Wednesday, August 6, 2014

Macam mana nak tahu Liga Malaysia semakin terkebelakang dan syok sendiri?



Suatu ketika dahulu sekitar awal 90-an semasa Liga Malaysia belum bertukar menjadi sarkis sepenuhnya seperti sekarang, ramai pemain antarabangsa Australia yang bermain sebagai pemain import. Antaranya Alistair Edwards, Mehmet Duraković dan siapa yang tidak kenal pada wira Tok Gajah iaitu Alan Davidson. Mereka ini semuanya adalah pemain kebangsaan Australia ketika hayat mereka masih aktif menyepak bola di Malaysia.

Okay. Berbalik kepada tajuk dan persoalan asal. Macam mana nak tahu Liga Malaysia semakin terkebelakang dan syok sendiri?

Anak si Alan Davidson ni iaitu Jason Davidson baharu sahaja menandatangani kontrak bersama pasukan Liga Perdana Inggeris iaitu West Bromwich Albion. Dari sini kita dapat lihat betapa lakunya pemain Australia masakini di arena bola sepak antarabangsa. Boleh juga dikatakan rata-rata pemain pasukan Australia yang beraksi di Piala Dunia tempohari beraksi dengan kelab-kelab yang berada di sekitar Eropah ketika pemain Malaysia hanya mampu mewakili pasukan Pasukan Syok Sendiri I dan II dan mungkin juga nanti III. Siapa tahu?

Zaman sudah berubah. Dan kini tiada lagi pemain bertaraf antarabangsa yang mahu menjengah Liga Malaysia. Kalau ada pun hanyalah yang sudah bertaraf ayam pencen dan manusia buangan. Memang kita semakin jauh ketinggalan. Satu realiti yang masih tidak mampu ditelan oleh sesetengah daripada kita yang kekal optimis dengan barisan kempimpinan baru dalam FAM. 

Kalau ditanya kepada aku? Jawapannya bola sepak Malaysia takkan ke mana-mana. Percayalah.

1 comment:

  1. selagi pemain Malaysia ni selesa dan poyo main ka liga sendiri selagi tu bolasepak malaysia kekal di takuk asia tenggara je

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...