There was an error in this gadget

Tuesday, December 27, 2016

Di Mana Mereka? Alpay Ozalan.



Di Mana Mereka? Alpay Ozalan.


Sungai Angkat, Disember 2016.

Nik Shukor membuang pandangan ke sungai yang mengalir deras itu. Angin petang yang bertiup sepoi-sepoi bahasa itu begitu menenangkan. Air sungai cetek yang mengalir jernih menjadikannya salah satu daya penarik, apatah lagi disapa angin sepoi-sepoi bahasa tatkala menikmatinya dengan rokok daun dan tembakau China.

"Sedap betol melepak ponteng kelas dekat sungai ni ek?"

Ku Raimi - rakan ponteng kelas Nik Shukor laju menyedut rokok daun sehingga berlubang kedua belah pipinya pesuk ke dalam. 

Nik Shukor masih memandang jauh ke arah sungai yang mengalir deras itu. Dia kemudiannya berkata-kata dalam nada tertib.

"Sungai Angkat kita ni mengingatkan aku kepada Sungai Rhine. Nama Rhine ini berasal daripada bahasa Celt, iaitu Renos yang membawa maksud mengalir. Perkataan ini dipercayai menjadi asas kepada kata kerja Inggeris 'to run', kata kerja Jerman 'rinnen' dan juga perkataan Yunani, 'rhëin'. Semuanya membawa maksud yang sama iaitu mengalir. Perkataan ini juga dikaitkan dengan satu pepatah kuno Greek yang membawa erti semuanya mengalir, tiada jua yang kaku."

Ku Raimi terlopong mendengar huraian panjang lebar sahabatnya itu. Setahu dia mereka hanya menghisap tembakau biasa yang disumbat di dalam daun. Risau dengan perangai Nik Shukor yang seperti semakin hilang akal, Ku Raimi berhajat untuk menukar tajuk.

"Aku nengok kau ni pagi petang siang malam bercakap pasal bola. Tapi sampai sekarang aku tak tahu pemain kegemaran engkau. Sebenarnya kau minat siapa ek dalam arena bola sepak dunia ni? Takkanlah kau hanya taksub pada Hadi Awang aje?"

Pertanyaan Ku Raimi dibalas dengan satu renungan tajam dari Nik Shukor. Nik Shukor kemudiannya berdiri sambil mencekak pinggang. Dibibirnya masih melekat rokok daun yang kecil kepulan asapnya.

"Alpay Ozalan." Ringkas dan penuh yakin jawapan yang Nik Shukor berikan kepada Ku Raimi.

"Kenapa?"

"Aku masih ingat aksi mantap dia semasa Piala Dunia 2002 di Korea Selatan dan Jepun. Pada akhir kejohanan namanya tersenarai dalam 'All-star team' untuk barisan pertahanan bersama-sama Sol Campbell, Fernando Hierro, Hong Myung-bo dan Roberto Carlos. Turki juga turut menamatkan kejohanan tersebut di tangga ke-3 yang mana ia adalah pencapaian terbaik mereka sepanjang zaman.

Karier kelabnya bermula di Besiktas dengan dua kejuaraan Piala Turki serta satu Juara Liga Super Turki. Alpay kemudiannya berpindah ke Aston Villa pada tahun 2000 dengan nilai 10.5 Juta Euro. Walaubagaimanapun kehidupan bola sepaknya di England penuh dengan kenangan pahit.

Dia pernah mengalami kecederaan seawal gandingannya bersama Olof Mellbeg di bahagian pertahanan tengah Aston Villa. Kecemerlangannya bersama Turki pada Piala Dunia 2002 tidak menghalang Graham Taylor untuk membekukan punggung Alpay di bangku simpanan Villa Park. Hubungannya dengan peminat Villa juga tidak berapa baik termasuklah pernah di boo semasa memanaskan badan ketika perlawanan pertamanya pada musim 2003-2004 menentang Charlton. Dia kemudiannya menjaringkan gol pada perlawanan tersebut dan meraikannya dengan isyarat jari di mulut seolah-olah menyuruh penyokong Villa menutup mulot mereka. Diam.

Tetapi insiden ketika perlawanan kelayakan Piala Eropah 2004 pada awal Oktober 2003 antara Turki dengan England mengubah nasib Alpay apabila dia segera dicop sebagai musuh nombor satu di England. Ini semuanya gara-gara perangai dia menganjeng Beckham yang gagal menyempurnakan sepakan penalti. Pergaduhan seterusnya melarat sehingga ke dalam terowong. Kesan dari kemarahan umat England tersebut, kontraknya bersama Aston Villa ditamatkan pada 23 Oktober 2003."

Ku Raimi terlopong lagi besar mulotnya mendengar huraian panjang lebar serupa buku sejarah sahabatnya itu. Dia berhajat untuk bertanyakan soalan terakhir kepada Nik Shukor.

"Di mana Alpay Ozalan sekarang?"

Nik Shukor membakar hujung rokok daunnya dengan mancis sebelum menjawab soalan Ku Raimi.

"Dia sekarang adalah pengurus pasukan Eskişehirspor yang mana pasukan ini sudahpun relegasi ke TFF First League Turki untuk musim 2016-20017. Pasukannya kini di tangga kedua selepas mengharungi 16 perlawanan."

Ku Raimi mengangguk perlahan seoalah berpuas hati dengna jawapan itu. Petang itu Nik Shukor meneruskan kerja melepaknya dengan Ku Raimi sambil ditemani rokok daun dengan tembakau China dalam suasana yang paling harmoni dan penuh semangat juang.

Saturday, December 17, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Hilang Tajaan Petanda Kiamat.

Gandingan Emas. Hahaha.

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Hilang Tajaan Petanda Kiamat.

Ayda Jebat ada buat lagu Pencuri Hati versi dangdut. Nanti kalau kau ada masa lapang pergilah dengar dekat youtube. Video klip dia shooting dekat Melaka Bandaraya Bersejarah.

Cakap pasal sejarah dan bola sepak ni kita tak dapat lari daripada menyebut Liverpool. Tapi bukan pasukan lemah ini yang aku nak ceritakan. Kali ini kita cerita sikit pasal Selangor dan Kelantan - dua pasukan yang kaya dengan sejarah manis bola sepak di dalam negara Malaysia.

Betul ke Selangor dan Kelantan tiada penaja lagi musim ini? Hah? Tanjat saye dibuatnya.

Sebenarnya bagus jugak pasukan bola dekat Malaysia ni hilang tajaan terutamanya dari kerajaan negeri. Padanlah dengan muka Selangor dan Kelantan ni. Biar takde pasukan bola. Pergi sokong sukan gasing sama gegar vaganza. Bak kata orang barulah kena dengan budaya akar umbi negeri masing-masing.

Pasukan Selangor sebagai contoh ada penyokongnya yang bukan main lagi meroyan apabila tiada bajet diberikan kepada pasukan mereka daripada kerajaan negeri. Presiden kaki bangkulah kata dia. Amboi amboi amboi..macam-macam tuduhan liar dilemparkan. Tak baik taaaaaau..Amboi amboi amboi..

Selain itu, campur aduk perihal politik di dalam kem bola Selangor menjadikan situasi bertambah rumit. Ia secara tidak langsung sekaligus mengheret pasukan PKNS ke kancah politik hina. Bosan. Mujurlah sudah ada Petaling Jaya Rangers dan Shah Alam Antlers. Takdelah sangap sangat kalau tim Selangor ni tutup melingkup.

Mungkin sebab inilah bola sepak Malaysia sentiasa unik. Ya unik dari segi tahap kebodohan. Nak menjadikan aku bertambah geram ialah siap Khalid Ali sibuk nak jadi orang tengah pergi berbincang dengan Azmin Ali. Nak pujuk kerajaan negeri bagi dana dan taja? Sampai bila? Azmin Ali pun satu hal. Kalau tabolena jadi Presiden dengan baik, letak jawatan. Simple. Bagi sahaja pada yang layak. Tak payahlah sampai kita semua bagi contoh JDT yang nampaknya semakin jauh meninggalkan Selangor dari segi pengurusan. Jadi kem pengurusan Selangor harus segera bertaubat dan mula buat kerja yang sepatutnya. Macam mana nak setelkan tu kenalah fikir sendiri. Takkan aku jugak nak kena bagitau. Aku tengah sibuk nak sokong Shah Alam Antlers ni.

Sementara itu Kelantan juga sudah mengumumkan untuk menarik diri dari Liga Malaysia kerana tidak ada penaja. Sejauh mana berita sahih ini akan bertahan, kita hanya mampu menunggu. Mana pergi penaja yang lari dari GST tu? Tahun lepas bukan main heboh masa nak menaja. Cat sana pink. Cat situ pink. Pegang pipi kanan. Pegang pipi kiri. Cegampang. Sekarang mana dia? Mungkin inilah sebabnya beliau lebih ghairah menaja rancangan hiburan kerana ia lebih cepat menguntungkan. Liga Malaysia ni memang tak ada untung. Sebab tu penaja lari dan ramai yang menjauhkan diri. Dari situ sahaja kita boleh tahu bagaimana tahap liga Malaysia kita ni.

Lagi sekali aku nak bagitahu. Ayda Jebat ada buat lagu Pencuri Hati versi dangdut. Nanti kalau kau ada masa lapang pergilah dengar dekat youtube. Video klip dia shooting dekat Melaka Bandaraya Bersejarah.


Monday, December 12, 2016

Perlukah Chelsea Mula Berlagak?

“Perlukah Chelsea mula berlagak?”

Satu suara ghaib secara tiba-tiba berbisik merdu di telinga aku yang comel ini. Lebih mendatangkan berahi ialah suara tersebut tak ubah seperti suara Elizabeth Tan yang pelat dalam berbahasa Melayu. Knock knock tok tok.

“Perlukah Chelsea mula beelagak? Disember sudah datang. Tahun baru bakal menjelma.”

Apabila masuk kali kedua, semakin panjang pula bisikan tersebut. Aku yang tengah sedap mengait baju sejuk untuk Raya Krismas yang bakal menjelang segera meninggalkan kerja tersebut. Berdiri. Aku pandang kiri dan kanan. Lalu aku duduk kembali dengan dua kaki disilangkan dan diletak secara kurang ajar di atas meja. Tiada siapa pun yang ada berhampiran aku. Suara siapakah tadi? Berkerut dahi aku memikirkan apekah petanda yang cuba disampaikan oleh sang suara ghaib tersebut. Suara ahli sihir dari Itali ke? Mustahil.

Ya, aku tahu Chelsea adalah pasukan yang tak terkalahkan ketika ini di Liga Perdana Inggeris. Chelsea bukan seperti Manchester United  yang masih percaya pada bakat Fellaini yang katanya hanya mempunyai rambut lebat tanpa otak. Chelsea bukan seperti Liverpool yang mempunyai penjaga gol pandir seperti Karius. Bukan juga seperti Manchester City yang membariskan sepasukan sarkis di bahagian pertahanan mereka.

