Saturday, March 14, 2015

Kecenderungan Liverpool Dalam Memperkasakan Pasukan Bola Sepak Mereka.

Kecenderungan Liverpool Dalam Memperkasakan Pasukan Bola Sepak Mereka.

Tersingkirnya Chelsea dari kejohanan Champions League merupakan seribu rahmat buat The Blues. Mujur juga tewas kepada pasukan seperti PSG. Jadi malunya tidaklah berapa tebal. Dan bolehlah kita katakan sudah tiada rezeki bagi Chelsea dalam kejohanan tersebut.

Pepatah lama ada menyebut, barang yang lepas janganlah dikenang-kenang. Jika dikenang jua maka melaratlah diri, rosaklah jiwa, terpesonglah hati, terjun bangunan, mati. Oleh itu Chelsea akan memfokuskan tumpuan 175% kepada Liga Perdana Inggeris memandangkan hanya ini sahaja peluang bagi Chelsea menambah Piala musim ini. Pasukan lain kenalah berhati-hati dengan laungan semangat dari Kem Chelsea ini. Terutamanya Southampton yang terpaksa mengadap pasukan Chelsea pada hari Ahad jam 9.30 malam.

Sepanjang 11 pertemuan terakhir antara Chelsea dan Southampton, The Blues hanya tewas sekali sahaja. Hebat. Hakikat ini turut diakui sendiri oleh jurulatih The Saints, Ronald Koeman.

"Cube engko bagitau aku. Tang mana yang sedapnya lawan Chelsea ni? Hah? Mane ade sedaaaap..azab adelah. Dah tepi, tepi. Aku nak makan nasik."

Nampak macam tertekan jek si Koeman ni. Cubalah rileeeeks sikit. Bagi perlawanan bertaraf dunia seperti ini aku masih yakin Chelsea mampu mengukir 3 mata penuh. Jumlah jaringan tidak penting. Asalkan menang sudah cukup wasatiyah.

Sementara itu, walaupun aku tidak mempunyai saluran tivi satelit berbayar. Tapi aku masih tahu beberapa perkembangan terkini dan prestasi semasa pasukan yang bersaing di dalam Liga Inggeris. Sebagai contoh pasukan Liverpool. Kali terakhir The Kops merasa kekalahan dalam saingan Liga Perdana ialah pada 14 Disember 2014. Iaitu tahun lepas. Lama jugek.

Lawan Liverpool minggu ini pula ialah Swansea. Berdasarkan rekod juga kedua pasukan ini telah menghasilkan 21 gol dalam empat pertemuan terakhir mereka. Jelas apabila kedua pasukan ini bertembung, makanya akan banyak jaringan gol yang akan dihasilkan.  Pada perlawanan ini kita tumpukan perhatian kepada Daniel Sturridge. Bukan kerana dia pernah menjaringkan 4 gol sepanjang menentang Swansea. Tapi kerana dia adalah pemain yang sentiasa mengancam bersama-sama rangkaian pemain seperti Coutinho dan Sterling. Walaupun begitu aku merasakan kedua pasukan akan mengikat keputusan seri dek kerana kelebihan Swansea yang bermain di tempat sendiri dan semangat mereka yang mendadak untuk menewaskan bekas pengurus mereka iaitu Brendan Rodgers.

Bagi perlawanan lain pula, aku merasakan mungkin tidak banyak kejutan yang akan berlaku. Arsenal yang melayan West Ham dijangka akan menewaskan pasukan asuhan Big Sam tersebut. Paling tidak pun dengan skor 2-1. Manakala Manchester City yang bermain sebagai pelawat untuk bertemu Burnley juga rasanya tidak bermasalah untuk membawa pulang 3 mata. Mungkin 2-0 sudah memadai buat skuad Manuel Pellegrini. Dan juga seperti kebiasaan Manchester United akan tewas kepada Spurs 0-3.

Begitulah ia sebaik-baik aturan keputusan dalam perlawanan bola sepak bertaraf dunia.


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...