There was an error in this gadget

Wednesday, April 20, 2016

Piala Eropah 2016: Kumpulan D


Piala Eropah 2016: Kumpulan D.

Sepanyol.

Masih segar dalam benak kepala aku melihat pasukan handal Sepanyol dibelasah Belanda 5-1 dalam Piala Dunia 2014. Tetapi di mana pasukan Belanda dalam kempen Piala Eropah 2016 ini? Marilah kita amek sedikit masa untuk berdekah mengenangkan nasib pasukan The Oranje ini. Kahkahkah...Ok done.

Walaupun Sepanyol kehilangan aura juaranya. Namun mereka masih lagi pasukan pilihan utama di Piala Eropah ini dengan rekod sembilan kemenangan dalam sepuluh perlawanan kelayakan membuktikan segalanya.

Sepanyol boleh menjadi pasukan pertama melakukan hatrik untuk kejuaraan Piala Eropah. Dengan limpahan bakat pemain yang mereka miliki, perkara tersebut bukanlah sesuatu yang mustahil. Walaubagaimanapun pasukan Sepanyol ini masih memiliki masalah dalam pemilihan pemain untuk posisi penyerang. Siapakah yang akan dibawa oleh Vicente del Bosque? Costa? Morata? Alcacer? Aduriz? Ataupun Torres? Hah?


Croatia

Croatia melalui satu kempem kelayakan yang sukses. Mereka seri kedua-dua perlawanan menentang Itali. Dengan hanya satu kekalahan, Croatia menyudahkan aksi mereka di tempat kedua belakang Itali dan kemudiannya layak secara automatik.

Secara dasarnya di atas kertas pasukan Croatia mempunyai senarai skuad yang mantap. Darijo Srna seorang ketua pasukan yang berinspirasi. Luka Modric dan Ivan Rakitic adalah perancang untuk pasukan Real Madrid dan Barcelona. Kedua mereka akan dibantu oleh Marcelo Brozović dan Ivan Perišić. Sekali imbas bahagian tengah pasukan Croatia ini kelihatan amat padu sekali.

Manakala serangan pula mereka mengharapkan gandingan Nikola Kalinic dan Mario Mandzukic menggegar setiap inci gawang pasukan lawan. Ketajaman Mario Mandzukic di dalam kotak penalti tidak perlu diceritakan lagi. Nikola Kalinic pula setakat ini sudah menjaringkan 11 gol dalam 31 perlawanan Serie A untuk pasukan Fiorentina. Sudah tentu Croatia akan menjadi pasukan yang merbahaya sekiranya tidak diberi perhatian secara serius oleh lawan mereka.


Turkey

Turki kembali ke Piala Eropah sejak kali terakhir melakukannya pada tahun 2008. Edisi yang memperlihatkan mereka layak sehingga ke peringkat separuh akhir dalam cara yang amat bergaya sekali. Nama-nama seperti Nihat Kahveci, Hamit Altıntop, Mehmet Aurélio, Tuncay Şanlı, Hakan Balta, Semih Şentürk dan bintang yang sedang meningkat naik ketika itu - Arda Turan pantas meniti dibibir munggil setiap peminat bola sepak dunia.

Kini Fatih Terim hadir semula melatih Turki sama seperti pada edisi 2008 yang lalu. Walaupun mereka menyudahkan kempen kelayakan di tempat yang ketiga, namun mereka tidak perlu beraksi di perlawanan playoff (menjadi pasukan terbaik di tempat ketiga).

Berdasarkan info, Liga Super Turki kali ini telah mengenakan had bagi pengambilan pemain import dan ini semestinya memberikan pool pemain tempatan yang lebih besar kepada Fatih Terim. Ia juga dilihat sebagai satu kelebihan buat pasukan Turki.

Mari kita tumpukan perhatian kepada pemain Barcelona, Arda Turan dan Bayer Leverkusen, Hakan Calhanoglu. Mungkin inilah pemain yang akan membawa Turki dengan lebih gemilang pada Piala Eropah 2016 nanti.


Republic Czech

Kejayaan layak ke perlawanan akhir Piala Eropah 1996 dan juga separuh akhir edisi 2004 seakan-akan mustahil untuk diulangi oleh generasi terkini Czech walaupun mereka layak tahun ini selaku juara kumpulan mengatasi pasukan Iceland, Turki dan semestinya Belanda.

Selain daripada Petr Cech, tiada nama-nama besar lain yang menghiasi Liga Perdana Inggeris, La Liga mahupun Serie A. Manakala Tomas Rosicky pula masih bergelut dengan kecergasan selepas kerapkali mengalami kecederaan meskipun hanya ketika berjalan-jalan di sekitar pasaraya.

Walaupun mereka kekurangan kualiti di bahagian serangan, namun kehadiran pemain tengah Borek Dockal mungkin mampu memberi sedikit dimensi kepada pasukan Republic Czech ini.


Perlawanan Tumpuan: Turki melawan Croatia

Pertembungan suku akhir antara Turki dan Croatia merupakan antara yang paling epik dalam sejarah Piala Eropah 2008. Seri 0-0 dalam masa perlawanan normal. Mati-mati Croatia merasakan mereka akan memenangi perlawanan ini apabila Ivan Klasnic menjaringkan gol pada minit ke-119.

