Friday, October 31, 2014

Suamiku Pemain Bola Sepak Handalan

Suamiku Pemain Bola Sepak Handalan


Sebelum munculnya Safee Yang Menunggang, Azman Adnan adalah antara penyerang terulung di Malaysia. Dia punya rembatan selepas melakukan 'turning' adalah antara 'trademark' yang menjadi kegemaran beliau. Selepas itu rentak tari beliau dipersembahkan dalam rancangan sehari berdansa yang  jelas membuktikan dia adalah seorang penjaring gol yang berbisa. Tapi kita bukan nak sembang pasal Azman Adnan sebenarnya. Ini kira pengenalan jek. 

Okeh baiklah. Umum mengetahui bahawa pasukan QPR adalah milik seorang taikun dari Malaysia sehinggakan pernah satu ketika, disebabkan atas dasar patriotisme, tulisan 'Malaysia' disematkan di dada jersi kelab ini. Justeru, semangat patriotisme yang sememangnya mengalir deras dalam darah setiap rakyat Tanah Melayu ini, telah membuatkan mereka ini serta-merta mendaftarkan diri sebagai peminat kipas-susah-mati pasukan QPR. Namun begitu ceritanya berubah sejak pasukan ini terjerumus ke lembah divisyen bawahan. Pada awal musim ini pula, kelihatan QPR seakan-akan bersendiri berjuang mengelakkan relegasi. Penyokong mereka yang berada di Tanah Melayu sekitar dua tiga tahun lepas juga turut lenyap. 

Minggu ini tugas sukar menanti mereka apabila dijadual bertemu dengan pendahulu liga yang power nak mampos iaitu Chelsea. Entah apalah nasib yang akan menimpa Harry Redknapp selepas perlawanan ini pun aku tahu. Andaikan QPR kalah, aku rasa elok Redknapp bersara dan buka mini market. Tetapi mungkin kemenangan ke atas Aston Villa pada aksi yang lepas banyak membantu menaikkan motivasi anak buah Redknapp menjelang pertemuan ini. Tumpukan sepenuh perhatian kepada kelibat Charlie Austin. Bahaya jugak mamat ni sebenarnya.

Chelsea pula yang bermasalah dalam posisi serangan terpaksa bergantung kepada bekas lagenda yang kembali menabur bakti di kelab iaitu Didier Drogba. Walaupun badan Drogba ada sedikit susut berbanding ketika mula-mula tiba di Stamford Bridge 10 tahun yang lalu, ketajamannya di dalam kotak penalti tidak pernah berkurangan. Ketika ditemubual selepas menjaringkan gol pada aksi Piala Liga menentang Shrewsbury Town, sambil menghembus hingus beliau berkata....

"Satu benda saja kawe nak kabo. Main bola ni yang penting ialah sumbak gol. Dan itu kerja kawe. Mu duk diam!!". Begitulah tegasnya Drogba apabila dia mula berbicara tentang bola sepak.

Seterusnya ialah pertemuan antara Manchester City lawan Manchester United. Ini bukanlah pertarungan antara merah, biru, city, united, utara, selatan, timur atau barat. Ia lebih daripada itu. Bagi pemuja sejati Syaitan Merah ini adalah pertarungan bola sepak sebenar menentang bola sepak palsu.

Pada minggu lepas kita dapat saksikan keraian yang sudah lama tidak kelihatan di Old Trafford. Van Persie telah menjaringkan gol ketika masa permainan sudahpun tamat. Aku masih ingat lagi dulu Van persie ni masa dekat Arsenal siap skor hatrik lagi masa lawan Chelsea. Tapi bila dah main dengan Manchester ni, itu sahajalah yang dia mampu buat. Dan aku harap Manchester United bersyukur kerana Arsenal telah membawa pemain ini ke London.

Sebenarnya sudah lama kita tak nampak pasukan Manchester United ni seronok sebegitu rupa. Macam aku sendiri, kali terakhir aku bersorak macam budak-budak Manchester United tu masa Sapok Biki menang emas dalam acara tinju kategori 48kg menewaskan Musa Kinyua sekaligus mencatat sejarah sebagai atlit Malaysia yang pertama menggondol emas dalam sukan tinju. Tapi kita biarkan ajelah mereka nak bergembira barang seminit dua. Takde apa yang salah pun buat pasukan pertengahan liga seronok dapat seri dengan pendahulu liga.

Lain-lain perlawanan yang aku rasakan kita perlu tonton ialah pertemuan antara Hull City dengan Southampton. Perbezaan 4 mata sahaja antara The Saints dengan Chelsea sebenarnya merupakan satu petanda persaingan di Liga Perdana Inggeris kini lebih terbuka.

Aku memang tahu Chelsea adalah pasukan yang kuat musim ini. Dan aku rasa lawan yang setara dengan Chelsea buat masa ini adalah Southampton.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...