There was an error in this gadget

Wednesday, June 17, 2015

Najis Dalam Bola Sepak Malaysia Menyebabkan Kita Konsisten 20 Tahun Ke Belakang Berbanding Negara Asia Yang Lain.

Najis Dalam Bola Sepak Malaysia Menyebabkan Kita Konsisten 20 Tahun Ke Belakang Berbanding Negara Asia Yang Lain.

Sudah heboh cakap-cakap di gelandangan yang bola sepak Malaysia sedang menuju kehancuran buat kesekian kalinya. Apa buktinya?

Ia dimulakan dengan keputusan seri bertemu Timur-Leste, sebuah pasukan bola sepak yang hanyalah menyertai FIFA pada 12 September 2005. Buat pengetahuan saudara sekalian, satu kajian menunjukkan 20% penduduk Timur-Leste ini menganggur dan 52,9% hidup dengan kurang dari 1.25 Amerika Dollar sehari serta hampir setengah dari penduduk mereka adalah buta huruf. Selain itu kemerdekaan yang mereka kecapi pada tahun 2002 adalah berasaskan perjuangan selama puluhan tahun melawan Indonesia.

Nah!!! Sekarang engko bandingkan dengan negara Malaysia. Di mana menjadi habitat skuad Harimau Malaya yang hidup dalam suasana harmoni dan permai. Ditambah pula negara ini akan menuju ke arah negara maju kurang lebih daripada 5 tahun sahaja lagi.

Malam tadi pula semua sudah mengetahui kita tewas kepada Palestin. Sebuah negara yang seringkali kita bantu tidak kiralah sama ada dengan memboikot McD mahupun menghantar Afdlin Shauki ke Gaza. Bagaimana bola sepak negara yang selalu makan peluru berulam bom ini lebih maju daripada sebuah negara berpaksikan kebebasan berhibur tanpa sempadan? Untuk mengetahui rahsia ini, kita semua perlu belajar daripada mereka. Ambil pengajaran daripada cara mereka mentadbir perjalanan bola sepak mereka yang bolehlah dikatakan beroperasi dalam keadaan serba kekurangan. Jika perlu hantar wakil negara seperti Heliza Helmi yang khabarnya seringkali menyertai misi 'Aman Palestin' ke sana.

Kita tutup cerita pasal perbandingan Malaysia dengan negara baru merdeka sedekad lebih (Timur-Leste) dan negara yang entah bila hendak aman dari berperang (Palestin).

Selepas menengok situasi terkini skuad Harimau Malaya dalam aksi kelayakan Piala Dunia/Piala Asia ini, aku mendapat satu kesimpulan awal.

Bagi aku Tengku Bola perlu meletak jawatan. Jika bukan sekarang bila lagi? Hendak tunggu lagi 40 tahun melayan episod penderitaan macam gini lagi? Dia ni bukan ada banyak beza pun dengan Soltan Bola. Tidak kiralah sama ada dari segi polisi, cita-cita mahupun kehendak nafsu untuk membawa bola sepak Malaysia ke arah lebih bermaruah. Tengku Bola cuma sambung tutup sisa najis yang telah ditinggalkan bapak dia sahaja. Maaf tanya ye..ada kita dengar bilakah sebenarnya sasaran FAM untuk layak ke Piala Dunia? Russia 2018? Qatar 2022? Hah?

Selain itu Liga M juga masih tidak diswastakan lagi sampai ke hari ini yang mana pada asalnya ia disasarkan pada tahun 2015. Ia masih berjalan secara seronok sendiri dengan hanya berubah pada formatnya setiap tahun.

Pegawai-pegawai semua tua boyot memenuhkan poket sendiri. Kurang cita-cita dan semangat waja. Tidak berwibawa dan tiada keterampilan. Lemah idea bernas secara keseluruhan dalam bola sepak. Makan mehun kapur dan karipap angin bila ade mesyuarat FAM hanya menambah benak dalam corak pemikiran mereka menyebabkan mereka tidak kritis untuk melakukan revolusi.

Aku mahu tanyakan kepada engkorang semua berapa ramai bekas pemain bola yang diberi jawatan sebagai pegawai mahupun apa sahaja EXCO dalam pentadbiran FAM? Jika ada sila jawab di ruangan komen.

Selagi benda-benda ini tidak berubah, tak payahlah kita nak terkejut berok bila 4 tahun sekali main kelayakan Piala Dunia hanya untuk mendapat malu pada wajah secara pukal.

Pendapat peribadi juga aku merasakan kita sudah ada cukup bakat pemain bola sepak yang boleh diharapkan. Ia sentiasa dihasilkan dari seluruh pelosok Malaya. Cumanya mereka akan terdedah bermain dalam liga, suasana dan budaya bola sepak tidak berdaya saing setelah menginjak masuk ke dalam Liga Malaysia yang diuruskan secara Kedai Runcit oleh FAM. Ini belum masuk cerita dihimpit bookie dan Anzalna Nasir. Lagi panjang kisahnya nanti.

Macam yang aku pernah cakap sebelum ini. Sebab itulah bila Piala Dunia muncul 4 tahun sekali aku akan sokong Sepanyol. Kawan-kawan aku pulak ada yang sokong  Argentina, England, Holland, Brazil, Jerman, Perancis.

Aku rasa cukuplah setakat ini sahaja.

Selamat berpuasa buat semua.  :-)


Posted via Blogaway

2 comments:

  1. mula dari FA negeri2 tu sendiri. kalau diorang tak lantik muka2 tu takde nya diorang tu layak dpt tempat dalam FAM. Apa jaminan kalau semua tu letak jawatan ? player2 tu sume akan main dgn bagus serta merta ? tukar la setiap tahun sekali pun. kalau player yg ada pun kualiti tahap asean tak kemana jugak

    FA negara2 Afrika pun sama teruk nya. tapi boleh pergi jauh sbb player2 diorang bagus

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...