There was an error in this gadget

Thursday, July 28, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Pengaruh Wenger.



Dari Kaki Ke Pena Hitam: Pengaruh Wenger.

Selesai melipat baju sambil melayan drama tivi sembilan lakonan Sharifah Eja, dari kedudukan bersimpuh di atas lantai aku terus melakukan balik kuang dan mendarat duduk di kerusi terus menghadap komputer riba dengan jari yang beku memikirkan apa benda lagi aku nak taip kali ini. Satu lagi tetingkap di skrin komputer ini aku mainkan drama siri Preacher musim pertama episod tujuh. Aku sengetkan kepala dan leher aku sebanyak 45 darjah sambil berharap idea mudah datang mencurah-curah. Mata yang semakin kuyu ni menandakan aku sedang kehilangan idea tahap filem arahan Professor Razak Mohiden. Dungu. Mabok kas-kas.

Oh ya..sebut pasal Razak Mohiden terus aku teringat kepada Arsene Wenger. Apa khabar agaknya si tua tu ye? Ketika aku menaip entri ini Arsenal sudah pun membeli 3 orang pemain. Granit Xhaka yang kononnya sensasi baru dari Switzerland. Selain itu juga Arsenal berjaya membida seorang anak muda yang sungguh misteri dari negara matahati terbit - Takuma Asano - macam nama orang Negeri Sembilan. Serta Rob Holding Sdn. Bhd. - seorang pemain yang mempunyai nama umpama anak syarikat milik kroni kilang roti.

Secara jujur dan ikhlas aku hendak mempersoalkan pengaruh Wenger yang semakin ditelan zaman. Boleh ke tidak?

Ataupun ini sebenarnya adalah mainan politik beliau. Licik dan bergeliga nak mampos. Susah jugak untuk kita katakan ini adalah strategi beliau kerana musim lepas Arsenal menduduki tempat kedua berbanding tempat keempat yang selalu mereka jadikan rumah. Adakah ini tidak mampu menarik minat pemain-pemain ternama untuk datang ke London?

Duit juga bukan masalah Arsenal kerana kita semua tahu perbelanjaan mereka dilakukan dengan penuh berhemah dan bukannya boros seperti YAPEIM. Bolehkah Arsenal bersaing merebut pemain terbaik dunia dengan pasukan lain yang berada di dalam Liga Perdana Inggeris? Sementara itu, bagaimana pula keadaanya dengan pasukan yang lain?

Pertama sekali kita lihat Jose Mourinho yang kini berada di Manchester United. Setakat ini mereka sudah berjaya memiliki Henrikh Mkhitaryan, Zlatan dan mungkin juga Pogba tidak lama lagi. Liverpool dengan asuhan Jurgen Klopp sudahpun dapat memancing Joël Matip, Sadio Mané, Georginio Wijnaldum - daripada 6 orang pemain yang beliau tandatangani. Chelsea pula tidak menunggu lama untuk mendapatkan Michy Batshuayi dan N'Golo Kanté untuk bermain di bawah seliaan Antonio Conte.  Tidak lupa juga Manchester City yang bersama-sama Pep Guardiola telah berjaya mengikat İlkay Gündoğan dan Nolito.

Bolehkah Arsenal sekali lagi melakukan kejutan tahap babi sepertimana mereka berjaya mengikat Mesut Ozil dan Alexis Sanchez? Masih ada lebih kurang sebulan untuk Wenger membuktikan dirinya masih berpengaruh di Arsenal sekaligus kekal relevan dalam saingan antara pengurus di Liga Perdana Inggeris.

Ramalan: Mungkin Arsenal akan dapat memiliki Ryad Mahrez tanpa perlu Wenger bergambar dengan pendrive. Eh kejap. Betol ke Liverpool kalah dengan Chelsea baru-baru ini?

Monday, July 25, 2016

Di Mana Mereka? Hernan Crespo.

Aku mengambil tempat duduk di bangku panjang yang diperbuat daripada kayu jati, betul-betul menghadap taman permainan. Sekumpulan kanak-kanak sedang bergembira bermain bola sepak. Aku terseyum nipis. Inilah yang sepatutnya dilakukan oleh budak-budak. Berpeluh berhujan di atas padang bola. Bukannya berteleku atas katil melayan Pokemon-Go.

Pistol manik, liquid paper dan sebatang coki-coki aku keluarkan satu persatu daripada poket baju kot yang aku pakai lantas semua barang tersebut aku susun aturkan di sebelah kanan aku. Sekeping majalah sukan aku ambil daripada poket sebelah kiri baju kot aku. Secara cermat aku memulakan pembacaan dengan ditemani hiruk pikuk jeritan kanak-kanak yang sedang berseloka gembira. Kini aku berasa lebih tenang.

