Wednesday, July 30, 2008

Pada suatu hari ada seorang penduduk Madinah yg mempunyai seorang saudara perempuan. Saudara perempuanyer itu kemudian meniggal dunia. Mayat saudaranya itu pun di tanamlah seperti biasa. Tetapi secara kebetulan, masa timbus kubur tu, beliau tertinggsl kantung yg tertanam itu.
Orang itu sedar yg kantung dier tetinggal dalam kubur saudaranyer itu. Dia pun meminta pertolongan beberapa org prnduduk kmpung utk menggali semula kubur tu.Kubu r tu pun di gali semula dan bertemulah dgn kantung tu semula.
Lepas amek kantung tu,teringin plak org tu nak melihat keadaan saudaranyer di dalam kubur tu. Ia meminta org yg gali kubur tu menguak sdikit papan lahad yg menutupi mayat tu.
Penggali tu pun menguak sdikit papan tu dan oran itu pun meninjau.Dilihatnyer ade api di dalam lahad itu dan cepat2 di suruhnyer di timbus kubur tu.Dia pun cepat2 kembali ke rumahnyer.
Sampai di rumah,ia terus bertanyakan ibunyer:”Buleh tak ibu bagitau amalan perbuatan saudaraku semasa hidupnyer.
Setelah didesak beberapa kali,si ibu pun berkata”Ibu sering melihat beliau selalu sembahyang pada akhir waktu dan selalu melambat2 kan sembahyang. Saudaramu jua lalai dan cuai dalam bersuci.Kadang2 dia suka mendengar perbualan orng sebelah pd waktu mlm dan kemudian menyampaikan berita itu kepada jiran sehingga menjadikan mereka bekelahi”
Demikainlah terang ibunyer terhadap kelakuan saudaranyer yg baru meniggal itu.
Orang itu pun terdiam
(Sumber Al-Laits Assamaraqandi)

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...