There was an error in this gadget

Sunday, March 29, 2015

Kelayakan Piala AFC Bawah 23 tahun.

Kelayakan Piala AFC Bawah 23 tahun.

Perlawanan Pertama: Malaysia B22 1-2 Vietnam B22.

Tak sampai 24 jam selepas skuad Harimau Tua kalah 6-0 kepada Oman, skuad Razip Ismail pulak memalukan bola sepak Malaya. Bagi yang terer dan kenal secara mendalam perjalanan skuad ni, ia bukan perkara yang mengejutkan. Aku pulak rileeeekss jek menengok keputusan macam gini. Benda yang dah dijangka. Apa nak dihairankan?

Tapi bagi yang masih hijau dengan cara bola sepak Malaysia diuruskan. Mesti dia akan cakap macam gini:

"Eh, kondem je tau..bagilah sokongan. Biar ada motivasi sikit. Ini main pun belum udah kritik."

Entah sokongan jenis macam mane nak diberikan kepada pemain yang berlari lebih banyak daripada menyepak bola bila berada di atas padang.

Perlawanan Kedua: Malaysia B22 2-0 Macau B22.

Ya Allahurabbi...punyalah PAWER tim Razip Ismail ni.

Malaysia mengekalkan momentum bermain dengan kemas dan penuh variasi. Hantaran sesama pemain 90% tepat. Pemain pertahanan melakukan 22 bentesan kemas mematahkan setiap serangan Macau. Penjaga gol menyelamatkan 5 cubaan gol.

Pelbagai taktikal serangan diatur oleh barisan pemain tengah. Sayap kiri dan kanan pula sentiasa melakukan larian kencang dan hantaran lintang yang mengelirukan pertahanan Macau.

Berkat usaha dan kehebatan Razip Ismail merencana taktikal bergeliga, akhirnya Malaysia menang dengan skor 2-0.

Pasukan bertaraf dunia, Macau terkebil kebil melihat kePAWERan Malaysia petang ini. Heh!!!

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

Friday, March 27, 2015

Di Mana Mereka? Gaizka Mendieta.

Di Mana Mereka? Gaizka Mendieta.

Aku sedang menonton perlawanan bola sepak tidak bermaya antara Yaman dengan Malaysia yang membawa kepada satu persoalan kenapa kita gagal melahirkan pemain tengah bertaraf dunia?

Ingatan aku pantas memainkan aksi kemas Gaizka Mendieta di atas padang. Pasukan Malaysia bukan sahaja tiada pemain sehandal Gaizka Mendieta, malahan sepandir Joey Barton dan cikai macam Guti pun kita tiada. Nak menangis jugak kalau difikirkan perihal ini secara mendalam.

Pernah pada satu ketika semasa zaman keagungan Kelab Bola Sepak Valencia, terdapat satu susuk individu berbakat yang menyepak bola di situ. Beliau tidak lain tidak bukan ialah Gaizka Mendieta.

Walaubagaimanapun ada  beberapa pemain lain yang tidak kurang hebatnya yang beraksi di sisi beliau seperti Santiago Cañizares, Claudio López, Miguel Ángel Angulo, Kily González, Adrian Ilie, John Carew, Roberto Ayala, Rubén Baraja dan Pablo Aimar. Kesemua pemain berbakat ini diadun secara sebati oleh Héctor Cúper dalam membentuk sebuah pasukan yang terampil dan berdaya saing sekitar tahun 2000 hingga 2001 yang mana menyaksikan pasukan ini melangkah ke perlawanan akhir Champions League secara berturut-turut dengan Gaizka Mendieta sebagai teraju utama pasukan.

Dalam kamus bola sepak Gaizka Mendieta lebih berperanan sebagai 'combative midfielder' yang sentiasa berada dalam radar menjaringkan gol di sekitar kotak penalti. Beberapa kualiti yang ada pada dirinya juga jika kita lihat boleh menjadikan beliau seorang pemain terbaik dunia pada masa tersebut. Mungkin sebab itulah dia dinamakan sebagai Pemain Tengah Terbaik Eropah sebanyak dua kali. Jadi sekiranya kita celik bola sepak, pemain seperti inilah yang wajar dijadikan idola, bukannya seperti Steven Gerrard mahupun Safiq Rahim.