Chelsea adalah pasukan paling ampuh ketika ini. Courtois adalah penjaga gol kelas dunia yang tangkas. Gandingan Luiz dan Cahill semakin mantap. Pemain lain seperti Azpili, Alonso, Moses, Willian, Pedro, Matic, Kante – mendengar nama-nama ini sahaja boleh mmebuatkan telur penyokong Spurs termasuk ke dalam kerandut. Itu belum lagi aku sebut nama Costa dan Harzard. Mahu tercirit dibuatnya.

Menjelang tahun baru dan Raya Krismas ini Chelsea merasakan hanya pasukan Arsenal adalah saingan mereka. Lagipun umum mengetahui pasukan Arsenal adalah juara liga setiap bulan Disember akhir tahun. Jika Arsenal memintas Chelsea pun tidak mengapa. Akhir musim kelak Arsenal tetap hanya mampu menduduki tempat ke-4.

Setakat ini pula Chelsea sudah melalui 9 perlawanan tanpa kalah. Ia sekaligus mengulangi pencapaian pada musim 2007 dan 2005 – ketika Chelsea menjuarai Liga Perdana.

Jadi perlukah Chelsea mula berlagak? Kau pulak rasa macam mana?


Wednesday, December 7, 2016

Di Mana Mereka? Luke Chadwick.






Di Mana Mereka? Luke Chadwick.

1999 | Padang Latihan Trafford, Manchester.

“Kau okay ke Chad?” Aku melihat wajah sahabatku itu hari ini lebih muram dari biasa.

“Aku okay je. Cuma risau entah dapat ke tidak aku masuk dalam senarai utama pasukan kita ni. Kau nengoklah si Beckham tu. Entah berapa lama lagi dia nak main dekat sini. Kalau dia tak pindah. Maknanya aku pun mereputlah dekat bangku simpanan ni.

Dengan perlahan aku mengangguk. Selesai mengikat tali kasut bola Adidas Predator, aku melakukan sedikit senaman regangan. Dari jauh aku lihat Beckham, Butt, Neville sedang bergurau senda sebelum latihan bermula. Di sudut yang lain pula Nistelrooy sedang berbisik penuh muslihat bersama Jaap Stam. Entah mendelah yang mereka berdua rancangkan.

2001 | Stadium Nasional Bukit Jalil, Malaysia.

“Kuang ajor ko Chad. Berani kau skor lawan team negara aku ek?”

Secara bergurau aku melempar Adidas Predator aku. Chadwick mengelak pantas. Kasut aku terpelanting hampir terkena Alex Ferguuson. Mujur Barthez yang tangkas melakukan balik kuang segera menangkap kemas kasut bola tersebut. Barthez mengangkat kening sebanyak 3 kali sebagai tanda riak.

“Rileeekslah bro..negara kau ni lemah sangat. Senang jek kita skor 6 gol. Tak berbalas pulak tu. Aku hampir-hampir tukar posisi dengan Barthez tadi kau tau? Hahaha.”

Lain macam aku nengok kegembiraan Chadwick hari ni. Mungkin kerana dapat merasai nikmat bermain dan menjaringkan gol.

2004 | Cafe Beermoth, Manchester.

“Aku kena pindah main dengan West Ham ni. Bos tak mahu sambung kontrak aku. Jadi aku ke London nanti free transfer jek. Ermmmms.”

Chadwick melemparkan satu pandangan jauh yang penuh maksud tersirat. Arak Boddingtons masih tidak berusik di dalam gelasnya. Entah apalah yang dikesalkan. Sedikit sebanyak mungkin aku boleh faham. Aku sendiri pun musim depan akan berangkat ke Pohang Steelers. Susah jadi pemain dari Asia ni kalau nak kekal lama bermain di Eropah. Lebih-lebih lagi jika di England. Susah nak cari belacan dengan cencalok. Aku kalau makan asam pedas mesti kena ada dua benda ni.

2016 | Umm al Afa’I, Qatar.

“Terima kasihlah jemput aku datang rumah ko ni ye. Mewah jugak idup kau sekarang ek?”

“Alhamdulillah..rezeki anak-anak. Dekat Liga Stars Qatar ni depa bayar mahal jugak kalau hang dari negara luar macam Eropah atau Amerika Selatan. Untuk orang Asia macam aku ni kira sedap jugaklah gaji. Lagipun setiap minggu aku dapat berlaga keting dengan Pak Arab. Kalau aku main Liga Malaysia setakat lawan dengan Safiq Rahim jek buat ape? Hah? Kau pulak Chad macam mana idup kau sekarang?”

“Sekarang aku dah setel down jadi jurulatih akademi dengan tempat asal aku Cambridge. Penat woih aku main dengan macam-macam kelab. Dari West Ham ke Stoke ke Norwich ke Majlis Perbandaran MK. Huh! Tak larat aku nak senaraikan.”

Aku hanya tersenyum nipis seperti bibir Tasha Shila. Sahabatku Luke Chadwick masih tidak banyak berubah. Cuma tulangnya sudah mula penuh dengan isi. Makan sedap barangkali. Aku keluarkan telefon pintar dari poket. Aplikasi FotMob aku buka dan terus aku cari kedudukan terkini carta Liga Perdana Inggeris. Aku usulkan skrin telefon kepada Chadwick.

“Cuba kau nengok kedudukan liga ni. Amacam? Power tak Fellaini?”

“Kahkahkahkahkahkah.”

Terbahak-bahak Chadwick ketawa. Habis tersembur air teh tarik yang diminumnya. Petang itu aku dan Chadwick berbual-bual tentang insiden kasut bola terbang ke kepala Beckham dan kontroversi perpindahan mengejut Jaap Stam. Apabila tersebut nama Moyes dan Van Gaal, kami berdua bertambah berdekah.

“Kahkahkahkahkahkah.”

Debu Qatar tidak dapat menghalang kami untuk terus mentertawakan Manchester United.

Saturday, November 26, 2016

Ulasan Minit ke Minit: Malaysia Melawan Myanmar.




Malaysia 0 - 0 Myanmar.

1. Perlawawanan antara Malaysia dan Myanmar diselubungi isu kemanusiaan etnik Rohingya. Negara Malaysia yang berpegangan Ahlil Sunnah Waljamaah segera mahu pasukan Malaysia menarik diri daripada kejohanan Piala AFF ini. Aku segera beristighfar dengan corak penyelesaian 'mee segera' ni. Kenapa bola sepak yang menjadi mangsa? Hah?

2. Sekali lagi Apek diletakkan sebagai penjaga gol. Trio Rizal Ghazali, Ronny Harun dan Shahrom Kalaam dikekalkan sebagai pemain pertahanan. Penambahan Nazirul Naim menggantikan Matt Davies di posisi bek kiri bagi aku adalah satu perkara yang positif selepas mengambil kira persembahan pemain Pahang tersebut dalam 2 perlawanan yang lepas. Fakri dan Baddrol berganding di bahagian tengah. Syazwan Zainon, Amri Yahyah di sebelah sayap. Manakala Hazwan Bakri dan Mat Yo diturunkan sebagai penyerang. Okay tak line-up malam ni? Hah?

3. Seawal minit ke-6 Malaysia sudah menduga emosi pasukan Myanmar. Cubaan kaki kiri Hazwan Bakri dari jauh mengenai tiang. Bergegar seluruh Myanmar seketika. Aku masih rileeeekss makan buah kedondong yang diambil dari rumah jiran merangkap sahabat lama aku bernama Apoi.

4. Kemudiannya aku tengok Baddrol Bakhtiar melakukan 2 kesilapan dalam tempoh satu minit. Satu daripadanya menyebabkan sepakan percuma yang diberikan kepada Myanmar pada minit ke-10. Mujur tiada sebarang kecelakaan yang berlaku kepada Malaysia.

5. Secara tiba-tiba pula Hazwan Bakri bermurah hati menghadiahkan sepakan penalti kepada Myanmar pada minit ke-12. Mujur Apek power dan menangkap kemas sepakan lemah pemain Myanmar. Malaysia selamat barang sejenak. Legaaaa.

6. Aku perhatikan makin steady corak permainan Rizal Ghazali ni. Setakat separuh masa pertama dia sahajalah yang kelihatan power setapak daripada pemain yang lain. Manakala aku berpendapat Baddrol adalah pemain yang tidak berguna kerana dia seringkali melakukan hantaran jauh mencari bayang-bayang rakan sepasukan. Dia seolah-olah tidak tahu hendak membina permainan daripada bawah dan kemudiannya develope secara tertib naik ke atas melalui satu dua hantaran yang lebih mudah. Cubaanya untuk terus melakukan hantaran jauh dari bawah kawasan Malaysia adalah bukti dia pendek akal. Sedap jugak komen panjang aku ni.

7. Tamat separuh masa pertama. 0-0. Malaysia menyerang dengan gaya tiada hala tuju dan tidak bernafsu. Sedangkan Myanmar apabila menyerang kadangkala sehingga 5 orang berada dalam kotak penalti. Entah apa yang Ong Kim Swee ajarkan pada pemain dia tu pun aku tak tahulah.

8. Separuh masa kedua dimulakan dengan tiada pertukaran pemain yang dilakukan oleh Malaysia. Ada satu dua cubaan liar yang melangit daripada Amri Yahyah dan Hazwan Bakri. Geram jugak aku nengok gaya sepakan macam gini.

9. Ong Kim Swee kemudiannya melakukan 3 pertukaran di antara minit ke-65 hingga 75 - Mat Yo(Darren Lok), Shahrom Kalam(Safee Sali) dan Fakri Saarani(Shahrul Saad). Kononnya dengan harapan nasib Malaysia akan menjadi lebih baik.

10. Tapi apa aku perasan Shahrul Saad hanya menerbitkan corak kelam kabut apabila dia masuk. Barisan pertahanan menjadi berterabur. Hasilnya Myanmar berjaya menjaringkan gol pertama yang menjadi jaringan kemenangan mereka dala perlawanan ini. Seluruh Myanmar bergembira. Macam biasa Malaysia kalah dan sudah dijangka.

11. Dahulu Thailand, Indonesia dan Singapura seakan-akan setara kekuatan dengan Malaysia. Kini ketiga pasukan itu aku rasa sudah jauh meninggalkan kita. Vietnam dan Myanmar sudah boleh menewaskan Malaysia. Timur Leste, Laos dan Kemboja boleh membuatkan pasukan Malaysia berpeluh telur untuk menang.

12. Wahai saudaraku sekalian, kita kena sedar bola sepak kita sudah jahanam. Tak boleh nak pulih dah. Ini realiti. Realiti pahit yang perlu kita telan.

 


Wednesday, November 23, 2016

Ulasan Minit Ke Minit: Malaysia Melawan Vietnam.

Vietnam 1 - Malaysia 0.

1. Penjaga gol pada petang ini masih lagi Apek. Walaupun dia sudah mula merindukan masakan Kelantan, persembahan dia agak memuaskan dalam perlawanan ini.

2. OKS membuat tempahan keranda awal apabila menyenaraikan Fakri Saarani sebagai pemain tengah berganding dengan Shahrul Saad. Mengucap panjang aku dibuatnya.

3. Ronny Harun juga dapat peluang bermain. Ini adalah gandingan pertamanya bersama Shahrom Kalam.

4. Muncul juga desas desus mengatakan Malaysia nak menarik diri daripada kejohanan AFF ni. Entah ada pasukan lain peduli ke tidak agaknya.

