There was an error in this gadget

Wednesday, November 30, 2011

ANUGERAH BOLA SEPAK KEBANGSAAN 2011


Kelab Terbaik : Selangor PKNS FC




FA Terbaik : Selangor FA



Pemain Harapan : Wan Zack Haikal - HMA



Jurulatih Terbaik : Irfan Bakti Mohd Salim - TER



Penyerang Terbaik : Norshahrul Idlan Talaha - KEL



Midfield Terbaik : Safiq Rahim - SEL



Defender Terbaik : NorHafiz Zamani Misbah - NS



Penjaga Gol Terbaik : Khairul Fahmi Che Mat - KEL



Pemain Paling Bernilai Supermokh : Norshahrul Idlan Talaha - KEL

Tuesday, November 29, 2011

My Team 2011

4-5-1

Yob!Inilah barisan pilihan saye dan ahli panel yg lain (Shebby Song dan Hasbolah Awing) bagi menutup tirai musim 2011.

Khairul Fahmi
  • Musim 2011 penuh cabaran buat Apek. Skandal dan citer luar padang selari dgn aksi mantap beliau diatas padang. Apek dinasihatkan supaya menghadkan aktiviti sosial beliau sekiranya ingin berjaya dlam bolasepak dan dingati jasanya 10 tahun lagi.Masih lagi yg terbaik di negara ketika ini.
Marzuki Yusof
  • Pertahanan tua dan matang ini adalah tulang belakang pasukan T'ganu musim ini yg meraih gelaran Piala F.A dan Naib Juara Liaga Super serta Piala Malaysia. Antara pemain terbaik era Alan Haris yg masih mampu beraksi pada tahap tertinggi. 
Fadli Shas
  • Aksi konsisten ketika mewakili Harimau Muda di Jelajah Slovakia musim ini membolehkan beliau menerima tawaran utk beraksi dgn kelab Vion. Bermain sangat baik ketika berganding dgn Muslim. Namun kecermelangan beliau masih belum mampu utk melayakkan Malaysia ke Olimpik Lodon 2012.
Dausu Jamaludin
  • Bekas anggota skuad Sathianathan ketika Pesta Bola Merdeka 2007 ini bermain secara konsisten bersama Kelantan musim ini. Corak permainan lasak dan tak pernah mengalah antara ramuan dalam permainan beliau. Antara memori pahit beliau musim ini adalah jaringan sendiri di Final Piala FA menentang T'ganu.
Asrarudin Putra
  • Boleh dikatakan 'Hamba Abdi' yg cemerlang. Bermain sebagai Bek Kiri dan Tengah untuk Selangor musim ini. Sebelum digunakan oleh OKS sebagai Sayap Kiri ketika pertemuan Akhir Sukan Sea di Bung Karno.
Nazmi Faiz
  • Macam2 gelaran diberikan pada anak muda berusia 17 tahun. Antaranya Kaka, Justin Bieber dan juga Azizol Abu Haniffah in The Making. Aksi memukau dia dlam hanya tempoh sebulan membuatkan kami tak teragak2 menyenaraikannya My Team 2011 ini.
Safiq Rahim

  • Musim 2011 merupakan antara yg terbaik pernah beliau lalui. Namun, mengalami penurunan prestasi seketika sehingga beliau dilupakan K.Devan dan K.Rajagopal. Safiq akhirnya mernyerlahkan prestasi sebenar beliau di akhir2 musim termasuklah jaringan freekick menarik ketika bertemu Perak pada Suku Akhir Piala Malaysia.
Ashaari Samsudin

  • Secara peribadi dia adalah pemain kegemaran aku. Dia membuktikan aku benar dan Rajagopal silap. Berjaya membawa T’ganu menjadi Naib Juara Piala Malaysia dgn jaringan2 cantik sepanjang kempem musim ini.
S.Kunalan

  • Mempunyai 3 pasang paru-paru merupakan kelebihan beliau. Tidak menjadi penjaring tetap utk Negeri Sembilan. Tapi menjadi anggota tetap untuk pasukan ini sepanjang musim. Jaringan menarik di Final Piala Malaysia seterusnya membantu Negeri Sembilan menjadi juara antara kenangan manis yg takkan beliau lupakan.
Manaf Mamat

  • Beliau merupakan anggota pasukan Rajagopal yang memenangi pingat emas sukan sea 2009. Cemerlang ketika Piala Malaysia berjaya menenggelamkan nama Hadi Yahya. Dipanggil semula oleh Rajagopal utk perlawanan bertemu India, namun terpaksa menolaknya atas alasan keluarga. Diharap tahun depan kita dapat melihat aksi beliau mewarnai Liga Malaysia.
Norshahrul Idlan
  • Cemerlang bersama Kelantan musim ini mengulangi kejayaan beliau musim 2010 sebelum itu. Sebagai seorang penyerang yg berada pada kelasnya tersendiri, membuatkan beliau berbeza dari penyerang yg lain. Cuma diharapkan beliau lebih berani mencuba nasib di Liga luar dari Malaysia