Berbalik kepada zaman kegemilangan Valencia, pasukan asuhan Héctor Cúper ini bermain sangat cantik. Lama sebelum tiki-taka dilahirkan, Valencia sudah memukau dengan hantaran pendek dan pantas. Larian kencang Kily González disulam dengan ketenangan Ruben Baraja serta kebijaksanaan Mendieta memudahkan tugas menjaringkan gol sama ada buat John Carew mahupun Claudio López.

Ramai yang mengakui antara penyebab kehebatan Valencia pada ketika itu adalah kerana dengan kehadiran Gaizka Mendieta. Mendieta ni pulak kalau sekali pandang, nampak macam Tua Lembik. Dan itulah sebabnya pihak lawan mudah 'disunat' oleh beliau dek kerana tertipu dengan wajahnya yang lemah tak bermaya.

Kegemilangan Mendieta bersama Valencia telah menarik minat Lazio untuk menjadikan beliau sebagai pemain termahal dunia pada tahun 2001. Selepas meninggalkan Valencia dan bersama Lazio, kehidupan bola sepak Mendieta berubah secara drastik. Daripada seorang pemain bintang kepada seorang pemain yang boleh kita katakan sebagai sampah. Antara sebab utama ialah corak permainan bola sepak Itali yang amat tidak serasi dengan jiwa Mendieta. Selepas hanya semusim, dia dipinjamkan pula ke Barcelona.

Karier Mendieta seakan kembali bersinar apabila dia beraksi untuk Middlesbrough dengan membantu pasukan ini menjulang Piala Liga atau kini dikenali sebagai Piala Capital One. Walaupun begitu beberapa siri kecederaan memaksa Mendieta bersara daripada menyepak bola pada usia 33 tahun.

Gaizka Mendieta adalah antara contoh pemain yang jangan sesekali kita berani pandang dia dengan hanya sebelah mata. Dia akan sentiasa diingati sebagai seorang pemain tengah yang serbah boleh, berkemahiran dalam menyerang dan mempunyai bentesan yang kemas serta bekemampuan mencipta gol untuk rakan sepasukan serta dirinya sendiri. Gila.

Valencia Maestro - Gaizka Mendieta akan sentiasa berada dalam senarai antara pemain tengah terbaik dunia yang pernah mewarnai kancah bola sepak era millennium.


Posted via Blogaway

Saturday, March 14, 2015

Kecenderungan Liverpool Dalam Memperkasakan Pasukan Bola Sepak Mereka.

Kecenderungan Liverpool Dalam Memperkasakan Pasukan Bola Sepak Mereka.

Tersingkirnya Chelsea dari kejohanan Champions League merupakan seribu rahmat buat The Blues. Mujur juga tewas kepada pasukan seperti PSG. Jadi malunya tidaklah berapa tebal. Dan bolehlah kita katakan sudah tiada rezeki bagi Chelsea dalam kejohanan tersebut.

Pepatah lama ada menyebut, barang yang lepas janganlah dikenang-kenang. Jika dikenang jua maka melaratlah diri, rosaklah jiwa, terpesonglah hati, terjun bangunan, mati. Oleh itu Chelsea akan memfokuskan tumpuan 175% kepada Liga Perdana Inggeris memandangkan hanya ini sahaja peluang bagi Chelsea menambah Piala musim ini. Pasukan lain kenalah berhati-hati dengan laungan semangat dari Kem Chelsea ini. Terutamanya Southampton yang terpaksa mengadap pasukan Chelsea pada hari Ahad jam 9.30 malam.

Sepanjang 11 pertemuan terakhir antara Chelsea dan Southampton, The Blues hanya tewas sekali sahaja. Hebat. Hakikat ini turut diakui sendiri oleh jurulatih The Saints, Ronald Koeman.

"Cube engko bagitau aku. Tang mana yang sedapnya lawan Chelsea ni? Hah? Mane ade sedaaaap..azab adelah. Dah tepi, tepi. Aku nak makan nasik."

Nampak macam tertekan jek si Koeman ni. Cubalah rileeeeks sikit. Bagi perlawanan bertaraf dunia seperti ini aku masih yakin Chelsea mampu mengukir 3 mata penuh. Jumlah jaringan tidak penting. Asalkan menang sudah cukup wasatiyah.

