There was an error in this gadget

Thursday, September 11, 2014

Perihal Songkok Welbeck Jangan Buat Bahan Senda Gurauan


Perihal Songkok Welbeck Jangan Buat Bahan Senda Gurauan

Kira-kira sebulan yang lalu pasukan Arsenal berjaya menewaskan Manchester City 3-0 dalam perlawanan perisai komuniti. Ketika itu Arsenal turun tanpa kelibat Danny Welbeck. Minggu ini mereka bertemu lagi di Stadium Emirates London. Dan sudah pastinya dengan kehadiran The New England Golden Boy ataupun lebih manis kita panggil The Next Henry - Danny Welbeck. Entah apalah malangnya nasib Manchester City minggu ini apabila terpaksa bertemu dengan Arsenal dan Danny Welbeck yang sedang berada di prestasi terbaiknya. 

Welbeck yang ada sekarang bukanlah Welbeck yang wujud pada 2009 yang selalu tidak berfungsi di atas padang dan sering hilang songkok dan otak ketika berlari.  Welbeck yang baru sahaja seminggu berlatih dengan pasukan Arsenal ini (Ya baru seminggu!!) adalah dalam proses menjadi pemain terbaik England bagi generasinya. Dia (Welbeck) tidak perlu sentuhan yang banyak untuk menjaringkan gol. Kadang-kadang satu sentuhan sahaja sudah cukup. Kalau menggunakan tumit pula. Dia boleh menjaringkan gol di bawah kesedaran dirinya sendiri. Sedangkan pemain lain yang setaraf dengannya memerlukan dua atau tiga sentuhan sebelum menjaringkan gol. Gandingan Welbeck - Sanchez minggu ini ibaratnya macam gadingan Soon Kit - Beng Kiang. Amat berbisa. 

Sebenarnya Welbeck sudah 8 tahun bermain dengan England bermula dari tahun 2006 lagi (bawah 17, 18, 19 dan 21 tahun). Tetapi selepas Steven Gerard bersara ni, Welbeck sudahpun berjaya menyumbat 2 gol ketika aksi menentang Switzerland bagi kelayakan Piala Eropah 2016. Menyaksikan kini beliau mengumpul 10 gol antarabangsa dalam 28 penampilan untuk pasukan senior England. Sekali lagi aku tertanya-tanya. Adakah selama ini England yang bangang ke Welbeck yang bangang? Atau Gerrard? 

Tak perlulah kita mentertawakan Arsenal dengan pembelian Welbeck ini. Sebenarnya Liverpool lagi teruk. Ada Gerrard. Tapi Manchester United lagilah jahanam. Ada Van Gaal. 'Flamboyant striker' macam Welbeck ni adalah jenis pemain yang bercita-cita tinggi. Dia tak nak habiskan karier di kelab bangang dan mahu segera menawan Eropah. Dan aku yakin perpindahannya ke Arsenal ini adalah jalan pilihan yang betul. Yang paling penting dalam kontrak tidak boleh halang Welbeck daripada bermain dengan memakai songkok. Heh!! 

Di pihak Manchester City pula, kalah kepada Stoke City pada malam merdeka yang lalu adalah malapetaka besar buat mereka. City akan sedikit tempang dengan ketiadaan Jovetic yang dipercayai cedera dan ini  meninggalkan Pallegrini  kepada pilihan sama ada Sergio Aguero dan Edin Dzeko selaku penyerang utama pasukan yang cergas dan bebas cedera. Ini kerana City telahpun menghantar Alvaro Negredo ke Valencia manakala John Guidetti ke Celtic. Semoga berjaya diucapkan kepada City dalam menghadap Arsenal kelak.
 
Pertarungan 'Top of The Table' antara Chelsea dan Swansea adalah perlawanan wajib tonton buat mereka-mereka yang dahagakan menonton cara bola sepak itu dimainkan dengan penuh seni dan keterujaan yang tinggi. Tidak perlu aku ulas di sini. Engkorang tontonlah sendiri dan nikmatinya dengan tenang. 

Sementara itu Liverpool yang berada di tangga ke-5 akan menjadi tuan rumah kepada Aston Villa yang kini menduduki tangga ke-3 liga. Apa-apa yang melibatkan Liverpool buat masa ini aku takde selera nak ambil tahu. Macam membazir masa aje ulas pasukan yang tiada arah tujuan ni. Nanti-nantilah..aku nak layan Youtube Konsert Akademi Fantasia ni. 

Manchester United pula akan menentang QPR. Pada perlawanan yang lepas, United hanya mampu seri 0-0 dengan Burnley. Ya, Burnley yang mana hanya membelanjakan £45 Juta ke atas yuran perpindahan pemain sejak tahun 1882. Sedangkan Manchester United pula melunaskan £196 Juta pada musim perpindahan ini untuk membawa masuk Angel Di Maria, Luke Shaw, Ander Herrera, Marcos Rojo, Daley Blind dan Radamel Falcao. Steady betul Van Gaal ni. Nampaknya QPR mungkin akan menjadi mangsa pertama Manchester United musim ini. Kalau tidak...siaplah budak-budak Manchester United kutuk pasukan diorang sendiri. Habis tu nanti kita nak buat mende pulak?

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...