There was an error in this gadget

Saturday, November 30, 2013

Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 2013




2013 National Football Awards | Most Valuable Player
Badhri Radzi

2013 National Football Awards | Best Striker
Norfarhan Muhammad

2013 National Football Awards | Best Midfielder
Badhri Radzi

2013 National Football Awards | Best Defender
Baihakki Khaizan

2013 National Football Awards | Best Goalkeeper
Khairul Fahmi

2013 National Football Awards | Best Coach
Dollah Salleh

2013 National Football Awards | Best Foreign Player
Marlon James

2013 National Football Awards | Most Promising Player
Junior Eldstal

2013 National Football Awards | FAM Special Awards
Datuk Paul Mony, Datuk Dell Akhbar, Datuk Seri Azzuddin Ahmad, Datuk Ibrahim Saad.

2013 National Football Awards | Fairplay Award
PDRM

2013 National Football Awards | Best Assistant Referee
Mat Sabri Md Daud

2013 National Football Awards | Best Referee
Nagor Amir Nor

2013 National Football Awards | Best Fan Club
Kelantan Fan Club

2013 National Football Awards | Best Football Club
Sime Darby FC

2013 National Football Awards | Best FA
Terengganu FA

Friday, November 29, 2013

Piala FA 2014



PIALA FA 2014.

══════════════════PUSINGAN PERTAMA ═══════════════
❒ T-Team VS UiTM
❒ Pahang vs Perak 
❒ Kuantan vs Sabah
❒ Terengganu vs Kuantan Port
❒ Sarawak vs Penang
❒ Lions XII vs DRB Hicom
❒ Melaka vs Perlis
❒ N9 vs Felda United 
❒ Kuala Lumpur vs Kedah
❒ PBAPP vs Cebagoo FC
❒ Polis vs KL SPA 
❒ PKNS vs JDT II
❒ Sime Darby vs ATM 
❒ Harimau Muda C vs Selangor

══════════════════PUSINGAN KEDUA══════════════════
❒ Kelantan vs (Sabah/Kuantan FA)
❒ JDT I vs (T-Team/UiTM)

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.


Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.

1. Terima Kasih Rajagopal. 

Kontrak Rajagopal telah ditamatkan. Tugas beliau diambil alih sementara oleh Ong Kim Swee. 


2. Pemain Import 

The Football Association of Malaysia has come to an agreement for Malaysian Super League teams to have up to four foreign players in their squad for the 2014 season.


3. Pengadil

Saingan Liga Malaysia 2014 bakal menyaksikan pertambahan dua pembantu pengadil menjadikan keseluruhan enam pengadil untuk setiap perlawanan bola sepak.


4. Skuad Kelantan 2014.

Di sini.


5. Keputusan UEFA Champions League 27 Nov 2013 

FC Basel 1 - 0 Chelsea
Steaua Bucuresti 0 - 0 Schalke 04
Arsenal 2 - 0 Marseille
Borussia Dortmund 3 - 1 Napoli
Zenit St Petersburg 1 - 1 Atletico Madrid
FC Porto 1 - 1 Austria Vienna
Ajax Amsterdam 2 - 1 Barcelona
Celtic 0 - 3 AC Milan


6. Keputusan UEFA Champions League 28 Nov 2013 

Bayer Leverkusen 0 - 5 Manchester United
Shakhtar Donetsk 4 - 0 Real Sociedad
Juventus 3 - 1 FC Copenhagen
Real Madrid 4 - 1 Galatasaray
Anderlecht 2 - 3 Benfica
Paris Saint-Germain 2 - 1 Olympiakos
CSKA Moscow 1 - 3 Bayern Munich
Manchester City 4 - 2 Viktoria Plzen


7. Pasukan yang telah layak ke pusingan kalah mati. 

Bayern Munich, Manchester City, Barcelona, Atl├ętico Madrid, Chelsea, Manchester United, Real Madrid, Paris Saint-Germain.


8. Nazri Ahmad. 

Pemain ini didapati telah menandatangi dua kontrak iaitu bersama Selangor dan Kelantan. Power. 


9. Annuar Musa Lagi 

Dalam isu perlantikan Annuar Musa ke dalam AJK Pembangunan Bola Sepak Negara yang masih menjalani pergantungan FAM. FAM telah merujuk kepada AFC dalam hal ini. Manakala dalam FIFA jelas mengatakan tidak boleh ada campurtangan kerajaan dalam sesuatu persatuan bola sepak. Ceritanya ada di sini.


10. Runtuh

Stadium runtuh di Brazil. Beritanya di sini.

Wednesday, November 27, 2013

FAM Kuasa Besar Bola Sepak Dunia.



Aku sedang leka menumis bawang putih dan bawang merah untuk masakan makan malam ketika mendapat berita yang Annuar Musa sekali lagi terlibat dalam konflik bersama FAM. Cadangnya aku nak masak asam pedas ikan merah ala Johor. Aku terduduk selepas selesai membaca pesanan ringkas dari Taruddin. Apa lagi hal Annuar Musa dengan FAM ni?

Dari kedudukan aku terduduk di atas sofa, aku melakukan balik kuang lantas duduk di hadapan meja komputer. Aku perlu membuat sedikit kajian. 5 minit aku berada di hadapan komputer aku berasa letih. Aku cuba duduk di tepi komputer pula. Haaaa...baru lega sedikit.

Dalam kes Annuar Musa yang terkini. Aku lihat FAM bukan main cergas pergi merujuk kepada AFC. FAM juga pantas mengeluarkan akta AFC sebagai rujukan. Ini kerana menurut Artikel 22 Kod Disiplin AFC berkaitan individu yang menjalani penggantungan, seseorang itu mungkin akan dilarang daripada terbabit dengan sebarang aktiviti berkaitan bola sepak merangkumi pentadbiran, sukan dan lain-lain. 

Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) juga boleh digantung oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) sekiranya terdapat bukti campur tangan kerajaan dalam apa perkara sekali pun dan jika berlaku ia adalah penamat kepada bola sepak Malaysia. Demikian ditegaskan Pengerusi Jawatankuasa Status Pemain FAM, Datuk Takiyuddin Hassan ketika merujuk kepada kuasa FIFA seperti yang terkandung di dalam Artikel 17 Statut FIFA.

Melihatkan perangai cergas FAM tak kena tempat ni, aku pantas teringat pada isu pemain Myanmar yang melebihi had umur. Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) ketika itu tidak mengemukakan bantahan rasmi kepada Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) berhubung dakwaan Myanmar menurunkan pemain lebih umur pada pusingan kelayakan Piala Asia Bawah 22 Tahun. Ini kerana kononnya FAM tidak boleh membuat bantahan semata-mata menggunakan bukti yang disiarkan media. Walhal di dalam sistem simpanan data FIFA jelas pemain ini melebihi had umurnya.

FAM juga menjelaskan mereka tidak menghantar sebarang surat bantahan rasmi kepada AFC dalam tempoh bantahan 48 jam selepas perlawanan itu tamat. Paling bangang adalah kenyataan daripada Datuk Azzuddin Ahmad yang berbunyi begini “Kita kena bantah berserta bukti kukuh. Jika tidak, ia boleh beri implikasi terhadap imej FAM dan hubungan kita dengan negara-negara ASEAN kerana Presiden FAM (Sultan Ahmad Shah) juga adalah Presiden AFF (Persekutuan Bola Sepak ASEAN)."

Dari sini aku lihat FAM memang suka merumitkan hal-hal yang bangang yang melibatkan individu tertentu. Sedangkan hal yang sepatutnya FAM buat dan patuh, tidak pula mereka hiraukan. Atau dalam bahasa kasarnya 'buat selamber hanjeng'.