5. Sekali imbas aku rasa OKS menggunakan taktikal 4-2-3-1. Dua defensive midfielder (Fakri-Shahrul) dengan Hazwan Bakri sebagai penyerang tunggul. Eh, tunggal. Tetapi selepas dua kali imbas, dah serupa formasi 0-0-0. Macam tiada siapa bermain menentang Vietnam.

6. Matt Davies pada pandangan aku sangat lemah bermain sebagai bek kiri. Dia tak buat langsung larian ke atas untuk membantu serangan. Bila bertahan pulak kucar-kacir. Main pasukan Pahangkan? Nombor berapa Liga Super ni?

7. Tiada kreativiti di bahagian tengah. Shahrul Saad ke laut. Fakri pulak macam mana OKS pilih dia ni? Boleh kira dengan jari berapa minit dia main musim ni. Bila masuk Veenod barulah nampak sedap sikit Malaysia main. Hihi..

8. Apabila tengah tak hidup, penyerang pun terkial-kial nak buat gol. Pemain Malaysia sudahnya berman tanpa tujuan. Nak menang tak reti. Nak bertahan tak kuat.

9. Secara peribadinya aku berpendapat pemain Malaysia gagal bermain dengan cemerlang dalam satu unit yang lengkap dan baik. Kita juga kena akui pasukan kali ini adalah yang paling lemah pernah dibawa ke Piala AFF. Beberapa pemain dari liga perdana terpilih, pemain kerap memanaskan bangku simpanan, pemain yang keluar masuk rehabilitasi dan tak cukup minit permainan dibawa ke Myanmar. Jelas kita semakin ketandusan bakat sebenarnya dek kerana liga utama dan pool pemain yang kecil. Sebab itulah Malaysia bergelut nak menewasakan Kemboja dan lengit apabila melawan Vietnam. Inilah masalah yang perlu diselesaikan oleh Tengku Bola dan hulubalang FAM. Tapi dia peduli ke?

10. Goooooool!!! Macam biasa apabila aku menaip panjang, mesti ada gol yang dijaringkan. Akhirnya dapat jugak Vietnam menyumbat gol melalui Trong Hoang pada minit ke-80. Masa yang paling sedap untuk skor dan membunuh semangat pihak lawan.

11. Tamat 90 minit. Malaysia tewas 1-0. Secara jujurnya bola sepak gaya haramjadah telah dipersembahkan oleh pasukan Harimau Malaya pada hari ini.

12. Kita tak perlu tarik diri dari Piala AFF sebenarnya. Cukuplah dengan sekadar perbuatan taubat dari FAM, Presidennya dan seluruh institusi bola sepak yang ada di negara ini yang melahirkan pemain bola sepak jenis yang kita ada sekarang ini. Jenis yang tidak tahu membuka permainan, menahan bola dengan keting, belari atas padang serupa pergi IKEA, kabur mengatur gerak serangan, lawan pemain sama fizikal pun bersepah bila body challenge, berambut fesyen anak anjeng dan bermain bola lagak binatang itu jugak.

13. Cukuplah. Selamat malam.


Sunday, November 20, 2016

Ulasan Minit Ke Minit: Malaysia melawan Kemboja.

Malaysia 3 - Kemboja 2.

1. Perlawanan bermula dalam cuaca panas terik. Hati pun menjadi panas apabila terlihat nama Irfan Fazail berada dalam kesebelasan utama. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

Apek sebagai penjaga gol. Dilindungi secara berjemaah oleh Shahrom Kalam, Shahrul Saad, Rizal dan Matt. Irfan ditemani Baddrol, Syazwan Zainon dan Wak Amri di bahagian tengah. Darren Lok dan Hazwan Bakri melengkapkan senarai 11 pemain bertemu Kemboja.

2. Dengan penuh garang Malaysia melakukan asakan dan serangan awal ke atas Kemboja. Satu tandukan dari Wak Amri ditepis keluar oleh penjaga gol Kemboja.

Sehinggalah satu kecelakaan awal melanda pasukan Malaysia. Hantaran ke belakang oleh Hazwan Bakri disambar penyerang Kemboja, Chan Vathanaka. Penjaga garisan mengangkat bendera offside. Pertahanan Malaysia juga berhenti berlari kerana menyangkakan perkara yang sama. Namun pengadil tetap tidak meniupkan wisel.

Dengan tenang penyerang Kemboja itu menewaskan Apek untuk jaringan pertama. Seluruh Malaya panas hati. Seawal minit ke-7 Malaysia sudah bolos.

3. Ketenangan. Itulah yang diperlukan oleh pasukan Malaysia selepas bolos awal. Gerakan demi gerakan diatur secara tertib. Hantaran lintang dari kanan ke kiri, dari kiri ke kanan.

Sehinggalah pada satu ketika hantaran cantik dari sebelah kanan oleh Irfan Fazail sampai tepat ke kaki Syazwan Zainon yang mengawalnya dengan cermat. Beliau berjaya meloloskan diri dari kawalan pemain Kemboja dan melepaskan rembatan kencang dengan kaki kanannya. Yaty tertewas. Akhirnya Malaysia berasa lega buat seketika.

Pada minit ke-36 kedudukan menjadi 1-1.

4. Tamat separuh masa pertama dengan kedudukan 1-1. Ia memberi peluang kepada rakyat Malaysia bermuhasabah diri dengan gol pertama milik Kemboja.

Ternyata tindakan pengadil adalah tepat dan Shahrom Kalam harus bertaubat. Dia sepatutnya terus bermain selagi pengadil hanya mengulum wisel dan tidak meniupnya.

Inilah yang dinamakan sebagai pengetahuan melalui pengalaman.

5. Separuh masa kedua bermula. Tiada sebarang pertukaran dilakukan oleh Malaysia.

Pada awalnya Syazwan Zainon berjaya menggegar palang gol Kemboja. Mengucap panjang aku dibuatnya.

Selepas pada itu Malaysia teruk diasak. Percubaan gol satu lawan satu Kemboja ditepis Apek. Dua tiga sepakan penjuru Kemboja hampir membolosi gawang Malaysia.

6. Akhirnya pada minit ke-58 usaha keras Kemboja mendatangkan hasil. Mereka berjaya menjaringkan gol kedua sekali lagi melalui Chan Vathanaka hasil kelemahan pertahanan Malaysia sendiri yang aku nampak berterabur kedudukan posisi mereka. Padanlah muka.

Kedudukan kini 2 gol Kemboja berbalas 1 dari Malaysia.

7. Syukur Alhamdulillah pada minit ke-68 Malaysia berjaya menyamakan kedudukan melalui jaringan Wak Amri selepas larian solo Hazwan Bakri dari sebelah kanan menewaskan beberapa pemain pertahanan Kemboja. Malaysia tenang seketika.

Selepas itu ada juga percubaan Malaysia yang menggegar palang Kemboja melalui Irfan Fazail. Ia turut disulami dengan aksi kelam kabut Shahrom Kalam yang kelihatan seperti hilang pedoman dalam perlawanan ini. Ia sekaligus memberi kesan kepada persembahan Shahrul Saad dan mendedahkan bahaya percuma kepada Apek.

Kerapkali aku nengok Shahrom Kalam naik ke atas membantu serangan. Tapi dia lupa pemain tengah dia bukan Roy Keane ataupin Viera. Shahrom juga pada satu ketika kelihatan agak perlahan apabila bersaing dengan pemain Kemboja.

8. Malaysia kemudiannya memasukan Safee Sali (Darren Lok) dan Hadin (Syazwan Zainon).

Ia kelihatan berhasil apabila Hadin hampir menjaringkan gol untuk Malaysia.

Namun keadaan menjadi lebih manis apabila gerakan satu dua antara Safee dan Wak Amri membolehkan Amri menjaringkan gol ke-3 buat Malaysia dan yang ke-15 bagi karier antarabangsa beliau. 3-2 Malaysia mengatasi Kemboja.

9. Minit ke-85 OKS memasukan Veenod Subramaniam. Jadi secara dasarnya kita tahu Malaysia akan memenangi perlawanan ni dengan jayanya.

10. Wisel penamat ditiupkan pada minit ke-93. Buat masa ini tuah dan rezeki masih milik Malaysia. Lawan seterusnya ialah Vietnam dan Myanmar. Bukan jalan mudah sekiranya corak permainan seperti ini yang menjadi anutan Ong Kim Swee dan anak buahnya.


Piala Suzuki 2016: Malaysia.


Piala Suzuki 2016: Malaysia.

Penjaga Gol.

Penjaga gol yang dipilih oleh Ong Kim Swee ialah Khairul Fahmi yang berpengalaman, Khairul Azhan yang terampil dan anak muda dari pasukan Perak iaitu Hafizul Hakim.

Mengikut statistik sepanjang Liga Super 2016 berjalan Apek dan Hafizul masing-masing beroleh clean sheet sebanyak 6 kali bersama-sama Farizal Harun dan Izham Tarmizi yang terlepas kapal terbang ke Myanmar.

Manakala Khairul Azhan pula semua sudah maklum bagaimana prestasi beliau bersama pasukan Selangor yang kerap digilirkan dengan Norazlan

Namun apabila ia berkaitan dengan pasukan Malaysia, segala statistik mak nenek mahupun ranking akan ditolak ke tepi. Untuk posisi ini aku merasakan Khairul Azhan akan menjadi pilihan utama. Kau tak ingat ke aksi lincah beliau semasa perlawanan akhir Piala Malaysia tempohari? Tak? Oooo..sebab pasukan engko tak main final ye tak?

Pertahanan.

Kalau prestasi semasa menjadi ukuran, gandingan pertahanan tengah secara semulajadi boleh disandarkan kepada Shahrom Kalam dan Khairul Helmi. Duo dari pasukan Selangor dan Kedah ini beraksi secara konsisten selama dua musim untuk pasukan negeri mereka. Kenapa sahaja tidak mereka ini digandingkan berdua?

Pemilihan Fadhli Shas pula telah mengerutkan banyak dahi di bumi Malaysia. Akan tetapi terpilihnya Ronny Harun pula membuatkan terangkat telor sebelah kiri sang penulis. Mujur Fadhli Shas yang menjadi pemanas kerusi simpanan JDT ini kadangkala beroleh peluang bermain di Piala AFC. Jadi kita takdelah terasa syahdu sangat menengok namanya terpilih kerana sedikit sebanyak pengalamannya nanti mungkin dapat membantu pasukan negara. Mungkin.

Si Ronny Harun ni pula aku rasa dia jarang-jarang turun bermain untuk pasukan Sarawak tahun ni. Mungkin sebab itulah Sarawak telah berjaya merekodkan 40 bolos dengan hanya pasukan Terengganu sahaja yang melebihi mereka dengan 44 kali bolos(Penjaga gol Terengganu ialah Sharbinee Allawee).

Shahrul Saad adalah pemain utiliti yang juga boleh bermain di posisi pemain tengah bertahan. Namun aksi terakhir menentang Papa New Guinea memperlihatkan mutu permainan yang agak steady daripada beliau. Mungkin juga beliau akan dapat menyingkirkan Khairul Helmi dan bermain bersama Shahrom Kalam di posisi pertahanan tengah.

