Sunday, June 12, 2016

Piala Eropah 2016: Turki melawan Croatia.


Piala Eropah 2016: Turki melawan Croatia.

Sebelum kita melarat bersembang tentang Tok Roy yang meletakkan 5 pemain Spurs (Pasukan Paling Lemah Di London) dalam perlawanan England padi tadi, adalah lebih baik kita alihkan fokus kepada salah satu perlawanan terpenting dalam Piala Eropah 2016 ini. Ya, perlawanan antara Turki dan Croatia.

Pertembungan suku akhir antara Turki dan Croatia merupakan antara yang paling epik dalam sejarah Piala Eropah 2008. Kedua pasukan seri 0-0 dalam masa perlawanan normal. Mati-mati Croatia merasakan mereka akan memenangi perlawanan ini apabila Ivan Klasnic menjaringkan gol pada minit ke-119.

Namun secara tiba-tiba Semih Senturk menyumbat gol penyamaan dalam masa kecederaan di masa tambahan tersebut. Perlawanan diheret ke acara sepakan penalti. Dan apa yang lebih pilu buat Croatia ialah mereka tewas dalam penentuan penalti sementara seluruh Turki bergegar meraikan kejayaan layak ke separuh akhir.

Malam ini ketika seluruh umat Islam Malaysia sedang sibuk berterawih, kedua pasukan ini akan beradu tenaga. Turki kembali ke kejohanan eropah selepas kali terakhir muncul pada tahun 2008. Manakala Croatia pula pastinya mahukan 3 mata dalam perlawanan ini kerana yang menunggu mereka selepas ini adalah Sepanyol dan Republik Czech.

Menarik untuk kita lihat bagaimana Mario Mandzukic berhadapan dengan Mehmet Topal - pemain bintang Fenerbahce yang bermain sebagai pemain tengah untuk kelabnya namum akan turun sebagai pertahanan tengah apabila beraksi untuk pasukan Turki. Mampukah Topal mendiamkan Mandzukic dalam pertemuan 90 minit ini?

Sementara itu pertarungan dua ketua pasukan iaitu antara Arda Turan dan Dario Srna juga akan menambah rencah dalam perlawanan ini. Srna yang sudah berusia 34 tahun berkemungkinan menghadapi kesukaran untuk bertahan di sebelah kanan Croatia sekiranya Turan turun beraksi sebagai pemain sayap kiri. Diharap dengan 18 penampilan serta 2 gol yang dijaringkannya bersama Bercelona musim ini cukup untuk mendatangankan manfaat kepada Turki malam ini.

Pemain bintang Turki: Hakan Calhanoglu
Pemain bintang Croatia: Luka Modric
Ramalan: Turki 2 - 1 Croatia

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...