Macam mana pula dengan individu atau persatuan yang sengaja mengendalikan 2 pasukan dalam liga yang sama? Sebagai contoh JDT dan JDT II. Tidak lupa juga T-Team dan Terengganu (sudahlah nama pasukan masing-masing serupa gampang). Adakah ini tidak melanggar integriti yang telah FIFA tetapkan? Kalau mahu tahu lebih lanjut. Boleh baca di sini dan sini.

Adakah liga kita bebas dari campur tangan kerajaan? Tidak. Seperti yang kita tahu kebanyakan pasukan negeri kita ditadbir oleh Presiden yang terdiri daripada Menteri Besar. Mereka juga ada yang menggunakan bajet negeri untuk menjana perjalanan pasukan bola sepak (tidak semua pasukan). Itu belum kira hadiah atau ganjaran yang bagaikan durian runtuh setiap kali memenangi sesuatu piala. Adakah ini bukan campur tangan kerajaan? Aaaaaaaah...cilakenya cara bola sepak Malaysia diuruskan. 

Tulaaaaa...bila ada orang kata liga kita sampah, korang melenting. 

Mana satu paling berkuasa antara FAM, AFC dan FIFA? Aku juga merasa sangat keliru dengan keadaan ini. Tetapi bila aku terkenangkan ini semua adalah hasil kerja FAM yang ditadbir rapi oleh Soltan Bola, aku redha. Aku terus bangun ke dapur dan menyambung semula masakan aku. Asam pedas ikan merah ala Johor.  

Dua Kontrak Menjana Dua Pendapatan.



Musim 2014 belum lagi bermula. Tetapi pasukan dalam Liga Malaysia sudah sibuk mencari pemain baru bagi menguatkan pasukan masing-masing. Masa inilah pemain-pemain nak jual dan letak harga pada diri mereka. Padahal  main bola pun serupa gampang. 

Tidak ketinggalan juga isu wajib yang muncul setiap tahun. Iaitu masalah kontrak. Sebenarnya ada pelbagai masalah kontrak dalam bola sepak di Malaysia ini. Kadangkala apabila kita mendengarnya boleh terlopong mulut. Tak tipu punya terperanjat. Betul-betul terkejut. 

Rata-rata pemain bola sepak di Malaysia ini tidak memahami terma dan kontrak yang mereka sendiri telah dan akan tandatangani. Kalau tidak faham butir-butir kontrak itu mungkin kita boleh maafkan. Al-maklumlah...pemain bola. Tetapi bagaimana pula dengan kebebalan menandatangi dua kontrak dalam semusim? Ini adalah satu bangang yang tidak boleh dimaafkan. Tahun ini ia berlaku lagi. 

Kes 1: 
Nazrin Nawi menerima RM7,000 sebulan ketika bersama Negeri Sembilan dan ditawarkan RM14,000 sebulan oleh Kelantan, manakala JDT menawarkan kira-kira RM40,000 sebulan bagi mendapatkan khidmatnya. Nazrin kemudiannya memilih JDT walaupun sudah menandatangi kontrak bersama Kelantan. Nazrin juga ada berkata, faktor kewangan yang kukuh dari JDT mendorong keputusannya demi karier masa depannya. 

Kes 2: 
Nazri Ahmad yang menandatangani kontrak bersama Selangor dengan gaji bulanan RM18,000 bertindak kurang bijak apabila menandatangani pula kontrak bersama Kelantan dengan gaji dikatakan bernilai RM25,000 sebulan. Jadi kini dia sudah ada 2 pasukan. Power. Perbuatan Nazri ini dianggap seperti tiada maruah kerana dia tidak boleh membuat pusingan-U dengan menyertai Kelantan. Apakah kontrak FAS ini seperti mainan yang mana pemain begitu senang memperkotak-katikkan perjanjian yang sudah ditandatangani? 

Bagi Kes 1. Tiada tindakan dikenakan kepada Nazrin. Akhirnya kes ini senyap begitu sahaja. Entah apa FAM buat pun aku tak tahu. Bagi kes 2 pula. Kita tunggu sahaja apa akan terjadi. Yang menariknya kedua-dua kes ini melibatkan pasukan Kelantan. 

Adakah dengan menandatangani 2 kontrak dalam satu musim membolehkan pemain ini membeli sekotak Cuban Cigars, sepasang kasut Bally dan mampu menginap di hotel 6 bintang selama liga berlangsung? Adakah mereka mengimpikan makan malam bersama Anzalna Nasir? 

Bagi aku secara peribadi mudah sahaja. Organisasi yang bebal melahirkan kelompok pemain yang tidak kurang bebalnya juga. Tapi benda macam ini semua aku anggap ia sebagai hiburan semata-mata yang mewarnai kancah Liga Malaysia yang tak seberapa ini. 

Tuesday, November 26, 2013

Senarai Skuad 2014 : KELANTAN


GK:
Khairul Fahmi Che Mat
Shahrizan Ismail
Syazwan Yusoff

DF:
Aziz Ismail
Faiz Suhaimi ( Baru )
Tuan Faim ( Baru )
Faizul Nazlin Sayuti ( Baru )
Nik Shahrul Azim
Zairul Fitree Ishak
Farisham ismail
Nazri Ahmad ( Baru )
Obinna Nwaneri

MF:
Badhri Radzi
Mohamad Shawky ( Baru )
Amar Rohidan ( Baru )
Brendan Gan ( Baru )
Khairul Izuan Rosli
Tengku Hasbullah ( Baru )
Zaharul Nizam ( Baru )

ST:
Ghaddar ( Baru )
Forkey Doe ( Baru )
Fakri Saarani
Shakir Ali ( Baru )
Famirul Asyraf Sayuti ( Baru )

Thursday, November 21, 2013

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.



Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.


1.  Senarai Lengkap Pasukan Yang Layak ke Piala Dunia 2014. 

Qualified nations out of AFRICA
 •Algeria
 •Cameroon
 •Ghana
 •Nigeria
 •Ivory Coast

Qualified nations out of EUROPE
 •Belgium
 •Bosnia-Hercegovina
 •Croatia
 •England
 •France
 •Germany
 •Greece
 •Italy
 •Netherlands
 •Portugal
 •Russia
 •Spain
 •Switzerland

Qualified nations out of CONCACAF (North and Central America)
 •Costa Rica
 •Honduras
 •Mexico
 •United States

Qualified nations out of SOUTH AMERICA
 •Argentina
 •Brazil (hosts)
 •Chile
 •Colombia
 •Ecuador
 •Uruguay

Qualified nations out of ASIA
 •Australia
 •Iran
 •Japan
 •South Korea 


2. Safee vs Zolples.

Siti vs KJ last week... this week Safee vs Zolkples. Kesian player..Prsesiden FAM jugak yang steady tebal muka. 


3. Malaysia 0 - Qatar 1

http://hadriegas.blogspot.com/2013/11/kelayakan-piala-asia-2015-malaysia-0.html


4. U-turn

Safee tidak jadi ke Selangor dan kekal bersama JDT.