Sunday, November 27, 2011

Selamat Tinggal London 2012


"Jika tak mampu menyokong ketika kalah, Jangan bersorak ketika menang"

Tiada tangisan kesedihan akibat kekalahan dgn Bahrain. Setelah kalah dgn Syria memang aku tak beharap sangat M'sia akan bangkit semula bertemu Bahrain. M'sia bermula mantap dan mendahului permainan dengan 2-0. Ia seperti sayur bayam buat pemain M'sia apabila Bahrain bermain dengan 10 orang sahaja. Tapi, pemain terbaik pada malam ini Afizie Faizal terpaksa dikeluarkan akibat terjahan itu. Sebelum itu Wan Zack dibawa keluar juga akibat kecederaan lama yg berulang. Kemudian satu lagi wira Nazmi Faiz pula cedera. Apa yg saya dapat rumuskan pemain Bahrain amat keras dan kuat fizikal mereka. Hasilnya OKS terpaksa memasukan pemain simpanan 'Kelas Ketiga' ke dalam pasukan.


Ferris Danial dan Shukor Jusoh sememangnya tidak merasai tekanan hebat di Bung Karno. Mereka kelihatan tak mampu menanggung beban mendahului 2-0. Irfan Fazail yg belum pulih kecederaannya pula terpaksa bermain dlam keadaan terhincut2. Syahrul Azwari masih lagi nampak tidak selesa setelah berehat akibat kecederaan di Sukan Sea. Akibatnya Midfield kita menjadi lemah dan hilang bola dgn amat mudah sehingga mendedahkan pertahanan dalam keadaan bahaya. Dahla jarang2 kena serang, sekali kena 'henjut' dgn Bahrain, tanjat boboi tau...


 
Dan akhirnya Msia tewas. Tamatlah satu lagi misi ke Olimpik kita. Maka Nazmi pun dapat mengambil SPM tahun depan dgn tenang. Tapi dimanakah paper SPM itu akan diambil????Munich?Ajax? Kepada semua peminat bolasepak tak kiralah anda mula sokong pasukan ni Isnin lepas atau sejak merdeka. Marilah kita sama2 berdoa agar ade kemajuan dlam bolasepak kita. Dah sampai masanya kita meninggalkan Asia Tenggara dan pergi meredah benua Asia. Aku takan marah kalau kita telepas juara AFF dan Sukan Sea sekiranya kita berjaya tapau Arab Saudi dan Korea Utara dalam Piala Asia.

Kepada Soltan Bola...ermmmmmmmmmmssss...TAKBIIIIIIIIIIIIIRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!

Pindah sana Pindah sini


Azrul pernah diharap sebagai pengganti
Azizul Abu Hanifah

Bolasepak sentiasa bergerak.Kalau dulu amat kurang kita nak mendengar orang berkata tentang perpindahan melibatkan pemain Malaysia. Pernah aku ingat dulu, seorang pemain bernama Azrul Amri Burhan yg pernah mewakili Kuala Lumpur dan juga Perak. Apa yg menarik ttg player ini ialah beliau hampir memecahkan rekod perpindahan pemain malaysia..kiranya boleh dianggap sebagai permindahan saga la jugak. pernah mendapat tawaran RM 1 Juta daripada kelab FC Montpellier namun permindahan itu tidak berjaya disaat2 akhir kerana mengalami kecederaan teruk di kejohanan Toulon Tournament di France pada tahun 1995. ketika itu beliau bersama pasukan malaysia sedang bermain dibawah kendalian Claude Le Roy menentang England. Yg lebih tragis kecederaan itu berpunca dari bentesan oleh Gary Neville dan juga David Beckham.

Bobby Pian dan kisah RM2.50
Selain tu, ade jugak kisah Azman Adnan sewaktu bermain utk Kuala Lumpur. KL, dalam usaha mereka untuk memastikan ayam tambatan mereka tidak terlepas, mereka tidak teragak-agak untuk meletakkan harga RM1 juta kepada mana-mana pasukan yang ingin mendapatkan khidmat Azman. Namun hasil perbincangan lanjut ketika itu Presiden Persatuan Bola Sepak Kuala Lumpur (KLFA), Tan Sri Elyas Omar bersetuju melepaskan Azman ke Selangor dengan yuran perpindahan dalam lingkungan RM250,000 - RM300,000, satu jumlah yang kekal tertinggi di kalangan pemain tempatan sehingga ke hari ini.