Sementara itu Nazirul Naim, Matthew Davies dan Rizal Ghazali melengkapkan senarai pemain pertahanan yang akan diberi kepercayaan sepanjang kejohanan ini berlangsung kelak. Aku tak banyak sangat masalah dengan Matt dan Rizal. Aku Cuma risau Nazirul ni ajek. Entah-entah dia ni terpilih sebab yang sama dengan Irfan Fazail jugak. Bukankah kita Melayu yang kuat bersangka buruk?

Tengah.

Beberapa hari yang lepas aku ada mengatakan yang gandingan tengah antara Baddrol Bakhtiar dan Irfan Fazail adalah yang paling mengelirukan pihak lawan dan kawan. Ya, aku tahu bermain di posisi tengah ni amatlah susah. Ia memerlukan stamina yang tinggi, gaya kerja keras, kreativiti tiada sempadan dan cekal hati. Jika semua ini tiada pada kedua pemain ini aku berharap agar wujud sedikit kerajinan untuk berusaha menang dan bagi aku itu sudah memadai. Nak mengharap mereka berdua bermain seperti Zidane dan Makelele umpama berharap Farahdhiya menjadi suri hati. Sukar direalisasikan.

Namun begitu kehadiran Veenod adalah ibarat mutiara yang muncul dari dalam tiram. Veenod ialah seorang pemain yang tidak kenal maksud penat dalam kamus dewan bahasa dan pustaka. Mr. Duracell, 4 Jantung dan pelbagai lagi gelaran yang diberikan kepada beliau dek kerana stamina luar biasanya yang sentiasa berada di mana-mana sahaja pelusuk padang. Mungkin OKS akan beroleh manfaat daripada sifat semulajadi pemain yang juga dipanggil King Veenod ini. Buat pengetahuan semua King Veenod ini masih bujang dan belum pernah bernikah. Ape macam?

Selain itu Hadin Azman, Syazwan Zainon, Zaquan Adha dan Fakri Saarani melengkapkan barisan pemain tengah Malaysia. Kesemua mereka kecuali FakriMan kini sedang berada dalam prestasi terbaik. Kenapa FakriMan masih terpilih ye wahai abang adik kakak sekalian? Aku pun tiada jawapan sedap untuk itu. Mungkin inilah takdir yang perlu kita hadap secara ikhlas.

Serangan.

Apabila 11 pemain import mendominasi senarai teratas penjaring terbanyak Liga Super 2016, ini bermakna kita terpaksa bergantung harap kepada Hazwan Bakri, Amri Yahyah, Mat Yo, Safee Sali dan seorang pemain misteri Darren Lok untuk meyumbang gol kepada pasukan Malaysia. Apa sudah jadi dengan pemain tempatan sekarang? Susah betol aku nak menjawab permasalahan seperti ini. Tapi jawapannya kita semua sudah sedia tahu dan lebih baik kita simpan sendiri di dalam hati.

Hazwan Bakri walaupun tidak dapat memecahkan senarai penjaring terbanyak Liga Super, tetapi dia adalah harapan Malaysia buat masa ini. Muda dan pantas adalah senjata utamanya. Jika pasukan lawan terleka barang sesaat, Hazwan sedia menghukum mereka.

Terpilihnya The Tripple Tua – Wak Am, Mat Yo dan Safee pada aku adalah tidak lebih kepada pengalaman luas yang mereka telah miliki. Walaupun sudah agak senja, tapi jika kena pada taktikalnya mereka bertiga ini boleh mendatangkan gerun dan bahaya kepada pertahanan lawan. Pada tahun 2014 kita dapat lihat Indra Putra dan Shukor Adan berjuang habis-habisan demi membuktikan pemilihan mereka adalah tepat. Kali ini giliran The Tripple Tua pula menyerlahkan perkara yang sama.

Seorang lagi penyerang misteri ialah Darren Lok. Punyalah power dia ni dengan hanya bermain 45 minit sahaja sudah terpilih mewakili negara. Macam yang aku kata tadi, istimewanya bola sepak di Malaysia ini apabila boleh pergi mampos sama semua statistik. Darren Lok membuktikan perkara yang sama semasa bertemu Papa New Guinea. Aku yang turun stadium secara percuma menyaksikan sendiri bagaimana Darren seringkali menyukarkan pertahanan lawan dengan lariannya yang kencang serta body contact shoulder to shoulder yang boleh tahan garang sehinggakan bersepah rentak pemain pertahanan Papa New Guinea pada petang tersebut.

Antara Hazwan, The Tripple Tua dan Si Misteri Darren, siapalah agaknya yang akan menjadi pilihan Ong Kim Swee ye..


Saturday, October 22, 2016

Piala Malaysia 2016: Selangor Melawan Kedah.


Piala Malaysia 2016: Selangor Melawan Kedah.


Senja nan merah tadi aku tertidur di atas sejadah. Elok comei duduk bersimpuh siap bagai. Sekali imbas tak ubah seperti seorang pendekar metafizik yang kepenatan menjual air liur.

Dalam mimpi yang permai itu aku didatangi Sang Tua dari Gunung Ledang. Berjambang dan kekuningan rambutnya. Sekali imbas tak banyak beza dengan rupa beruk kuning. Dia menghampiri aku yang sedang leka melapah daging kerbau untuk santapan makan malamku. Lalu dia berbisik ke telinga kananku dan berkata dengan yakin.

"Anak mudeeeee..Piala Malaysia tahun ini akan sekali lagi menjadi milik pasukan Selangor. Bersaksilah engkau wahai anak mudeeeee yang bijaksana..."

Kaaaaapooof!!!

Aku pun terjaga dari lena dengan senyuman palong lebar di wajah. Hampir ke cuping telinga. Dengan muka manja baru bangun tidur aku menggosok-gosok mata bundar ini dengan tertib. Di hujung jari terlunjuk aku korek taik mata yang sempat melekat lalu aku jentik ianya jauh-jauh. Sejauh mentari di ufuk timur.

Kini aku berasa sedikit segar. Dalam keadaan baring tanpa belengah dengan segera jari lincah aku menaip ulasan jujur tentang perlawanan akhir Piala Malaysia 2016 di telefon cerdikku. Ya. Piala Malaysia. Satu kejohanan bola sepak tertua serta teramat agung di rantau Asia yang mempunyai prestij dan nilai sejarah tersendiri. Piala yang kalau negeri engkau menang pun kau akan terhegeh-hegeh mintak cuti peristiwa. Takkan kau dah lupe?

Aku dapat tahu sejak setahun yang lalu ada beberapa suara sumbang yang mengatakan ini piala kampung. Ini piala tak penting. Piala pelengkap jadual dan pelbagai tohmahan serupa budak baru layan bola sejak 2010. Sebagai seorang lelaki yang berdarah pendekar, aku kesian pada mereka. Sangat kesian.

Oleh itu mari aku ceritakan serba sedikit kenapa aku berbeza pendapat dengan sesetengah orang yang memandang enteng Piala Malaysia ini.

Bola sepak aku dengan pasukan Kedah ini ada kisah romantisnya yang sendiri. Secara jujur aku mula menengok Piala Malaysia pada tahun 1993. Dengan mengulang tayang tanpa rasa jemu VHS perlawanan akhir antara Kedah dan Singapura nama-nama seperti Ahmad Sobri, Radhi Mat Din, kembar Farouk dan Feriza Ismail, Nidzam Adzha Yusof, Peter Nieketin, Alubumi Adigun dan Jan Janostak sentiasa kekal dalam ingatan aku sehingga kini. Semasa Kedah menewaskan Singapura ketika itu hampir seluruh umat Malaysia meraikannya. Aku yakin kau orang yang terkial-kial memboikot Piala Malaysia baru-baru ni entah dah buang tali pusat ke belum masa tu.

Seperti musim lepas, tahun ini Kedah sekali lagi akan menghadap pasukan paling power dalam sejarah Piala Malaysia iaitu tidak lain dan tidak bukan pasukan Selangor. 

Sejarah pasukan Selangor ini tidak perlulah kita ceritakan dengan berulang kali. Naik muak mendengar kehebatannya. Dari segi sejarah memang Selangor tak terkalahkan. Dari dulu hinggga kini tidak terkalahkan. Pasukan Kedah sendiri baru sahaja menang 4 kali Piala Malaysia berbanding Selangor yang secara bersahaja merekodkan 33 kejuaraan.

Walaupun Selangor masih tiada jurulatih tetap, presiden bola sepak yang sibuk ke gerai nasik lemak anak dara dan tandas stadium yang tidak semenggah, mereka masih mampu melangkah ke Perlawanan Akhir dengan penuh bergaya. Tidak perlu juga bilik persalinan siap dengan jakuzi. Mebazir. Inilah perbezaan antara pasukan matang seperti Selangor dengan pasukan lemah yang mengharapkan ehsan pemotongan mata untuk kekal dalam liga super. Jurangnya sangat jauh. Selangor sentiasa 2.6 billion langkah ke hadapan. Paham?

Minggu depan adalah penetuan segala-galanya. Penentu sama ada pasangan suami isteri akan balik beraya Deepavali ke Kedah atau meraikannya di Batu Caves sahaja. Penentu negeri mana yang akan mendapat cuti peristiwa. Ia adalah perlawanan penentu maruah. Siapa menang mereka adalah pasukan yang power dan kuat. Manakala pasukan yang tewas akan memikul malu barang seminggu dua. Tugas kita ialah menyokong pasukan yang disayangi ini tanpa berbelah bahagi. Bukanlah susah sangatkan?

Ramalan: Aku amat berharap agar Kedah tak menurunkan mana-mana pemain yang sudah memiliki kad kuning ataupun sedang dalam penggantungan. Nanti Selangor menang percuma pulak Piala Malaysia. Nak tolong kawan pun berpada-pada jugaklah yeeee. 


Sunday, October 9, 2016

Yang Baik Dan Buruk Melawan Singapura.




Yang Baik Dan Buruk Melawan Singapura.

Ya aku tahu lambat dua hari. Tapi aku tak senang duduk jika berdiam diri sahaja di hadapan balkoni sambil memandang pokok daun kari mengenangkan persembahan pasukan Malaysia menentang Singapura.

Sebenarnya aku menggunakan kehandalan membendung kesabaran sepanjang menonton perlawanan ini. Sekejap-sekejap aku akan bersiul-siul kecil mengalunkan irama zapin Penawar Rindu. Sekejap-sekejap aku akan memaki hamun apabila mata aku terpandang aksi di tengah padang. Begitulah sehingga tamatnya 90 minit. Jadi aku nak simpulkan secara adil 5 perkara baik dan 5 lagi perkara buruk selepas selesai menonton perlawanan ini.

Yang Baik.

1) Khairul Azhan membuktikan kita masih tidak ketandusan penjaga gol yang hebat. Walaupun diturunkan secara bergilir dengan Norazlan Razali di kem Selangor, aksinya dalam perlawanan ini amat kemas. Kebocoran mudah di barisan pertahanan memberi peluang kepadanya mempamerkan ketangkasan bak jelmaan Muadzar Mohamad semasa di zaman kegemilangannya.

