Friday, September 19, 2014

Nota Yang Kluivert Simpan Tu Dia Tulis Formasi 4-4-2!!!!


Akhirnya Van Gaal berjaya mendapatkan buku nota taktikal yang Kluivert pegang sepanjang Piala Dunia 2014 tempohari. Rupa-rupanya dia tulis 4-4-2 ajek. Punyalah susah payah Val Gaal guna formasi pandir sehinggakan kalah 4-0 kepada pasukan Majlis Perbandaran MKDons. Dengar cerita ini baru satu muka surat sahaja yang Kluivert bagi pada Val Gaal. Ada lagi 40 muka surat yang belum didedahkan dan kita sudah lihat bagaimana QPR menjadi mangsa pertama Manchester United (juga seperti apa yang aku tulis sebelum ini). Sebagai rekod juga, kali  terakhir United gagal memenangi tiga perlawanan awal liga ialah pada musim 2007-08. Mereka menang pada perlawanan keempat dan kemudiannya menjuarai Liga pada musim tersebut. Jaga-jaga. 

Kemenangan besar Manchester United kepada QPR menandakan Liga Perdana Inggeris baru sahaja bermula buat pendukung setia pasukan mereka. 'Theatre of Dream' seolah-olah baru sahaja selesai proses renovasi dan keterujaan memuncak hingga ke tahap paling maksima. Sejak dari itu aku mula nampak budak-budak Manchester ni sembang sedap sikit. Kalau tidak sebelum ni asyik sembang pasal Menteri Besar Selangor jek tak habis-habis. 

Minggu ini mungkin Leicester City akan menjadi mangsa seterusnya. Dan aku secara peribadi menantikan perkembangan Daley Blind yang mana pada penampilan pertama beliau minggu lepas berjaya merekodkan 107 hantaran tepat daripada 112 hantaran yang dilakukan sepanjang 90 minit permainan. Ini membuktikan kenapa Van Gaal bersungguh-sungguh mahu mendapatkan beliau dan juga pemain mutasi nadir bumi yang lain seperti Di Maria, Rojo dan juga Ander Herrera. 

Dalam bola sepak sudah pasti ada naik dan turunnya. Tetapi tidak buat pasukan Arsenal. Turun dan terus menjunam nasib mereka. Jika rekod 6 perlawanan sebelum ini diambil kira, pasukan Arsenal hanya mampu menang sekali ketika bertemu Besiktas (kelayakan UCL), memperlolehi 4 keputusan seri dan terbaru tewas kepada Borussia Dortmund. Kini sudah ada ura-ura yang mengatakan Ozil perlu direhatkan. Ini kerana pada musim lepas dia berjaya melakukan 6 bantuan gol dalam 10 penampilan awalnya bersama Arsenal. Manakala musim ni Ozil kelihatan seringkali hilang punca apabila berada di atas padang. 

Begitu juga perihalnya denga Alexis Sanchez. Figura ini mula tertanya-tanya kenapa hidupnya kini berakhir dengan bermain bola bersama Welbeck? Sedangkan tidak lama dahulu dia hampir setiap minggu berlaga bahu dengan Lionel Messi. Namun itulah bola sepak yang sudah pasti ada naik dan turunnya. Tetapi tidak buat pasukan Arsenal yang turun dan terus menjunam ke lembah yang paling keji. 

Pasukan mana pula yang akan meneruskan kesuraman Arsenal minggu ini? Kita serahkan tugas itu kepada Aston Villa yang juga minggu lepas seperti dijangka menumpaskan Liverpool. Jika dilihat pada kedudukan liga, Aston Villa kini berada ditangga kedua dengan 10 mata hasil daripada 3 kemenangan dan satu keputusan seri. Buat pengetahuan semua pasukan Aston Villa juga masih belum tewas musim ini. Cuma Paul Lambert mungkin perlu gusar dengan barisan serangannya kerana mereka tidak melakukan satu pun percubaan gol ke atas pasukan Liverpool pada separuh masa kedua ketika menewaskan pasukan tersebut di Anfield. 

Liverpool pula minggu ini akan menghadapi West Ham yang baru sahaja seri 2-2 ketika bertemu dengan Hull City. Seperti biasa juga Liverpool berperangai macam Pakatan Rakyat. Kalau dengar gaya sembang, macam semua piliharanraya boleh memang. Begitu juga Liverpool, macam semua perlawanan mereka boleh menang. Tetapi kejayaan menewaskan kelab Ludogorets dalam saingan UCL bolehlah dikatakan menjadi tonik buat persediaan menentang West Ham. Apa yang menarik dalam perlawanan ini ialah selain kita dapat menengok aksi Balotelli yang mudah jatuh, kita tumpukan perhatian juga kepada penyerang Wes Ham iaitu Enner Valencia yang berbangsa Ecuador. 

Apa dia adik-adik? Chelsea? Ya ada...mestilah ada.. 

Umum mengetahui Chelsea adalah pasukan yang berbeza dengan Manchester United kerana Chelsea tidak kalah kepada Swansea di laman sendiri. Dan Chelsea juga bermain bola sepak di pertengahan minggu. 

Pada laga kelima ini Chelsea akan menjadi pelawat kepada Manchester City dalam perlawanan yang kita takkan lihat pemain menahan bola macam muslimah dan tiada Welbeck yang tahan bola macam Batistuta, tapi sepak tinggi macam Azizol Kamaluddin.

Mungkin ada molot dan suara sumbang berkata "Eh? Lawan Schalke 04 dekat Stamford Bridge pun seri jek..Ape bende?" 

Sesungguhnya mereka tidaklah mengetahui bahawasanya memilih jalan yang sukar itu terlalu banyak hikmahnya. Jadi..hanya mereka yang istimewa sahaja akan sentiasa tenang dan rileeekssss. Amacam? Power tak?

1 comment:

Silakan Laser Saye...