Secara tiba tiba aku dapat rasakan ada sesuatu sedang menghampiri aku. Ia betul-betul sedang cuba mendekati muka aku. Aku campak ke tepi majalah sukan. Serentak itu juga bola yang sampai dari arah depan aku sambut menggunakan dahi. 1,2,3,4,5..aku mula menimang bola tersebut dengan kepala, kaki, lutut dan rusuk kiri.

"Acik, boleh pulangkan bola kami."

Seorang kanak-kanak berbadan gempal rambut kerinting dan hitam kulitnya sedang berdiri di hadapan aku seakan merayu meminta dipulangkan bolanya. Tak sampai hati aku menengok muka sayu budak berpakaian jersi Liverpool itu, lalu aku berhenti menimang bola tersebut.

"Nah bola kamu. Awak minat bola?"

"Ya. Minat sangat. Idola saya Safee Sali."

Aku menjadi geram. Kedua penumbuk aku kepalkan sepadu mungkin.

"Kah..kah..kah..taklah acik. Takkan saya bodo sangat minat Safee Sali. Setahun pun cuma dapat main first eleven 3 kali. Gila mende main bola macam gitu. Kalau acik nak tahu saya meminati Hernan Crespo. Salah seorang lagenda Argentina."

Aku mengangguk kepala perlahan. Bagus selera budak ni. Cerah masa depan. Budak tersebut pun berlalu ke arah rakannya semula. Aku kembali duduk di atas bangku sambil termenung jauh memikiran di manakah Hernan Crespo berada sekarang.

Crespo yang aku tahu sepanjang 19 tahun kariernya telah menjaringkan sejumlah 300 gol. Karier antarabangsanya bersama Argentina pula berakhir dengan 35 gol sekaligus menjadikan dirinya sebagai pemain ketiga penjaring terbanyak Argentina di belakang Messi dan Batistuta.

Beliau turut bermain dalam tiga Piala Dunia iaitu pada tahun 1998, 2002 dan 2006. Kerjayanya besama kelab pula bolehlah dikatakan sebagai sukses. Crespo bermain untuk River Plate, Lazio, Parma, Chelsea, AC Milan dan Inter Milan. Kejayaan berjaya diperolehinya apabila bersama setiap pasukan yang diwakili tersebut. Begitu juga secara individu apabila pelbagai anugerah seperti penjaring terbanyak serta seringkali berada dalam kesebelasam impian bagi kejohanan yang beliau turut serta.

Pada 5 Julai yang lepas Hernan Crespo sudahpun melangkau usia 41 tahun. Hari ini Crespo, Giggs, Scholes dan Ronaldinho sedang membanting tulang di arena Futsal. Kini Crespo turun bermain sebagai 'marquee player' dan juga jurulatih untuk pasukan Kolkata yang beraksi dalam Liga Perdana Putsal di India. Inilah serba sedikit karier penuh warna-warni seorang lagenda bola sepak Argentina yang juga pernah digelar sebagai Valdanito.

Aku kembali melontarkan pandangan penuh salju ke arah sekumpulan kanak-kanak yang sedang bergembira bermain bola sepak di taman permainan tadi. Sebilah pisau Rambo aku keluarkan dari sisi kasut but sebelah kanan. Perlahan-lahan aku toreh sebaris ayat di atas kerusi panjang jati tempat aku labuhkan pinggul yang mantap ini.

'Batisuta Was Here'. - Senyum. Manis.


Posted via Blogaway

Wednesday, July 20, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Rahsia Thumbdrive.



Aku baru sahaja selesai makan nasik goreng kampung semasa mendapat berita terbaru tentang skandal ataupun perihal rasuah dalam organisasi FAM yang berada dalam seketul thumbdrive. Siapa lagi kalau bukan TMJ yang tampil bagaikan pelangi yang hadir selepas hujan. Walaupun sekejap, ia mengukir senyum dan memberi harapan kepada matahari yang akan menyinar semula. Jika bukan 5 tahun mendatang, mungkin 50 tahun akan datang. Insya Allah, kita berusaha ALLAH yang menentukan. Teruskan TMJ. Nampak tak aku puji anak raja engkau orang?

Perkara ini sangat serius. Selama ini kita hanya mampu bercakap-cakap di kedai mamak sahaja tentang kewujudan rasuah dan ketirisan. Namun kini buktinya sudah ada dalam seketul thumbdrive. Laporan kepada pihak berkuasa perlu dilakukan sekarang. Jagan berlengah. Heret mereka yang terlibat ke muka pengadilan. Jika tidak bersalah, lawanlah secara tertib dan beradab. Bukannya susah sangat pun. Takkan pula nak tutup kes begitu sahaja sedangkan ada pihak yang berguruh mengatakan  sudah bukti yang kukuh.

Seperti yang kita tahu rasuah merupakan musuh nombor satu negara bukannya Syiah mahupun Freemason. Rasuah juga mampu membunuh reputasi sesebuah institusi dan individu. Mungkin ada antara kita yang masih ingat dengan skandal bekas Presiden FIFA Joao Havelange. Tak ingat? Mari aku cerita sikit.