5. Senarai Calon Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 2013.

♦Tarikh: 23 November 2013
♦Tempat: Hotel Grand Blue Wave, Shah Alam
══════════════════
❒ PENJAGA GOL TERBAIK
══════════════════
☛ Izwan Mahbud - Lions XII
☛ Norazlan Razali - Selangor
☛ Khairul Fahmi Che Mat - Kelantan
☛ Mohd Khairul Azhan - Pahang
☛ Mohd Farizal Harun - ATM
☛ Mohd Farizal Marlias - Perak
══════════════════
❒ PERTAHANAN TERBAIK
══════════════════
☛ Baihakki Khaizan - Lions XII
☛ Mahali Jasuli - Selangor
☛ Azizi Mat Rose - Kelantan
☛ Razman Roslan - Pahang
☛ Jalaluddin Jaafar - Pahang
☛ Amiridzwan Taj - ATM
══════════════════
❒ PEMAIN TENGAH TERBAIK
══════════════════
☛ Nurul Azwan Roya - Johor DT
☛ Mohd Badhri Radzi - Kelantan
☛ R.Gopinathan - Pahang
☛ Amirul Hadi Zainal - Pahang
☛ Christie Jayaseelan - ATM
☛ Joseph Kalang Tie - Sarawak
══════════════════
❒ PENYERANG TERBAIK
══════════════════
☛ Shahril Ishak - Lions XII
☛ Mohd Amri Yahyah - Selangor
☛ Norshahrul Idlan Talaha - Johor DT
☛ Norfarhan Mohd - Kelantan
☛ Mohd Azamuddin Akil - Pahang
☛ Hairuddin Omar - ATM
══════════════════
❒ PEMAIN HARAPAN TERBAIK
══════════════════
☛ Nik Shahrul Abdul Halim - Kelantan
☛ S.Sivanesan - Negeri Sembilan
☛ Junior Edstal - Sarawak
☛ Mohd Nasir Basharudin - Perak
☛ Nazmi Faiz Mansor - PKNS FC
☛ K.Reuben - ATM
══════════════════
❒ KETUA JURULATIH TERBAIK
══════════════════
☛ V.Sundramoorthy - Lions XII
☛ Bojan Hodak - Kelantan
☛ Dollah Salleh - Pahang
☛ B.Sathianathan - ATM
☛ Robert Alberts - Sarawak
☛ Ismail Zakaria - Sime Darby FC
══════════════════
❒ PEMAIN ASING TERBAIK
══════════════════
☛ Obinna Nwaneri - Kelantan
☛ Dickson Nwakaene - Kelantan
☛ Mathia Ruben Conti - Pahang
☛ Marlon Alex James - ATM
☛ Patrick Ronaldinho Wleh - PKNS FC
☛ Karlo Primorac - Sime Darby FC

Double 'S' -Safee dan Safiq tiada dalam senarai calon anugerah bola sepak kebangsaan 2013. Jadi macam mana Rajagopal mengukur tahap persembahan mereka?

6. Paling Epik 

Ronaldo vs Zlatan. Pertarungan paling hebat ini akhirnya dimenangi oleh Ronaldo. Piala Dunia 2013 kehilangan Zlatan.


7. Kalah 

Pasukan bola sepak sensasi England tewas kepada Chile dan Jerman di Wembley dalam aksi perlawanan persahabatan dalam persediaan menghadapi Piala Dunia 2014.


8. Dua ditahan. 

Harimau Malaya tewas kepada Qatar dan 2 orang penyokong telah ditahan kerana dituduh melakukan kacau bilau.


9. Nasib Raja 

Ahad ini akan ditentukan sama ada Rajagopal akan dipecat atau dikekalkan sehingga selesai pusingan kelayakan Piala Asia.


10. Tony dan QPR

Segala perihal bola sepak yang melibatkan Malaysia akan melingkup.

http://www1.skysports.com/football/news/11711/9029492/tony-fernandes-says-qpr-fans-should-ignore-a-report-saying-the-club-are-facing-a-huge-fine

Tuesday, November 19, 2013

Rahsia Sulit Kegagalan Berterusan Harimau Malaya II



Dan seperti biasanya seluruh rakyat Malaysia dikecewakan. Kegagalan yang sudah dijangka oleh sesetengah peminat walaupun masih ada beberapa individu yang cuba memberikan harapan serta janji palsu kepada kita. 

Rajagopal sudah lama dipecat di mata aku. Jasanya yang terdahulu tiada siapa boleh menidakkannya. Tetapi inilah akibatnya apabila terlalu 'bersandarkan pada kenangan'. Kemon...kita perlu 'move on' Rajagopal. Sejak daripada zaman Piala Suzuki 2010 sehinggalah ke malam perlawanan menentang Qatar, 'set of player' yang beliau gunakan tidak banyak berubah. 

Walaupun begitu masih ada beberapa orang pemain yang layak dan nampak cantik bermain bola untuk Malaysia. Namun ada antara mereka yang kita kurang pasti sama ada mereka ada menyentuh bola ketika bermain atau hanya menunggang ke sana sini di dalam padang. 

Pemilihan Pemain Yang Sungguh Misteri.

Ia sebenarnya lebih misteri dari Villa Nabila. Seperti yang aku kata sebelum ini, 'set of player' yang Rajagopal gunakan tidak banyak berubah sejak tahun 2010. Jadi aku jangka persefahaman bukannlah masalah utama. Kalau masih ada yang menyebut masalah persefahaman di atas padang, aku terajang muka dia.

Sebagai contoh, Safee Sali. Ya pemain macam Safee Sali sememangnya hebat tetapi hanya di Asia Tenggara, bukan hebat di Asia. Itupun dahulu semasa tahun 2010 sebelum Safee Yang Menunggang!!! Namun eranya sudah lama berlalu seperti air terjun Niagara yang jatuh menjunam laju. Itu belum lagi aku sebut nama Gurusamy, Kunanlan dan beberapa muka wajib ada dalam pasukan Harimau Malaya. Yang ada bermain di Eropah pun tidak dipanggil pulang untuk berbakti pada nusa dan bangsa. Apa ke halnya dengan semua ini??

Sepatutnya Rajagopal perlu sentiasa ingat kata-kata keramat ini...'Pemain yang baik datangnya dari bola sepak yang baik, bukan dari tendangan percuma yang cantik semata-mata.'

Rantau Asia? Bila lagi gamaknya?

Memang tak cukup jari mengira berapa banyak gadis peminat Harimau Malaya yang menangis teresak-esak wajah tersembam di bahu aku meratapi nasib yang menimpa skuad Rajagopal ini. Macam mana jiwa aku tak kacau?

Kita disajikan dengan pelbagai drama baik dari pemain, menteri, abang '92, artis berpangkat datuk serta orang-orang sukan yang sangat jarang turun ke stadium. Masing-masing berbalas kata dan komen. Namun seekor daripadanya haram jadah tidak datang membawa idea dan pendapat untuk membangunkan sukan milik marhaen yang semakin nazak ini.

Jika mentaliti seperti 'yang muda kena hormat yang tua' atau 'nak menegur kena sesuai pada pangkat' masih kita amalkan dalam sukan bola sepak. Aku yakin bola sepak kita takkan ke mana-mana. Aku harap semua pihak dapat belajar sesuatu daripada kegagalan ini. Walau bagaimanapun aku berpandangan jika penyokong bola sepak masih menyokong kebangangan seperti ini, ia tetap tidak akan menjadi bola sepak. 

Jadi, bilakah kita mahu menguasai rantau Asia secara total ketika kita masih lagi terkial-kial hendak menewaskan Myanmar dan Vietnam?

Bola sepak Malaysia NAZAK.

Ingin saya tekankan sekali lagi bola sepak di Malaysia memang semakin sakit. Merosot dibelenggu kecederaan ni aku boleh fahamlah. Tapi merosot dibelenggu kedunguan ni....Ia bermula dari tingkat atas Wisma FAM merebak sampai ke akar umbi. Baik Soltan Bola mahupun Tengku Bola, mereka semua wajar dipersalahkan. Sedang pemain Harimau Malaya sibuk bertarung di atas padang memikul maruah seluruh umat Malaya, Soltan Bola pula hilang entah ke mana.

Paling selalu kita dengar ialah jurulatih pasukan kebangsaan dipecat ataupun meletak jawatan. Ada juga pemain yang pantas mengaku kesilapan mereka adalah punca kepada kekalahan sesuatu perlawanan. Namun adakah kita pernah mendengar Soltan Bola mengaku kesalahan beliau selama 40 tahun gagal membawa Malaysia ke Piala Dunia? Siapa pernah dengar atau membacanya di mana-mana, sila beri tahu saya. Saya berani kerat errrrrr....tak perlu berjanji seperti remaja baru lepas buang kulop.

