There was an error in this gadget

Friday, June 14, 2013

PERLAWANAN AKHIR PIALA FA 2013 : KELANTAN vs JOHOR DARUL TAKZIM


 

Liverpool vs Manchester, AS Roma vs Lazio. Itulah dia ibaratnya pertemuan pada Final FA CUP 2013 ini. Mengikut kiraan logik akal, Kelantan sememangnya pasukan yang akan mudah memenangi perlawanan ini. Namun jangan dilupa, JDT begitu hebat musim ini. Mereka sudah menewaskan hampir semua bekas juara Piala FA seperti Perak, Kedah, Selangor dan Pahang. Semuanya JDT lakukan dengan mudah (paling mudah ketika bertemu Pahang. Macm tidak ada saingan. Tak berlatih ke skuad Pahang ni?). Ya semudah meludah ke arah anjing. Korang hape tau?
 
Kali ini seperti tahun lepas juga, kita tidak mahu berbicara mengenai pasukan Kelantan kerana semua sudah maklum kekuatan dan kelemahan pasukan ini. Yang mana musim ini sangat teserlah kelemahan mereka berbanding kekuatan. Kita juga mengetahui dengan siapa Khairul Fahmi berkahwin (mesti korang sedang terbayangkan senyuman manis Leuniey ketika ini). Tetapi kita tidak mengetahui nama isteri penjaga gol JDT..iye tak?
 
JDT juga mempunyai seorang penjaga gol yang tidak kurang hensemnya jika dibandingkan dengan Khairul Fahmi. Muhammad Al-Hafiz Hamzah, penjaga gol yang berusia 29 tahun ini berasal dari Pendang, Kedah. Kariernya bermula agak malap ketika bersama Kedah dan USM. Begitu juga pada permulaan musim bersama JDT. Al-Hafiz sebenarnya adalah penjaga gol kedua di belakang Zamir Selamat. Namun aksi mantap beliau dari satu perlawanan kepada satu perlawanan telah memikat jurulatih penjaga gol JDT, Khairul Azman untuk manjadikan beliau sebagai calon utama mengisi posisi benteng terakhir JDT. Zamir pula? Sedang sibuk menguruskan kedai kopinya bersama Khairul Fahmi. Nampaknya sudah siap perancangan untuk bersara awal gamaknya.

Pada usia sebegini, Al-Hafiz semestinya mahukan kejayaan menjadi milik JDT. Sekurang-kurangnya beliau ada cerita untuk disampaikan kepada cucu cicit beliau pada 30 tahun akan datang..Cerita Kisah JDT memenangi PIALA FA 2013.
 
Di barisan pertahanan pula, JDT memiliki sejumlah pemain yang 'sedia mati' untuk pasukan mereka. Antaranya Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak, Kamarul Afiq Kamaruddin, Mohd Farid Ramli, Nazri Ahmad, Mohd Irfan Abdul Ghani dan Ahmad Tharmini Saiban. Namun antara yang perlu diberi perhatian ialah ketua pasukan JDT, Kamarul Afiq Kamaruddin. Ini adalah perlawanan akhir Piala FA yang kedua berturut-turut dalam kariernya. Gempak bukan? Sudah mestilah gempak dan power. Ini JDT lah!! Pengalaman yang beliau miliki ini boleh menjamin pasukan JDT melakar kejayaan menjulang Piala FA buat pertama kalinya dalam sejarah bola sepak Malaysia. Pertama kali sebagai JDT ya. Jangan nak buta sejarah pulak. Yang menang tahun 1998 tu Johor F.A.
 
Nurul Azwan Roya pula antara watak penting di bahagian tengah pasukan JDT ini. Lebih banyak beraksi sebagai pemain sayap kiri dan seringkali melakukan gerak bahaya untuk memerangkap pihak lawan. Pengalaman beharga beliau ketika membantu Kelantan memenangi 'treble' pada musim lepas banyak mematangkan corak permainan pemain kelahiran Pasir Putih ini. Juga pernah tampil dalam senarai 11 Pemain Terbaik Pilihan Kelantan 2012 pada musim yang sama setelah persembahan mantap sepanjang membantu Kelantan di bawah bimbingan Bojan Hodak.
 
Selain itu, JDT juga memiliki beberapa pemain mantap di bahagian tengah antaranya Andrezinho yang menjaringkan gol melayakkan JDT ke akhir ketika bertemu Pahang di separuh akhir kedua. Bekas ketua pasukan yang 'bertauladan' iaitu Safiq Rahim serta pemain yang penuh gaya Ezrie Shafizie dan Jasazrin Jamaluddin juga antara watak yang perlu diberi perhatian. Gandingan pemain ini mampu menggugat emosi pemain Kelantan sekiranya mereka memandang rendah keupayaan pasukan JDT.
 
Leonel Núñez dan Norshahrul Idlan Talaha pula akan mengisi bahagian serangan pasukan JDT. Sekiranya kedua mereka dalam 'mood' yang baik, semestinya Kelantan akan berada dalam keadaan bahaya. Selain dari Mohd Zaquan Adha Abdul Radzak yang seringkali cedera dan lemas akibat terjahan rakus Ayu Raudah, JDT turut mempunyai 'Rooney Malaysia' iaitu Safee Sali. Jika dahulu Rooney digelar Wazza. Kini JDT ada Safee dengan gelaran Safaa!! Beliau sangat tajam di hadapan gol. Jika terleka barang sesaat. Nescaya Kelantan dalam bahaya.

Sekali imbas jika dilihat memang JDT tidak mempunyai peluang untuk menewaskan Kelantan. Tetapi saya mempunyai naluri yang  kuat mengatakan JDT pasti akan berjaya menewaskan Kelantan pada tanggal 29 Jun nanti. Percayalah...JDT 2 - Kelantan 1.

2 comments:

  1. KAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA

    TRUST ME URE AN IDIOT :))

    ReplyDelete
  2. Kakakakakakaka kelantan menang la boh..mung ni gak mmng bongok thap dewa...hok team cap ayam tu nak bngga2 kn hahaha..bkan mcm final je aku tgk hri tu,,jdt kalah sbb main nak kn audi hahahaha

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...