Wednesday, May 18, 2016

Piala Eropah 2016: Kumpulan F



Portugal
 


Kadang-kadang aku tidak gemar suasana bising. Hiruk pikuk yang mengacau lamunan aku. Aku bersandar tenang dengan tangan disilangkan ke belakang kepala untuk menongkat tengkorak geliga ini. Sambil menyandarkan kerusi ke belakang aku pejamkan mata budar ini serapi mungkin. Tidak terlalu rapat, tidak juga terlalu terbuka sehingga menampakkan mata putih kesedapan.

Secara tiba-tiba satu susuk terimbas di depan mata aku. Aku tidak pasti sama ada ia benar ataupun sekadar lintasan. Terbuka mata aku terperanjat. Aku pejamkan sekali lagi. Satu kelibat berkepala hitam dengan rambut putih serta jambang berselirat dengan misai juga dalam tona warna yang sama. Ini Abel Xavier! Guman aku di dalam hati. Lama-kelamaan imbasan wajah itu bersilang bertindih-tindih dalam bayangan kepala aku. Rui Costa, Paulo Ferreira, Fernando Couto, Jorge Andrade, Costinha, Luís Figo, Petit, Pauleta, Simão, Nuno Valente, Ricardo Carvalho, Maniche, Deco dan Nuno Gomes. Aku menjadi sedikit cemas namun denyutan jantungku masih terkawal.

Bingkas aku membuka mata dan berdiri tegak seperti ingin menyanyikan lagu Negaraku. Menggeleng kepala perlahan lalu aku melangkah longlai ke luar balkoni. Kulihat bintang sedang berterabur sana sini bekerlipan tak tentu arah. Gelisah merindu Mira Filzah barangkali.

Aku kembali memusatkan fikiran aku kepada lintasan wajah-wajah lelaki Portugis dalam bayangan kepala aku tadi. Barulah aku ingat mereka semua itu adalah barisan emas skuad bola sepak Portugal yang pernah menggegar Eropah dan Dunia dengan ceritera kebangkitan tidak kesampaian mereka itu. Ada bijak pandai dalam bola sepak pernah berkata inilah barisan pemain terbaik yang pernah wujud di Portugal. Aku tidak menolak kata-kata tersebut. Dahulu mereka semua itu adalah Portugal. Manakala Portugal itu sendiri adalah sekumpulan pemain penuh berbakat yang sepatutnya mampu menutup hikayat mereka dengan kegemilangan tersendiri. Peluang itu sudah hampir benar. Namun ia tersangkut di tangan Greece pada tahun 2004. Ia sekaligus menjadikan Portugal satu-satunya pasukan tuan rumah yang masuk ke perlawanan akhir dan kemudiannya tewas.

Kini Portugal telah banyak berbeza. Portugal itu Ronaldo. Ronaldo itu Portugal. Mampos keras pemain Real Madrid ini apabila segala tekanan diletakkan di pundaknya. Bukanlah langsung tiada pemain yang lain. Namun perhatian berlebihan yang diberikan kepada Ronaldo menjadikan pasukan ini seolah-olah hanya bergantung harap kepada dirinya seorang sahaja.

Kejohanan di Perancis kelak seakan-akan meletakkan Portugal sebagai pasukan pilihan yang paling lemah. Namun mereka perlu berasa lega apabila diletakkan dalam kumpulan F bersama Austria, Hungary dan Iceland. Bolehkah pasukan Portugal keluar dari kumpulan ini sebagai juara dan melangkah jauh sehingga ke perlawanan akhir? Tiada jawapan mapan untuk itu.

Aku kembali memandang bintang di langit yang sedang berterabur sana sini bekerlipan tak tentu arah. Gelisah merindu Mira Filzah barangkali. Begitulaaaaaah....

 
Iceland

Dengan cermat aku menutup pintu balkoni dan mengambil tempat duduk di atas sofa betul-betul di hadapan televisyen. Satu persatu saluran tivi aku tukarkan siarannya. Sehinggalah aku terhenti pada saluran berita dunia. Farid Ismet dengan nada tegas serta nafas turun naik bersuara.

"Iceland bergolak lagi. Perdana Menteri Iceland, Sigmundur David Gunnlaugsson meletak jawatan kelmarin sekali gus menjadi ahli politik pertama yang menjadi mangsa kepada pendedahan skandal global terhadap urusan kewangan luar pesisir yang digelar ‘Kertas Panama’."

Aku tersenyum sinis apabila teringatkan sebaris kata-kata pujangga tua di media sosial. 'Inilah akibatnya apabila memimpin bukan atas nama agama, bangsa dan negara serta tidak mendapat sokongan padu akar umbi dan derma Arab Saudi.'

Mencembikkan bibir dan aku mengakui sekurang-kurangnya pasukan bola sepak Iceland power dalam kekabutan politik mereka secara tiba-tiba ini. Malaysia? Politik hancor. Sukan lodoh. Hancor lodoh kata orang putih.

Pemain seperti Gylfi Sigurdsson (Swansea), Aron Gunnarsson (Cardiff) dan Kolbeinn Sigthorsson (Nantes) merupakan antara tonggak dan pemain bintang yang membawa Iceland ke Piala Eropah 2016. Dengan hanya berbekalkan populasi penduduk sekitar 330,000, Iceland menjadi negara terkecil untuk layak ke Piala Eropah selepas dengan automatik meninggalkan Turki dan Belanda di belakang mereka pada bulan Septembar yang lalu.