Presiden FAM sila letak jawatan

Menunggu Presiden FAM meletakkan jawatan dalam tempoh terdekat ini adalah sama seperti menunggu kucing bertanduk. FAM sebagai sebuah badan organisasi bola sepak yang terkenal dengan budaya mengampu dan membodek lebih berjaya melahirkan ramai pak turut berbanding mereka yang benar-benar bernafsu memajukan bola sepak Malaysia.

Percayalah selagi Presiden FAM tidak meletak jawatan, selama itulah juga bola sepak kita tidak akan ke mana-mana.

Nota: Lanjutan daripada entri yang pertama.

Kelayakan Piala Asia 2015: Malaysia 0 - Qatar 1 (Analisis Pasukan Malaysia Paling Padat Dalam Sejarah Malaya)


Kelayakan Piala Asia 2015: Malaysia 0 - Qatar 1 (Analisis Pasukan Malaysia Paling Padat Dalam Sejarah Malaya)

1. Malam ini Malaysia kalah bola lagi. Apa nak hairan kalau kekalahan ini menimpa sebuah negara yang ada teater 'Supermokh The Musical'? 

2. Walaupun Qatar sudah tahu pasukan Malaysia tak kuat, tetapi mereka masih lagi sudi nak lawan.

3. Pra-Perlawanan kita dihidangkan dengan kenyataan Safiq Rahim yang memberitahu kita rahsia Qatar sudah ada dalam tangannya. Ini kenyataan paling cilake dari seorang ketua pasukan paling hampas dalam sejarah bola Malaya.

4. Pada minit ke-30, mak aku bersuara "kenapa malam ni Malaysia main lembab?". Aku tersenyum tenang. Dalam hati aku.."memang biasanya depa main bola macam ni".

5. Ada antara pemain malam ini berambut mengalahkan Cristiano dan Messi. Main masih macam pasukan kelab malam. Tapi jangan tegur kerana nanti Siti Nurhaliza marah. Sebagai contoh, Safee Sali rambut mengalahkan Mokhtar Dahari. Padahal bila berlari pun takda gaya pemain bola. Kapten Safiq Rahim pula mengukir 'X' di atas kepalanya. Adakah ia bermaksud 'X Otak' ?

6. 'Penyerang sejati tidak mengharapkan hantaran tepat, hantaran anjing pun dia mampu utilasikan ke gawang'. Itu yang dialami oleh penyerang Harimau Malaya malam ini.

7. Pada minit ke-65' Malaysia bolos. Ia adalah salah Aidil Zafuan. Dia konon-konon nak main 'tight marking' tapi tak pandai. Orang yang dia kena jaga ketat ialah Sebastian Soria. Tapi bila Taj dah ambik mamat tu, Aidil jadi bangang dan tak tau nak jaga sapa. Benda ni (bangang Aidil) dah banyak kali berlaku termasuk masa dia main dengan JDT.

8. Pemain yang sedang 'on-form' seperti Razman, Nazmi dan Nazrin jelas sedikit cerdik berbanding pemain yang lain. Tapi tak banyak benda yang depa boleh buat apabila bermain bersama Safee dan Safiq.

9. Pengulas di Astro Arena baik Hafizal Hamad, Asmawi Bakiri mahupun Nazzab Hidzan mengatakan aksi malam ini ada peningkatan dan tak henti-henti mengucapkan tahniah. Jika aksi seperti ini dikatakan baik dan bermutu, ini bermakna bola sepak kita semakin menuju ke neraka.

10. Sebenarnya kalah bola ni terbahagi kepada dua jenis.

11. Yang pertama adalah kalah kerana nasib-nasib. 

12. Yang kedua adalah kalah kerana bangang.

13. Malaysia malam ini memilih jalan kalah kerana bangang. 

14. Sudahlah kalah, main bola pula macam bangang dan pandai pula bergaduh di atas padang.

15. Aku harap semua wartawan sukan Malaysia bagi komen yang jujur dan berterus terang pasal bola Malaysia malam ni dalam media masing-masing. Janganlah asyik mengampu sahaja.

16. Jadi Safiq, di mana rahsia Qatar?

Sunday, November 17, 2013

Menengok Bola Sepak Malaysia

Dalam perihal bola sepak lewat ini, terdapat beberapa orang artis yang berkongsi otak. Mereka ialah Azhar Sulaiman dan Siti Nurhaliza. Jadi kawe amat berharap depa dapat turun Selasa ni menengok sendiri dengan mata dan akal perlawanan antara Malaysia vs Qatar di Shah Alam serta cuba kaji sikit kenapa ramai orang desak Presiden FAM letak jawatan. Ingat, PRESIDEN FAM tau, yang ini kena paham betol betol. 

Saturday, November 16, 2013

Kelayakan Piala Asia 2015: Bahrain 1 - Malaysia 0 (13 Analisis Pasukan Malaysia)



Kelayakan Piala Asia Bahrain 1 - Malaysia 1: Analisis Pasukan Malaysia.


1. Hanya dua orang sahaja pemain yang beraksi di final Piala Malaysia menjadi starting line-up pasukan Harimau Malaya.

2. Selama 45 minit separuh masa pertama Malaysia bermain dengan corak permainan penuh seni. Seni yang dimaksudkan ialah..menyepak bola mengikut arah telur. Selama 43 minit jugalah aku tertidur.

3. Pemain nombor 8 Malaysia yang juga ketua pasukan seperti biasa bermain dengan sangat teruk. Ini adalah rutin beliau ketika bersama kelab dan negara.

4. Pemain nombor 8 ini juga masih tidak tahu yang tugas dia adalah memegang bola dengan tenang dan set tempo permainan.

5. Lebih kurang pada minit ke-70, Alex dikeluarkan dan diganti dengan Safee Sali. Pemain JDT ini masuk dan Malaysia bolos 1-0. Ketika ini di atas padang ada 4 orang pemain JDT. Korang bincangkan hal ini. Aku malas.

6. Seperti juga aksi yang lepas, K. Reuben kelihatan masih berkongsi otak dengan Rajagobal. Jadi dia tidak boleh berfikir banyak.

7. S. Kunalan dan K. Gurusamy membuktikan mereka adalah pemain tengah paling hampas sepanjang musim ini, namun masih mampu mewakili negara.

8. Kekalahan ini bermakna kita akan ada modal untuk terus mendesak Presiden FAM untuk meletak jawatan. Nak desak sampai bila? Aku tak pasti.

9. Sejak JDT wujud dan bermain dalam Liga Malaysia. Pasukan Harimau Malaya sudah merekodkan 15 kekalaha, 2 menang dan 2 seri. Ini adalah kajian aku.

10. Kita dihidangkan dengan drama KJ dan FAM beberapa minggu sebelum perlawanan ini. Tapi ia tetap tidak menghalang fokus pasukan Harimau Malaya untuk bermain bola secara bangang.

11. Kini Harimau Malaya bukan saja sukar untuk layak, malahan hendak mencium bau Piala Asia pun belum tentu dapat lagi.

12. Main bola macam bongok pun nak berharap layak. Bagilah pasukan yang betul-betul layak masuk Piala Asia.

13. Padan muka Malaysia kalah.

Friday, November 15, 2013

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.


Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.
 
 
1. Bojan Hodak

Bojan Hodak mengatakan bahawa perpindahan ke Thailand adalah pilihan utama baginya musim depan.
 

2. Panggilan skuad Italy untuk perlawanan menentang Jerman dan Nigeria pada 15 dan 18 November 2013.
 
Goalkeepers: Gianluigi Buffon (Juventus), Federico Marchetti (Lazio), Salvatore Sirigu (PSG/FRA).
 