Pada tahun 1999, De Telegraaf melaporkan bahawa Havelange menerima hadiah berbentuk berlian, basikal, peralatan sukan, Delft porselin bewarna biru, lukisan dan sebuah buku seni  berkaitan dengan bidaan Amsterdam yang gagal untuk Summer Olympic Games pada tahun 1992. Manakala pada tahun lepas, satu skandal besar-besaran melibatkan FIFA telah dibongkarkan.

Jika FIFA yang menjadi bapak segala bola sepak itu pun mengambil rasuah. Kita semua boleh menyangka yang FA di bawahya juga berperangai tidak jauh dari itu. Bapak borek, anak rintik bak kata pepatah lama.

Bagi aku pula kisah thumdrive sentiasa ada romantisnya kepada diri aku sendiri. Dulu. Tak berapa lama dahulu ada seorang sahabat aku tanya soalan berkenaan pengkomputeran.

"Kenapa ek aku dah scan pendrive aku guna macam-macam antivirus. Tapi bila cucuk dekat PC, dia still ada virus. Masa scan tu dah bersih dah takde apa-apa pun."

Dengan ilmu yang ada, aku cuba menjawab persoalan sahabat aku itu dengan jujur supaya kelak dia berpuas hati dengan jawapan aku.

"Kau scan pendrive ajek. Tapi tak scan penutup dia. Kau mana tahu virus tu semua berkumpul dekat penutup pendrive tu. Tulah..Mahathir kenalkan wawasan 2020, kau tak mahu ikut."

Serta merta sahabat aku itu menaikkan ibu jarinya tanpa berpuas hati. Aku pula membalasnya dengan sebuah senyuman yang paling sendu sambil menaikkan kedua-kedua kening.

Ramalan: Harapnya dalam thumbdrive tu takde gambor bogel siapa-siapalah. Risau jugek.

Tuesday, July 19, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Kira Duit II.


Sejak beberapa bulan yang lepas heboh juga pasal seorang pemain yang mahu berpindah ke pasukan yang lain. Ia adalah perkara biasa dalam bola sepak. Cuma ia akan menjadi luar biasa kalau tidak kena pada cara dan gaya perlaksanaannya.

Sebagai contoh Ashley Cole berpindah dari Arsenal ke Chelsea. Dan seluruh London bergegar dengan carutan umatnya. Siapa yang masih ingat saga perpindahan ini tentu faham apa yang aku cuba sampaikan. Begitu juga halnya dengan Sol Campbell, Adebayor, Van Persie dan ramai lagi sehingga digelar Judas oleh peminat hardcore bola sepak Inggeris.

Namun begitu sedara-sedari sekalian. Ada juga perpindahan lumayan yang rileks dan mendapat restu orang ramai. Antaranya perpindahan Ronaldo dan Bale ke Real Madrid. Semuanya berlaku dalam keadaan tenang tanpa rusuhan penonton. 

Begitulah indahnya bola sepak ye tuan-tuan dan puan-puan. Kena pada gayanya, hidup kau akan aman damai. Silap pada caranya kau akan makan carutan dan makian. 

Jadi, sangatlah tidak adil dan sesuai kita bermetafora antara perpindahan pemain kelab bola sepak dengan tukar pekerjaan kilang. Kau nak tukar kerja, tukarlah. Siapa pun tak peduli. 

Ingatlah selalu yang bola sepak ini adalah sukan yang indah dan unik. Ia menjadi bualan tiada berpenghujung. Jika tiada perkara buruk yang dilakukan, maka tiadalah mulut-mulut sumbang yang sentiasa bercakap di jalanan dan media sosial. Tapi kalau pencari bakat pun sekejap kena pecat, sekejap dapat kerja semula. Hah? Apo ko bondo eh tu siamang gagap?

Ramalan: Pemain 'Kira Duit' duit yang terkini ni aku harap takkan jadi pembaziran bakat seperti yang telah berlaku kepada Gary Steven, Irfan Fazail, Fandi Othman dan Amir Saidin. Ya, gaji memang lumayan. Tapi kenapa mereka tiada semangat Iceland mahupun Bosnia?

Sunday, July 17, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Kira Duit




Beberapa hari yang lalu aku ada pergi menonton perlawanan bola sepak hebat antara pasukan Selangor bertemu Kuala Lumpur.

Dari rumah aku dijemput oleh Zack dengan menaiki motor. Beliau dengan lincah memandu motornya ke kiri dan ke kanan tanpa melanggar sebarang peraturan jalan raya termasuk memotong di lorong kecemasan. Kadangkala Zack menekan brek secara mengejut. Dada aku menyentuh belakang badannya. Apabila terbit rasa lain macam, cepat-cepat aku basahkan lidah dengan zikir terapi jiwa alunan Hafiz Hamidun.

