Friday, February 6, 2015

Di Mana Mereka? Carlos Roa.

Di Mana Mereka? Carlos Roa.

Lama sebelum Argentina menghidangkan kita dengan aksi daripada keeper kodi bernama Sergio Romero, mereka terlebih dahulu menarik perhatian dunia dengan Carlos Roa yang nyanyok. Namun ia berbeza dengan Sergio Romero kerana nyanyok di sini bukannnya daripada segi aksi, tetapi apabila dia meramalkan dunia akan kiamat pada 1 Januari 2000. Bukankah nyanyok tak patut di situ?

Walaupun begitu kehadirannya dalam Piala Dunia 1998 meninggalkan kesan yang mendalam apabila beliau tidak bolos dalam aksi di peringkat kumpulan sebelum menjadi hero ketika pertemuan menentang England dengan menyekat sepakan penalti David Batty. Malangnya kemaraan Argentina dalam edisi 1998 ini direncatkan oleh Belanda selepas itu apbila tewas dengan skor 1-2.

Apa yang mengejutkan ialah apabila Carlos Roa mengumumkan persaraannya setahun selepas itu pada usia 29 tahun dengan alasan kiamat akan mampir pada 1 Januari 2000. Dipercayai juga ketika itu beliau menolak deretan tawaran daripada kelab kebanyakannya daripada pasukan yang beraksi di Liga Sepanyol.

Walaubagaimanapun lebih kurang setahun selepas itu, dengan perasaan malu-malu berikutan ramalan kiamatnya yang tidak menjadi, beliau kembali semula ke Real Mallorca untuk menghabiskan sisa baki kontraknya. Malangnya kariernya agak merosot selepas itu dan beliau berpindah ke pasukan Divisyen Kedua Sepanyol, Albacete Balompié.

Dugaan terbesar dalam hidup Carlos Roa datang menjengah beliau apabila dirinya disahkan menghidap kanser prostat. Setahun lebih jugaklah dia menerima rawatan selepas menjalani pembedahan. Selepas pulih, beliau turun ke padang untuk mewakili pasukan Olimpo de Bahía Blanca di Argentina dan bersara sepenuhnya semusim selepas itu.

Pada tahun 2010 pula beliau dilantik sebagai penolong pengurus untuk pasukan Club Sportivo Ben Hur yang beraksi di dalam liga entah divisyen mende entah di Argentina.

Kini sudah 2015 dan kiamat tidak berlaku seperti yang Carlos Roa ramalkan. Namun ia pasti akan berlaku. Hanya Allah yang mengetahui bila ketika waktunya. Kita semua selaku manusia yang hina ini? Haruslah bertaubat selalu.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...