Defenders: Ignazio Abate (AC Milan), Federico Balzaretti (AS Roma), Leonardo Bonucci (Juventus), Christian Maggio (Napoli), Angelo Ogbonna (Juventus), Manuel Pasqual (Fiorentina), Andrea Ranocchia (Inter), Domenico Criscito (Zenit St Petersbourg/RUS).
 
Midfielders: Antonio Candreva (Lazio), Daniele De Rossi (AS Roma), Alessandro Diamanti (Bologna), Alessandro Florenzi (Roma), Emanuele Giaccherini (Sunderland/ENG), Claudio Marchisio (Juventus), Riccardo Montolivo (AC Milan), Thiago Motta (Paris Saint-Germain/FRA), Marco Parolo (Parma), Andrea Pirlo (Juventus), Andrea Poli (AC Milan) .
 
Strikers: Mario Balotelli (AC Milan), Alessio Cerci (Torino), Alberto Gilardino (Genoa), Lorenzo Insigne (Napoli), Pablo Osvaldo (Southampton/ENG), Giuseppe Rossi (Fiorentina).
 
 
3. Dollah Salleh
 
Dollah Salleh akhirnya meleraikan persoalan mengenai pasukan yang akan dibimbingnya musim depan apabila PDRM mengumumkan perlantikannya untuk jawatan tersebut.
 
Jurulatih: Dollah Salleh
Pembantu: Azman Adnan, Nazrulerwan Makmor
Jurulatih Penjaga Gol: Azlisham Ibrahim.
Senarai pemain baru (tidak rasmi): Fakri Saarani, Faiz Subri (Kelantan), Bobby Gonzalez (Sarawak), V. Thirumurugan (Perak), Azi Shahril Azmi (Perak), Ezrie Shafizie (JDT), Abdul Latiff Suhaimi (T-Team), Sabre Mat Abu, Arman Fareez Ali (Kedah), Azizon Abdul Kadir (KL), Rafael Souza (Perak). 

 
4. JDT II / JFA.
 
Baihaki Khaizan dan Shahril Ishak telah diumumkan akan bermain bersama pasukan Liga Perdana ini pada musim hadapan.
 
 
5. Fandi Ahmad.

Fandi Ahmad sah akan melatih Lions XII musim hadapan.


6. Siti NurBola.

KJ bergurau dengan FAM, Siti tengah-tengah tepuk tangan.


7. Azraai Khor Abdullah.

Azraai Khor Abdullah. sah akan melatih T-Team musim hadapan.


8. Play-off Piala Dunia.

Mexico 5-1 New Zealand
Uruguay 5-0 Jordan


9. Bung Moktar.

Beliau sudah terjumpa suku daripada otaknya yang hilang minggu lepas. Dengan angkuhnya membangkitkan isu bola sepak Malaysia di dalam Parlimen. Padahal aku dah lama tau bola Malaysia bangang. Cuma dia ni baru perasan minggu lepas kot.


10. Paulo Rangel

Pemain ini berpindah ke Selangor yang POWER. Sekian.

Monday, November 11, 2013

AMANAT TMJ

 
 
JOHOR FOOTBALL ASSOCIATION
 
Kepada para penyokong Johor yang masih tidak faham status Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ - Johor Football Association - Johor FA) dan dua pasukan bawah naungannya iaitu Johor Darul Ta'zim dan Johor Darul Ta'zim II...dalam kehidupan ini ada dua jenis manusia. Orang yang pandai dan sentiasa berfikiran terbuka menerima pengajaran, dan ada pula yang kurang arif dan sengaja tidak mahu menerima dan memahami sesuatu yang baru. Kalau ada pihak yang masih tidak memahami struktur baru yang telah disusun oleh Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ - Johor Football Association - Johor FA), sila sokong mana-mana pasukan lain yang anda minati. Akhir sekali, kepada sesiapa yang merasakan saya tidak menjalankan tugas yang baik mentadbir PBNJ, sila tampil ke hadapan untuk mengambil alih tugas ini dan saya akan mengundur diri. Kepada mereka yang setia dan yakin dengan projek pembangunan bolasepak Johor ini, saya ingin mengucapkan terima kasih. Dan kepada penyokong-penyokong lain, saya ucapkan selamat maju jaya bersama pasukan masing-masing.
 
DYAM Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor.
 

Kelayakan Piala Dunia


Aku malas nak tulis panjang-panjang. Nah!!!

Friday, November 8, 2013

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.



Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.


1. Piala Malaysia Akhir 2013.

Kelantan 0 - 1 Pahang.


2. Wed 6 Nov 2013 - Champions League

Basel 1 - 1 Steaua Bucharest
Chelsea 3 - 0 FC Schalke 04
Borussia Dortmund 0 - 1 Arsenal
Napoli 3 - 2 Marseille
Zenit St Petersburg 1 - 1 FC Porto
Atl├ętico Madrid 4 - 0 FK Austria Vienna
Ajax 1 - 0 Celtic
Barcelona 3 - 1 Milan


3. Tue 5 Nov 2013 - Champions League

Real Sociedad 0 - 0 Man Utd
Shakhtar Donetsk 0 - 0 Bayer 04 Leverkusen
FC Copenhagen 1 - 0 Galatasaray
Juventus 2 - 2 Real Madrid
Benfica 1-1 Olympiakos
RSC Anderlecht 0-5 Paris Saint Germain
CSKA Moscow 1-2 Man City
Bayern Munich 5-0 Viktoria Plzen


4. Bola Sepak Sukan Sea Peringkat Kumpulan

GROUP A

Malaysia
Singapore
Brunei
Philippines
Laos
Vietnam
 

GROUP B
 
Myanmar
Thailand
Indonesia
Timor Leste
Cambodia
 
 
5. Berikut adalah senarai pemain Kelantan yang akan keluar daripada pasukan Red Warrior ini musim depan.
 
- Daudsu Jamaluddin
- Shakir Shaari
- S. Subramaniam
- Azizi Matt Rose
- Rizal Fahmi
- Izuan Salahuddin
- Indra Putra
- Nor Farhan Muhammad
 
 
6. Pistol
 
Sepucuk pistol lama jenis Browning ditemui di dalam tandas lelaki Stadium Shah Alam, ketika perlawanan akhir Piala Malaysia antara Kelantan dan Pahang. Wow!!
 
 
7. PKNS
 
Pasukan PKNS telah mendapatkan khidmat Hamka Hamzah untuk kuota pemain import dari Asia.
 
 
8. T-Team dan Terengganu FA.
 
T-Team are now officially under the management of the Terengganu Football Association PBSNT, together with Terengganu FA.
 
 
9. Ozil salahkan Ancelotti
 
The attacking midfielder has hinted that he might have stayed at Madrid if the former PSG coach had given him the feeling that he was still an important player.
 
 
10. Kaka Berpeluang.

The Brazil boss, Scolari believes the 31-year-old has made the right decision in returning to AC Milan this summer and called on Robinho to prove his worth in the upcoming friendlies

 


From Kelantan With Love: Piya



Aku sudah selesai misi menjejak Titus James. Segala persoalan sudah terjawab. Tetapi biarlah aku simpan sahaja ia dalam rekod pengkalan data milik peribadi aku. Buat masa ini, aku mahu menenangkan fikiran.

Kelantan. Itulah destinasi pilihan aku untuk merehatkan otak. Bukannya apa, aku dengar cerita di negeri ini ramai bakat bola sepak yang hebat-hebat belaka. Dia punya ramai sehinggakan lebih separuh skuad bola sepak Kelantan musim ini telah selamat dipancing oleh pasukan lain.