Sampai sahaja di dalam stadium, kami mengambil tempat duduk yang sedap dan senang nak maki pemain yang 'KIRA DUIT'.

Perlawanan bermula sembab antara Selangor dan Kuala Lumpur. Aku menjadi pasrah selepas sebulan menghadam bola sepak gaya tertinggi dalam Euro 2016 yang baru sahaja tamat.

Pasukan Kuala Lumpur ni satu masa dahulu amat jagoan. Siapa yang tidak kenal dengan figura bernama Subadron Aziz? Beliau pada zaman kemuncaknya tiada satu pasukan pun yang berani angkat muka kecuali Salwa Abdul Rahman. Sekarang siapa yang bermain untuk KL? Adelah jugak beberapa pemain yang aku kenal macam Helmi Rameli dan Nazri Ahmad. Tapi apakah matlamat pasukan KL sebenarnya? Cukupkah hanya sebagai pasukan pelengkap jadual? Kesian juga aku memikirkan nasib pasukan The City Boys asuhan Ismail Zakaria ni. Ultras KL pun aku kesian sebab terlompat-lompat tak sudah-sudah. Aku harap kehidupan mereka semua sentiasa dirahmati Tuhan dan dijauhi daripada fitnah Dajjal kelak.

Bagi pasukan Selangor pula rata-rata adalah pemain yang bisa kita semua lihat turun bermain saban minggu. Cuma apa yang menarik perhatian aku ialah pemain yang memakai jersi bernombor 4 dan 16.

Pada dasarnya pemain nombor 4 adalah seorang penyerang. Top striker kata orang putih. Namun dalam game ini aku kerap kali melihat beliau turun ke bawah sehingga ke dalam kawasan Selangor sendiri. Semacam bermain untuk posisi pemain yang biasanya memakai jersi nombot 4. Adakah beliau terkeliru dengan nombor jersi dan peranan sebenarnya di atas padang.

Begitu juga halnya dengan pemain bernombor 16. Posisi atas kertas taktikal beliau ialah pemain tengah menyerang. Tapi yang menjadikan ia lebih keliru ialah beliau bermain sebagai seorang penyerang dengan duduk lebih ke atas berbanding pemain nombor 4 tadi.

Nak menangis aku menengok kabutnya sistem yang pasukan Selangor gunakan ni. Ataupun ia adalah taktikal Zainal untuk mengelirukan pihak lawan dan pemainnya sendiri serta penonton yang naif seperti aku ni.

Kenapa aku mengatakan diri ini naif?

Aku sedia maklum (kau orang aku tak tahulah) nombor 4 adalah sinonim dengan pemain pertahanan ataupun tengah bertahan. Antaranya pemain yang popular dengan jersi nombor 4 ialah Fabregas, Patrick Viera dan juga Javier Zanetti. Perkara yang sama juga untuk pemain bernombor 16. Roy Keane, De Rossi dan Aaron Ramsey antara yang popular dengan nombor ini.

Berbalik kepada hal Zainal tadi. Nombor jersi yang kabut tu dah satu hal. Yang si pemain seakan-akan bebal dengan posisi sendiri pun dah jadi satu cerita yang lain. Menengok pada perangai Zainal dan pengurusan Selangor ni memang patutlah si Azrif tu 'KIRA DUIT'.

Ramalan: Aku dengan yakin meramalkan Selangor akan mara sehingga ke peringkat separuh akhir Piala Malaysia 2016. Kau hambeklah semua right-back Selangor. Kau amek!

Friday, July 15, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Bersara.


Mula-mula kita semua boleh rileks bila dengar Aidil Zafuan dan Safiq Rahim bersara. Tak payah nak hairan sangat pun. Ramai pemain pernah melakukannya.

Perlukah kita menggelabah tetek kerana pool talent footballer Malaysia yang berskala kecil? Jangan risau. Kita ambil contoh mudah Iceland pun dah cukup. Kapasiti rakyat kecil tapi ramai yang handal dek kerana strategi ampuh mereka. Malaysia pula menggunakan pelan dan strategi yang macam mana?

Selepas Aidil dan Safiq bersara, siapa pula nak ganti mereka ni? Bagi plan jangka pendek, secara peribadi aku berpendapat Shahrom Kalam, Khairul Helmi boleh dipertimbangkan untuk posisi pertahanan tengah. Nasir Basharuddin, Brendan Gan, Baddrol Bakhtiar, Hafiz Kamal, Nazmi Faiz boleh digilap lagi untuk menjadi pengganti natural Safiq Rahim. Boleh jugak pilih Gary Steven, Shakir Shaari kalau mereka ni kerap bermain untuk pasukan kelab mereka. Walaupun nama-nama yang aku cadangkan tu tidaklah sama peranannya di atas padang seperti Safiq. Tapi jika kena pada taktikal dan plannya, memang bukan satu masalah yang besar. Nampak handal jugak aku punya pandangan ni.