Sementara itu, walaupun aku tidak mempunyai saluran tivi satelit berbayar. Tapi aku masih tahu beberapa perkembangan terkini dan prestasi semasa pasukan yang bersaing di dalam Liga Inggeris. Sebagai contoh pasukan Liverpool. Kali terakhir The Kops merasa kekalahan dalam saingan Liga Perdana ialah pada 14 Disember 2014. Iaitu tahun lepas. Lama jugek.

Lawan Liverpool minggu ini pula ialah Swansea. Berdasarkan rekod juga kedua pasukan ini telah menghasilkan 21 gol dalam empat pertemuan terakhir mereka. Jelas apabila kedua pasukan ini bertembung, makanya akan banyak jaringan gol yang akan dihasilkan.  Pada perlawanan ini kita tumpukan perhatian kepada Daniel Sturridge. Bukan kerana dia pernah menjaringkan 4 gol sepanjang menentang Swansea. Tapi kerana dia adalah pemain yang sentiasa mengancam bersama-sama rangkaian pemain seperti Coutinho dan Sterling. Walaupun begitu aku merasakan kedua pasukan akan mengikat keputusan seri dek kerana kelebihan Swansea yang bermain di tempat sendiri dan semangat mereka yang mendadak untuk menewaskan bekas pengurus mereka iaitu Brendan Rodgers.

Bagi perlawanan lain pula, aku merasakan mungkin tidak banyak kejutan yang akan berlaku. Arsenal yang melayan West Ham dijangka akan menewaskan pasukan asuhan Big Sam tersebut. Paling tidak pun dengan skor 2-1. Manakala Manchester City yang bermain sebagai pelawat untuk bertemu Burnley juga rasanya tidak bermasalah untuk membawa pulang 3 mata. Mungkin 2-0 sudah memadai buat skuad Manuel Pellegrini. Dan juga seperti kebiasaan Manchester United akan tewas kepada Spurs 0-3.

Begitulah ia sebaik-baik aturan keputusan dalam perlawanan bola sepak bertaraf dunia.


Posted via Blogaway

Thursday, March 5, 2015

Di mana mereka? Marc-Vivien Foé (Cameroon)

Di mana mereka? Marc-Vivien Foé (Cameroon)

Hari Ini, 9:30 AM. City of Manchester Stadium.

Pagi yang mendamaikan. Burung berkicauan seolah-olah sedang mengalunkan irama dari kumpulan Oasis. Merdu tapi ada off-key sikit. "Pedulik hape haku." Mungkin itu yang dikatakan burung tersebut di dalam hatinya.

Namun Winfried Schafer masih pegun berdiri di hadapan sebuah batu peringatan yang diletakkan di satu sudut di Stadium Etihad. Dia tidak menghiraukan apa yang berlaku disekitarnya. Tertulis jelas di batu tersebut 'Marc-Vivien Foé 1975 - 2003'. Tanpa Schafer sendiri sedari air matanya menitis laju. Lebih laju daripada air terjun niagara. Cepat-cepat dia mengesat air matanya dengan tisu. Terasa sebak di hatinya. Secara tiba-tiba juga ingatannya terimbas pada kejadian sayu lebih kurang 11 tahun yang lalu.

26 June 2003, Separuh Akhir Piala Konfedarasi FIFA antara Camerron dan Colombia di Stade de Gerland, Lyon.

Pada minit ke-71 Cameroon masih mendahului Colombia dengan jaringan 1 gol hasil sumbangan daripada pemain penyerang Pius Ndiefi seawal minit ke-9. Dan Ndiefi juga tidak tahu bahawa itu adalah jaringan pertama dan terakhir daripadanya untuk Indomitable Lions.

Dari kejauhan terlihat Marc-Vivien Foé sedang berlari-lari anak sehinggalah secara tiba-tiba dia terjatuh betul-betul di bulatan tengah padang. Cameroon yang ketika itu sedang mahu mengatur gerak serangan terus mengeluarkan bola dari permainan. Kepada budak-budak yang baru hendak mengenal bola sepak, ini antara contoh fair play kalau engko nak tahu.