2) Pemain baru seperti Safawi Rashid dan Rizal Ghazali yang diberikan peluang bermain sebagai kesebelasan utama kelihatan memberikan sedikiiiiit sinar walapun agak jauuuuh dihujung terowong. Peluang perlu diberikan lagi kepada mereka untuk memahami perbezaan antara bermain dengan pasukan kelab/negeri dan untuk Malaysia. Nanti lama-lama okaylah tu.

3) Azrif pula seperti bermain dengan Selangor. Ketika semua rakannya hilang punca, hanya dia seorang sahaja yang bermain bola sepak gaya terpuji. Dari situ sahaja kita boleh tahu kenapa JDT bersungguh nak mendapatkan khidmatnya.

4) Masuk sahaja Mat Yo dan Zaquan Adha aku merasa sedikit sentimental apabila teringat kembali kehebatan lapuk mereka dalam Pestabola Merdeka 2007. Zaquan ketika itu menamatkan kejohanan dengan 3 gol. Manakala Mat Yo 1 gol. Dalam perlawanan menentang Singapura ini aku dapat nengok yang kedua mereka ini masih boleh memberikan impak kepada pasukan Malaysia. Bolehlaaaaaaah...

5) Semangat. Ya aku suka semangat yang ditunjukkan walaupun segala teknik dan taktik hilang ke laut dalam. Sekurang-kurangnya kita tidak ditunjukkan dengan persembahan lemah longlai.


Yang Buruk

1) Irfan Fazail. Yang lain-lain semua sedia maklum. Aku secara syak wasangka berpendapat panggilan beliau ke dalam skuad Malaysia hanyalah kerana hubungan baiknya dengan OKS. Takkan engkau orang tak perasan kot?

2) Tiada ada jeneral di atas padang. Amri Yahyah bukanlah seperti Shukor Adan yang mampu menaikkan semangat rakan-rakan dengan maki hamun dan carutan. Rambut kuningnya sahaja sudah membuatkan aku meluat. Ada jugaklah satu dua cubaan darinya. Tidak lebih dari itu. Kemudian Amri konsisten berjogging di atas padang sambil mengutip pahala makian yang seluruh rakyat Malaysia hamburkan pada beliau.

3)  Aku masih tak faham kenapa Baddrol Bahktiar seringkali bermain out-position apabila turun bersama pasukan Malaysia. Kerja-kerja defensive amat tidak sesuai dengannya. Baddrol yang turun setiap minggu untuk pasukan Kedah adalah pemain yang penuh inspirasi. Tetapi dengan Malaysia ia tidak ubah seperti pelengkap pasukan dengan hantaran jauh yang tiada visi dan tepat kepada pasukan lawan.

4) Entah apa taktik yang cuba OKS gunakan. Keseluruahan pasukan tiada connection. Setiap kali Malaysia pegang bola, ia tidak lebih dari 5 saat sebelum ia hilang semula ke kaki pasukan Singapura. Mujur Singapura juga bangang setara dengan Malaysia. Jadi mereka tidak mampu ambil kesempatan ke atas kelemahn pasukan Malaysia ini.

5) Darren Lok ini pula apalah keistimewaannya sehingga mendapat call-up dalam pertemuan ini. Lepas tu dapat main pulak. Secara tidak langsung ia memberikan kita semua peluang memaki beliau. Ya mungkin agak keterlaluan untuk menimbang tara aksinya yang pertama. Namun aku secara peribadi percaya kita tak payahlah nak bergantung harap kepada pemain ini. Kau print screen jek apa yang aku tulis ni.

Ramalan: Aku meramalkan peluang Malaysia masih ada untuk sekurang-kurangnya layak ke Separuh Akhir Piala Suzuki 2016 nanti. Tapi tulaaaah..setakat AFF jela gamaknya. Bosan.

Saturday, October 1, 2016

Di Mana Mereka? Claude Makélélé.



Di Mana Mereka? Claude Makélélé.

Julia Exora adalah seorang wedding planner. Dia kaya dan cantik. Memiliki potongan badan seperti seorang ahli gusti wanita WWF - mendiang Chaiyna namun berwajah manis persis Mira Filzah. Senyumannya ayu dengan muncung bibirnya seperti tikus mondok apabila berselfie dengan telefon pintarnya iPhone Tujuh.

Julia Exora juga adalah seorang perempuan yang sempoi bak ang. Di dalam hidupnya hanya ada fesbuk, mee siput dan bola sepak. Ya, bola sepak. Saban minggu dia akan menghabiskan masanya berjam-jam untuk terus-terusan menonton perlawanan bola sepak terutamanya yang melibatkan pasukan Chelsea. Ya sekali lagi. Julia Exora meminati Chelsea kerana nilai sentimentalnya pasukan power itu yang begitu rapat dengan hatinya. Julia juga bukannya seperti Reem Shahwa yang gemarkan Liverpool.

Malam ini Julia melangok di hadapn tivi. Awal-awal lagi dia menolak ajakan sahabatnya Suhana untuk menguli tepung bersama membuat cup cake perisa red valvet.

Tepat jam 10 malam siaran perlawanan antara Chelsea 7menentang Middlesbrough pun bemula dengan ulasan berapi-api dari pengulas di stesyen televisyen tersebut. Berapi nak mampos macam ceramah perniagaan seorang doktor palsu yang berbadan gempal comel dan hitam pula wajahnya.

Sementara itu Julia masih tenang memehatikan liuk lentok ayunan larian setiap pemain bola sepak yang sedang beraksi di tengah padang. Jiwanya menjadi kacau apabila terlihat punggong Eden Hazard berayun ke kiri dan kanan. Risaukan dosa masturbasi, Julia segera melafazkan zikrullah di hujung bibirnya yang merah.

Namun matanya masih tertarik dengan aksi N'kolo Kante. Bentesannya kemas dan lembut bagaikan adunan gula kapas yang dijual di Fun Fair sebelah jambatan Muar. Terus secara tidak langsung Julia teringatkan kepada seorang lagi bekas pemain Chelsea iaitu Makelele.

“Manelah Makelele sekarang ek?” Julia bermonolog sendirian sambil tangannya laju menyuap buah rambai muda ke dalam mulut. Dahinya berkerut. Masam.

Makelele ialah pemain yang dilahirkkan di Zaire. Keterbukaan negara Perancis dalam menerima imigran amat mendatangkan kesan positif kepada pasukan bola sepak mereka. Aksi hebat beliau sendiri membolehkan wujudnya istilah Makelele roles dalam kamus bola sepak moden. Kalau dekat Malaysia kita ada K. Reuben roles. Peranan bangang yang membolehkan beliau menyabit semua kaki termasuk pengadil. Begitulaaaaah.

Jarang sekali nama pemain bola sepak diabadikan untuk terma bola sepak itu sendiri. Satu contoh yang paling popular ialah sudah tentu The Cruff Turn. 

Kariernyya paling menyerlah adalah ketika bermain untuk pasukan Real Madrid dan kemudiaannya Chelsea. Sejumlah 13 jenis piala kejuaraan dijulangnya sepanjang tempoh 8 tahun.

Ketika sudah hanpir mahu bersara beliau kembali ke Perancis untuk bersama pasukan PSG. Selepas 3 tahun beliau dilantik menjadi pembantu pengurus pasukan PSG.

Pada 2014 beliau mencuba nasibnya sebagai pengurus pasukan bola sepak dengan menjadikan Bastia sebagai permulaan karier pengurusannya.

Malang sekali kurang daripada 6 bulan menjadi pengurus beliau telah dipecat. Ia adalah berikutan kekalahan yang dicatatkan oleh Bastia semasa menentang Guingamp. 

Awal tahun 2016 pula Makelele dilantik menjadi pengarah sukan bagi pasukan AS Monaco. Juga tidak mempunyai jodoh yang panjang akhirnya Makelele diceraikan pada Jun yang lepas oleh pihak pegurusan pasukan AS Monaco. Malang betol perjalanán karier pengurusan beliau.

Mengalir air mata Julia apabjla membaca perjalanan karier pengurusan Makelele yang tidak semeriah ketika beliau masih bergelar sebagai pemain. 

Kerana terlampau leka menengok internet di telefon pintarnya. Julia terabaikan aksi hebat Chelsea yang sedang membelasah lawannya tanpa ihsan. Julia menggelengkan kepalanya seperti tidak percaya dengan skor yang dilihatnya.

Matanya yang bundar kembali fokus kepada satu figura baru yang susuknya saling tak tumpah seperti Makelele.

“Ade jugak penganti Makelele. Takdelah aku rindu sangat ke dia nanti.” Kata Julia di dalam hati sambil tangannya laju menyuap buah rambai ke dalam mulut. Dahinya kembali berkerut. Masam yang amat. Comel macam tikus mondok.

Friday, September 16, 2016

Suku Akhir Piala Malaysia 2016.



Suku Akhir Piala Malaysia 2016.
9.00 malam, Std Shah Alam.
17 September 2016.

1) Siapa cakap Piala Malaysia ni tak penting, dia ketiak itam. Dia jeles.

2) Kelantan, PDRM, Negeri Sembilan, Kedah, T-Team, Felda, Selangor dan PKNS semuanya pasukan hebat dalam Liga Malaysia yang masih kekal beraksi di pusingan Suku Akhir Piala Malaysia 2016. Pasukan kau mana?

3) Felda bertemu T-team di Jengka nanti dijangka akan berlangsung sengit kerana kedua pasukan telah seri dalam pertemuan pertama 1-1. Jadi peluang kepada kedua pasukan ini masih terbuka.
4) Sekarang ini kalau di Felda, dari Bukit Goh membawa ke Bera, dari Jengka hingga ke Kertong, orang-orang di sana hanya bercakap tentang kehebatan pasukan Felda mereka. Aku mendapat info di Kuantan pun sama. Sekarang ni orang Pahang dah mula sokong Felda ke sebab team negeri demeh dah lodoh? Jarang nampak update status dekat fesbuk sekarang ek?

5) Di dalam Liga Super, Kelantan dan PDRM hanya dipisahkan dengan 3 mata. Kelantan di tangga ke-6 dengan 25 mata. Manakala PDRM berada di tangga ke-8 mempunyai 21 mata.

6) Dalam perlawanan pertama yang telah berlangsung di Kota Bharu tempohari menyaksikan PDRM selesa dengan bekalan 2 gol berbalas 1 yang dijaringkan oleh pasukan Kelantan. Mampukah PDRM mengekang kehandalan pasukan Kelatan asuhan Popov nanti? Hah?


7) Umum mengetahui Selangor tetap akan ke Separuh Akhir walau pasukan apa pun yang akan melawan mereka. Huru-hara penswastaan dalam kem Selangor tidak akan menjadi penghalang untuk pasukan power ini mengekalkan kejuaraan Piala Malaysia.

8) Pasukan Selangor ini walaupun presidennya mempunyai adik bernama Azwan Ali, mereka tetap tenang. Kau hado? Hek eh!

9) Yang bising-bising pasal Presiden FAS ni sebenornya jenis yang lepak mamak nengok bola hanya minum air kosong dengan makan roti krim vanilla. Langsung tak pawer.