Namun secara tiba-tiba Semih Senturk menyumbat gol penyamaan dalam masa kecederaan di masa tambahan tersebut. Perlawanan diheret ke acara sepakan penalti. Dan apa yang lebih pilu buat Croatia ialah mereka tewas dalam penentuan penalti sementara seluruh Turki bergegar meraikan kejayaan layak ke separuh akhir.

Marilah kita semua berdoa agar pelawanan peringkat kumpulan di Parc des Princes pada 12 Jun nanti akan mengiburkan kita semua seperti 8 tahun yang lalu.


Pertembungan Force:  Casillas melawan De Gea.

Ini adalah peperangan dalaman bagi skuad Sepanyol. Iker Casillas adalah ketua pasukan Sepanyol. Dia telah memenangi segalanya baik di peringkat kelab mahupun negara. Namun San Iker bukanlah satu figura yang diyakini untuk mengawal selia gawang La Roja buat masa ini.

Bagi De Gea pula mungkin inilah masa paling sesuai buat dirinya mempamerkan prestasi sebenar sebagai peganti tulen kepada Casillas. Di Eropah, beliau antara penjaga gol terbaik dunia yang berada di belakang Manuel Neuer. Beliau mempamerkan aksi cemerlang ketika perlawanan kelayakan menentang Ukraine dan ini mungkin mempengaruhi Del Bosque dalam pemilihan penjaga gol utama pasukan Sepanyol.


Keistimewaan Kumpulan D: Pengaruh Orang Dalam 

Arda Turan, Ivan Rakitic, Luka Modric dan Mateo Kovacic bermain untuk pasukan utama dalam La Liga iaitu Real Madrid dan Bercelona. Setiap minggu mereka bertarung dan bertemu dengan pemain Sepanyol yang beraksi untuk negara tersebut.

Sedikit sebanyak mereka ini sudah biasa dengan stail dan gaya permainan pasukan Sepanyol. Dan ini mungkin juga akan menghasilkan satu dua kejutan kepada juara bertahan tersebut. Ditambah pula dengan kehadiran serta kekuatan sokongan kepada pasukan Turki dan Croatia yang akan memberikan sorak sorai bertenaga yang menghidupkan lagi gentar suasana perlawanan.

Friday, April 15, 2016

JKR dah tak layan TMJ. Terpaksalah KJ sama Sathia hiburkan dia.

JKR dah tak layan TMJ. Terpaksalah KJ sama Sathia hiburkan dia.


Pertamanya aku nak ingatkan kepada geng taksub TMJ, tapayana marah-marah selepas baca tajuk ni. Secara peribadi aku merasakan apa yang TMJ buat setakat ini adalah sudah bagus. Cuma pendekatan debat ni bagi aku tak bawa apa-apa faedah andainya ia hanya menjadi gelanggang menuding kesalahan dan kemudiannya tiada input yang hendak dilaksanakan selepas selesainya debat sarkis ini.

Sekiranya tiada langkah segera selepas berakhirnya debat itu, percayalah cakap aku ni. Debat TMJ dengan beberapa individu sarkis ini takkan bawa kita ke Piala Dunia. Pernah dengar pegawai bola sepak di Bosnia berdebat sebelum mereka berjaya melayakkan diri ke Piala Dunia 2014 selepas sekian lama hidup dalam peperangan? Kalau ada sila bagitahu aku. Mungkin aku terlepas pandang.

Debat ini juga takkan melahirkan pemain bertaraf dunia. Aku nak tanya, adakah Hidetoshi Nakata berjaya bermain di Serie A untuk Perugia, Parma, AS Roma, Bologna dan Fiorentina selepas Tengku Bola Jepun berlawan debat dengan Pegawai JAF? Hah?

Bukan sahaja tidak akan melahirkan pemain bertaraf dunia. Ia juga tidak akan mewujudkan liga yang pawer macam J-League. Mungkin ada yang akan berkata seperti ini.

"Memangla blum boleh jadi.. Nama pun perbincangan terbuka.. Untuk cari kesepakatan pandangan.. Kita kalau nak berjuang dalam apepun.. Pandangan perlu selaras dan masing2 jelas. Baru bole form 1 kesatuan..."

Ya. Tiada yang salah pun dengan pendapat dekat atas ni. Cumanya aku selaku individu yang dah muak dengan janji manis, sembang kemas dalam bola sepak ini merasakan tidak perlulah kita berdebat sakan untuk menentukan kemajuan bola sepak Malaysia. Apa yang lebih penting ketika ini adalah tindakan.

Ingin aku tegaskan sekali lagi. Penentuan kejayaan sukan bola sepak bukan di lapangan debat wahai adik kakak sekalian. Ia sepatutnya diterjemahkan di atas padang. Kita sudah ada sistem pembangunan pemain muda yang baik. Cuma aku masih risau hala tuju mereka ini semua apabila digraduasikan dari sekolah sukan dan akademi bola sepak mereka kelak. Takkanlah masa remaja mereka membelasah Spurs dan Seville, tiba-tiba apabila dewasa kelak kena berlaga keting dengan pasukan lemah seperti Pahang dan Perak?