Kini ia berulang kembali dgn ramai yg mula bercerita ttg perpindahan pemain dalam Liga Mlaysia. Ini merupakan perkembangan positif. Namun diharap pemain2 dan 'orang2' bolasepak di Msia jganlah syok sendiri. Cuba tingkatkan prestasi bagi memancing pasukan2 luar Msia utk menggunakan khdmat pemain kita. Safee Sali sudah ke Indon, tapi ade lagi usaha yg lain? .......................................


Kontrak dan Beraksi
  • Akmal Rizal berhijrah ke kelab Perancis, Strasbourg pada 1999 ketika berusia 19 tahun bersama Juzaili Samion.
  • Akmal Rizal beraksi untuk RC Strasbourg (1999-2000) dan pinjaman ke FCSR Haguenau (2000-2001).
  • Fadzli Shaari dan Rudie Ramli kontrak 5 bulan dgn kelab SV Wehen, Jerman. (2000).
  • Sebelum itu Rudie dihantar berlatih selama sebulan ke Bayern Munich ketika berusia 17 tahun pada 1999 dan setahun kemudian, dia beraksi sepenuhnya selama semusim bersama satu lagi kelab Jerman, SV Wehen.

Trial @ Percubaan
  • Syamsuri Mustafa, AFC Bournemouth, Eintranch Frankfurt.
  • Nasril Nourdin, Blackburn.
  • Lim Chan Yew, Bournemouth.
  • Syed Adney, Darlington FC ,Bournemouth & Middlesbrough FC.
  • Khalid Jamlus ,Eintranch Frankfurt.
  • Akmal Rizal, Eintranch Frankfurt.
  • Bunyamin, Chelsea.
  • Badrol Bakhtiar, Chelsea.
  • Asraruddin Putra Omar, PSV Eindhoven.
  • Khairul Fahmi Che Mat,PSV Eindhoven.
  • Safee Sali, Cardiff City.
  • Safiq Rahim, Cardiff City.

Senarai Awal 22 Pemain Selangor musim 2012



1. G.Jeevanthan - Dari USM Staff FC

2. Norazlan Razali – Dari Kuala Lumpur FA

3. Fairul Azwan

4. Asrarudin Putra Omar

5. Razman Roslan

6. Nasriq Baharom

7. P.Gunalan

8. Ramez Dayoub (Lebanon) – Magway FC

9. Hasmarul Fadzir – Dari Felda United FC

10. Safiq Rahim

11. Amirul Hadi

12. Bunyamin Omar

13. Azidan Sarudin

14. Fitri Shazwan

15. Solihin Kanasian – Dari Kelantan FA

16. Khairul Anuar Khalid

17. Fazilidin Khalid

18. Adib Aizudin – Dari Johor FA

19. Amri Yahya (C)

20. R. Surendren – Dari Pahang FA

21. Fairul Asyraf Sayuti – Dari Pahang FA

22. Wan Hoesne Wan Hussain – Dari Johor FC



Thursday, November 24, 2011

Norazlan Razali & Jeevanathan

Jeevanathan akan menyarung jersi Selangor musim 2012
Ini antara muka2 baru bagi pasukan Selangor Musim depan. Jeevanathan pemain berusia 31 tahun yg berasal dari Johor adalah bekas pemain USM musim lepas. Pada mulanya sebagai pemain pinjaman utk kempem Piala Malaysia Selangor. Aksi meyakinkan beliau ketika beraksi adalah lebih baik dibandingkan dgn 2 penjaga gol yg digugurkan musim ini iaitu Iqbal Suhaimi dan Saiful Amar Sudar. Beliau hampir sahaja melengkapkan 'mimpi indah' Selangor yang hanya selangkah sahaja untuk ke Final sebelum dikecewakan Terengganu. Namun aksi beliau yang 'ye tak ye' itu sudah cukup utk menerima panggilan skuad kebangsaan dan kontrak tetap untuk musim 2012 bersama Selangor. Diharap Jeeva dpat meningkat permainan utk musim akan datang.

Aksi Norazlan musim lepas bersama Kuala Lumpur
Anak jati Johor ini berasal dari Tangkak. Dia merupakan penjaga gol Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Mamat dimana tempat aku belajar dahulu. Beliau yg kini berusia 26 tahun adalah bekas pemain Johor sebelum berhijrah ke pasukan Kuala Lumpur. Aksi mantap beliau bersama KL hampir sahaja menggagalkan Selangor untuk mara ke suku akhir Piala Malaysia musim ini. Dia bakal bersaing dgn Jeeva untuk slot penjaga gol utama Selangor. Saksikan video di bawah ini aksi2 Norazlan ketika mewakili Kuala Lumpur.


