There was an error in this gadget

Monday, December 8, 2014

Kelemahan Aksi Harimau Malaya Malam Tadi Memang Tiada Tandingan.


Kelemahan Aksi Harimau Malaya Malam Tadi Memang Tiada Tandingan.

Apa macam kalah dengan Vietnam? Terkejut? Rileeeeeks? Boleh terseyum sehingga menampakkan lesung pipit? Terpulanglah pada cara kalian semua nak menerima kekalahan pada laga pertama ini. Aku pula seperti biasa meneruskan kesederhanaan dalam menyokong bola sepak Malaysia iaitu mencarut ketika Malaysia kalah. Nak sembang mende lagi? Main depan penyokong sendiri dalam Stadium Nasional Shah Alam (Bukit Jalil dah boleh tutup buat acara konsert jek kat sana lagi bagus) pun masih belum memberi jaminan kemenangan. Ranking? Memang Vietnam jauh lebih baik dari Malaysia daripada segi ranking FIFA yang kita memang tahu FAM tak berapa kisah sangat pasal benda ni semua. Badan sokan POWER NAK MAMPOS la katakan.. 

Itu hari aku dah bagitau corak permainan yang dipamerkan oleh skuad Dollah Salleh tiada visi, misi dan variasi. Pemain sayap Azamuddin Akil dan S. Kunanlan menepati ramalan peribadi aku yang mereka berdua ini adalah tidak berguna. Kedua mereka tidak mampu menahan bola dengan baik, gagal melakukan hantaran lintang yang memukau serta tidak tahu hendak membuka ruang dalam permainan. Rempah bangang ini diadun rapi dengan Safee Sali serta Mat Yo yang sentiasa tidak berada pada posisi terbaik untuk menerima hantaran bagi boleh menjaringkan gol. Mereka berdua hanya mampu berlari ke sana ke mari sambil di dalam hati berkata "Aku main mane? Aku main mane?" Itu aku belum sembang pasal Safee Yang Menyandar ketika sepakan penjuru hendak diambil.
Dengan corak permainan macam gini akhirnya Harimau Malaya menjadi habuan celah gigi Vietnam sahaja. Ini semua sudah aku jangkakan akan berlaku. Kemudiannya apabila fisio Vietnam berlari masuk ke dalam padang. Barulah kita sedar yang fisio Vitenam pun lagi laju dari pemain Malaysia. 

Selesai permainan di dalam padang, penyokong Vietnam pula dibelasah di luar padang. Entah apa yang dimarahkan sangat pun aku tak tahu. Mungkin sebab inilah Singapura menyekat segelintir penyokong Malaysia daripada memasuki stadium di sana tempohari dan ada betolnya tindakan tersebut kerana ia melibatkan nyawa manusia. Aku cadangkan kita anto pembuli-pembuli ni ke Palestin. Pergi lawan Zionis sana. Nampak macam terer sangat. Cubalah kalau berani.

Nampaknya bola sepak Malaysia yang sudah sakit bermula dari tingkat atas Wisma FAM kini sudah merebak sampai ke penyokongnya pula. Walaupun tidak semua, ia sudah cukup memalukan kita sebagai Wilayah Satu Malaysia yang dikenali sebagai negara yang aman dan damai. Tiba-tiba aku rasa macam nak berdiri bercakap gaya Najib Razak pulek. Seperti biasa juga aku rasa Tengku Bola dan FAM wajar dipersalahkan. Kerana mereka bertanggungjawab menguruskan perihal bola sepak di Malaysia ini. Takkan kita nak salahkan Bini Mat Yo pulak? 

Kemenangan bertemu Singapura tempohari hanyalah sebuah satu janji palsu semata. Aku bukannya jahat sangat, tapi aku yakin Khamis ini sekali lagi seluruh rakyat Malaysia bakal dikecewakan. Apa yang jelas lagi pasti ialah episod duka ini akan kembali berulang, yang berbeza hanyalah pelakonnya sahaja yang beraksi di atas layar hijau padang bola sepak. 
 
Ini semuanya pendapat peribadi aku. Engko nak sokong pergi stdium, engko pergi. Aku macam biasa takde rugi apa-apa pun. Sikit lagi aku nak sokong Leong Mun Yee pulak. Baru padan muka Safiq Rahim.

1 comment:

Silakan Laser Saye...