10) Dalam pada itu pasukan penuh beradat iaitu Negeri Sembilan akan cuba menidakkan kelebihan pasukan Kedah yang akan bermain di Darul Aman. Bolehkah Nismilan mengawal dan seterusnya menamatkan kekebalan Kedah di Darul Aman?

11) Apa-apa pun tidak mustahil Nismilan boleh mencatat kemenangan nanti jika mereka kekal fokus bermain bola menggunakan otak. Lagipun skor aggregate kedua pasukan ini masih lagi 0-0 dan peluang jelas terbuka kepada Nismilan mahupun kedah.

12) Di akhir wisel nanti pasukan Kelantan, Felda, Selangor dan Kedah akan melangkah ke Separuh Akhir dengan bergaya dan penuh megah. Kau ingat ramalan aku ni.

13) Selamat Hari Malaysia.

Nota: Pasukan lemah sahaja yang akan anggap Piala Malaysia ni tak penting.

Wednesday, September 7, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Hilang Dalam 21 minit

Aku tak menghabiskan masa aku yang emas itu dengan menonton perlawanan bola sepak tahap rendah antara Malaysia dan Indonesia. Sebaliknya aku memilih saluran Fox untuk menyaksikan pertembungan antara Thailand dengan Jepun bagi merasakan ejakulasi sebenar dalam bola sepak. Thailand walaupun agak bergelut menahan asakan Jepun, namum pasukan Gajah Putih itu hanya bolos dua gol. Tak dapat dibayangkan berapalah Malaysia akan bolos apabila melawan Jepun sekiranya Fadhli Shas yang bermain sebagai pertahanan.

Dalam pada itu, ketika negara dalam peperangan seperti Syria dan Iraq menumpang Stadium di negara kita. Malaysia pula terpaksa membawa malu dengan terbang ke Indonesia untuk mengatur perlawanan persahabatan yang kononnya kelas A. Juga perlu diingatkan yang pasukan Indonesia ini sudah lama tidak bermain dalam perlawanan kompetitif. Kalau nak dibandingkan dengan Malaysia yang kerap berjalan ke luar negara, memang kita sepatutnya menang ke atas Indonesia secara selesa. Bukankah pasukan Malaysia kali terakhir baru pulang dari jelajah Oceania? Berapa banyak duit yang telah digunakan hanya untuk melihat Harimau Malaysia hilang dalam 21 minit.

Malaysia bukan sahaja hilang dalam 21 minit sebenarnya. Namun sudah lama hilang apabila Ong Kim Swee mendedahkan senarai pemain pilihannya. Banyak nama yang kita boleh persoalkan pemilihannya jika kita benar-benar menonton Liga Malaysia juga benar-benat melihat statistik dan persembahan terkini pemain. Nampak sangat OKS memilih pemain gaya MSSD. Budak yang power dia tak pilih. Habis satu team sekolah dia sahaja yang dipilihnya. Begitulah caranya OKS memikul tanggungjawab negara. Kau takkan tak rasa marah walau sedikit? Atau engkau jenis menyokong bersorak ketika maruah pasukan bola sepak dilenjan kencingkan?

Aku yang berjiwa bola sepak ini terus rasa nak mencarut tengahari tadi selepas menengok Youtube bagaimana mudahnya Malaysia bolos 3 gol. Semuanya adalah kesilapan pemain kita sendiri dan Indonesia hanya mengambil kesempatan ke atasnya. Aku langsung tidak tahu apakah identiti, corak permainan dan jenis taktikal yang OKS gunakan. Dengan bakat yang terhad adakah ini cara terbaik untuk mengatasi masalah ini? Mengatasi maksud aku di sini ialah memanggil pemain kegemaran dan hanya berdasarkan reputasi semata-mata.

Masih aku ingat dahulu ada yang begitu yakin dengan OKS dan barisan Harimau Mudanya. Sehingga berani mengatakan pasukan tersebut mampu menggegar Asia. Sekarang engkau tengok apa sudah jadi kepada pasukan tersebut? Hanyut ke laut.

Secara bahasa kasarnya aku tetap optimis untuk mengatakan bahawa bola sepak Malaysia tidak akan ke mana-mana selagi tiada perubahan secara total. Jika tiada perubahan menyeluruh dan perkara seperti ini berterusan kita akan dapat menengok pemain pertahanan jenis sepak bola tak kena, pemain tengah hantar bola ke pertahanan tapi tak sampai juga cubaan bermain long ball bodoh tapi sangkut di kepala pasukan lawan. Bukan sahaja untuk malam tadi, malahan untuk selama-lamanya.

Ramalan: Tiada apa yang hendak diramalkan untuk pasukan Malaysia ini selain daripada kekalahan demi kekalahan yang seperti sudah menjadi darah daging buat kita semua. Kau ingat jelah apa yang aku tulis ni.


Thursday, September 1, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Berlagak.



Dari Kaki Ke Pena Hitam: Berlagak.

Selepas tiga perlawanan Liga Perdana Inggeris musim, aku rasa sudah sampai masanya untuk Chelsea mula berlagak. Tiga kemenangan dalam tiga aksi yang amat mantap sudah cukup memberikan senyuman manis kepada seluruh warga pencinta Chelsea. Dengar khabar seoarang penyokong lama Chelsea yang sudah murtad ke AC Milan turut sedang berkira-kira mahu mendukung Chelsea semula lebih-lebih lagi apabila David Luiz turut kembali ke Stamford Bridge. Bagaikan siri pulang ke gagang bersama-sama gambir dan kapur.

Biarlah apa orang nak kata, detiknya sudah tiba. Kita berhak dan mampu meneruskan perangai berlagak ini tanpa perlu bergambar dengan kereta mewah. 

Bila sebut tentang kereta mewah,aku terus teringat kepada pasukan yang sedang hangat dengan hal pendrive. Khabarnya sudah makin mengarut cerita pendrive ni sekarang. Sampaikan lipas pun tak percaya dengan perkembangan terkini perihal pendrive ni.

Mulanya muncul figura paling agung dari selatan tanah air yang begitu yakin dengan pendrivenya yang mampu menyelamatkan bola sepak Malaysia. Makanya wujudlah golongan pengampu yang menganggap ini adalah peluang terbaik untuk perubahan dalam lanskap bola sepak Malaysia. Habis dikongsinya serata laman maya kenyataan berlagak panjang lebar pemimpin tersebut. Bila SPRM mintak pendrive tersebut, dimarahnya pula dengan berkata "Ini pendrive saya, biar saya selesaikan ikut cara saya". Maka bersoraklah seluruh Malaysia yang yakin perubahan mampu dilihat dalam tempoh terdekat. Manakala aku pula masih rileeeeeeeks makan nasik.

Dalam pada waktu yang sama Exco dalam FAM pun berkecamuk. Mula timbul cerita akan ada yang meletak jawatan. Dan akan ada individu baru yang menyertai FAM. Sudah ada yang berbisik seronok yang perjalanan pendrive itu semakin menuju ke sinar kejayaan. Bukannya terpelosok ke lohong hitam. Namun yang sedapnya ia adalah 'false alarm'. Tengku Bola yang tidak hadir Mesyuarat Agung pada hari tersebut masih kekal sebagai Presiden FAM tak terkalahkan sehinggalah ke pemilihan seterusnya. Maka harapan kini kian mereput.

Tidak lama kemudian perjalanan pendrive pun menuju ke tangan KBS. Ya, kementerian yang tidak perasan 100 juta mereka sudah diselewengkan. Masa ni aku sudah rasa lain macam. Nak menangis pun ada. Nak mengamuk pun ada.

Menteri KBS pun rileks mintak masa sehingga hari Jumaat (hari ini) untuk kaji 279 muka surat isi kandungan pendrive tersebut. Dan jika ada bukti penyelewengan, beliau sendiri akan serahkan kepada SPRM. Nampak? Kau tak perasan lagi ke kena tipu dengan mereka semua yang berpangkat ni?

Entah apelah nasib kita sebagai rakyat biasa yang asyik kena tipu oleh pelbagai pihak. Pusing sana pusing sini. Sampailah mereput bola sepak Malaysia.

Ramalan: Sikit jek aku sempat cerita pasal berlagak. Yang selebihnya cerita kita semua kena tipu.

Saturday, August 27, 2016

Di Mana Mereka? Juan Sebastian Veron.


Di Mana Mereka? Juan Sebastian Veron.


Wajah uzur penuh kedut Rahmat tidak menghalang dirinya daripada menyedut asap rokok Saat sehingga kempong pipinya. Sehingga nampak tulang rahangnya. Semakin ke penghujung rokoknya, semakin laju pula hisapannya. Saaaaap...saaaap...puuuuus...Saaaaap...saaaap...puuuuus...

Kerusi malasnya berayun perlahan di hadapan anjung yang dibinanya sendiri. Susunan rumah kampung yang rapat dan mesra tetangga menjadikan pemandangan jerlus terlihat kepada anjung rumah jiran hadapan. 

Mat Jambang - jiran Rahmat begitu berkobar mengibarkan bendera Argentina walaupun hari ini sudah masuk bulan kemerdekaan bagi negara Malaysia.

"Woih! Argentina la woih! Ape bendeee Malaysiaaaa" Sergah Mat Jambang pada satu hari dengan rambutnya yang kuning. Mat Jambang memang berperangai cilake. Kalau dia mengejek orang tak apa. Kalau dia kena ejek orang, habis satu kampung dia sembang baktinya sebagai ketua pasukan kompang Kampung Telangi.

Rahmat sediakala tahu jirannya itu meminati Argentina. Pemain yang paling Mat Jambang gemari ialah Juan Carlos Veron. Sambil ralit menghisap rokok, Rahmat terimbas kembali ingatannya pada Veron - pemain ysng terkenal dengan gelaran Si Ahli Silap Mata.

Mungkin karier Veron di Lazio adalah yang paling sukses sekali di Eropah. Pada musim 1999-2000 Lazio dengan suntikan kewangan tiada terhad mereka telah berjaya menjulang kejuaraan Serie A dan UEFA Super Cup.

Lazio pada musim itu dibarisi ramai pemain ternama. Sergio Coceicao, Pavel Nedved, Dejan Stankovic, Simone Inzaghi, Alen Boksic, Fernando Couto, Roberto Mancini, Sinisa Mihajlovic, Matias Almeyda, Alessandro Nesta, Diego Simeone, Marcelo Salas, Fabrizio Ravanelli, dan siapa lagi kalau bukan Juan Sebastian Veron. Sungguh meriah perjalanan bola sepak Veron di Lazio.

Walaupun begitu, kemeriahan Veron di Lazio tidak dapat diteruskan ke Liga Perdana Inggeris. Dari Lazio ke Manchester beliau memegang pangkat perpindahan pemain paling mahal di British. Veron kemudiannya dijual separuh harga kepada pasukan Chelsea. Secara jumlahnya selama tiga musim di England, hanya satu kejuaraan liga yang menjadi miliknya. Satu statistik yang menyedihkan bagi pemain yang bernama besar seperti beliau.

Namun sekembalinya beliau ke Itali sebagai pemain pinjaman untuk Inter Milan, ia bagaikan pelangi yang muncul di pagi hari selepas pepatung selesai bersenggama di atas kuntuman bunga ros merah. Wangi dan menyegarkan. Dua musim bersama Inter beliau memenangi 2 Copa Italia, Supercoppa Italiana dan juga Serie A 2005/06 selepas Juventus dilucut dari kejuaraan tersebut.