Norazlan Razali a.k.a Alan

HERO KEBANGSAAN

Hero kebangsaan ini dilahirkan di  Kota Bahru, Kelantan pada 8 July 1989. Ketika ini beliau bermain untuk Negeri Sembilan. Beliau juga boleh bermain sebagai seorang penyerang dan sayap kanan. Karier beliau bermula agak baik apabila mewakili pasukan kebangsaan Malaysia bawah 20 tahun.  Aksi cemerlang beliau membolehkan dia menerimaa panggilan dari Rajagopal utk mewakili skaud masia di Piala AFF Suzuki 2010. Tapi amat malang sekali dia mengalami kecederaan dan tempatnya diganti oleh Ashaari Samsudin.

Kecederaan beliau pada hujung 2010 ini memberi impak negatif pada aksi beliau. Hanya dapat bermain sedikit sahaja sepanjang dalam Liga Super 2011. Namun nasibnya amat baik. Pulih dari kecederaan, beliau terus mendapat panggilan dari Rajagopal utk pertemuan bertemu Singapura. Malang menjelma lagi, dan dia dilayangkan kad merah ketika hanya baru sahaja masuk sbg pemain gantian ketika itu.

Kejayaan Negeri Semilan menjadi Juara Piala Malaysia 2011 pula seakan2 menjadi batu loncatan utk dia mewakili skuad negara. Sedangkan sepanjang kempen Piala Malaysia, Azraai Khor tidak menurunkan beliau secara kerap dalam kesebelasan utama. Tapi dia masih lagi mendapat kepercayaan kali ini dari OKS pula. Seterusya dia desenaraikan dalam skuad Sukan Sea 2011.

Kehadiran beliau dlam skuad kali ini amat dipersoalkan. Mungkin semakin ramai yg menyedari ada pemain yg lebih mantap dan layak utk beraksi di tempat dia. Namun 'ribut' reda seketika apabila dia menjaringkan gol ketika saingan separuh akhir dan jaringan tunggal itu membawa skuad OKS ke Final. Ketika di Final, beliau beraksi dlam kesebelasan utama. Amat malang dia mengulangi aksi longlai dan mengakhiri kejohanan dgn tidak berjaya menjaringkan gol ketika penentuan sepakan penalti(walaupun Msia menang tapi beliau tetap di caci).

Jarak sehari sebelum bertemu Syria, beliau manjadi topik hangat di serata Msia (blog/fb/twiter). Begitu ramai yg mencaci dan ade juga yg masih bertolak ansur dgn corak permainan lemau beliau. Termasuklah saya yg masih berharap beliau dapat mengubah cara dan corak permainan beliau. Maka tibalah hari perlawanan dgn Syria. Semua org tengok game tu kan???So takpayahla aku ulas....

Tamat permainan 2-0. Pemain Syria semua sujud syukor. Pemain Msia pula tertunduk kecewa. Namun kami di stadium tetap memberi sorakan sebabgai sokongan setelah penat memaki hamun 'Hero Kebagnsaan'. Pemain Syria bertepuk sorak keatas penonton Msia. Begitu juga dgn 10 orang pemain Malaysia yg diketuai Apek. Eh eh????10 ajek???Mane lagi sorang???

Hero Kebangsaan itu berlalu begitu sahaja dan terus duduk di bangku. Sedangkan rakan2 yg lain walaupun tewas, tetap mengililingi stadium sbg tanda penghargaan terhadap penonton. YA, itulah Hero Kebangsaan. Kalau setakat main bola lemau, aku bole maafkan lagi. Tapi perangai macam ni mmg tak layak bergelar pemain bolaspeak professional. Maybe yg dirumah tak dapat melihat aksi ini. Aku di stadium betol2 kecik hati dan marah dgn perangai  mabok macam ni. Ape ko ingat ko Hero sangat ke???

Kepada Hero Kebangsaan aka Ahmad Fakri Saarani, berharaplah dan berdoalah karier bolasepak kamu akan maju. Tapi kalau macam gitulah perangainya..ermmmmm entahla..Peduli la apa orang nak kata kat lua padang tu. Yang engkau bodoh sangat terpengaruh dgn cakap2 orang ape pasal??Ko bukan ade skandal macam Apek yg jauh lebeh kacak dan bergaya aksinya didalam padang. Hero Kebangasaan...oh Hero kebangsaan...

Tuesday, November 22, 2011

Gergasi Asia Tenggara



Puas dapat menyanyikan Lagu Negaraku tanpa gangguan Indon

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..Akhirnya kita berjaya juga melaksanakan misi mempertahankan pingat emas sukan sea.Saya mengaku terpaksa menelan semula kata2 pada awalnya M'sia susah utk mempertahankan pingat emas ini.Terbukti kini Malaysia adalah Gergasi Asia Tenggara yg baru.Masih tidak percaya namun inilah hakikatnya. 2 kejuaraan sukan sea (2009/2011) dan AFF Suzuki Cup membuktikan kita telah menguasai rantau ini. Ape yg penting kita perlu mengekalkan momentum dan sentiasa melahirkan pemain pelapis demi kemajuan bolasepak Malaysia.