Kejayaan Iceland ini diperolehi beradasarkan gerak rangka kerja yang berdisplin serta etika berpasukan yang dibina padu oleh bekas jurulatih Sweden iaitu Lars Lagerback. Beliau juga mendapat manfaat hasil daripada sokongan kerajaan yang sejak awal tahun 2000 lagi telah membina padang tiruan di seluruh negara supaya Iceland boleh bermain lebih lama daripada lima bulan dalam tempoh setahun.

Semakin lama aku nengok muka Farid Ismet ni, naik marah pulak aku dibuatnya. Bila dia nak pencen ni?

 

Austria

Mereka tidak kalah dalam perlawanan kelayakan. Satu keputusan yang mantap serta ia menjadi batu asas kukuh yang pasukan ini adalah yang terbaik pernah wujud di Austria sejak lewat 1970-an.

Jurulatih Marcel Koller baru sahaja mengumumkan 24 senarai awal pemain yang akan menyertai skuad bagi perlawanan persediaan menentang Malta dan Belanda. Ia termasuk pemain yang menjuarai Liga Perdana Inggeris dan Bundesliga iaitu Christian Fuchs (Leicester City) dan David Alaba (Bayern Munich).

Selain itu, kehadiran Marko Arnautović (Stoke City) juga perlu diberi perhatian. Musim ini beliau menjadi penjaring terbanyak untuk skuad Stokelona. Manakala gandingannya bersama Alaba dalam kempen kelayakan merekodkan sebanyak tujuh gol.

Secara peribadi aku merasakan Austria boleh melepasi peringkat kumpulan ini sekiranya Portugal gagal bertaubat daripada mengharapkan kudrat Ronaldo seorang.


Hungary

Lama juga tak nampak kemunculan Hungary di mana-mana kejohanan besar di Eropah mahupun dunia. Akhirnya setelah  hampir 30 tahun, pasukan yang tajam dari segi taktikal dan corak permainan ini keluar daripada pertapaan mereka.

Walaupun begitu laluan mereka pada pusingan kelayakan yang lalu tidaklah berapa manis. Tiga jurulatih telah dipecat. Attila Pinta,  Pal Dardai dan Bernd Storck semuanya bekerja separuh jalan. Sehinggalah muncul Andreas Moller, bekas anggota skuad Jerman yang menjulang Piala Eropah ini pada tahun 1996. Beliau berjaya menempah perlawanan play-off bertemu Norway.

Mungkin jika analisis kasar memperlihatkan pasukan ini tidak akan mampu melepasi peringkat kumpulan. Namun sekurang-kurangnya mereka boleh memberi sedikit senyuman kepada roh
Ferenc Puskas dan Laszlo Kubala.


Perlawanan Tumpuan: Portugal Melawan Austria

Semasa kempen kelayakan, pasukan Austria antara yang paling seronok untuk ditonton aksi mereka. Austria memberikan persembahan terbaik mereka dan mengejutkan peringkat kelayakan. Sudah pasti mereka sekali lagi akan mengulangi perkara yang sama kali ini.

Apabila Austria dijadualkan bertemu Portugal pada 18 June dalam perlawanan kedua, kedua pasukan ini berkemungkinan sudah memungut 3 mata penuh dalam perlawanan pertama masing-masing. Tetapi jika sebaliknya berlaku, pertemuan ini akan menjadi perlawanan wajib menang buat mereka.


Pertembungan Force: Ronaldo Melawan Arnautovic

Tinggi bergaya kacak orangnya. Pawer dalam menyerang dan mempunyai kemahiran individu tak terkalahkan. Namun mempunyai mood yang tidak menentu sehinggakan kadangkala ia memberi impak negatif kepada pasukan yang mereka wakili. 

Secara peribadi aku sendiri tidak sabar melihat aksi Marko Arnautovic di kejohanan besar, terutamanya apabila beliau akan berhadapan dengan Cristiano Ronaldo. Ini kerana Marko mulanya mengalami satu karier yang semput di Liga Perdana Inggeris. Sehinggalah awal musim ini apabila beliau dan Stoke menemui keserasian abadi. Khabar angin turut bertiup yang mengatakan Stoke sudah bersedia untuk menawarkan kontrak termahal buat Marko. Sekaligus menjadikan beliau pemain bergaji paling mahal di Stoke City.

Kedua pemain, Marko dan Ronaldo mempunyai abiliti untuk menukar haluan perjalanan kumpulan F ini. Tetapi siapakah antara mereka yang akan berjaya woih?


Keistimewaan Kumpulan F: Kecergasan dan Prestasi Ronaldo

Cristiano Ronaldo jenis yang macam manakah yang akan muncul di Perancis kelak? Superstar yang cergas serta dahagakan kejuaraan sulung terulung bersama negaranya? Atau ketua pasukan lusuh yang penat dan tak kuasa nak melayan misi menyelamatkan maruah Portugal seorang diri?

Kita sudah lihat apa yang berlaku kepada Portugal ketika Piala Dunia di Brazil. Jika mereka ingin mengubah takdir, Ronaldo perlu berusaha lebih 200%.







No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...