 
Pemain Tumpuan Sime Darby FC : TIADA 
Ramalan: Perak FA 4 - Sime Darby FC 0 


Terengganu vs Johor Darul Ta'zim 

JDT, bersemangat kesan dari kemenangan mengejutkan mereka ke atas pasukan lemah Sime Darby. Bertemu Terengganu yang hampir-hampir tumpas kepada Selangor sebelumnya (perlawanan tertangguh berikutan masalah jadual dan padang). 

Terengganu juga perlu menang jika tidak mahu malu. Tetapi berdepan dengan JDT bukanlah sesuatu yang mudah. Skuad Penyu memang tidak tersusun macam Harimau Selatan, tetapi permainan mereka tipikal bola sepak Pantai Timur. Sangat fizikal, banyak menggunakan hantaran jauh dan penuh intimidasi. Kalau semangat Terengganu lemah macam budak Arsenal yang kalah kepada Bayern Munich, memang kena lauklah jawabnya. 

Pemain Tumpuan Terengganu : Ismail Faruqi 
Pemain Tumpuan Johor Darul Ta'zim : Luciano Figueroa 
Ramalan:Terengganu 2 - Johor Darul Ta'zim 2 


PKNS FC vs T-Team FC 

Pertamanya ingin saya mengingatkan bahawa kita bakal disajikan dengan pertembungan dua pasukan lemah. Antara PKNS (8) lawan T-Team (11) pada jam 8:45 malam Sabtu. 

Keduanya sebelum berpisah mari kita doakan keselamatan pesawat MH370. Sekian. 

Pemain Tumpuan PKNS FC : Karlo Primorac 
Pemain Tumpuan T-Team FC : Badrul Hisyam 
Ramalan: PKNS FC 2 - T-Team FC 1 

Saturday, March 8, 2014

Piala Dunia 2014: Italy


Piala Dunia 2014: Italy

Pengenalan 

Setiap kali Piala Dunia, pasukan Itali sudah pasti akan menjadi pilihan Juara. Ia sama sepertimana orang ramai menggembar-gemburkan pasukan macam Brazil, Argentina dan Jerman untuk menjadi Juara. Oh tidak lupa juga England yang percaya sangat mereka akan menjadi juara Piala Dunia kononnya suatu hari nanti. 

Mungkin inilah tekanan menjadi peminat Itali setiap kali Piala Dunia. Sebab The Azzurri sentiasa mempunyai label 'Pasukan Juara' setiap kali Piala Dunia bersepak mula. Orang sudah menjangka mereka akan juara dan akan beri perhatian sepenuhnya pada Itali. Dari Milan hingga ke Palermo, dari Kota Rome membawa ke Taranto. Semua warga Itali akan bersama Spaghetti Bolognese dan Pizza untuk melihat aksi pasukan kesayangan mereka. 

Sebab itu meminati Itali bagi aku adalah benda yang  membebankan. Jika tidak menjadi juara, makanya akan berlakulah 'kiamat kecil'. Tapi oleh kerana Itali adalah antara negara bola sepak yang paling efisien dan komited dalam memajukan bolasepak, tidak mustahil mereka akan mampu melakukan kejutan pada Piala Dunia kali ini.


Jurulatih: Cesare Prandelli. 


Dia tidak mempunyai reputasi dahsyat seperti ‘tuhan’ bernama Maradona. Tetapi beliau adalah individu yang berjaya mengembalikan semula reputsi pasukan Itali di mata peminat bola sepak seluruh dunia. 

Prandelli melatih Fiorentina selama 6 tahun sebelum dia bersetuju untuk menjadi pengurus pasukan Itali pada May 2010. Kejayaan paling manis buat beliau setakat ini adalah semasa menewaskan Jerman 2-1 di separuh akhir Euro 2012 ketika ramai pemerhati bola sepak meramalkan Jerman akan menang mudah ke atas Itali. 

Kita nantikan sama ada magis masih lagi milik Cesare Prandelli. 


Ketua Pasukan: Gianluigi Buffon.   


Tidak perlu bercakap panjang tentang penjaga gol lagenda seperti ini. 

Penjaga gol Juventus ini sudah memiliki 138 penampilan untuk skuad kebangsaan Itali dan merangkul 4 trofi Serie A serta Juara Piala Dunia 2006 yang menjadi milik beliau. Aku ulang sekali lagi "Tidak perlu bercakap panjang tentang penjaga gol lagenda seperti ini". 


Pemain Bintang: Mario Balotelli. 


Suatu masa dahulu jika anda bertanya kepada pakcik Google, nescaya anda akan menemui lebih banyak perkara negatif daripada perkara positif tentang pemain ini. Mungkin kini keadaan sudah berubah selari dengan kematangan usia beliau. 

Hebat, sukar dijangka dan seorang penyerang merbahaya yang perlu sentiasa diberi perhatian. Kejayaan Prandelli yang sebenarnya adalah mengawal perangai dan emosi Balotelli menjadi pemain yang lebih fokus dan berakal. 

Dia juga disebut-sebut antara calon pemenang kasut emas pada Piala Dunia 2014 nanti. 


Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Marco Verratti


Disebut-sebut sebagai pengganti kepada Andrea Pirlo. Pada usia hanya mencecah 21-tahun beliau sudah berjaya mengikat kontrak mewah bersama PSG. 

Setakat ini sudah mempunyai 4 penampilan untuk skuad The Azzurri dan menjaringkan 1 gol. 

SAS Sebenar!!!

Sekitar tahun 1995 'Dinamic Duo' dari Blackburn, Chris Sutton dan Alan Shearer telah menggegar kancah liga Inggeris dengan fenomena SAS mereka.

