There was an error in this gadget

Thursday, June 23, 2016

Piala Eropah 2016: Pusingan Kedua [16 pasukan]




Piala Eropah 2016: Pusingan Kedua (16 pasukan)

Tamatlah sudah peringkat kumpulan. Kita dapat lihat pasukan yang pada awalnya adalah pilihan kini semakin menjauhi status tersebut. Pasukan underdog pula semakin mencuri tumpuan. Begitu juga dengan pasukan yang pertama kali beraksi di Piala Eropah ini. Mungkin semua rencah perisa ini menjadikan sukan bola sepak adalah sukan paling menarik untuk ditonton oleh seluruh umat manusia.

Buat masa ini tidak perlu kita pening kepala memikirkan tentang nasib pasukan Malaysia dalam jelalah Oceania mereka. Kita ada bola sepak Eropah yang lebih penting.

Switzerland-Poland | 25 June | Saturday | 9:00 PM.

Kedua pasukan ini perlu membuktikan kepada semua kaki judi sekalian alam bahawa Piala Eropah 2016 tahun ini berkemungkinan besar akan mendapat juara baru. Secara peribadi aku berpendapat yang Poland nampak lebih garang sedikit berbanding Switzerland.

Ramalan: Poland menang 2 - 1.


Wales-Northen Ireland | 26 June | Sunday | 12:00 AM.

Sejarah Britania Raya ataupun Inggeris Raya kalau nak diceritakan di sini memang tak cukup perenggan. Cukuplah kita simpulkan bahawa perlawanan ini membawa keindahan kepada umat United Kingdom khasnya. Joe Allen 'Pirlo', Gareth Bale dan Aaron Ramsey pada aku terlalu kuat untuk Northen Ireland.

Ramalan: Wales sumbat 3 gol berbalas 1.

Croatia-Portugal | 26 June | Sunday | 3:00 AM.

Portugal kalau masih mengharapkan Nani dan Ronaldo nak menjaringkan gol, mereka akan mereput apabila bertemu dengan Croatia nanti. Croatia pula secara tiba-tiba mendapat roh Davor Suker apabila menewaskan Sepanyol dengan satu gerakan serangan balas yang cantik. Aku tak tahulah macam mana Pepe dan Carvalho yang dah tua tu nak kawal kelincahan Perisic dengan Kalinic nanti.

Ramalan: Croatia 2 - 2 Portugal. Sepakan penalti berakhir dengan kemenagan berpihak kepada Croatia.

France-Ireland | 26 June | Sunday | 9:00 PM.

Kali terakhir kedua pasukan ini berentap ialah pada tahun 2009 dalam perlawanan play-off Piala Dunia. Ketika itu Thiery Henry dengan selamba menjaringkan gol dengan menggunakan tangan. Mungkin inilah masanya untuk bala tentera Roy Keane membalas dendam dengan disulami kehebatan taktikal caturan Martin O’Neill.

Ramalan: Perancis menang 1-0. Tapi kalau Ireland menang, ia adalah kejutan terbesar Piala Eropah 2016.


Suatu masa dahulu England pernah membelasah Iceland dengan skor 7-1.


Jerman-Slovakia | 27 June | Monday| 12:00 AM.

Jerman kalau tak menang dengan Slovakia ni memanglah depa ketiak itam. Statistik pertemuan kedua pasukan ternyata berpihak kepada Jerman dengan 7 kemenangan. Manakala 3 lagi kemenangan diperolehi Slovakia. Tiada keputusan seri dicatatkan. Jerman perlu merantai Marek Hamsik jika tidak mahu dimusnahkan secara individu oleh pemain ini. Cabaran lain Jerman ialah kekentalan Martin Skrtel.

Ramalan: Jerman menang dengan skor 2-1.


Hungary-Belgium | 27 June | Monday| 3:00 AM.

Semangat juang pemain Hungary yang berapi-api hampir sahaja membangkitkan Ferenc Puskas dari kubor yang mana tempohari Ronaldo and Co. sikit sahaja lagi akan ditendang keluar dari Piala Eropah 2016 ini. Kali ini Belgium menanti Hungary. Jika Belgium mengekalkan pasukan tanpa Fellaini ada di atas padang. InsyaAllah The Red Devils akan ke suku akhir.

Ramalan: Hungary tewas 0-2 kepada skuad emas Belgium.


Itali-Sepanyol | 28 June | Tuesday| 12:00 AM.

Aku mendapat info bahawa bergegar seluruh 7 benda ajaib di dunia apabila mengetahui kedua pasukan ini bertembung seawal pusingan kedua. Maklum sahajalah Itali dan Sepanyol sudah pun memenangi 5 Piala Dunia dan 4 Piala Eropah. Tidak hairanlah perlawanan ini menjadi bualan di setiap pelusok muka bumi. Kali ini aku akan merendah diri dengan memilih Itali sebagai pemenang. Kembalinya Buffon nanti sebagai penjaga gol dan ketua pasukan akan memberi pengaruh yang besar kepada skua Azzurri.

Ramalan: Itali menang 1-0.


England-Iceland | 28 June | Tuesday| 3:00 AM.

Aku mungkin antara sebilangan kecil peminat bola sepak yang mahukan Iceland melakukan banyak kejutan dalam kejohanan kali ini. Dan apa lagi kejutan yang lebih agung selain daripada menewaskan England yang baru sahaja keluar dari Kesatuan Eropah? Semangat pemain Iceland sememangnya melebihi populasi penduduk mereka pada ketika ini. Jika mereka tewas sekalipun dengan England, pasukan Iceland ini sudahpun mendapat tabik hormat dari seluruh pecinta bola sepak dunia.

Ramalan: Iceland akan melakukan kejutan terbesar dalam kejohanan ini dengan menewaskan England 3-2.








No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...