Tuesday, April 12, 2016

Di Mana Mereka? Nedved & Nesta.




Di Mana Mereka? Nedved & Nesta.

Pada awal musim 2015/2016.

"Engkau takkan dapat memiliki segalanya ketika engkau masih muda wahai anak mudeeee," kata Nedved.

"Itulah sebabnya saya mengatakan kepada Pogba untuk tidak terlalu bergaya dengan pelbagai warna dan corak rambut di atas padang. Tetapi dia perlu lebih komitmen untuk Juventus apabila turun bermain," tambah legenda dari Republik Czech tersebut.

Begitulah serba sedikit pesanan Lagenda Juventus, Pavel Nedved pada awal musim ini kepada Paul Pobga agar terus berpijak di bumi yang nyata dan fokus dalam mempertingkatkan permainannya.

Siapalah kita hendak menutup mulut Nedved. Beliau semasa zaman mudanya adalah seorang pemain yang hebat. Tidak perlu diceritakan secara panjang lebar lagi. Yang terbaru beliau dilantik sebagai Duta Chinese Super League bagi mengantikan David Beckham.

Biarpun beliau tidak berupaya menakluk dunia sebagai pemain namun beliau kekal sebagai seorang panglima yang pernah gah menakluk Eropah suatu ketika dahulu.

Pada 1 September 2015, Nesta telah dilantik sebagai ketua jurulatih Miami FC, yang mana akan mula beraksi di North American Soccer League April 2016 ini.

Namun secara tiba-tiba namanya dikaitkan dengan pasukan kebangsaan Itali. Ini selepas Antonio Conte bersetuju melepaskan jawatannya selepas Euro 2016 bagi skuad Azurri untuk pergi ke Stamford Bridge melatih sebuah kelab teragung lagik tidak terkalahkan di London nun sana yang damai lagi permai.

Walaubagaimanapun jurulatih Miami FC dan bekas pertahanan AC Milan - Alessandro Nesta, belum memikirkan sebarang perancangan untuk melatih pasukan kebangsaan Itali. Nesta turut mengaku hanya fokus pada kariernya sebagai jurulatih kelab Amerika Serikat tersebut.

"Sekarang saya melatih Miami, untuk melatih skuad Azurri saya harus banyak belajar," kata Nesta sambil tangan kanannya menggosok perlahan dahinya yang berkerut seribu.

"Saya akan nengok dulu apa yang terjadi, masih awal lagi untuk berkata tentang pasukan Itali," kata Nesta yang masih tidak mahu tergesa-gesa memutuskan kariernya.

Tahun ini Nedved berusia 43 tahun. Manakala Nesta pula 40 tahun. Inilah kedudukan karier mereka sekarang. Bagaimana pula dengan pemain Malaysia yang setara usia dengan mereka? Sebagai contoh Azman Adnan (44 tahun) dan Azrul Amri Burhan (40 tahun) yang pernah popular dan pawer suatu ketika dahulu. Di Mana Mereka? Azman Adnan dan Azrul Amri Burhan. Hah?
Sumber : The Complete Encyclopedia of Football.


 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...