'Back 5' Malaysia sememangnya telah menunjukan persembahan terbaik sepanjang kejohanan ini. Pujian terkini wajar diberi pada Zubir Azmi yg beraksi cemerlang dalam perlawanan akhir semalam. Keserasian Apek, Fadli, Muslim dan Mahali semakin baik.OKS pula berani membuat percaturan dgn meletakan Asrarudin bermain sebagai left winger kerana ketiadaan Fandi.Ini antara perubahan taktikal yg berjaya memerangkap Indon apabila kita lihat Asrar mempunyai beberapa peluang sehinggalah berjaya menjaringkan gol. Kredit pada semua pertahanan Malaysia termasuk Fandi Othman jua yg memberi suntikan setelah masuk pada hujung2 perlawanan.


Cubaan terakhir Indon utk menafikan Emas Malaysia

Salah satu kelemahan utama pasukan M'sia adalah di bahagian serangan. Ramai yg menyalahkan pemain secara individu. Namun, kita harus ingat, pasukan OKS ni amat berbeza dgn pasukan Rajagopal. Jika Raja terlalu bergantung pada Safee Sali untuk menjaringkan gol, pasukan OKS pula mempunyai ramai pemain yg bole menjaringkan gol pada saat2 yg amat diperlukan. Aku dah ikuti team ni dari perlawanan bertemu Pakistan dan Lubnan. Ketika itu, Wan Zack dan Irfan Fazail adalah penjaring utama kita. Di Slovakia pula nama2 seperti Wan Kecik dan Shukor Jusoh mula kedengaran. Sepanjang sukan sea pula M'sia tak bergantung pada satu2 pemain untuk menjaringkan gol. Hasilnya Syahrul Azwari/Izaaq Faris/Fakri/Badrol/Asrar muncul antara penjaring gol sepanjang Sukan Sea ini.

Ape yg menarik kita dapat melihat kemunculan Nazmi Faiz. Pemain muda yg menunjukan aksi matang. Tidak mustahil beliau satu hari nanti akan menjadi pemain utama dlam Skuad Senior. Buat pemain M'sia semua jgn terlalu asyik dilambung pujian. Tahun depan misi mepertahankan AFF Suzuki Cup pula. Mungkin separuh dari pasukan OKS ini akan mengisi tempat dalam Skuad Raja tahun depan. Selepas ini kita cuba pula untuk pergi lebih jauh terutamanya di rantau Asia. Masih bnyak lagi yg perlu diperbaiki. Kemahiran teknikal pemain sangat  perlu ditingkatkan.

Dulu saye pernah menulis: http://hadriegas.blogspot.com/2011/11/ong-kim-swee-ade-peluang-emas.html

"Andai semua bejalan lancar, pastinya skuad OKS mampu memberikan kegembiraan kpada kita. Ramalan saye mungkin amat menyedihkan peminat2 bola Malaysia. Mungkin kita hanya setakat di peringkat kumpulan sahaja. Sekiranya layak ke separuh akhir, maka emas milik kita. Amiiiiiiiiiiiin.................."

Sekalung tahniah sekali lagi kepada OKS dan pasukan serta seluruh rakyat M'sia yg terus berdoa. Penatla saya bersorak semalam..esok mau pegi Bukit Jalil pula lawan Syria..jom reramai..hehe..TAKBIIIIIIIIIIIIIR....

Detik Gemilang


Monday, November 21, 2011

Ong Kim Swee Ade Peluang Emas? The Final


Ya..inilah malamnyer.Ibarat ulangan Final AFF Suzuki tahun lepas. Namun kali ini dengan usia pemain yg berbeza. Rantau Asia Tenggara memang sudah jelas menjadi genggaman kita.Kalo dulu,kita hanya target melepasi peringkat kumpulan sahaja.Tak kiralah dalam ape jua pertangdingan sekalipun. Tetapi kini ia amat janggal sekiranya nama Malaysia tertinggal dalam aksi Final. Juara adalah bonus dan kemahsyuran akan terpahat dalam lipatan sejarah seperti mana lagenda2 terdahulu.

Walaupun ade terdapat negara di Asia tenggara yg begitu rakus mengambil 'pemain angkat' dari lua. Malaysia tetap yakin dgn anak tempatan. Kita bole buat dari dahulu lagi ketika bolasepak kita sedang jatuh merudum.Kita boleh menjadikan Alubumi Adigun sebagai orang Seremban, Scott Olerenshaw sbg orang Ipoh malahan Lazlo Repasi sbg orang Melaka. Ini bukan cara kita. Kita bina sekolah sukan. Dan kini hasilnya semakin nampak.Hampir separuh pemain dalam pasukan OKS ni adalah dari Projek SSBJ.Ini sesuatu yg amat kita perlu bangga dan menjaga produk2 yg kelua dari projek ini.

