Friday, August 7, 2015

Bola Sepak Inggeris Menyatukan Seluruh Umat Malaysia.


Seperti tajuk di atas, Bola Sepak Inggeris Menyatukan Seluruh Umat Malaysia - yang mana minggu ini akan bermulanya satu lagi musim yang penuh mengujakan buat kita semua. Kita mahu melihat sejauh mana pasukan kegemaran masing-masing beraksi musim ini. Bolehkah Chelsea mempertahankan kejuaraan liga dengan aksi pra-musim mereka yang goyah dan tidak melakukan pembelian besar-besaran seperti Manchester-Manchester dan juga Liverpool?

Melihat kepada kisah pra-musim ini sahaja aku berasa kurang yakin kepada Chelsea. Pertemuan pertama menentang Swansea juga wajib dipandang serius. Swansea sememangnya pasukan yang sudah berkembang baik dari satu musim kepada satu musim. Kekalahan Chelsea pada perlawanan pembukaan ini hanya akan membawa malu kepada warga The Blues. Ini kerana belum pernah dalam sejarah 23 musim liga perdana, penyandang juara tewas dalam perlawanan pembukaan (menang 20 dan seri tiga). Namun perlu diingat Swansea inilah pasukan yang menewaskan Manchester United dalam perlawanan pembukaan musim lepas yang mana ia pertama kali berlaku kepada pasukan Syaitan Merah tersebut sejak musim 1972/73. Naik risau pula bila memikirkannya.

Minggu pertama Liga Perdana Inggeris akan dimulakan dengan perlawanan blockbuster antara Manchester United dan Spurs. Manakala penutup tirai minggu ini ialah pertemuan antara West Brom dan Manchester City. Kita cukup tahu bagaimana persediaan kedua pasukan Manchester ini. Menyebut nama Raheem Sterling dan Fabian Delph sahaja boleh ternganga mulot. Belum lagik kita petik nama Darmian, Memphis Depay, Schweinsteiger, Schneiderlin mahupun Si Pandir Romero. Mahu basah spender dibuatnya. Mungkin inilah ciri-ciri sebenar pasukan juara. Kahkahkah...

Liverpool pula akan menjadi pelawat kepada Stoke City. Kita masih misteri sama ada pasukan Liverpool pada tahun ini mampu memberikan saingan selepas secara rasminya akan hidup berdikari tanpa kehadiran kapitan Gerrard buat pertama kali selepas bertahun-tahun dikaburi susuk figura Anfield tersebut. Kalau kita lihat jumlah wang yang dibelanjakan Liverpool untuk pemain baru memanglah dahsyat. Tapi itu semuanya tidak berguna kalau tidak disulami dengan kejayaan comel molek.

Sebuah lagi pasukan elit dari London iaitu Arsenal akan beradu tenaga dengan pasukan West Ham bimbingan Slaven Bilic. Secara peribadi aku merasakan Arsenal adalah pasukan yang perlu dipandang serius untuk musim ini. Seperti biasa juga pada awal musim Arsenal kelihatan cukup sempurna untuk menjulang kejuaraan Liga. Jika persembahan pra-musim dikekalkan, tidak mustahil Arsenal mampu memberi keceriaan kepada pencinta The Gunners pada hujung musim kelak dan bukannya hanya pelengkap ahli wakil pasukan dari England dalam Champions League.

Ingatlah, Bola Sepak Inggeris Menyatukan Seluruh Umat Malaysia.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...