Thursday, August 21, 2014

Chelsea Terpaksa Melangkah Sebagai Hero


Apa macam? 

Seperti biasa ada saje member aku yang bertanya soalan-soalan penuh gaya kepada aku. Kali ini soalannya mudah dan berbunyi seperti ini. 

"Chelsea selaku pasukan yang POWER NAK MAMPOS ni boleh ke 'In Drogba we trust'? Atau Drogba sebenornyer adalah seekor Kaldai Tua Tunggangan Mourinho?" 

Sekali imbas penggunaan perkataan kaldai tu semacam menjurus kepada perbualan politik. Tapi aku rilekkksss..Aku jawab balik pada member aku tadi macam gini. 

"Kita tak perlu risau. Adalah lebih baik kita 'In Costa we trust' pulak. Kalau nak lagi inzal, engko trust ajek pada Torres. Apa mau susah pening kepala? Semua pemain dalam Chelsea pun dah dilahirkan POWER.

Kejap, aku nak suap anak aku makan..... 

Okeh sambung balik. Apa yang jelas, selepas tamatnya perlawanan pertama bagi semua pasukan di Liga Perdana Inggeris. Aku secara peribadi merasakan masih Jauh lagi Manchester United hendak mencapai tahap Top 4. Dan yang lebih menarik lagi ialah pendekatan wasatiyyah yang digunakan oleh penyokong Red Devils ini. Dahulu, perkara yang paling sukar bagi mereka ialah menerima kekalahan dengan hati yang terbuka. Namun musim lepas David Moyes berjaya mengubah pemikiran gaya kuno ini. Dan kita semua wajar bersyukur. Tiada lagi sumpah seranah seperti... 

"Mampus la tahun ni aku sokong QPR!" atau "Louis van Gaal ni tak malu ke nak biarkan kita jadi fans yang pertama masuk gua musim ni??" atau "Pengadil bangang buta maca Kayu Tas!!" 

Pemuja Red Devils mula memahami konsep kalah dan menang ini adalah merupakan suatu lumrah dalam kehidupan dan juga pertandingan bola sepak. Islam mengajar kita untuk redha dan bersifat tenang, berjiwa besar, wasatiyyah dan bersikap rasional dalam menerima setiap keputusan sama ada memihak kepada kita ataupun sebaliknya. 

Perlu diingat, bola sepak bukan sahaja sekadar menguji kekuatan dan kehebatan fizikal tetapi lebih jauh lagi ia membina hubungan ukhuwah serta silaturrahim demi perpaduan ummah sejagat. Heh!! Dah rasa macam Doktor Ostad Done pulak. 

Chelsea, Manchester City, Arsenal, Liverpool dan tidak ketinggalan juga Spurs semuanya mengutip 3 mata dalam perlawanan pertama. Untung nasib Manchester City dan Liverpool akan ditentukan di Etihad Stadium apabila keduanya bertembung sesama sendiri minggu ini. Chelsea yang POWER akan dengan tenang melayan kunjungan Leicester City. Manakala umat London akan disajikan pertemuan dua pasukan mereka iaitu Spurs dan QPR di White Hart Lane. Sunderland sudah bersedia mencurah garam buloh diluka pemuja Red Devils. Sementara di Goodison Park pula akan mempersembahkan aksi hebat antara Everton dan Arsenal yang semput di Istanbul ketika bertemu Besiktas. 

Sekali lagi aku nak tanya..Apa macam? 

Nota kutip: Yang power sebenarnya ialah Kluivert, bukan Van Gaal. Buku kecik 555 taktikal sebenar ada pada Kluivert, dia sorok dalam seluar keje dia.

1 comment:

  1. LVG the god ! hahaha fan MU kena terima hakikat sblum ni semuanya kuasa ferguson

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...