Malam ini dijangka pasukan kita beraksi tanpa Izaaq Faris dan Wan Kecik. Fandi, Syahrul, Nazmi Faiz juga masih dlam keadaan berjaga-jaga kerana kecederaan mereka. Inilah masa buat pemain2 lain mengambil alih dan menterjemahkan taktik yg dirangka OKS. Young Kuong, Shukor Jusoh, Gurusamy sentiasa bersedia. Kehadiran pemain2 misteri sperti ini penting utk memerangkap team indon. 

Kemantapan 'Back 5' Malaysia kembali menghantui pihak lawan. Dah berulang kali saye cakap. Fadhli Shas, Muslim, Asrar dan Mahali amat selesa bermain di hadapan Apek. Ramai yg menghentam mereka berempat kerana aksi longlai ketika bersama skuad Rajagopal. Tapi, siapa di belakang mereka????S.H.A.R.B.I.N.E.E.Takmau sembang pasal mamat ni.Kesian aku..

Kita tak malu kalau kalah. Kita bangga kalau kita menang. Sokongan perlu sentiasa deberi pada mereka semua ni. Ini hanyalah permulaan. Doa kita amat penting buat mereka. Pastikan mereka selamat pulang untuk misi Olimpik pula Rabu ini bertemu Syria di SNBJ. Satu..dua...TAKBIRRRRRRRRR!!!


Friday, November 18, 2011

Bung Karno Busuk!!!!


Amboi..amboi..amboi..seronoknyer menganjeng lagu "Negaraku". Dengan kepayahan yg diberikan pada pasukan bola Malaysia. Jadual berubah2,padang latihan takde dan jauh,jadual perlawanan yg bole dipersoalkan dan pelbagai lagi.Namun kemuncaknya adlah malam tadi apabila perlawanan akhir peringkat kumpulan menentukan siapa yg akan menjadi juara kumpulan.Hari ini saya takmau becerita tentang taktik.Ini kerana sememangnya Malaysia bermain lebeh baik berbanding Indon.

Bermula dengan cameraman indon yg asyik masyuk memfokus wajah jelitawan indon yg tak seberapa itu.Wei,kalo berani fokusla kat muka minah2 indon yg pecah batu tu..eleh setakat Luna Maya tu kami tak heran la...kami ade Rosnah Mat Aris!!!Lagu 'Negaraku' dinyanyikan,dan seluruh stadium bising bersorak sehingga suara 27 orang pemain dan staff Malaysia tidak kedengaran. Aku tak kisah, itu diorang punyer pasal. Dasar manusia berhati masam.

Perlawanan pun bermula.Team Indon yg kedua kononnyer ini memangla tak power. Dan kalo indon nak tau,kita dtang ke kejohanan ini pun tanpa Wan Zack Haikal dan Gary Steven.Maknenyer team kite pun bukan yg terbaik.Tapi, yg mengambil alih mereka tidak kurang hebatnyer. Game yg dimainkan diatas padang busuk dan berbau hanyir ini nampak seimbang. Jarang sekali aku nampak muka Khairul Fahmi masuk TV. Kalo kamera fokus,mesti KF tengah goreng kopok lekor. Namun amat memeranjatkan hati statistik perlwanan selepas 1st half ialah 60% ball possesion utk Indon.Apa ini?Dahla kita score,Indon plak serang sekali sekala dan tak lepas lansung.Kebanyakan bola hanya berlegar di kawasan tengah padang aje.Takan statistik pun nak menipu..suka hati ko la Indon..

Macam bagus..tapi hanya pencacai dari Belanda
2nd half bermula.Indon memasukan beberapa pencacai bagi memulakan perang ke atas pemain2 M'sia. Antaranya Diego. Asalnya budak milo di Belanda yg di import menjadi rakyat Indon. Almaklumlah, rakyat indon ramai yg kelua mengemis di negara orang tanpa rasa malu. Bemulalah keganasan ketas pemain kita yg bagi mereka merbahaya, antaranya Syarul Azwari, Izaaq faris dan Badrol Bahktiar. Mereka jelas menjadi sasaran pemain indon pada 2nd half. Namun pemain M'sia tetap tenang.Satu aksi terbaik Izaaq adalah beliau meNAJI penjaga gol Indon dan aku amat berpuas hati.

Terlampau sayur bayam...

Mungkin kerana terlalu marah dgn aksi2 ganas pemain Indon. OKS tak bejaya mengawal emosinyer.Masih tak pasti kenapa beliau dihalau kelua dari padang.Namun itu adalah pengadil..ape mau buat..janji kita leading..hahaha...Tiada kepuasan lain selain dari dapat mengalahkan Indon. Andai ade rezeki kita akan bertemu Indon sekali lagi di FINAL. Dan ketika itu, semestinya pelbagai taktik jahat akan mereka gunakan..percayalah kata2 ku ini...TAKBIIIIIIIIIIIRRR!!!!!