Ivan Codoba dan Mario Yepes yang kebetulan berada hampir dengan kawasan tengah padang berlari laju ke arah Foé. Cordoba memangku kepala Foé sambil berkata "Woih...woih...nak buek apo ni woih? Dio pengsan niha.."

"Medik. Medik. Moh doreh. Ado pemain pengsan nihaaa. Doreh woih. Siamang gagap lambek pulaaaak ekau ni terhegeh-hegeh." Secara spontan Mario Yepes melambai-lambai tangan ke arah pegawai perubatan pasukan Cameroon yang berada di luar padang.

Wisel ditupkan oleh Markus Merk sebagai tanda menghentikan permainan. Kelihatan pegawai perubatan pasukan Cameroon sedang sibuk melakukan pernafasan dari mulut ke mulut. Beberapa pemain sudah mengerumuni Foé di tengah padang. Semuanya kaget.

"Den bawak dio keluar dulu," kata Ryan Stomple, pegawai perubatan pasukan Cameroon kepada pengadil perlawanan dari Jerman tersebut, Markus Merk.

"Haaa..yolah." Jawab Merk ringkas. Markus Merk menunjukkan isyarat pertukaran pemain apabila Winfried Schafer kelihatan sudah bersedia untuk memasukan pemain baru bagi menggantikan Foé yang telahpun di usung keluar padang.

Perlawanan kemudiannya diteruskan seperti biasa. Tamat 90 minit permainan. Cameroon menang dengan skor 1-0.

Seluruh skuad Cameroon meraikan kejayaan layak ke perlawanan akhir Piala Konfederasi dengan penuh gembira. Mereka berjoget sakan serupa menang piala dunia di dalam bilik persalinan.

Namun kegembiraan mereka terganggu apabila ketua pasukan Rigobert Song muncul dengan wajah suram di pintu masuk bilik persalinan pasukan Cameroon.

"Marco...Marco.." Tergagap-gagap Song mengatur ayat di dalam sebak. Lalu menyambung.."Marco dah takdo. Dio dan poie meninggalkan kito semuo..selamo-lamonyo."

Seluruh skuad terkejut tak patut punya. Idriss Kameni meraung serupa kerbau kena sembelih. Geremi menumbuk dinding bilik persalinan melepaskan kekecewaannya. Eric Djemba Djemba pula termenung jauh teringatkan kata-kata terakhir Foé beberapa bulan yang lepas.

"Ekau jangan risau Jem. Sampai Manchester nanti den bawak ekau poie makan lomang pilah dengan daging salai. Den ado warih kek Manchester tu haaa. Bab makan ekau rileeeeksss...den kan adooooo"

Manakala Samuel Etoo jatuh terjelepuk di atas lantai akibat terlalu terkejut dan terperanjat dengan berita yang baru diterimanya itu. Setiap sudut di bilik persalinan kini penuh dengan sedu dan tangisan daripada skuad Cameroon.

Schafer melangkah keluar dari bilik persalinan. Dia terdengar suara esakan yang amat kuat. Dua orang wanita - isteri dan ibu Foé sedang meraung di sebelah jasad beliau yang terbaring kaku di atas meja. Schafer menghampiri Foé yang sudah tidak bergerak lagi. Dia menyentuh kaki pemain tersebut. Sejuk. Schafer yang tidak dapat menahan sebak terus keluar dan melepaskan tangisannya tanpa rasa malu.

"Pakcik...Pakcik nak choki-choki? Saya ada jual ni." Lamunan Schafer terhenti apabila seorang kanak-kanak menarik baju kotnya mahu menjual choki-choki.

Schafer tersenyum kelat sambil mengesat air matanya yang masih laju menitik. Ya, choki-choki adalah antara makanan kegemaran Foé yang selalu dibawanya ketika latihan. Tidak pernah tercicir sekalipun choki-choki daripada mulut Foé. Schafer membeli kesemua choki-choki tersebut lalu dia meletakkannya di sebelah batu peringatan Marc-Vivien Foé.

Sebelum beredar Schafer sempat menoleh ke belakang sekali lagi dengan melepaskan satu pandangan sayu ke arah batu peringatan tersebut.  "Tenanglah engkau di alam roh sana wahai Marc-Vivien Foé."


Posted via Blogaway