Dahulu ada yang menggelar negeri ini sebagai 'Kilang Bola Sepak' dek kerana sistem pembangunan bakat muda mereka yang sistematik dan teratur. Pernah juga ada khabar angin mengatakan yang suatu masa dahulu ade tertulis tentang sejarah orang Kelantan berlawan bola dengan orang Viking. Sama ada ia betul atau bohong, tak dapat pula aku mengesahkannya.

Kali ini aku tidak mahu menaiki teksi. Makin klise pulak aku rasa bila kerap sangat aku mengembara menggunakan teksi. Jadi aku memilih untuk berkeretapi. Aku bertolak menaiki keretapi dari KL Sentral tepat pada jam 10.30 malam dan duduk di kerusi bernombor 5D iaitu kerusi yang menyebabkan perjalanan aku menjadi gostan.

Bras ! Bras ! Bras ! Bras ! - isyarat keretapi akan mula bergerak....
 
"Assalamualaikum," sapa seorang brader kopiah lantas mengejutkan lamunan aku yang sedang leka memerhatikan makwe cun naik keretapi di kaca tingkap.
 
"Waalaikumussalam," aku membalas di dalam hati.
 
Aku kecilkan kangkang dan brader kopiah mula melabuhkan punggungnya di kerusi sebelah aku. Saat itu aku dapat merasakan seperti pengembaraan aku yang baru bermula ini takde 'ong'. Kenapa mesti brader kopiah? Mengapa bukan makwe cun yang berasal dari Kelantan yang mahu pulang ke kampung halaman untuk bertemu keluarga tercinta?
 
Keretapi mula bergerak perlahan-lahan melewati stesen KL Sentral dan terus maju di dalam kegelapan malam Kuala Lumpur yang terang. Pandai pula keretapi ni jalan perlahan dalam kawasan bandar. Aku membuat keputusan untuk tidak menjadi peramah dan cuba melelapkan mata, hanya meninggalkan brader kopiah membuat hal sendiri.

Aku terlena. Kadang-kadang pada satu ketika aku merasakan keretapi meluncur sangatlah laju. Tidak pernah aku mengalami keadaan gostan yang laju sebegini rupa. Pukul 11.45 malam aku tersedar dari tidur. Perut terasa sedikit lapar. Aku melihat kanan aku. Brader kopiah di sebelah sedang bersandar hanyut dibuai mimpi. Barangkali sedang mimpi naik haji di Pulau Pinang. Di belakang aku kedengaran sepasang laki-laki dan perempuan remaja sedang berbisik asmara. Aku biarkan sahaja mereka berdua kerana kerambit aku telah diberikan pada Titus James semasa di Perancis.

"Tidak!!!!!," jerit brader kopiah sebelah aku secara tiba-tiba. Mata hitamnya hilang naik ke atas. Kini hanya mata putih yang kelihatan. Brader kopiah berperangai seperti dirasuk.

"Kenapa kau ganggu aku? Akukan dah bagi kau makan steak kambing dengan air guava. Apakah itu tidak mencukupi?," tegas brader kopiah dalam keadaan menjerit.

"Aku lapaaaaaaar. Aku haus daraaaaah. Arrgggggggggh!!!!!," suara yang lebih garau kini menguasai diri brader kopiah.
 
Aku menjadi separa kaget. Tetapi selaku antara 5 pelajar terbaik Darjah Khas Sekolah Agama Jalan Naib Long, sedikit sebanyak masih ada lagi ilmu agama dalam diri ini. Aku menadah tangan sambil membaca ayat 3 Qul. Selesai bacaan aku lepaskan hembusan selembut bayu tanpa bau ke muka brader kopiah.
"Abang mimpi Kelantan kalah Piala Malaysia. Abang mengigau," kata brader kopiah.

Cilake. Nak mimpi apenyer lagi. Dah memang kalah pun. Komen aku di dalam hati sahaja. Takut melukakan hati brader ni pulak.
 
Brader kopiah memperkenalkan dirinya sebagai Dimitre Kalkanov. Dia rupanya peminat setia pasukan Red Warriors dan menjadikan Piya sebagai pemain kegemarannya. Lima belas tahun dulu Dimitre Kalkanov kali pertama melihat Piya bermain bola sepak di atas padang latihan TNB Kelantan.

“Memang cita-cita Piya nak jadi pemain bola sepak. Ayah dia dulu juga merupakan pemain bola sepak dan pernah bermain untuk pasukan TNB Kelantan. Ketika itu, era semi-pro. Setiap kali ayah dia ada perlawanan, Piya pasti akan pergi untuk menonton."

Aku keluarkan biskut kelapa daripada beg sandang aku. Laju aku mengunyah biskut tersebut akibat kelaparan. Sambil telinga aku terus menangkap setiap baris ayat yang Dimitre Kalkanov lafazkan.

"Piya juga tidak pernah ketinggalan untuk menyaksikan ayahnya beraksi. Dari situlah muncul minat untuk dia bermain bolasepak. Piya selalu bercakap mengenai bagaimana dia mahu menjadi pemain bolasepak ternama dan memberi makan kepada keluarganya,” kata Dimitre Kalkanov lagi.

Tiba-tiba aku terbayangkan keadaan di sempadan Malaysia-Thailand di Kelantan, terutamanya di kawasan yang hanya dipisahkan oleh Sungai Golok. Sebelah kiri jalan sana ada sekumpulan pemuda Siam sedang melepak hisap rokok sambil main terup. Lagu Loi Loi Kratong berkumandang dari mini compo second hand mereka. Aku bajet dalam poket masing-masing mesti ada pisau lipat.

Kawasan Sungai Golok ni memang kawasan mereka. Bukan boleh suka-suka masuk, bahaya. Lebih kurang macam masuk kawasan perkampungan pendatang Filipina di Sabah iaitu di daerah Tawau dan Sandakan. Ia ibarat menempah maut. Silap-silap kena kerat. Kalau nasib baik sikit, kena kahwin dengan perempuan Filipina. Memang Pangako Sayo.

"Pada tahun 2002, ketika Piya berumur 20 tahun, beliau telah menyertai pasukan Milo Kelantan sebelum dipanggil menyertai pasukan Liga Simpanan pada tahun 2003 dibawah bimbingan jurulatih, Anizan Daud. Pada tahun 2004, beliau telah diserapkan ke dalam pasukan senior untuk bermain dalam Liga Malaysia. Pada tahun 2005, Piya menyertai pasukan TNB Kelantan selama semusim sebelum menyarung jersi JPS Kelantan pada tahun 2006."

Aku masih lagi menyunyah biskut kelapa. Kepingan yang keberapa pun aku tak pasti. Sempat aku menjeling ke belakang melihat pasangan dua sejoli tadi bermesra. Gampang betul anak muda zaman sekarang.

"Ketika bersama JPS Kelantan, Piya telah berjaya membantu pasukan itu menjuarai Liga FAM sekali gus layak ke Liga Perdana. Permainan Piya bersama pasukan JPS Kelantan telah menarik minat pasukan PDRM yang menagih khidmat beliau. Pada tahun 2007, beliau telah menyarung jersi pasukan PDRM dan berjaya membantu pasukan itu muncul juara liga perdana," tambah Dimitre Kalkanov panjang lebar.

Aku lebih gemar menjadi pendengar ketika ini. Maklumlah, bukan senang nak dapat peluang dengar penglipurlara percuma macam ni.

“Piya memang berbakat dan sungguh komited untuk mengubah nasib keluarganya. Kadang-kadang bila abang lalu di padang latihan, abang nampak Piya masih berlatih seorang diri. Sampai jam 10 malam pun dia masih berlatih menendang bola ke dinding batu.”
 
Aku terharu. Terfikir juga, kalaulah ada 11 pemain macam Piya di Johor, aku yakin bolasepak JDT boleh pergi lebih jauh. Tapi....

“Piya main bola macam nyawa mamat tu bergantung kat bola.”
 
Aku tenung mata Dimitre Kalkanov dengan mendalam. Berfalsafah pula mamat ni.