Apa kebaikan daripada persaraan mereka?

Secara dasarnya ia akan memberi peluang kepada pemain lain. Pemain lain ye. Bukan pemain muda. Kau sebutkan pada aku siapa pemain muda yang berpotensi gantikan Aidil dan Safiq. Siapa?

Muda yang aku maksudkan adalah seperti Marcus Rashford dan Renato Sanches. Itu baru bukti pemain muda bersedia tampil amek peranan pemain tua seperti Rooney dan Ronaldo ataupun Nani. Mungkin berbeza posisi. Tapi influence dalam padang amat penting dalam sesebuah pasukan bola sepak. Dan kita akui influence Aidil dan Safiq amat besar kepada pasukan Malaysia sekalipun bermain bola sepak gaya gampang.

Apakah pula keburukkannya wahai saudara sekalian?

Selepas Aidil dan Safiq, muncul pula Kunanlan dan Amirulhadi mengumumkan persaraan beliau. Kenapa hanya pemain JDT sahaja yang berbuat demikian? Apabila orang mula menyebut perihal ini di media sosial, kita mula terasa seperti ada sesuatu yang sedang berlaku di belakang tabir. Yang kita sendiri tidak tahu. Adakah akan wujud negara baru? Adakah institusi FAM sedang dicabar satu kuasa baru?

Adakah ini keburukkannya apabila rumor mula beterbangan di sana sini? Berapa banyak perkataan 'adakah' yang aku nak guna ni. Makin tak sedap pulak susunan ayat aku.

Beginilah...aku berpendapat ia menjadi perkara buruk apabila keadaan ini berlaku secara tidak normal. Tidak normal kerana bersara secara berjemaah seperti mana yang dilakukan oleh Messi dan Mascherano serta beberapa pemain lain yang cuba-cuba untuk melakukan benda yang sama. Seakan-akan ada maksud tersirat yang ingin disampaikan kepada seseorang. Adakah ia mesej kepada Tengku Bola Malaysia? Tengku Bola tahu ke tidak perkembangan ini ye? Aaaah..Malaysia kalah 10 - 0 pun dia buat selamber jek. Apa adahal bila pemain tonggak bersara serentak. Ye tak?

Aku tiada masalah dengan persaraan mereka semua ni. Malahan ia adalah rahmat untuk kita berpeluang melihat pemain lain pula yang menyarung jersi kebangsaan. Apa yang pasti perkembangan ini menarik untuk kita semua nilai dan saksikan bersama secara sihat dan bukannya secara bertelagah.

Ramalan: Apabila Maradona, Pele, Zidane pencen. Kita dapat lihat berpuluh pemain bangkit sehingga mendapat gelaran New Maradona, New Pele, New Zidane. Adakah kita akan dapat menengok New Aidil? Pemain bola sepak yang berkahwin dengan artis, bercerai dan naik turun tangga mahkamah?

Thursday, July 14, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Suai Kenal.


Semua yang ada ada pada dirimu
Membuat aku ku aku jatuh cinta
Come on baby say you love me
Love me say you love me - Ayda Jebat -

Haaaaa...dek kerana minat mendalam aku terhadap bola sepak, aku tak dapat berhenti daripada bercakap mahupun menulis tentang perihal bola sepak. Bolehlah dikatakan ini sebagai usaha terbaru aku untuk memuaskan diri sendiri di samping memberi korang yang rajin membaca sesuatu hidangan sampingan apabila bosan tak keruan tidak dapat melayari web Peta Jansen mahupun Nicole Aniston.

Okeh. Semasa aku hendak memulakan kolum ini, aku pun bertanyalah kepada sahabat sekalian alam tentang tajuk yang sesuai untuk digunapakai setiap minggu. Antara tajuk yang muncul ialah Punai ku tegak dipagi hari, Ketam ku lari mencanak, Dari Kuala Lipis ke Paris : Kisah Cinta Nwakaeme & Siti Rokiah, Suamiku,bola & kene pijak, Kau Aku Bola. Selesai membaca cadangan tajuk tersebut aku lantas menggeleng kepala perlahan-lahan.

Sekali imbas kalau tidak tebal ilmu di dada sudah pasti akan ada sahabat aku tu yang menjadi tajuk muka depan Harian Metro. Contohnya 'Seorang Lelaki Tersumbat Anunya Dengan Botol Kicap'. Tapi aku rileks dan menerima cadangan mereka dengan hati yang terbuka. Dalam banyak-banyak tajuk tu ada satu yang aku rasa bersesuaian iaitu Dari Kaki Ke Pena Hitam. Ia adalah sumbangan saudara Jaaa. Nama facebook dia ialah Ahmad Fairurizal Mns. Kau orang add lah dia. Dia ni hitam manis orangnya dan berwajah Terengganu.

