Saturday, December 30, 2017

Piala Dunia 2018: Perancis.



Piala Dunia 2018: Perancis.

Alunan lagu Heartbreaker dari Led Zeppelin berirama gempita mengiringi hujan renyai di luar rumah aku. Membuatkan semangat bola sepak aku mendadak naik. Lantas jari-jemari aku rancak lincah menari di papan kekunci tanpa ada sempadan dan larangan.

Namun fikiran aku sedikit terganggu apabila teringatkan kejadian pengeboman Paris pada tahun 2015. Letupan pertama kedengaran berhampiran stadium Stade de France 20 minit selepas perlawanan persahabatan antara Perancis dengan Jerman berlangsung. Seluruh stadium menjadi panik. Mengingatkan kejadian ini, aku mengeluh perlahan. Oh Stade de France! - Stadium yang menyimpan sejarah manis buat bola sepak Perancis.

Stade de France pernah menjadi saksi bermulanya era kegemilangan bola sepak Perancis. Tanggal 12 Julai 1998 lembaran baru terbuka buat Les Bleus dalam sejarah bola sepak dunia.

Sebelum tamatnya Piala Dunia 1998, susah untuk kita dengar seseorang itu menyokong pasukan Perancis. Ini kerana pencapaian mereka yang tidak seberapa di peringkat dunia dan eropah.

Selepas menduduki tempat ketiga di Piala Dunia 1986, Perancis gagal layak ke Piala Dunia 1990. Ciaaaaan. Piala Dunia 1994 lagilah harok. Mereka juga gagal layak dan dikecewakan saat akhir dalam perlawanan cukup bergelora menentang Bulgaria. Begitulah lebih kurang serba sedikit pencapaian Piala Dunia pasukan Perancis yang boleh disimpulkan.


Perancis Menawan Dunia.

Namun segalanya berubah selepas kejayaan Perancis menewaskan Brazil 3-0 di Stade de France. Status suam-suam kuku dalam kejohanan Piala Dunia berjaya mereka tanamkan ke dalam kubur kenangan.

Kejuaraan Piala Eropah 1984 dan Emas Olimpik kini beroleh teman di dalam almari Piala Persatuan Bola Sepak Perancis. Secara global juga imej pasukan bola sepak Perancis melonjak naik tak terkalahkan.

Aku masih ingat lagi pasca kejayaan Perancis di Piala Dunia 1998, apabila turun bermain bola petang-petang bersama rakan sepermainan, kami mula menyebut nama-nama seperti Barthez, Desailly, Thuram, Petit, Blanc, Zidane dan Karembeu antaranya.

Fabien Barthez suatu ketika dahulu dikenali sebagai penjaga gol yang gemar memakai nombor enam belas pada jersinya. Ia melawan arus perdana penjaga gol yang biasanya menggunakan nombor satu, dua belas ataupun dua puluh dua. Dengan imej botak licin. Kelincahan Barthez ketika itu amat memukau. Beliau ditemani Laurent Blanc yang tidak akan terlepas untuk mencium kepala botak licinnya. Juga Lilian Thuram 'Le Philosophe' secara berjemaah dengan Marcel Desailly 'Si Tembok Besor' menjadi tulang belakang pasukan Perancis ketika itu.

Petit tenang mengawal ruang tengah bersama Zidane. Bersilih ganti tugasannya dengan Karembeu - Pemain yang berasal dari New Caledonia, berketurunan etnik Kanak dari rumpun Malayo-Polynesia. Christian Karembeu juga mempunyai seorang isteri yang hot. Kau cubalah google.

Ramuan semua pemain ini akhirnya memberikan Piala Dunia pertama buat pasukan Perancis. Dua gol dari Zidane, satu gol daripada Petit membungkam hati seluruh peminat pasukan Brazil di serata dunia. Sambutan keraian ini dikatakan lebih dahsyat beremosi daripada Revolusi Perancis itu sendiri.

Dua tahun kemudian, Perancis melengkapkan kejayaan berganda apabila menjuarai Piala Eropah 2000 menewaskan Itali. Kini nama-nama seperti Thierry Henry, David Trezeguet, Robert Pires, Sylvain Wiltord, Nicholas Anelka dan Patrick Vieira pula mula meniti di setiap bibir peminat bola sepak dunia dan Arsenal. Hekeleeeeh...



Zaman Suram

Beban yang dipikul selaku juara bertahan Piala Dunia sememangnya maha berat. Hanya bekas juara sahaja yang memahaminya. Ia juga seperti sumpahan kepada pasukan yang bergelar juara bertahan. Dan Perancis tidak segan silu mengulanginya pada edisi 2002 di Korea Selatan.

