Saturday, October 25, 2014

Seni Bola Sepak Hujung Minggu Ada Di Sini.


 Seni Bola Sepak Hujung Minggu Ada Di Sini.

Ramai yang menyangka prestasi pasukan Southampton akan menjunam musim ini selepas berduyun-duyun pemain utama mereka keluar daripada kelab (ada di antara mereka yang kini bermain dengan pasukan Kasta Ke-3 dalam Liga Perdana Inggeris). Namun tidak ramai yang percaya mereka berjaya menduduki tangga ke-3 liga selepas berakhirnya lapan perlawanan musim ini. Sekiranya momentum ini berjaya dikekalkan sehingga akhir musim, The Saints akan menjadi pasukan pertama yang berjersi belang berjaya menamatkan musim di kedudukan empat pasukan teratas selepas kali terakhir berjaya dilakukan oleh Newcastle pada musim 2002-2003. Sesuatu keterujaan buat penyokong Southampton yang tidak terdapat di Tanah Melayu.

Sungguh tidak adil sekiranya aku mengatakan Southampton tidak akan berjaya mengulangi kehebatan mereka minggu lepas. Kejayaan melaukkan Sunderland 8-0 mungkin akan diteruskan ke atas Stoke City pula, pasukan yang berada di tangga ke -10 liga. Jika bukan lapan gol pun, pasukan asuhan Ronald Koeman ini tidak berhadapan sebarang masalah untuk mengekalkan keupayaan mengutip tiga mata apatah lagi beraksi di hadapan penyokong sendiri. Kelebihan yang akan banyak mempengaruhi keputusan dalam perlawanan ini.

Southampton juga pada perlawanan ini akan turun tanpa masalah kecederaan utama dengan hanya James Ward-Prowse, Sam Gallagher dan Jay Rodriguez yang tidak dapat beraksi dalam misi mencari kejayaan sulong menewaskan Stoke City sejak kembalinya mereka ke kancah utama liga Inggeris. Empat pertemuan terakhir kedua pasukan ini juga berakhir dengan keputusan seri. Jadi sebenarnya masih juga terlalu awal untuk kita memilih Southampton sebagai pemenang dalam laga ini.

Stoke City pula musim ini memulakan kempen mereka dengan aksi turun naik. Minggu lepas mereka menumpaskan Swansea City 2-1 sekaligus mengekalkan rekod menang dua perlawanan berturut-turut di tempat sendiri yang mana sebelum itu mereka tumpas kepada Aston Villa dan Leicester di Britannia pada permulaan musim ini. Menentang pasukan Southampton sebenarnya memerlukan Mark Hughes memerah akal memikirkan taktikal terbaik untuk menewaskan pasukan yang sedang berada pada prestasi terbaik ketika ini.

Tumpukan perhatian kita kepada pemain Southampton seperti Pelle, Tadic, Cork, Schneiderlin dan Bertrand. Manakala di pihak Stoke City pula kelibat Begovic, Shawcross, Moses dan Crouch wajar diberi perhatian. Kerana mereka semua inilah yang akan mempersembahkan seni bola sepak hujung minggu. Sedetik gerakan daripada pemain-pemain ini mampu mengubah keputusan perlawanan dalam sekelip mata sahaja.

Selain daripada perlawanan agung yang menemukan antara pasukan kegemaran ramai, Manchester United dengan pasukan yang penuh rendah diri dan berjiwa santun, Chelsea - kita juga akan disajikan dengan beberapa pertembungan berbentuk hiburan hujung minggu. Antaranya ialah Liverpool menjadi tuan rumah kepada pasukan Hull City selepas pasukan Brendan Rogers ini dimalukan oleh Real Madrid pada pertengahan minggu yang lalu. Berjayakah Liverpool memadamkan mimpi ngeri tersebut? Entahlah.

Manchester City pula masih dalam cubaan untuk memintas Chelsea apabila bertandang ke Bolelyn Ground untuk menanti kejutan daripada pasukan West Ham yang ketika ini dipimpin Sam Allardyce secara steady di tangga ke-4 liga. Arsenal pula bertembung dengan pasukan Sunderland yang masih terluka dengan kekalahan 8-0 kepada Southampton minggu lepas. Kalau Arsenal tak boleh jugak nak kalahkan Sunderland, elok tutup jelah pasukan tu.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...