Zaman belajar dulu, Jaaa ni pernah kejut aku masa tengah tidor sebab nak bincang taktikal bola sepak untuk pasukan Pecah Penjara kami. Masa tu dia datang bersama Ricerd - seorang lagi sahabat tua aku. Dengan berbekalkan beberapa helaian kertas A4 yang dikepil menggunakan pastener, maka terhasillah satu formasi maha agung untuk pasukan Pecah Penjara. Blueprint taktikal ini kemudiannya bocor ke tangan Rajagopal dan seterusnya Malaysia menang Piala Suzuki 2010. Okeh yang ini aku tipu. Sambung semula pasal Jaaa tadi.

Betullah kata orang malang itu tidak berbau hamis. Jaaa secara tiba-tiba terpaksa pulang ke kampung (kalau tak silap aku) pada hari kejohanan dan tempatnya digantikan dengan seorang pemain misteri (boleh bermain banyak posisi termasuk penjaga gol). Dan apa yang lebih pawer lagi ialah pasukan Pecah Penjara mara sehingga ke Separuh Akhir. Satu pencapaian yang di luar jangkaan kami. Kalau sekarang aku bagi contoh macam pasukan Wales hari itulah. Begitulah serba sedikit kenangan bola sepak Jaaa dengan aku yang aku boleh ingat.

Sebut pasal Wales, terus aku teringat nak sentuh sikit pasal Euro 2916 yang lepas. Selain daripada kejayaan Portugal, apa yang menarik perhatian aku ialah beberapa figura pemain tua yang masih berbakti kepada negara mereka. Antaranya ialah Gabor Kiraly, Shay Given (40 tahun), Buffon, Ricardo Carvalho (38 tahun) dan Tomas Rosicky (35 tahun).

Di Malaysia juga tidak kurang hebatnya. Shukor Adan dan Indra Putra semasa membantu Malaysia muncul naib juara Piala Suzuki 2014 masing-masing berumur 34 dan 32 tahun.

Namun begitu, jauh nun di Selatan Tanahair terdapat empat orang pemain yang sudah bersara daripada arena bola sepak antarabangsa pada usia 28, 29 dan 30 tahun. Kau ingat kau Messi?

Ramalan: Penatlah asyik nak meramal ajek. Eh kejap, Tengku Bola Malaysia bila mahu bersara? Kau nak aku ramal bila beliau mahu bersara?


Sunday, July 10, 2016

Perlawanan Akhir Piala Eropah 2016: Portugal Melawan Perancis.


Portugal layak ke perlawanan akhir walaupun bermain bola sepak secara rileks tanpa pedoman. Tiada identiti khas seperti Sepanyol dengan tika-takanya, Belgium dengan teras yang dibina berdasarkan barisan pemain bintang mereka, Itali dengan gugusan Catenaccio, Belanda dahuluuuuuu dengan Total Football, England pula...?

Selepas Cristiano Ronaldo melempar microfon seorang wartawan ke dalam tasik, dia telah banyak berubah perangai. Dalam satu temubualnya dengan seorang lagi wartawan yang lain, juga ketika Ronaldo sedang berjalan di tepi tasik, beliau dengan tenang menjawab soalan wartawan tersebut.

"Sudah tentu ia sangat bagus jika kami tidak perlu bertembung dengan mereka (Perancis). Tambahan pula dengan kelebihan mereka selaku tuan rumah. Tetapi selepas melihat usaha mereka menewaskan Jerman. Kami terpaksa akur dan redha menerima takdir ini. Heh!!"

Sebagai rekod, Portugal tidak pernah menewaskan Perancis sejak kali terakhir melakukannya pada tahun 1975. Dahsyat bukan?

Tentu sebahagian daripada kita masih ingat pada kejohanan Piala Eropah 2000, ketika nama Figo dan Zidane sedang menghiasi era bola sepak millenium, kedua pasukan ini telah bertemu dalam satu perlawanan epik yang berakhir dengan keputusan berpihak kepada Perancis 2-1. Empat tahun selepas itu pada 5 Julai 2006, mereka bertemu sekali lagi pada Piala Dunia di Jerman. Ketika itu Perancis menang tipis 1-0.

Setakat ini Perancis sudahpun menjaringkan 13 gol berbanding Portugal dengan 8 gol. Ini menunjukkan mereka adalah pasukan pilihan untuk memenangi gelaran juara Piala Eropah malam ini.

Dedier Deschamps pastinya akan menurunkan Hloris yang akan dilindungi secara berjemaah oleh Sagna, Koscielny, Umtiti dan Evra bagi menepis segala asakan daripada Nani dan juga Cristiano Ronaldo. Di bahagian tengah pula kita akan saksikan pertembungan klasik antara William Carvalho, Adrien, João Mário dan Renato Sanches dengan gandingan elit dari Perancis yang terdiri daripada Pogba, Matuidi dan Sissoko. Sementara itu tugas berat buat Griezmann, Payet dan Giroud kerana mereka perlu berhadapan dengan Pepe dan Fonte yang terkenal dengan corak permaianan yang keras.