"Macam mana dia boleh dapat nama Piya ye bang?," satu soalan melegakan suasana tegang aku lontarkan pada Dimitre Kalkanov.

"Nama Piya ni sebenarnya diberi oleh seorang bekas jurulatihnya semasa dia bermain di Padang Bank. Ini kerana sekitar tahun 1994, ada seorang pemain Colombia, Faustino Asprilla yang cukup tersohor di zaman itu. Jurulatih beliau kata, nama “PIYA” ni sesuai dengan saya. Dari hari tu, sehinggalah hari ini, “PIYA” itu melekat dan sinonim dengan diri Badri Radzi."

"Oooooo...gitu. Abang rasa kenapa Piya tak mahu pindah JDT ye?," soal aku penuh bergaya.

“Lu bagi tau gua, bro. Mamat bola mana yang nak main dengan kelab lemah, macam JDT? tanya Dimitre Kalkanov pada aku. Tiba-tiba dia bertukar kata ganti diri.

Aku tak jawab, sebab aku bukan pemain bola. Tulis kat Mata Pena Hitam ni pun tak dibayar gaji. Malam itu aku dan Dimitre Kalkanov turut berborak sikit pasal ekonomi, politik dan enjin keretapi. Perbualan yang rancak makin lama makin kencang dan tatkala itu makin sedap jugalah keretapi ini membelah hening malam. Mendengar bunyi rail keretapi bergesek, mata aku menjadi semakin segar dan bugar. Aku masih tak dapat bayangkan apa akan terjadi pada kembara solo aku jika susuk selain Dimitre Kalkanov yang duduk di sebalah aku malam ini.

TAMAT.

Monday, November 4, 2013

Ulasan Minit ke Minit Kelantan vs Pahang



Hujan yang turun membasahi rumput di Shah Alam bagaikan satu rahmat buat anak buah Dollah Salleh. Mereka melangkah gagah ke atas padang dengan sedikit perasaan bangga kerana stadium dipenuhi dengan lautan kuning. Walaupun kurang berbanding penyokong Kelantan, namun sergahan sorakan daripada tentera Tok Gajah mampu membuatkan sesiapa sahaja berasa gentar.

Ada cakap-cakap mengatakan malam ini adalah peluang buat Pahang mengulangi sejarah gemilang pada tahun 1992. Seluruh skuad membulatkan tekad untuk membuktikan kepada semua bahawa mereka bukannya pasukan muda belasahan. Harapan untuk menewaskan Kelantan di Shah Alam semakin berkobar-kobar selepas dengan bersahaja Pahang menumpaskan Sarawak di separuh akhir. 

Usai lagu negaraku berkumandang, secara tiba-tiba darah pejuang Mat Kilau menyelinap ke dalam urat darah pemain skuad Tok Gajah ini. Bulatan dibuat oleh kesebelasan pasukan Pahang sambil doa dilafazkan oleh pemain beragama Islam. Tidak ketinggalan juga Surendran dan Gopinathan yang memohon ketengangan dengan cara mereka yang tersendri.

Sebelum perlawanan bermula, Jalaluddin Jaafar si Ketua Pasukan ataupun lebih mesra dengan panggilan Abang Jalal sempat berpesan kepada semua rakannya. 
"Beraksilah umpama ini perlawanan terakhir dalam hidup kamu!! Ingat, jurulatih tidak menjadikan kita pemain terbaik. Semua ini kurniaan dari Tuhan kepada kita. Bakat yang kita ada membolehkan kita mewakili skuad Tok Gajah. Jangan sesekali menghampakan harapan rakyat Pahang"
Pesanan Abang Jalal disambut dengan sorakan semangat dari seluruh pasukan. Ada juga segelintir pemain yang hampir menitiskan air mata mengenangkan pelbagai cabaran yang telah mereka lalui sepanjang semusim ini. Tapi itu semua dijadikan pemangkin semangat buat mereka malam ini. Mereka kini bersedia untuk misi yang sangat penting. Misi '92!!

Preeeeetttt!!!!

Pengadil Nagor Amir meniupkan wisel permulaan.

Sepak mula dari pasukan Kelantan. Selama 20 minit perlawanan berlangsung dan penguasaan bola masih setara antara kedua pasukan. Namun hujan yang turun bagaikan rahmat besar buat Pahang. Penyerang harapan mereka Azammuddin Akil berjaya mendapat peluang terhidang, tapi cubaan beliau gagal menewaskan Khairul Fahmi. Seluruh penyokong Tok Gajah terdiam sebentar. Hanya titis hujan sahaja yang kedengaran ketika ini.

Tersentak dengan ketumpulan barisan hadapan pasukan Pahang, Dollah Salleh bingkas bangun. Dia kelihatan membisikan sesuatu ke telinga Amirulhadi yang bermain di bahagian tengah. Nampaknya Amirulhadi diarahkan untuk melakukan lebih tekanan kepada bahagian tengah Kelantan yang dikawal oleh Badri Radzi. Hasilnya selepas 32' minit permainan, Pahang telah menguasai 60% kawalan bola. 

Tamat separuh masa pertama. Kedudukan terikat 0-0. 

Ketika masa rehat, Dollah Salleh berpesan kepada pemainnya agar lebih fokus. Jadikan perlawanan ini sebagai tonik untuk lebih mengharumkan nama Pahang. Dengan nafas turun naik, ketua pasukan Abang Jalal melaungkan kata-kata semangat sambil di sambut oleh rakan sepasukan yang lain. HOGOH PAHANG HOGOH!!!! Bergegar bilik persalinan pasukan Pahang dengan sorakan semangat mereka.

Separuh masa kedua dimulakan oleh pasukan Pahang. Dollah Salleh melakukan perubahan taktikal dengan mengeluarkan Surendran lalu memasukan Fauzi Roslan 'The Anak Pekan'. Azammuddin Akil diletakkan di kawasan sayap untuk lebih mengancam pertahanan Kelantan dengan hantaran silang serta gerakan lincah beliau.

Ternyata percaturan ini berkesan apabila hantaran lintang dari Azammuddin Akil berjaya ditanduk cantik oleh Matias Conti yang melonjak tinggi bagaikan helang di udara. Satu tandukan lambung ke sebelah kanan gawang Khairul Fahmi sudah cukup memberi Pahang kelebihan 1 gol ketika ini pada minit ke-59.

Belum pun sempat habis kuaci yang dimakan oleh penonton Kelantan semasa waktu rehat tadi, pasukan mereka kini sudahpun ketinggalan. Pemain Pahang meraikan gol seperti mereka seperti berjaya melayakkan diri ke Piala Dunia. Kini semua rakyat Pahang boleh berasa lega. Yang berada di rumah dengan tenang boleh ke dapur sebentar untuk membancuh kopi. Manakala seluruh kedai di sekitar Bentong dan Jerantut yang memilih saluran RTM bergegar dengan ulasan berapi-rapi dari Hasbullah Awang. Kini rakyat Pahang semakin hampir dengan kejayaan menjulang Piala Malaysia.

Bojan Hodak bingkas bangun dan terus memanggil Fakri Saarani untuk memanaskan badan. Nampaknya Fakri akan dibawa masuk untuk menggantikan Zairo Anuar yang tenggelam ditelan Hafiz Kamal. Bojan berpesan kepada Fakri Saarani supaya mengasak kubu pasukan Pahang habis-habisan yang mana setakat ini amat kebal dikawal oleh Damion Stewart dan Razman Roslan. Fakri mengangguk seperti faham walaupun Bojan tidak berbahasa Kelantan.

Apabila Fakri masuk, aura milik beliau terasa sungguh mengujakan. Seluruh stadium bersorak nama beliau. Yang berada di kedai mamak pula terus menambah 2 cawan sirap ais lagi. Mungkin untuk membasahi tekak yang kekeringan kelak akibat memaki hamun pemain tersebut.

