There was an error in this gadget

Sunday, May 17, 2015

PERLAWANAN AKHIR PIALA FA 2015 : KELANTAN vs LIONS XII

PERLAWANAN AKHIR PIALA FA 2015 : KELANTAN vs LIONS XII

Kita mungkin sudah tau bahawa pengakhiran karier bola sepak Steven Gerrard di Anfield adalah ditamatkan dengan satu kekalahan. Ini amat berbeza dengan bekas lagenda bola sepak Arsenal iaitu Fabregas yang masih berkuasa dan berjaya menjulang kejuaraan Liga Perdana Inggeris pada musim ini. Tapi ini sebenarnya cerita lain. Maafkan aku. Nanti kita sambung kemudian masa. Ini kali aku mahu menulis sedikit berkaitan Perlawanan Akhir Piala FA Malaysia 2015.

Walaupun Piala FA Malaysia bukanlah piala tertua yang pernah wujud di rantau Asia waima di Malaysia sekalipun. Namun romantiknya kejohanan ini dengan jiwa serta hati rakyat Malaysia sememangnya kita tidak boleh nafikan ataupun menidakannya dengan hanya sekali gelengan kepala. Jadi apabila timbul idea pandir mahu menggabungkan Piala FA dan Piala Malaysia dalam satu kejohanan, pundi kelakar aku mula terasa geli hendak terbahak-bahak. Alah dah memang kerja deme tu menggabungkan benda bukan? Cukup-cukuplah gabungkan pasukan bola tu. Jangan nak gabungkan segala benda pulak yang ada di muka bumi ini.

Tetapi malangnya idea pandir ini kemudiannya disambut baik oleh persatuan FAM pandir dan mereka bersedia membincangkannya. Sudahlah pemain kita kekurangan jumlah perlawanan kompetetif setiap musim. Ini pulak nak digabungnya dua piala jadi satu kejohanan. Bertambah-tambahlah cuti rehat pemain bola yang beraksi dalam Liga Malaysia nanti. Kita biarkan cerita merepek gabung menggabung ni sebentar. Malas pulak aku nak menaip panjang.

Beberapa hari yang lalu seluruh dunia sudah menyaksikan kebangkitan pasukan Kelantan menewaskan juara bertahan Pahang dalam aksi yang secara jujur aku boleh katakan kurang meyakinkan dari pasukan Red Warriors itu. Cumanya kita harus memberi pujian kepada semangat melawan tim Cik Siti Wan Kembang ini yang tidak mudah menyerah kalah. Dipadankan pula dengan beberapa sentuhan taktikal yang menjadi daripada Azraai Khor. Ia seakan menjadi adunan selazat ikan talapia bakar yang dicicah bersama budu.

Hasilnya mereka berjaya mara ke perlawanan akhir selepas menjinakkan Pahang 3-1 untuk melangkah megah dengan aggregate 3-2. Lawan mereka nanti adalah pasukan Temasik - Lions XII asuhan Fandi Ahmad. Entah apa strategi yang akan digunakan oleh kedua-dua pasukan ini pun kita tak tahu kerana apabila tiba di pentas akhir, segalanya adalah berbeza. Tiada istilah pasukan pilihan dan masing-masing berpeluang muncul juara. Cuma Lions XII semestinya tidak akan mendapat tempat ke Piala AFC 2016 sekiranya menjulang Piala FA kerana mereka adalah pasukan jemputan sahaja. Dan kemenangan mereka mungkin adalah saguhati untuk dibawa pulang ke seberang tambak kelak.

Berdasarkan sejarah pula ini adalah pertemuan sulong kedua pasukan dalam aksi perlawanan akhir Piala FA. Bagi Kelantan ini adalah perlawanan akhir yang ke-5 buat mereka dalam memburu kejuaraan yang ke-3 untuk tempoh 4 tahun. Sementara buat Lions XII pula segalanya adalah yang pertama kali untuk mereka. Dan sekiranya statistik ini diambil kira kelebihan jelas berpihak kepada pasukan Kelantan dari segi pengalaman dan keyakinan bermain di pentas akhir Piala FA.

Aku mendapat info juga yang seluruh Malaysia akan menyokong Kelantan kerana apa jadahnya kita nak menyokong Temasik ye tak? Oleh itu Azraai Khor perlu membalas kepercayaan yang diberikan kepada pasukannya dengan menghalang piala ini daripada merentasi seberang tambak JDT.

Dari segi siapa pemain yang berhak diturunkan ataupun tidak, aku tidak mahu sentuh sangat kerana ia adalah lebih baik diserahkan sehaja kepada Azraai Khor. Cuma kalau boleh tolong perhatikan sikit perangai Amir Taj dan jugak Fakri Saarani kerana keduanya aku lihat amat berpeluang cerah menjadi culprit dalam tim Red Warriors.

Juga aku tidak mahu meramalkan sebarang keputusan kerana perancangan Allah itu adalah sebaik-baik perancangan. Cukuplah hanya kita panjatkan doa agar pasukan Kelantan berjaya menang secara bersih, tiada kerusi stadium terbakor, pengadil bersifat seperti manusia bukannya hanjeng dan Neelofa serta Mawar Rashid boleh tersenyum bangga apabila wisel penamat ditiupkan kelak.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...