Veron kemudiannya menghabiskan sisa-sisa kariernya di Estudiantes untuk 6 musim lagi sehinggalah beliau dilantik menjadi Presiden kelab tersebut. Begitulah Veron. Tidak pernah berehat daripada bola sepak. Ini bezanya bola Malaysia dan Argentina. Patutlah Mat Jambang terlalu mencintai Argentina.
 
Saaaaap...saaaap...puuuuus...Saaaaap...saaaap...puuuuus...Rahmat terus menghembus asap rokoknya sehinggalah matahari terbenam di celahan ufuk barat.

Friday, August 5, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: SUKMA Yang Longlai.



Dari Kaki Ke Pena Hitam: SUKMA Yang Longlai.

Hari ini kita tapayana ulang cerita pasal kalah 3-0 lepas tu mengungkit hal kejayaan dua tahun yang lalu. Tak kisahlah kau nak cakap ape. Kalah tetap kalah. Yang kalah akan kena maki. Yang menang kita rai. Sedangkan pasukan yang menang pun kadangkala kita maki sehingga bergegor rumah syaitan. Bukankah benar begitu wahai sedara sedari sekalian?

Okaylah..tutup hal itu. Aku nak cerita sikit perihal Sukma yang baru lepas. Ape? Sukma? Bukan Sukma Darmawan ye..

Mesti ramai yang tidak tahu bahawa Sukma baru sahaja beberapa hari meninggalkan kita. Sukma adalah Sukan Malaysia yang dilangsungkan secara dwi tahunan. Kali ini Sarawak terpilih sebagai tuan rumah. Selama seminggu dari 23 sehingga 31 Julai sebanyak 382 acara dipertandingkan di dalam 24 jenis sukan. Dalam tempoh ini sebanyak 6 rekod kebangsaan berjaya dipecahkan. Macam mana aku boleh tahu semua ini? Mungkin barangkali sebab aku handal dan berwibawa.

Engkau orang pula mengaku sahajalah yang kau mula ambil tahu pasal Sukma kali ini selepas ada pemecahan rekod yang dilakukan oleh atlit lumba lari. Bola sepak pun sama. Selepas keluar berita bergaduh sepak terajang, barulah media buat liputan. Jadilah modal untuk berita barang sehari dua ye tak? Tahu tak pasukan Perak berjaya mempertahankan pingat emas mereka dalam acara bola sepak?

Bagaimana pula dengan nasib sukan sukan yang lain? Sukan yang tiada kontroversi dan suam suam kuku? Sukan yang santun dan tertib seperti jimnastik berirama dan acara terjun wanita? Wajarkah kita biarkan Farah Ann Hadi versi anak muda muncul subur menggebu tanpa perhatian yang jitu secukupnya?

Sejak beberapa dekad ini aku merasakan Sukma sudah semakin dipinggirkan. Jika adapun liputan, namun hipsternya dan tahap tarikannya tidak sampai ke hulu hati. Ia amat berbeza ketika aku masih kecik dahulu. Sekitar tahun 90-an barangkali. Sukma ketika itu sangat dinanti dan ditunggu-tunggu. Semangat kenegerian akan meluap luap dalam tempoh seminggu. Kadangkala apabila terjumpa makwe Kelantan di jalanan yang putih gebu pun kita sanggup melempar najis hanjeng ke arahnya. Begitulah meriahnya semangat kenegerian Sukma suatu ketika dahulu. Sekarang? Haprak.

Perkara ini perlu dikaji oleh pihak yang berkaitan dengan Sukma. Bagaimana hendak menarik minat orang ramai datang ke stadium bola, balapan trek, lapang sasar, pusat akuatik, velodrome dan gelanggang badminton. Sedangkan acara yang dipertandingkan pun kita kurang pasti, macam mana pula kita nak menuju ke tempat acara yang dipertandingkan?

Haaa..inilah baik buruk yang perlu dipermolekkan serta diperkemaskan oleh mereka yang menggunakan duit dan dana rakyat (serba sedikit) untuk penganjuran sukan yang semakin kurang perhatian ini. Janganlah kira asalkan dapat buat penganjuran sahaja sudah melepasi KPI. Kena ambil kira juga sambutan dari penonton di lapangan acara, rating penonton di televisyen ataupun trending di media sosial. Takkan ini pun aku nak kena ajar?

Ramalan: Aku rasa orang ramai sekarang dah tapeduli pasal sukan lagi. Mungkin depa lagi sedap menengok rancangan realiti bodo macam Mentor, Gegar Vaganza dan Khai Bahar.

Thursday, July 28, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Pengaruh Wenger.



Dari Kaki Ke Pena Hitam: Pengaruh Wenger.

Selesai melipat baju sambil melayan drama tivi sembilan lakonan Sharifah Eja, dari kedudukan bersimpuh di atas lantai aku terus melakukan balik kuang dan mendarat duduk di kerusi terus menghadap komputer riba dengan jari yang beku memikirkan apa benda lagi aku nak taip kali ini. Satu lagi tetingkap di skrin komputer ini aku mainkan drama siri Preacher musim pertama episod tujuh. Aku sengetkan kepala dan leher aku sebanyak 45 darjah sambil berharap idea mudah datang mencurah-curah. Mata yang semakin kuyu ni menandakan aku sedang kehilangan idea tahap filem arahan Professor Razak Mohiden. Dungu. Mabok kas-kas.

Oh ya..sebut pasal Razak Mohiden terus aku teringat kepada Arsene Wenger. Apa khabar agaknya si tua tu ye? Ketika aku menaip entri ini Arsenal sudah pun membeli 3 orang pemain. Granit Xhaka yang kononnya sensasi baru dari Switzerland. Selain itu juga Arsenal berjaya membida seorang anak muda yang sungguh misteri dari negara matahati terbit - Takuma Asano - macam nama orang Negeri Sembilan. Serta Rob Holding Sdn. Bhd. - seorang pemain yang mempunyai nama umpama anak syarikat milik kroni kilang roti.

Secara jujur dan ikhlas aku hendak mempersoalkan pengaruh Wenger yang semakin ditelan zaman. Boleh ke tidak?

Ataupun ini sebenarnya adalah mainan politik beliau. Licik dan bergeliga nak mampos. Susah jugak untuk kita katakan ini adalah strategi beliau kerana musim lepas Arsenal menduduki tempat kedua berbanding tempat keempat yang selalu mereka jadikan rumah. Adakah ini tidak mampu menarik minat pemain-pemain ternama untuk datang ke London?

Duit juga bukan masalah Arsenal kerana kita semua tahu perbelanjaan mereka dilakukan dengan penuh berhemah dan bukannya boros seperti YAPEIM. Bolehkah Arsenal bersaing merebut pemain terbaik dunia dengan pasukan lain yang berada di dalam Liga Perdana Inggeris? Sementara itu, bagaimana pula keadaanya dengan pasukan yang lain?

Pertama sekali kita lihat Jose Mourinho yang kini berada di Manchester United. Setakat ini mereka sudah berjaya memiliki Henrikh Mkhitaryan, Zlatan dan mungkin juga Pogba tidak lama lagi. Liverpool dengan asuhan Jurgen Klopp sudahpun dapat memancing Joël Matip, Sadio Mané, Georginio Wijnaldum - daripada 6 orang pemain yang beliau tandatangani. Chelsea pula tidak menunggu lama untuk mendapatkan Michy Batshuayi dan N'Golo Kanté untuk bermain di bawah seliaan Antonio Conte.  Tidak lupa juga Manchester City yang bersama-sama Pep Guardiola telah berjaya mengikat İlkay Gündoğan dan Nolito.

Bolehkah Arsenal sekali lagi melakukan kejutan tahap babi sepertimana mereka berjaya mengikat Mesut Ozil dan Alexis Sanchez? Masih ada lebih kurang sebulan untuk Wenger membuktikan dirinya masih berpengaruh di Arsenal sekaligus kekal relevan dalam saingan antara pengurus di Liga Perdana Inggeris.

Ramalan: Mungkin Arsenal akan dapat memiliki Ryad Mahrez tanpa perlu Wenger bergambar dengan pendrive. Eh kejap. Betol ke Liverpool kalah dengan Chelsea baru-baru ini?

Monday, July 25, 2016

Di Mana Mereka? Hernan Crespo.

Aku mengambil tempat duduk di bangku panjang yang diperbuat daripada kayu jati, betul-betul menghadap taman permainan. Sekumpulan kanak-kanak sedang bergembira bermain bola sepak. Aku terseyum nipis. Inilah yang sepatutnya dilakukan oleh budak-budak. Berpeluh berhujan di atas padang bola. Bukannya berteleku atas katil melayan Pokemon-Go.

Pistol manik, liquid paper dan sebatang coki-coki aku keluarkan satu persatu daripada poket baju kot yang aku pakai lantas semua barang tersebut aku susun aturkan di sebelah kanan aku. Sekeping majalah sukan aku ambil daripada poket sebelah kiri baju kot aku. Secara cermat aku memulakan pembacaan dengan ditemani hiruk pikuk jeritan kanak-kanak yang sedang berseloka gembira. Kini aku berasa lebih tenang.

Secara tiba tiba aku dapat rasakan ada sesuatu sedang menghampiri aku. Ia betul-betul sedang cuba mendekati muka aku. Aku campak ke tepi majalah sukan. Serentak itu juga bola yang sampai dari arah depan aku sambut menggunakan dahi. 1,2,3,4,5..aku mula menimang bola tersebut dengan kepala, kaki, lutut dan rusuk kiri.

"Acik, boleh pulangkan bola kami."

Seorang kanak-kanak berbadan gempal rambut kerinting dan hitam kulitnya sedang berdiri di hadapan aku seakan merayu meminta dipulangkan bolanya. Tak sampai hati aku menengok muka sayu budak berpakaian jersi Liverpool itu, lalu aku berhenti menimang bola tersebut.

"Nah bola kamu. Awak minat bola?"

"Ya. Minat sangat. Idola saya Safee Sali."

Aku menjadi geram. Kedua penumbuk aku kepalkan sepadu mungkin.

"Kah..kah..kah..taklah acik. Takkan saya bodo sangat minat Safee Sali. Setahun pun cuma dapat main first eleven 3 kali. Gila mende main bola macam gitu. Kalau acik nak tahu saya meminati Hernan Crespo. Salah seorang lagenda Argentina."

Aku mengangguk kepala perlahan. Bagus selera budak ni. Cerah masa depan. Budak tersebut pun berlalu ke arah rakannya semula. Aku kembali duduk di atas bangku sambil termenung jauh memikiran di manakah Hernan Crespo berada sekarang.

Crespo yang aku tahu sepanjang 19 tahun kariernya telah menjaringkan sejumlah 300 gol. Karier antarabangsanya bersama Argentina pula berakhir dengan 35 gol sekaligus menjadikan dirinya sebagai pemain ketiga penjaring terbanyak Argentina di belakang Messi dan Batistuta.