Kita tahu Perancis mempunyai banyak kelebihan kerana beraksi sebagai tuan rumah. Namun kita tidak boleh menidakkan peluang Portugal dalam perlawanan akhir  ini.

Mereka memiliki permain terbaik dunia, Cristiano Ronaldo. Pemain veteran seperti Nani dan Quaresma pula diadun dengan baik bersama pemain muda seperti Renato Sanches dan Raphaël Guerreiro. Jadi secara realistiknya mereka mempunyai kualiti pemain yang mampu melakukan impak dalam perlawanan akhir ini. Cuma persoalannya sekarang ialah mampukah ia dilakukan?

Mungkin ini adalah peluang terbaik buat Portugal yang mana kita semua tahu terlalu bergantung kepada Cristiano Ronaldo. Adakah kita akan melihat kejuaraan Piala Eropah yang pertama akan dirangkul oleh Portugal?

Tuesday, July 5, 2016

Separuh Akhir Piala Eropah 2016: Jerman Melawan Perancis.


SEPARUH AKHIR PIALA EROPAH 2016.

Jerman Melawan Perancis | Friday | 8 July 2016.


Apabila ada salah seorang sahabat tua aku berkata bahawa Jerman itu adalah Kedah. Aku terus percaya.

Neuer adalah Ahmad Sobri. Nidzham Adza adalah Mesut Ozil. Draxler itu sendiri adalah jelmaan roh Jan Janostak - penyerang yang sangat pandai mencari ruang. Jerome Boateng pula ialah Olubunmi Adigun - pertahanan terbaik yang pernah dimiliki oleh Kedah. Mempunyai corak permainan keras dan sangat berstamina tinggi. Juga pernah meninggalkan 'kenangan' manis buat seorang gadis tempatan.

Adakah Jerman sedang mengulangi sejarah Kedah Tua 1993? Perlahan-lahan kepala aku mengangguk tanda setuju.

Namun lawan Jerman nanti juga adalah bekas Juara Dunia iaitu Perancis. Jerman mara ke separuh akhir selepas menumpaskan Itali dalam penentuan sepakan penalti. Satu perlawanan yang sepatutnya menjadi perlawanan akhir bagi kejohanan ini.

Dalam perlawanan tersebut Jerman lebih agresif dengan menguasai bola lebih daripada 50 peratus serta melakukan 13 percubaan tepat ke gawang. Dan Jerman juga ketika ini sudah merekodkan 7 gol dalam lima perlawanan yang mereka telah harungi. Inilah statistik yang perlu diperhatikan serta dikaji secara mendalam oleh Didier Deschamps.

Ketika menewaskan Itali, Jerman menunjukkan yang mereka tidak hanya bergantung harap pada Thomas Muller dan Mario Gomez untuk menjaringkan gol. Mesut Özil berjaya membuktikannya. Sekiranya ini berterusan berlaku, Jerman tidak perlu risau kerana ramai lagi pemain boleh memberikan kejayaan kepada Die Mannschaft.

Sementara itu Pasukan Perancis pula layak ke separuh akhir dengan menumpaskan Iceland 5-2 hasil jaringan Giroud (2 gol), Paul Pogba, Griezmann dan Payet. Sekarang ini sedang heboh mengatakan bahawa yang Paul Pogba sudah berjaya menjelmakan roh Patrick Viera ke dalam dirinya dengan cemerlang. Sekaligus meletakkan beliau sebagai pemain yang paling dikehendaki pada musim perpindahan yang akan datang.

Secara keseluruhannya ia adalah persembahan mantap dari pasukan Perancis. Seperti juga Jerman, Perancis masih lagi belum tewas dalam kejohanan kali ini.

Namun begitu lawan mereka yang seterusnya iaitu Jerman adalah jauh lebih hebat berbanding pasukan yang telah mereka tentang baik dalam peringkat kumpulan mahupun kalah mati (Ireland dan Iceland antaranya).

Ramai pengkaji bola sepak percaya Jerman - Perancis adalah dua pasukan yang bermain bola sepak dengan penuh gaya dan berseni serta tahu bila masa yang sesuai untuk menjaringkan gol. Kelebihan inilah yang memberi faedah kepada semua penonton yang gilakan gol. Termasuk kaki judi amatur di dunia cyber.

Ramalan: Jerman dijangka akan lebih mendominasi penguasaan bola yang mana akan menyusahkan pasukan Perancis untuk memberi saingan sepanjang 90 minit permainan.