Jadi, aku berharap agar mereka semua ini tapayana debat siaran langsung tunjuk siapa yang lebih pawer. Adalah lebih baik duduk semeja ramai-ramai, bincang cara terbaik untuk memajukan sukan yang makin tenat ni. Bertukar idea dan pandangan. Kemudian buat rangka pelan tindakan serta sasaran hala tuju bola sepak Malaysia. 

Paling penting sekali panggil Tengku Bola si Presiden FAM tu. Aku nengok dia rileeeeks jek Malaysia kena main dengan Macau itu hari. Satu kenyataan media pun tidak keluar dari molot Tengku Bola selepas Malaysia terkial-kial hendak seri dengan Macau yang suatu ketika dahulu kita belasah 9-0 dan 5-0. Adakah Tengku Bola sudah tidak berminat dengan bola sepak Malaysia? Jika begitu berilah sahaja jawatan tersebut kepada mereka yang berdegau-dagau bertempik mengatakan mampu menjulang bola sepak Malaysia. Itu lebih manis aku rasa.

Aku berpendapat baik TMJ ataupun FAM dan sekutunya hendaklah membuang ego mereka jauh-jauh sekiranya benar-benar cintakan bola sepak serta ikhlas berkhidmat untuk rakyat yang cintakan sukan ini. Pegawai FAM yang tidak ada nafsu bola sepak itu wajiblah berundur sahaja. Melainkan ada lubok emas yang sukar hendak ditinggalkan maka itu adalah benda yang paling susah untuk kita semua ubah. Kesimpulannya, yang selama ni makan duit cukai rakyat untuk sukan bola sepak, tapi hasil masih yillek, sila bertaubat. Yang kaya raya pula jangan angkuh sangat.

Kenapa aku tidak teruja dengan debat sarkis semacam ini?

Sebab aku ada MATA PENA SI HITAM.

Tuesday, April 12, 2016

Di Mana Mereka? Nedved & Nesta.




Di Mana Mereka? Nedved & Nesta.

Pada awal musim 2015/2016.

"Engkau takkan dapat memiliki segalanya ketika engkau masih muda wahai anak mudeeee," kata Nedved.

"Itulah sebabnya saya mengatakan kepada Pogba untuk tidak terlalu bergaya dengan pelbagai warna dan corak rambut di atas padang. Tetapi dia perlu lebih komitmen untuk Juventus apabila turun bermain," tambah legenda dari Republik Czech tersebut.

Begitulah serba sedikit pesanan Lagenda Juventus, Pavel Nedved pada awal musim ini kepada Paul Pobga agar terus berpijak di bumi yang nyata dan fokus dalam mempertingkatkan permainannya.

Siapalah kita hendak menutup mulut Nedved. Beliau semasa zaman mudanya adalah seorang pemain yang hebat. Tidak perlu diceritakan secara panjang lebar lagi. Yang terbaru beliau dilantik sebagai Duta Chinese Super League bagi mengantikan David Beckham.

Biarpun beliau tidak berupaya menakluk dunia sebagai pemain namun beliau kekal sebagai seorang panglima yang pernah gah menakluk Eropah suatu ketika dahulu.

Pada 1 September 2015, Nesta telah dilantik sebagai ketua jurulatih Miami FC, yang mana akan mula beraksi di North American Soccer League April 2016 ini.

Namun secara tiba-tiba namanya dikaitkan dengan pasukan kebangsaan Itali. Ini selepas Antonio Conte bersetuju melepaskan jawatannya selepas Euro 2016 bagi skuad Azurri untuk pergi ke Stamford Bridge melatih sebuah kelab teragung lagik tidak terkalahkan di London nun sana yang damai lagi permai.

Walaubagaimanapun jurulatih Miami FC dan bekas pertahanan AC Milan - Alessandro Nesta, belum memikirkan sebarang perancangan untuk melatih pasukan kebangsaan Itali. Nesta turut mengaku hanya fokus pada kariernya sebagai jurulatih kelab Amerika Serikat tersebut.

"Sekarang saya melatih Miami, untuk melatih skuad Azurri saya harus banyak belajar," kata Nesta sambil tangan kanannya menggosok perlahan dahinya yang berkerut seribu.

"Saya akan nengok dulu apa yang terjadi, masih awal lagi untuk berkata tentang pasukan Itali," kata Nesta yang masih tidak mahu tergesa-gesa memutuskan kariernya.

Tahun ini Nedved berusia 43 tahun. Manakala Nesta pula 40 tahun. Inilah kedudukan karier mereka sekarang. Bagaimana pula dengan pemain Malaysia yang setara usia dengan mereka? Sebagai contoh Azman Adnan (44 tahun) dan Azrul Amri Burhan (40 tahun) yang pernah popular dan pawer suatu ketika dahulu. Di Mana Mereka? Azman Adnan dan Azrul Amri Burhan. Hah?
Sumber : The Complete Encyclopedia of Football.