Manakala pada tahun ini, sekelompok penyokong kelab Liverpool percaya 'Return of the SAS' berjaya mereka jelmakan semula dengan gandingan padu Daniel Sturridge dan Luiz Suarez. 

Sayangnyer mereka terlupa. SAS sebenar akan turun beraksi malam ini menentang YEMEN. SAS terbilang dari pasukan teragung selatan tanah air. Siapa lagi kalau bukan Safiq Rahim dan Safee Sali. SAS yang sebenarnya!!!!

Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 6


Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 6 

8 Mac 2014 (Sabtu) 

Lions XII FC mln Kelantan 
7.45 mlm, Stadium Jalan Besar 

Jika kedudukan liga diambil kira, sudah pasti Kelantan akan menjadi pasukan pilihan untuk menang dalam perlawanan ini. Ditambah pula dengan aksi kurang meyakinkan dari pasukan Singa Dua Belas di Stadium Plastik kegemaran mereka musim ini. Tapi status pasukan pilihan mungkin akan menjadi beban buat Kelantan berbanding Singa Dua Belas. Kenapa beban label 'favourite' ini tidak diberikan pada Singa Dua Belas sebabnya mudah. Singa Dua Belas tidak ada bintang. Tidak ada Fakri Saarani, Piya, Khairul Fahmi atau Mohammaed Ghaddar yang dikatakan superstar bola sepak Kelantan. Jadi secara realistiknya pula Singa Dua Belas mungkin boleh menewaskan Kelantan di hadapan penyokong mereka sendiri. 

Pemain Tumpuan Lions XII FC : Hafiz Sujad 
Pemain Tumpuan Kelantan : Mohammaed Ghaddar 
Ramalan: Lions XII FC 1 - Kelantan 0 


Pahang mln ATM 
8.45 mlm, Stadium Darul Makmur 

Sebelum perlawanan, semua pundit bola sepak di dunia telah meletakkan ATM sebagai pemenang. Ini kerana barisan pemain ATM yang lebih ternama dan berpengalaman berbanding Pahang. Tetapi mereka mungkin lupa pasukan Pahang adalah penyandang Juara Piala Malaysia 2013 dan Juara Piala Sumbangsih. Serta masih lagi kekal beraksi dalam saingan Piala Akhir sedangkan ATM sudah bungkus awal. Oleh itu aku tidak akan termakan dengan demam Marlon-Martelotto-Arestegui dan terlupa prinsip asas bola sepak Liga Malaysia yang penuh seni dan kejutan. Walaupun Pahang tewas perlawanan terakhir liga tempohari kepada Terengganu, aku yakin skuad Tok Gajah tersenyum gembira selepas 90 minit perlawanan. 

Pemain Tumpuan Pahang :  Matias Conti 
Pemain Tumpuan ATM :Amiridzuwan Taj Tajuddin 
Ramalan: Pahang 2 - ATM 0 


Perak vs Selangor PKNS 
8.45 mlm, Stadium Perak 

Pasukan Perak yang masih kebal di gelanggang sendiri menanti penuh tenang kehadiran PKNS ke Stadium Perak. Jadi, teman harap Yob serta Yong sekalian semuanye udoh siap berbaju kuning. Dari Lumut sampei ke Sungai Siput,  dari Grik sampei ke Teluk Intan,  dari Parit Buntar sampei ke Tanjung Malim, moh kite memenuhkan Stadium Perak buat menyambut kedatangan PKNS. Inilah masanya untuk kite menilai keupayaan pasukan Yob yang telah diasuh Abu Bakar Fadzim. Teman dikaborkan gandingan import Yob dari Myanmar dan Brazil, Kyaw Zayar Win dan Eliel da Cruz Guardiano bukan aje cemerlang di padang tapi udoh reti makan gulai tempoyak. Tiada masalah buat Yob untuk mengutip 3 mata!!! 

Pemain Tumpuan Perak: Kyaw Zayar Win 
Pemain Tumpuan PKNS: Nazmi Faiz 
Ramalan: Perak 3 - PKNS 1 


Terengganu PBDKT T-Team vs Sarawak 
8.45 mlm, Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah 

Terpelosoknya T-Team di tangga kedua tercorot liga adalah kerana ketiadaan strategi dan taktik yang jitu. Memang Azraai Khor sudah terkenal sebagai jurulatih yang pernah berjaya bersama Kedah dan Negeri Sembilan. Tetapi dengan pengurusan dan beberapa pemain yang kurang berkualiti menjadikan mereka tidak bermaya di awal saingan liga ini. Menentang Sarawak yang terkenal dengan aksi penuh taktikal dan bertenaga, mungkin dungu T-team dibuatnya meskipun bermain di gelanggang sendiri. 

Coach Tumpuan T-Team : Azlan Johar 
Pemain Tumpuan Sarawak : Milorad Janjus 
Ramalan: T-Team 0 - Sarawak 2 


KL Sime Darby FC vs Johor Darul Ta'zim 
8.45 mlm, Stadium Majlis Perbandaran Selayang 

Perlawanan ini adalah testimoni bahawa skil dan kemahiran individu mengatasi taktik dan strategi pasukan. Itulah kelebihan utama milik JDT berbanding Sime Darby.  JDT mesti menang. Jika tidak, akan banyak teori punca-punca kekalahan JDT akan timbul. Azlan Johar, Lelaki Jambang, semangat bola sepak yang lemah, igauan terowong, Irfan Ghani dan tidak lupa juga Sultan Bola turut dituduh terlibat sama. JDT akan membawa pulang 3 mata penuh. 


Pemain Tumpuan KL Sime Darby FC : TIADA 
Pemain Tumpuan Johor Darul Ta'zim : Izham Tarmizi 
Ramalan: KL Sime Darby FC  0 - Johor Darul Ta'zim 3