Aku berpendapat pemenang akan ditentukan dalam masa 90 minit permainan sahaja. Tiada masa tambahan ataupun penalti. Jerman akan menewaskan Perancis dengan skor 1-0 sekaligus akan mara ke perlawanan akhir untuk memburu kejuaraan back-to-back Piala Dunia dan Piala Eropah.

Betullah kata pepatah lama 'Jangan pernah menafikan kewujudan Jerman'. Ini adalah Piala Eropah yang akan menjadi milik Jerman sekaligus ia akan kekal sebagai model terulung sebagai sebuah pasukan yang konsisten dan berwibawa serta KEDAH. RIP Perancis.

Sunday, July 3, 2016

Separuh Akhir Piala Eropah 2016: Portugal Melawan Wales.


SEPARUH AKHIR PIALA EROPAH 2016.

Portugal Melawan Wales | Thursday | 7 July 2016.


"Mu kena sepak molek molek deh. Ini jelah peluang kita Ma. Lepas ni tak taulah kita ada umur lagi ke tak."

Quaresma hanya mengangguk tegas. Apa yang Ronaldo cakap itu ada benarnya. Ini adalah peluang terbaik buat dia, Nani, Ronaldo serta sebahagian pemain lain yang sudah menghampiri usia senja.

Dengan penuh debar Quaresma melangkah ke dalam kotak penalti. Meletakkan bola pada titiknya. 8 langkah secara berundur diambil. Satu nafas ditarik dengan mendalam. Larian kecil tapi cukup padu dilakukan Quaresma seraya satu sepakan sederas peluru dilepaskan. Fabianski hanya mampu merebahkan badan dengan penuh pasrah sambil melihat jaring golnya bergegar bagai Titanic karam. Quaresma mendepakan tangan penuh bangga. Seluruh pasukan berlari meluru memeluk Quaresma di hujung penjuru padang. Pemain terakhir yang menghampiri Quaresma ialah Ronaldo. Kedua mereka bersorak ke arah penonton.

"Inilah masa kita Ma. Inilah dia masanya."

Quaresma dan Ronaldo meneruskan keraian pada malam itu dengan penuh gempita. Rui Costa dan Luis Figo tersenyum nipis di hapadan tivi masing-masing di rumah mereka.

Sehari kemudian berlangsung perlawanan penuh epik antara Wales dan Belgium. Hazard dan seluruh pasukannya membungkam duka kesan daripada kebodohan Wilmots dan Fellaini.

Wales walaupun pada awalnya tidak diberikan sebarang harapan namun akhirnya berjaya mengejutkan Belgium - pasukan paling mahal bagi Piala Eropah 2016 ini. Sedikit sebanyak kejayaan Wales ini memberi ketenangan kepada roh Gary Speed di alam barzakh.

Pertembungan antara Wales dan Portugal nanti adalah yang pertama buat mereka dalam perlawanan kompetetif. Dalam tiga aksi yang lain sebelum ini, dua perlawanan menyebelahi Portugal. Manakala satu lagi kemenangan berjaya direkodkan oleh Wales.

Sedikit perkara menarik buat pasukan Portugal ialah mereka masih belum lagi memenangi sebarang perlawanan dalam tempoh 90 minit. Namun tuah seakan-akan sentiasa berada di pihak negara yang pernah menjajah Melaka ini sehinggakan mereka berjaya merekodkan penampilan yang ke-5 di peringkat separuh akhir.

Menentang Wales nanti, Portugal akan sekali lagi mengharapkan gandingan tua antara Ronaldo dan Nani untuk memecah kubu Wales yang dikawal rapi oleh Hennessey dan Ashley Williams. Berjayakah barisan tua dan muda Portugal seperti Renato Sanches berjaya menembusi tembok kebal The Dragon ini?

Sementara itu, Wales yang nampak tersusun di bawah seliaan Chris Coleman yang bergaji lebih rendah daripada Gareth Bale sebenarnya akan lebih merasai ketiadaan Aaron Ramsey kerana pergantungan kad kuningnya. Namun begitu Coleman semestinya ada perancangan tersendiri dari segi taktikal untuk berhadapan dengan Portugal yang bolehlah kita katakan hambar sepanjang kempen kali ini. Sesiapa yang masih ingat gandingan Coleman, Fulham dan Fayed mungkin akan mengakui pasukan Wales kali ini boleh melakukan kejutan dengan layak ke perlawanan akhir sekaligus mengubati kedukaan Coleman semasa eranya sebagai pemain. Apa yang pasti Wales sudahpun mengatasi rekod tempat ke-6 mereka pada Piala Dunia 1958.

Ramalan: Wales adalah pasukan berstatus debut pertama yang mampu layak ke separuh akhir sejak Sweden melakukan perkara yang sama pada kejohanan tahun 1992. Jika sentimen Ronaldo melawan Bale diambil kira, secara automatik aku akan memilih Wales untuk mara ke perlawanan akhir. Wales menang dengan skor 2-1.