Saturday, August 13, 2011

Footballer of the Day:Safee Sali



Mohd Safee Mohd Sali (dilahirkan pada 29 Januari, 1984 di Kuala Lumpur, Malaysia) adalah seorang pemain bola sepak Malaysia yang Penyerang untuk PPK Jaya. Safee juga mewakili Malaysia di peringkat antarabangsa. Safee yang sebelum ini bermain untuk TMFC Melaka, Kuala Lumpur FA, Sarawak FA Selangor FA. Safee kini pemain bola sepak Malaysia yang pertama bermain di Indonesia Super League dengan PPK Jaya.

Pada 5 Februari 2011, Safee rasmi dipindahkan ke pasukan Indonesia Liga Super, Pelita Jaya yuran pemindahan USD 30.000 dan gajinya mencapai US $ 10,000 atau RM 30360. Safee juga mendapat kondo dan pemandu daripada pengurus.

Safee menandatangani kontrak 1 tahun dengan PPK Jaya. Pemindahan Ini menjadikan Safee pemain pertama Malaysia untuk bermain di Indonesia Super League.Safee asalnya telah diberikan nombor 10 baju, Tetapi selepas masalah pendaftaran, beliau memilih untuk mempunyai nombor 55 bukannya nombor asalnya.

Safee membuat debut tidak rasmi terhadap kelab amatur, Ragunan FC menang 6-0, yang Safee menjaringkan dua gol dan mambantu hantaran dua kali. Safee yang dibuat debut Liga pertama terhadap Sriwijaya FC. Perlawanan berakhir dengan kemenangan 1-0 yang Safee menjaringkan gol untuk memberi kemenangan pertama Pelita Jaya dalam 5 perlawanan. Beliau juga Man Of The Match pada perlawanan itu.

Safee Sali kembali dengan dua gol ketika Pelita Jaya mengalahkan Senat FC 2-1. Dalam perlawanan seterusnya, Safee menyempurnakan sepakan gunting menakjubkan dalam kemenangan 2-0 ke atas Persijap Jepara itu menambah jumlah jaringannya kepada empat gol. The 2010-11 Malaysia Super League Season berakhir dengan Pelita Jaya di tempat ke-12, mengelak zon penyingkiran. Secara keseluruhan, Safee menyumbat 7 gol dalam 13 penampilan di musim pertamanya.

Terbaru Safee dikatakan mendapat tawaran daripada kelab Bundesliga. Namun ia masih diawal perbincangan dan tiada hitam puti lagi. Antara kelab yang disebutkan ialah Stutgart, FC Koln,Shalke 04 dan sebuah lagi kelab divisyen 2.Kita harap ini menjadi kenyataan dan membuka peluang pada beliau manjadi pemain bolasepak yang berjaya.


 


No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...