Ternyata pasukan Kelantan tidak mengenal erti tewas. Serangan demi serangan diatur mereka. Hasilnya Fakri Saarani berjaya menguji Khairul Azhan menerusi tandukan cantik pada minit ke-84, namun penjaga gol muda Pahang tersebut menepis dengan tenang cubaan tersebut.

Pada minit ke-92, gawang Pahang sekali lagi diuji. Hantaran Indra Putra berjaya mencari Nor Farhan yang bijak melepasi perangkap offside. Namun beliau masih gagal menewaskan Khairul Azhan walaupun berhadapan satu lawan satu. Mengucap panjang semua penonton Pahang di Stadium Shah Alam hatta di rumah sekalipun. 

Preeeeetttt!!!!

Tamat perlawanan dengan Pahang menang 1-0. Walaupun bukan menang dengan bergaya, tetapi ia sudah cukup untuk menggembirakan seluruh warga Pahang. Seluruh negeri Pahang turut bersorak kegirangan. Hasbullah Awang tak henti-henti memuji 'Golden Boy' Pahang iaitu Azammuddin Akil. Semua umat Malaysia terlupa sebentar tentang JDT dan Pablo Aimar.

Akhirnya Pahang pula yang berjaya  melenyapkan angkuh pasukan Kelantan.

Tamat.


Sunday, November 3, 2013

Ketenangan

Aku mengambil pendekatan bertenang ketika menerima keputusan perlawanan Chelsea FC malam tadi. Aku menerimanya dengan bersangka baik sambil mulut ini tidak henti-henti melafazkan zikir pendiding diri. Aku yakin yang benar pasti akan tertegak jua akhirnya. 

Bertalu-talu istighfar aku di dalam hati. Aku jauhkan diri daripada carutan ke atas pengadil dan padang. Aku juga biarkan pasukan 'mid-table' bersorak kegembiraan meraikan kejayaan menewaskan pasukan di tangga ke-15 liga. Hasilnya Arsenal menang ke atas Liverpool FC yang beraksi 56% terlebih beruk daripada mereka. Bila aku renung carta liga, aku masih boleh tersenyum semanis madu.

Friday, November 1, 2013

Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.



Renungan Bola Jumaat: 10 Perkara.


1. Safee Sali


Khabarnya ketika beberapa kelab dari Indonesia dan Thailand berminat untuk mendapatkan khidmat SYM.


2. Chelsea Mara

Chelesea menewaskan Arsenal 2-0 dalam aksi yang penuh tanpa cabaran. Suku akhir Capital One nanti Chelsea akan berdepan sama ada Sunderland atau Southampton.


3. Suku Akhir Capital One


LEICESTER vs MAN CITY
STOKE vs MAN UTD
SUNDERLAND OR SOUTHAMPTON vs CHELSEA
TOTTENHAM vs WEST.HAM


4. Mehmet Durakovic.

Kembalinya susuk ini ke Selangor sebagai jurulatih dan pengurus pasukan disambut gembira oleh seluruh peminat pasukan Red Giants.


5. Senarai 23-pemain Fifa Ballon d'Or 2013.

Franck Ribery
Arjen Robben
Thomas Muller
Manuel Neuer
Philipp Lahm
Bastian Schweinsteiger
Lionel Messi
Andres Iniesta
Xavi
Neymar
Zlatan Ibrahimovic
Edinson Cavani
Thiago Silva
Cristiano Ronaldo
Gareth Bale
Mesut Ozil
Robin van Persie
Yaya Toure
Luis Suarez
Andrea Pirlo
Radamel Falcao
Eden Hazard
Robert Lewandowski


6. Sarawak.

Selain daripada Manuel Friedrich, Sarawak juga menerima kehadiran Daniel McBreen dalam sesi ujian pemain import beberapa hari yang lalu. 


7.  Panggilan skuad Brazil untul bertemu Honduras dan Chile.

Goalkeepers:  
Julio Cesar-QPR
Victor-Atletico Mineiro

Defenders:  
Dani Alves-Barcelona
Maicon-Roma
Marcelo-Real Madrid
Marquinhos-Paris Saint-Germain
David Luiz-Chelsea
Dante-Bayern Munich
Maxwell-Paris Saint-Germain
Thiago Silva-Paris Saint-Germain

Midfielders:  
Willian-Chelsea
Ramires-Chelsea
Hernanes-Lazio
Luiz Gustavo-Wolfsburg
Oscar-Chelsea
Paulinho-Tottenham
Bernard-Shakhtar Donetsk
Lucas Leiva-Liverpool

Attackers:  
Robinho-AC Milan
Fred-Fluminense
Hulk-Zenit St Petersburg
Jo-Atletico Mineiro
Neymar-Barcelona


8. Winner Takes Earth.



9. AS ROMA 

10 kemenangan daripada 10 perlawanan (5 Home, 5 Away) mengukuhkan kedudukan AS Roma di persada Serie A. Ini merupakan satu rekod baru buat kelab mereka.


10. Piala Malaysia Akhir

BPL 2013/14: Newcastle United vs Chelsea FC



Newcastle United vs Chelsea FC
November 2, 2013 8:45 PM MYT
St. James' Park — Newcastle-upon-Tyne
Referee:‬ L. Mason‎

Zafdol Darham peminat setia pasukan Chelsea. Hari ini dia bangun pagi. Setelah menggeliat dua tiga nafas, separuh rokok lemau yang ditinggalkannya semalam dicapai. Lalu dinyalakannya menggunakan ligther yang dicuri daripada kedai nasik lemak janda Lopa. 

Puussssssssssss...pussssss...asyik sungguh perasaan ini apabila asap melalui rongga-rongga dada. 

Tiba-tiba lamunan Zafdol Darham terhenti. Dari luar rumah, sayup-sayup terdengar suara jirannya bertempik kerana ayam dimakan ular sawa. Ini petanda yang baik untuk memulakan hujung minggu yang penuh dengan perlawanan bola sepak daripada seluruh pelusuk dunia. Lantas Zafdol Darham bangun mencapai tuala dan melangkah ke dapur. Pintu bilik mandi ditutup rapi.

Kecebusssh...kecebusssssh...sejuk air membasahi kepala Zafdol Darham. Ketika bermandi-manda, sempat Zafdol Darham melakukan analisis bola sepak serba ringkas.

Chelesea baru sahaja menewaskan Arsenal pada pertengahan minggu yang lalu. Dan sabtu ini dijangka Newcastle pula akan menjadi mangsa seterusnya. Rekod 5 kemenangan berturut-turut dalam 3 kejohanan berbeza akan berjaya Chelsea kekalkan. Zafdol Darham yakin.

Chelsea bukan seperti pasukan Arsenal. Arsenal seperti biasa akan meneruskan rutin tahunan mereka dengan hanya mampu mencium bau piala saja. Macam 3 Abdul, hanya dapat bau makanan tanpa dapat mengusik dan menjamah. Kenyang ke? Piala Capital One dah terlepas, Abdul Ozil pulak tergelincir. Dapat bau saja. Abdul Ramsey? Abdul Wenger? 

Tapi lawan Arsenal minggu ini ialah lawan yang berkongsi otak dengan mereka, iaitu Liverpool. Jadi, dalam masa yang sama juga Zafdol Darham tak berharap Liverpool boleh menang dan menjadikan Arsenal lauk. Jauh disudut hati Zafdol Darham tetap yakin dan percaya hanya Chelsea yang boleh 'memberi bau' kepada Arsenal, Liverpool mahupun Manchester City musim ini. 

Manchester United? Zafdol Darham tidak berminat untuk bermonolog tentang pasukan pertengahan liga tersebut. Mandi lagi best!!!