Beliau turut bermain dalam tiga Piala Dunia iaitu pada tahun 1998, 2002 dan 2006. Kerjayanya besama kelab pula bolehlah dikatakan sebagai sukses. Crespo bermain untuk River Plate, Lazio, Parma, Chelsea, AC Milan dan Inter Milan. Kejayaan berjaya diperolehinya apabila bersama setiap pasukan yang diwakili tersebut. Begitu juga secara individu apabila pelbagai anugerah seperti penjaring terbanyak serta seringkali berada dalam kesebelasam impian bagi kejohanan yang beliau turut serta.

Pada 5 Julai yang lepas Hernan Crespo sudahpun melangkau usia 41 tahun. Hari ini Crespo, Giggs, Scholes dan Ronaldinho sedang membanting tulang di arena Futsal. Kini Crespo turun bermain sebagai 'marquee player' dan juga jurulatih untuk pasukan Kolkata yang beraksi dalam Liga Perdana Putsal di India. Inilah serba sedikit karier penuh warna-warni seorang lagenda bola sepak Argentina yang juga pernah digelar sebagai Valdanito.

Aku kembali melontarkan pandangan penuh salju ke arah sekumpulan kanak-kanak yang sedang bergembira bermain bola sepak di taman permainan tadi. Sebilah pisau Rambo aku keluarkan dari sisi kasut but sebelah kanan. Perlahan-lahan aku toreh sebaris ayat di atas kerusi panjang jati tempat aku labuhkan pinggul yang mantap ini.

'Batisuta Was Here'. - Senyum. Manis.


Posted via Blogaway

Wednesday, July 20, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Rahsia Thumbdrive.



Aku baru sahaja selesai makan nasik goreng kampung semasa mendapat berita terbaru tentang skandal ataupun perihal rasuah dalam organisasi FAM yang berada dalam seketul thumbdrive. Siapa lagi kalau bukan TMJ yang tampil bagaikan pelangi yang hadir selepas hujan. Walaupun sekejap, ia mengukir senyum dan memberi harapan kepada matahari yang akan menyinar semula. Jika bukan 5 tahun mendatang, mungkin 50 tahun akan datang. Insya Allah, kita berusaha ALLAH yang menentukan. Teruskan TMJ. Nampak tak aku puji anak raja engkau orang?

Perkara ini sangat serius. Selama ini kita hanya mampu bercakap-cakap di kedai mamak sahaja tentang kewujudan rasuah dan ketirisan. Namun kini buktinya sudah ada dalam seketul thumbdrive. Laporan kepada pihak berkuasa perlu dilakukan sekarang. Jagan berlengah. Heret mereka yang terlibat ke muka pengadilan. Jika tidak bersalah, lawanlah secara tertib dan beradab. Bukannya susah sangat pun. Takkan pula nak tutup kes begitu sahaja sedangkan ada pihak yang berguruh mengatakan  sudah bukti yang kukuh.

Seperti yang kita tahu rasuah merupakan musuh nombor satu negara bukannya Syiah mahupun Freemason. Rasuah juga mampu membunuh reputasi sesebuah institusi dan individu. Mungkin ada antara kita yang masih ingat dengan skandal bekas Presiden FIFA Joao Havelange. Tak ingat? Mari aku cerita sikit.

Pada tahun 1999, De Telegraaf melaporkan bahawa Havelange menerima hadiah berbentuk berlian, basikal, peralatan sukan, Delft porselin bewarna biru, lukisan dan sebuah buku seni  berkaitan dengan bidaan Amsterdam yang gagal untuk Summer Olympic Games pada tahun 1992. Manakala pada tahun lepas, satu skandal besar-besaran melibatkan FIFA telah dibongkarkan.

Jika FIFA yang menjadi bapak segala bola sepak itu pun mengambil rasuah. Kita semua boleh menyangka yang FA di bawahya juga berperangai tidak jauh dari itu. Bapak borek, anak rintik bak kata pepatah lama.

Bagi aku pula kisah thumdrive sentiasa ada romantisnya kepada diri aku sendiri. Dulu. Tak berapa lama dahulu ada seorang sahabat aku tanya soalan berkenaan pengkomputeran.

"Kenapa ek aku dah scan pendrive aku guna macam-macam antivirus. Tapi bila cucuk dekat PC, dia still ada virus. Masa scan tu dah bersih dah takde apa-apa pun."

Dengan ilmu yang ada, aku cuba menjawab persoalan sahabat aku itu dengan jujur supaya kelak dia berpuas hati dengan jawapan aku.

"Kau scan pendrive ajek. Tapi tak scan penutup dia. Kau mana tahu virus tu semua berkumpul dekat penutup pendrive tu. Tulah..Mahathir kenalkan wawasan 2020, kau tak mahu ikut."

Serta merta sahabat aku itu menaikkan ibu jarinya tanpa berpuas hati. Aku pula membalasnya dengan sebuah senyuman yang paling sendu sambil menaikkan kedua-kedua kening.

Ramalan: Harapnya dalam thumbdrive tu takde gambor bogel siapa-siapalah. Risau jugek.

Tuesday, July 19, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Kira Duit II.


Sejak beberapa bulan yang lepas heboh juga pasal seorang pemain yang mahu berpindah ke pasukan yang lain. Ia adalah perkara biasa dalam bola sepak. Cuma ia akan menjadi luar biasa kalau tidak kena pada cara dan gaya perlaksanaannya.

Sebagai contoh Ashley Cole berpindah dari Arsenal ke Chelsea. Dan seluruh London bergegar dengan carutan umatnya. Siapa yang masih ingat saga perpindahan ini tentu faham apa yang aku cuba sampaikan. Begitu juga halnya dengan Sol Campbell, Adebayor, Van Persie dan ramai lagi sehingga digelar Judas oleh peminat hardcore bola sepak Inggeris.

Namun begitu sedara-sedari sekalian. Ada juga perpindahan lumayan yang rileks dan mendapat restu orang ramai. Antaranya perpindahan Ronaldo dan Bale ke Real Madrid. Semuanya berlaku dalam keadaan tenang tanpa rusuhan penonton. 

Begitulah indahnya bola sepak ye tuan-tuan dan puan-puan. Kena pada gayanya, hidup kau akan aman damai. Silap pada caranya kau akan makan carutan dan makian. 

Jadi, sangatlah tidak adil dan sesuai kita bermetafora antara perpindahan pemain kelab bola sepak dengan tukar pekerjaan kilang. Kau nak tukar kerja, tukarlah. Siapa pun tak peduli. 

Ingatlah selalu yang bola sepak ini adalah sukan yang indah dan unik. Ia menjadi bualan tiada berpenghujung. Jika tiada perkara buruk yang dilakukan, maka tiadalah mulut-mulut sumbang yang sentiasa bercakap di jalanan dan media sosial. Tapi kalau pencari bakat pun sekejap kena pecat, sekejap dapat kerja semula. Hah? Apo ko bondo eh tu siamang gagap?

Ramalan: Pemain 'Kira Duit' duit yang terkini ni aku harap takkan jadi pembaziran bakat seperti yang telah berlaku kepada Gary Steven, Irfan Fazail, Fandi Othman dan Amir Saidin. Ya, gaji memang lumayan. Tapi kenapa mereka tiada semangat Iceland mahupun Bosnia?

Sunday, July 17, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Kira Duit




Beberapa hari yang lalu aku ada pergi menonton perlawanan bola sepak hebat antara pasukan Selangor bertemu Kuala Lumpur.

Dari rumah aku dijemput oleh Zack dengan menaiki motor. Beliau dengan lincah memandu motornya ke kiri dan ke kanan tanpa melanggar sebarang peraturan jalan raya termasuk memotong di lorong kecemasan. Kadangkala Zack menekan brek secara mengejut. Dada aku menyentuh belakang badannya. Apabila terbit rasa lain macam, cepat-cepat aku basahkan lidah dengan zikir terapi jiwa alunan Hafiz Hamidun.

Sampai sahaja di dalam stadium, kami mengambil tempat duduk yang sedap dan senang nak maki pemain yang 'KIRA DUIT'.

Perlawanan bermula sembab antara Selangor dan Kuala Lumpur. Aku menjadi pasrah selepas sebulan menghadam bola sepak gaya tertinggi dalam Euro 2016 yang baru sahaja tamat.

Pasukan Kuala Lumpur ni satu masa dahulu amat jagoan. Siapa yang tidak kenal dengan figura bernama Subadron Aziz? Beliau pada zaman kemuncaknya tiada satu pasukan pun yang berani angkat muka kecuali Salwa Abdul Rahman. Sekarang siapa yang bermain untuk KL? Adelah jugak beberapa pemain yang aku kenal macam Helmi Rameli dan Nazri Ahmad. Tapi apakah matlamat pasukan KL sebenarnya? Cukupkah hanya sebagai pasukan pelengkap jadual? Kesian juga aku memikirkan nasib pasukan The City Boys asuhan Ismail Zakaria ni. Ultras KL pun aku kesian sebab terlompat-lompat tak sudah-sudah. Aku harap kehidupan mereka semua sentiasa dirahmati Tuhan dan dijauhi daripada fitnah Dajjal kelak.

Bagi pasukan Selangor pula rata-rata adalah pemain yang bisa kita semua lihat turun bermain saban minggu. Cuma apa yang menarik perhatian aku ialah pemain yang memakai jersi bernombor 4 dan 16.

Pada dasarnya pemain nombor 4 adalah seorang penyerang. Top striker kata orang putih. Namun dalam game ini aku kerap kali melihat beliau turun ke bawah sehingga ke dalam kawasan Selangor sendiri. Semacam bermain untuk posisi pemain yang biasanya memakai jersi nombot 4. Adakah beliau terkeliru dengan nombor jersi dan peranan sebenarnya di atas padang.

Begitu juga halnya dengan pemain bernombor 16. Posisi atas kertas taktikal beliau ialah pemain tengah menyerang. Tapi yang menjadikan ia lebih keliru ialah beliau bermain sebagai seorang penyerang dengan duduk lebih ke atas berbanding pemain nombor 4 tadi.

Nak menangis aku menengok kabutnya sistem yang pasukan Selangor gunakan ni. Ataupun ia adalah taktikal Zainal untuk mengelirukan pihak lawan dan pemainnya sendiri serta penonton yang naif seperti aku ni.

Kenapa aku mengatakan diri ini naif?

Aku sedia maklum (kau orang aku tak tahulah) nombor 4 adalah sinonim dengan pemain pertahanan ataupun tengah bertahan. Antaranya pemain yang popular dengan jersi nombor 4 ialah Fabregas, Patrick Viera dan juga Javier Zanetti. Perkara yang sama juga untuk pemain bernombor 16. Roy Keane, De Rossi dan Aaron Ramsey antara yang popular dengan nombor ini.

Berbalik kepada hal Zainal tadi. Nombor jersi yang kabut tu dah satu hal. Yang si pemain seakan-akan bebal dengan posisi sendiri pun dah jadi satu cerita yang lain. Menengok pada perangai Zainal dan pengurusan Selangor ni memang patutlah si Azrif tu 'KIRA DUIT'.

Ramalan: Aku dengan yakin meramalkan Selangor akan mara sehingga ke peringkat separuh akhir Piala Malaysia 2016. Kau hambeklah semua right-back Selangor. Kau amek!