Saturday, June 11, 2016

Piala Eropah 2016: Perancis 2 - 1 Romania

Perancis 2 - 1 Romania

Bekas pemain tengah Chelsea membimbing pasukan negaranya dengan penuh bergaya apabila melakar kemenangan pertama untuk Les Blues pagi tadi ketika kita semua sedang sibuk kiamulail dan tahajjud. Jika Arsene Wenger yang jadi coach Perancis mesti terlikup pasukan ini dibuatnya.

Pasukan Romania bermula sebagai underdog dengan barisan pemain yang kurang dikenali berbanding Perancis. Namun mereka kadangkala tetap garang semasa menyerang Perancis.

Perancis pula agak tidak teratur pada mulanya. Hugo Lloris dilindungi oleh Rami dan Koscielny yang kelihatan agak goyah. Sagna seperti biasa boleh tahan mantap jugaklah bertahan di sebelah kanan. Tetapi masih jauh dari level Thuram. Manakala Evra pula ternyata sudah tua dan membuktikan dia adalah jenis pemain yang lemah. Bekas pemain Manchester United ini kalau kena pada pasukan lawan yang lebih kuat dan power boleh menjadi lubok untuk pasukan Perancis.

Bahagian tengah Perancis bermasalah dengan aksi longlai Pogba dan Matuidi yang juga sering hilang arah. Mujur Payet dan Kante membawa prestasi cemerlang mereka dalam Liga Perdana Inggeris ke dalam perlawanan ini. Kante bertahan dengan tenang di tengah. Manakala Payet merbahaya dengan gerakan larian dan hantarannya kepada penyerang Perancis di barisan hadapan. Gol pertama adalah berpunca daripada hantaran lintangnya. Dan gol kedua adalah hasil daripada cubaan jarak jauh beliau. Payet memang POWER.

Sayangnya Griezmann agak menghampakan dalam perlawanan ini. Tidak seperti yang dilihat ketika bermain bersama Torres di Atletico Madrid. Namun Giroud seperti belut di sawah bendang, licin dalam menyelinap di celah-celah pertahanan Romania. Giroud - Penyerang Terbaik Dunia membuktikan dia adalah penyerang luar biasa apabila menanduk menggunakan belakang kepala sambil memejam mata. Jika penyerang biasa-biasa seperti Benteke, Rashford mahupun Safee Sali sudah pasti terkial-kial untuk berbuat demikian.

Cakap-cakap sumbang pengulas di Astro iaitu seorang bekas perasuah mengatakan gol pertama Perancis itu adalah foul. Ah pedulikan beliau. Singapore dulu kalau tak main rasuah takkan boleh menang 4-0 dalam perlawanan akhir Piala Malaysia 1994 dan beliau takkan boleh jaringkan hatrick ketika bertemu dengan Pahang - Pasukan Terbaik Malaysia.

Romania tidak menunggu lama untuk menyamakan kedudukan. Lapan minit selepas itu, Evra - Bekas Pemain Manchester United menunjukkan kebodohannya meningkat seiring usianya apabila menghadiahkan sepakan penalti kepada Romania. Ternyata Stancu rupanya lebih tenang apabila berhadapan tekanan penyokong pasukan tuan rumah dengan menyempurnakan sepakan penalti tersebut.

Gol kedua Perancis hadir seminit sebulum tamat masa permainan sebenar. Ia adalah gol milik khas Payet yang berusaha keras sepanjang musim ini sejak Ogos 2015. Kita melihatnya pulun setiap minggu ketika bersama West Ham. Kita juga boleh faham punca titisan air matanya apabila ditukarkan dengan Sissoko. Terbukti Payet sedang perlahan-lahan bertukar menjadi pemain terbaik dunia tanpa perlu bergambar dengan Ford Mustang.




No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...