Tuesday, November 15, 2011

Kelayakan Olimpik: MALAYSIA

JUALAN TIKET ONLINE SUDAH DIBUKA:
online.tickethotline.com.my


2012 Olympic Qualifying
Malaysia in grouping with Syria, Bahrain and Japan.

Malaysia Vs Syria
Date:23 November 2011
Time:8.45pm
Venue: Stadium Bukit Jalil

Ticket :RM40.00(Grandstand) , RM20.00 (Adult) , RM5.00 (Children below 12 years old)

Malaysia Vs Bahrain
Date:27 November 2011
Time:8.45pm
Venue: Stadium Bukit Jalil

Ticket :RM40.00(Grandstand) , RM20.00 (Adult) , RM5.00 (Children below 12 years old)

Malaysia Vs Japan
Date:22 February 2012
Time:8.45pm
Venue: Stadium Bukit Jalil

Ticket :RM40.00(Grandstand) , RM20.00 (Adult) , RM5.00 (Children below 12 years old)

Ramez Dayoub


Ramez Dayoub lahir pada 9 August 1984 di Beirut, Lebanon adalah pemain pertahanan Lubnan merupakan bekas pemain Magway FC di Myanmar National League. Lubnan menjadi sasaran pasukan Liga Malaysia musim ini, selepas Kelantan menandatangani penyerang Mohammed Ghaddar. Status Ramez masih samar walaupun namanya diumum oleh Datuk Hamidin, namun beliau masih belum hadir ke sini menjalani trial secara rasmi. Bagi peminat Selangor yang cekap juga pasti menyedari kelab terakhir pemain ini adalah sebuah kelab di Myanmar, tatkala peraturan FAM menetapkan pemain import dari negara ASEAN perlu mempunyai grace period selama dua tahun. Tambahan pula aksi meragukan pemain berdarah Lebanon terakhir yang pernak mewakili Merah Kuning, Buddy Farrah sewaktu musim 2005 masih menjadi igauan buruk peminat-peminat Selangor.

Full name : Ramez Dayoub
Date of birth : 9 August 1984 (1984-08-09) (age 27)
Place of birth : Beirut, Lebanon
Playing position : Centre-back

Club information
1) Current club Selangor FA
    Number 19

Senior career
2001–2010 Safa Sporting Club
2010-2011 Al-Shabab
2011-2012 Magway
2012- Selangor FA

National team
2003 Lebanon U-21 9 (2)
2004– Lebanon 13 (0)

Monday, November 14, 2011

International Friendly:Malaysia vs India

November 13, 2011: India 1-1 Malaysia

Penjaring Gol: Syed Rahim Nabi (88"); Shafiq Rahim (42')

Barisan Pemain: Farizal Marlias, Mohd Rizal Fahmi Rosid, Norhafiz Zamani Misbah, Mohd Khyrill Muhymeen (Mohd Faizal Abu Bakar 76'), Mazlizam Mohamad, S. Kunanlan, Safiq Rahim (Bunyamin Umar 76'), Amar Rohidan (Mohd Faizal Muhammad 81'), Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak, Abdul Hadi Yahya (Mohd Safee Mohd Sali 68')

November 16, 2011: India 3-2 Malaysia

Penjaring Gol:Sunil Chhetri (38', 52'), Jeje Lalpekhlua (46'); Safee Sali (43', 59')

Barisan Pemain:Gunasekaran Jeevanathan (Mohd Sharbinee Allawee Ramli), Mohd Azmi Muslim (Abdul Aziz Ismail), Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak, Mohd Faizal Muhammad, Mohd Bunyamin Umar, Kunalan Subramaniam, Mohd Shafiq Rahim, Amar Rohidan, Shahurain Abu Samah (Khyril Muhymeen Zambri), Abdul Hadi Yahya, Mohd Safee Mohd Sali (Suppiah Chanturu)


Jaringan Pertama Safee Sali



Jaringan Kedua Safee Sali

Thursday, November 10, 2011

Ong Kim Swee Ade Peluang Emas? Part II

Ole!ole!ole!Satu menang,satu seri.Setelah aksi kurang bermaya bertemu S'pore,M'sia berjaya mengalahkan Thailand pula dgn jaringan 2-1.Bole dikatakan OKS bertindak bijak dgn menukar taktikal dan pilihan pemain dibeberapa posisi.Pada perlawanan pertama bertemu S'pore,Fandi diletakan di posisi bek kanan.Namun bertemu Thai,beliau dinaikan menjadi winger kiri dan Mahali Jasulimasuk bermain sebagai bek kanan membentuk gandingan mantap bersama Muslim,Fadli dan Asrar.

