Sunday, December 27, 2015

Kebangkitan Sebenar Ataupun Janji Palsu Semata?

Kebangkitan Sebenar Ataupun Janji Palsu Semata?

Selamat hari tinju buat seluruh warga peminat sukan bola sepak British. Krismas tanpa bola sepak di England ibarat Aidilfitri tak beraya di rumah makwe kegemaran. Ianya akan hambar dan kucar-kacir. Begitulah.

Lama juga aku tak menulis tentang perihal bola sepak Inggeris ni. Secara tiba-tiba pulak datang seru.

Sewaktu aku merangka entri ini, Manchester United sedang ketinggalan 2-0 kepada Stoke City. Tetapi harus diingat, kemunculan tulisan ini bukanlah untuk meraikan kelam-kabut di kem Manchester Merah. Saya bukanlah seorang yang kejam sebenarnya wahai rakan taulan sekalian. Tetapi kita perlu juga sebut hal tidak menang 7 perlawanan sejak 26 November 2015 serta tersingkir beraksi daripada di peringkat kalah mati UCL.

Hal Chelsea terpelosok di bawahan liga tu kita tak payahlah selalu sangat sebut. Naik bosan mendengarnya. Ini kerana penyokong Chelsea sudah mula memahami konsep kalah dan menang. Ia seperti yang tertulis dalam sebuah kitab bola sepak kuno zaman Yunani yang menjelaskan proses ini adalah merupakan suatu lumrah dalam kehidupan dan juga pertandingan bola sepak. Manakala kita sebagai penyokong pula perlu redha dan bersifat tenang, berjiwa besar, wasatiyyah dan bersikap rasional dalam menerima setiap keputusan sama ada memihak kepada kita ataupun sebaliknya. Begitulah kuatnya jaditiri peyokong kuat Chelsea ketika ini. Biar siapa pun yang melatih Chelsea, semangat dan POWER akan sentiasa meresap dalam setiap sanubari penyokong. Tidak perlulah kita sibuk menyanyi nama pengurus pasukan lain yang telah dipecat.

Okeh, berbalik kepada pasukan Manchester. Kekalahan demi kekalahan (termasuk kepada Stoke) mungkin berpunca daripada kaedah latihan dan layanan buruk daripada Van Gaal kepada sesetengah pemain Manchester. Ataupun sedang berlaku perkara yang sama telah terjadi di Stamford Bridge iaitu pemain mensabotaj pengurus. Turun bermain bola sepak di atas padang secara bangang semata-mata kerana tidak suka dengan pengurus mereka. Segala taktikal yang dirangka dibuang jauh-jauh. Masing-masing menyarung topeng muka Safee Sali dan Azamuddin Akil. Bermain bola sepak tanpa arah tuju. Ini mungkin ungkapan yang lebih tepat.

Baiklah. Malam ini Manchester tewas. Manakala Chelsea hanya mampu seri dengan Watford di Stamford Bridge. Tanggal 29 Disember kedua pasukan ini akan beradu tenaga. Entah apa nasib seterusnya bagi kedua pasukan ini hanya tuhan sahaja yang tahu.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...