Aku masih ingat lagi perlawanan antara Perancis dengan Senegal di Stadium Piala Dunia Seoul Korea Selatan yang bersaksikan 62,000 penonton di dalam stadium dan entah berapa juta penonton lagi di layar kaca tivi. Perancis yang menyenaraikan Marcel Desailly si tua, Frank Leboeuf yang perlahan dan Youri Djorkaeff yang ketika itu sudahpun berusia 34 tahun kelihatan terkial-kial untuk menyaingi semangant ingin berjaya El Hadji Diouf, Khalilou Fadiga, Papa Bouba Diop dan Salif Diao.

Ketiadaan Zidane sebenarnya mungkin menjadi punca kepada Perancis tersingkir awal pada Piala Dunia 2002. Keberantungan kepada Zidane yang melampau-lampau juga adalah penyebab utama Perancis terlupa untuk membangunkan dan menolak pemain muda menjadi pengganti natural kepada Zidane. Namun begitu nama-nama seperti Johan Micoud, Yoann Gourcuff, Hatem Ben Arfa, Jeremy Menez, Samir Nasri, Bruno Cheyrou dan Adel Taarabt antaranya pernah digazetkan oleh pakar bola sepak serta media sebagai 'The Next Zidane'. Tetapi semuanya hilang ke laut dalam bersama kenangan kehebatan Zidane yang tiada galang gantinya.

Sinar muncul sedikit pada Piala Dunia 2006 buat Perancis kerana mereka berjaya layak sehingga ke perlawanan akhir selepas menggembleng kudrat Zidane sehabisnya. Perancis tewas kepada Itali dan Zidane menamatkan karier bola sepaknya dengan keji tetapi penuh bergaya sambil melepaskan tandukan padu tepat ke dada Materazzi. Seluruh dunia terkedu.

Empat tahun kemudian di Afrika Selatan, Perancis masih lagi bergelut dengan sejarah silam mereka. Kehadiran Raymond Domenech menambah huru-hara di dalam kem Perancis. Skandal seks Franck Ribery, isu budak kuat merajuk Nicolas Anelka dan kes perangai Patrice Evra menghumban Perancis ke lembah hina apabila menyudahkan kempen Piala Dunia mereka di tangga tercorot di bawah Afrika Selatan, Uruguay dan Mexico dengan hanya memungut satu mata sahaja.



Generasi Baru

Ramai yang berpendapat bahawa kejayaan pasukan Perancis ketika era 1998 hingga 2002 itu berpunca daripada kehadiran pemain dengan latar keturunan yang pelbagai. Semasa Perancis menjuarai Piala Dunia 1998, pasukan mereka dilabel sebagai The Black, Blanc and Beur (Hitam, Putih, Arab). Ini kerana majoriti daripada mereka adalah berketurunan atau berdarah luar daripada Perancis.  Antaranya dari Guadeloupe, Martinique, Algeria, Argentina, Senegal, Poland, Portugal dan Ghana.

Itu kisah lama. Bagaimana pula dengan generasi pemain yang baru? Adakah giliran Griezmann, Mbappe ataupun Pogba mengetuai kejayaan pasukan Perancis?

Griezmann walaupun reputasinya tidak gah seperti Zidane, namun beliau mendapat kepercayaan Deschamps apabila taktikal pasukan Percancis dibina dalam lingkaran beliau. Hasilnya Griezmann menyumbat 6 gol dan membawa Perancis ke Piala Dunia 2018.

Selain itu Perancis juga boleh menyandarkan harapan kepada Paul Pogba, Kylian Mbappe sambil mungkin boleh dibantu secara berjemaah oleh Raphael Varane, N'Golo Kante, Thomas Lemar atau Ousmane Dembele. Jadi generasi emas era baru pasukan Perancis ini mungkin berpeluang menjadi Juara Piala Dunia yang baru selepas mereka begitu hampir menjuarai Piala Eropah 2016 yang lepas.



Didier Dechamps Yang Bertuah

Jika kita melihat limpahan pemain Perancis ketika ini, istilah bertuah sememangnya tepat untuk bekas pemain Chelsea ini. Setiap posisi dalam skuad Perancis ketika ada lebih kurang 2 atau 3 pemain. Sebagai contoh di bahagian tengah Perancis mempunyai Pogba, N'zonzi, Bakayoko, Sissoko, Kante, Matuidi, Rabiot ataupun Tolisso. Fuuuuuh...

Tetapi bakat sahaja tidak mencukupi. Dechamps perlu memikirkan bagaimana untuk menanam semangat kerjasama dalam pasukan Perancis. Dengan pelbagai latar pasukan kelab yang mereka semua wakili, tidak banyak tetapi mungkin akan wujud sedikit ego dalam diri pemain. Keharmonian dalam pasukan adalah sangat penting. Mungkin inilah sebabnya Dechamps berterusan meminggirkan Benzema. Tetapi apakah keperluan Benzema di sini apabila Perancis memiliki Penyerang Terbaik Dunia - Giroud.

Selamat berjaya buat Didier Dechamps Si Lagenda Chelsea Yang Power.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...