Sementara bahagian tengah pula beliau mengeluarkan Gurusamy dan Shukor Jusoh digantikan dgn pemain muda Nazmi Faiz yg hanyalah baru berusia 17 tahun.Nazmi nampak yakin dan beraksi baik pada perlawanan bertemu Thai ini.Fakri Saarani yg tidak beraksi baik ketika lawan S'pore digantikan dgn Wan Kecik sebagai winger kanan.Ini meletakan Syarul Azwari bermain sebagai striker menggantikan Thamil Arasu.

Perlawanan Bertemu Singapore

Pada kedua2 perlawanan ini,peranan Badrol Bahktiar sebagai ketua pasukan amat berkesan sekali.Beliau adalah satu2 nya pemain yg bejaya membuat cubaan menarik ketika bertemu S'pore.Pada perlawanan dgn Thai pula,jaringan pertama beliau berjaya menyuntik semangat rakan2 yg lain utk mengawal permainan dgn baik sehingga kadangkala kelihatan Thai seperti pasukan 'LAOS'.Hantaran cantik Badrol kepada Izaq Faris yg selepas itu menjaringkan gol pada minit ke-84,berjaya memberi 3 mata kepada pasukan M'sia.

Gol Badrol Bakhtiar

Kredit pada pertahan M'sia yg nampak stabil pada kedua2 perlawanan.Ini mungkin disebabkan kita kurang diasak.Pemain seperti Syahrul Azwari wajar bangkit kerana beliau antara pemain yg berpotensi dlm pasukan M'sia.Begitu banyak peluang jeringan gol keitika bertemu Thai,namun sering gugup di hadaoan gol.

Apa yg diharapkan selepas ini,kita memenangi perlawan bertemu kemboja dgn jaringan besar seterusnya kita bole berkira2 utk mendapatkan keputusan terpuji bertemu musuh utama Indonesia.

Gol Izaq Faris

Sunday, November 6, 2011

Ong Kim Swee Ade Peluang Emas?

Salam Aidiladha..Esok merupakan perlawanan pertama bagi pasukan Malaysia yg akan bertemu Singapua bagi acara bolasepak sukan sea. 2 thn lalu anak buah Rajagopal tak diberikan harapan lansung. Namun akhirnya mereka membawa pulang pingat emas yg sudah lama kita nantikan. Kini tiba giliran OKS pula. Pasukan OKS kali ini dilihat memiliki ramuan yg hampir cukup ranum utk bergelar juara. Dan tugas mempertahankan pingat emas ini dilihat agak sukar kerana diletakan dalm kumpulan yg terdiri daripada Indonesia,Singapura dan Thailand. Namun kita masih lagi berpeluang melakukan kejutan atas label "hanya pasukan Malaysia yg layak ke peringkat kumpulan kelayakan sukan olimipik".
Ketika Perlawanan bertemu Pakistan

Kekuatan dan kesefahaman di barisan pertahanan juga adalah tulang belakan pasukan ini. Mereka sudah lama bermain bersama. Dan alasan tidak serasi juga tidak patut wujud. Cuma pertahanan kita kerap hilang fokus dan cepat gabra. Khairul Fahmi, Fadli Shas, Muslim Ahmad, Asraruddin, Mahali Jasuli adlah barisan yg sama utk Skuad Senior Rajagopal. Namun kehadiran Fandi Othman dan Zubir Azmi mampu menambah pilihan kepada OKS. Jika mereka semua disiplin dlam bertahan seperti ditunjukan ketika bertemu Lebanon. Insya'allah pasukan lawan sukar menembusi gawang kita.
Ketua Pasukan Badrol Bahktiar

Di bahagian tengah pula akan diketuai oleh Badrol Bakhtiar selaku ketua pasukan. Beliau akan berganding dengan Gurusamy sebagai defensive midfielder. Irfan Fazail dan Wan Kecik juga antara pemain yg boleh memberi kelajuan ketika pasukan ini melakukan serangan. Jika berkehendak pada corak permainan pertahanan, maka Shukor Jusoh pasti akan digunakan.

Fakri Saarani, Syarul Azwari pula memberi pilihan yg lebih kepada OKS kerana kedua mereka boleh bermain sbg penyerang dan sayap. Mereka berdua akan digunaan sbg penyerang sekiranya Izaq Faris dan Thamil Arasu kurang menyengengat.


Andai semua bejalan lancar, pastinya skuad OKS mampu memberikan kegembiraan kpada kita. Ramalan saye mungkin amat menyedihkan peminat2 bola Malaysia. Munkin kita hanya setakat di peringkat kumpulan sahaja. Sekiranya layak ke separuh akhir, maka emas milik kita. Amiiiiiiiiiiiin..................
Player to watch:

Syarul Azwari

Fandi Otman