There was an error in this gadget

Friday, November 13, 2015

Palestin Melawan Malaysia.



Palestin Melawan Malaysia.

1. Permainan dimulakan dengan penuh keyakinan dari pasukan Palestin. Menyerang dari segenap padang. Kiri, kanan. Depan, belakang. Manakala Malaysia kekal bertahan seperti kebiasaannya.

2. Semuanya elok belaka bagi pasukan Malaysia sehinggalah pada minit ke-37 apabila Malaysia bolos gol yang pertama. Seminit kemudian Malaysia bolos lagi. Dan selepas itu Malaysia bolos lagi buat kali ke-3.

3. Rehat separuh masa pertama pasukan Harimau Malaya melangkah longlai ke bilik persalinan dengan berboloskan 3 gol.

4. Penyokong pasukan Palestin benar-benar enjoy menengok bola. Mereka bersorak-sorai bagaikan tiada peperangan di tempat mereka. Sementara di Malaysia kita kerap menitiskan air mata mendoakan keamanan buat mereka setiap kali lepas sembahyang. Lepas ni tapayana susah-susah sangat boikot Mekdi.

5. Separuh masa kedua bermula dan Malaysia sekali lagi bolos pada minit ke-58. Kedudukan kini menjadi 4-0.

6. Aku mula berpendapat yang engko letak siapa pun main untuk pasukan Harimau Malaya ni, bolos 4 gol ke atas memang dalam tangan. Engko bayangkan setakat aku selesai menaip entri ini perbezaan gol bagi pasukan Harimau Malaya ialah 2-26. Bola sepak jenis apakah yang mereka berikan kepada umat Malaysia? Hah?

7. Secara peribadi juga aku merasakan kita perlu mempunyai pemain bola sepak yang berpendidikan tinggi. Bukanlah yang jenis kahwin cerai dengan artis, isap vape atau rokok tayang dekat instagram, bila kita tegur kesilapan mereka disuruhnya kita pulak yang turun bermain. Kita tidak perlu pemain seperti ini. Kita mahukan pemain yang paham dan senang hadam apabila jurulatih memberi arahan berbentuk taktikal. Tenaga sahaja tidak cukup. Bagaimana seorang pertahanan berfungsi ketika pasukan sedang menyerang, peranan pemain tengah untuk set tempo permainan, kebolehan peyerang mencari ruang sehingga gol dapat dihasilkan, kehandalan pemain sayap melancarkan serangan serta membuat hantaran lintang dan macam-macam lagi. Ini yang kita mahu. Kita mahukan pemain yang bergeliga dan otaknya bergerak sekata dengan tenaga di atas padang.

8. Point nombor 7 dah panjang sangat dan semasa aku menulis point nombor 8 ni Malaysia bolos buat kali ke-5.

9. Gol ke-6 pasukan Palestin jugak amat menarik. Pemain nombor 7 mereka tenang membuli pemain Malaysia di sebelah kanan sebelum membuat hantaran lintang. Bola ditanduk keluar oleh Aidil (kalau tak silap aku) hanya untuk singgah ke kaki seorang lagi pemain Palestin yang rileks membuat cubaan terus lalu menerjah gawang pasukan Malaysia.

10. Priiiiiiiiiiiiiiiiiiit!!! Tamat permainan dan Malaysia tewas 6-0.

11. Kita ajek yang berkobar-kobar berjaga malam, bangun pagi maki hamun dekat facebook. Orang besar dekat Wisma FAM rileks pergi kerja masuk jam 9.00 pagi. Keluar rumah 8.45 pagi siap dengan eskot. Masuk dalam jem suruh semua kereta ketepi. Bangkai kuda.  

12. Moga berjumpa lagik. XOXO.

1 comment:

  1. hairan...camane palestin dari kecik bergelumang dengan peluru israel ni ada masa nak main bola pakai otak. malaysia plak punya la jauh dari ancaman israel tp main bola otak tggal kat rumah

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...