Saturday, October 1, 2016

Di Mana Mereka? Claude Makélélé.



Di Mana Mereka? Claude Makélélé.

Julia Exora adalah seorang wedding planner. Dia kaya dan cantik. Memiliki potongan badan seperti seorang ahli gusti wanita WWF - mendiang Chaiyna namun berwajah manis persis Mira Filzah. Senyumannya ayu dengan muncung bibirnya seperti tikus mondok apabila berselfie dengan telefon pintarnya iPhone Tujuh.

Julia Exora juga adalah seorang perempuan yang sempoi bak ang. Di dalam hidupnya hanya ada fesbuk, mee siput dan bola sepak. Ya, bola sepak. Saban minggu dia akan menghabiskan masanya berjam-jam untuk terus-terusan menonton perlawanan bola sepak terutamanya yang melibatkan pasukan Chelsea. Ya sekali lagi. Julia Exora meminati Chelsea kerana nilai sentimentalnya pasukan power itu yang begitu rapat dengan hatinya. Julia juga bukannya seperti Reem Shahwa yang gemarkan Liverpool.

Malam ini Julia melangok di hadapn tivi. Awal-awal lagi dia menolak ajakan sahabatnya Suhana untuk menguli tepung bersama membuat cup cake perisa red valvet.

Tepat jam 10 malam siaran perlawanan antara Chelsea 7menentang Middlesbrough pun bemula dengan ulasan berapi-api dari pengulas di stesyen televisyen tersebut. Berapi nak mampos macam ceramah perniagaan seorang doktor palsu yang berbadan gempal comel dan hitam pula wajahnya.

Sementara itu Julia masih tenang memehatikan liuk lentok ayunan larian setiap pemain bola sepak yang sedang beraksi di tengah padang. Jiwanya menjadi kacau apabila terlihat punggong Eden Hazard berayun ke kiri dan kanan. Risaukan dosa masturbasi, Julia segera melafazkan zikrullah di hujung bibirnya yang merah.

Namun matanya masih tertarik dengan aksi N'kolo Kante. Bentesannya kemas dan lembut bagaikan adunan gula kapas yang dijual di Fun Fair sebelah jambatan Muar. Terus secara tidak langsung Julia teringatkan kepada seorang lagi bekas pemain Chelsea iaitu Makelele.

“Manelah Makelele sekarang ek?” Julia bermonolog sendirian sambil tangannya laju menyuap buah rambai muda ke dalam mulut. Dahinya berkerut. Masam.

Makelele ialah pemain yang dilahirkkan di Zaire. Keterbukaan negara Perancis dalam menerima imigran amat mendatangkan kesan positif kepada pasukan bola sepak mereka. Aksi hebat beliau sendiri membolehkan wujudnya istilah Makelele roles dalam kamus bola sepak moden. Kalau dekat Malaysia kita ada K. Reuben roles. Peranan bangang yang membolehkan beliau menyabit semua kaki termasuk pengadil. Begitulaaaaah.

Jarang sekali nama pemain bola sepak diabadikan untuk terma bola sepak itu sendiri. Satu contoh yang paling popular ialah sudah tentu The Cruff Turn. 

Kariernyya paling menyerlah adalah ketika bermain untuk pasukan Real Madrid dan kemudiaannya Chelsea. Sejumlah 13 jenis piala kejuaraan dijulangnya sepanjang tempoh 8 tahun.

Ketika sudah hanpir mahu bersara beliau kembali ke Perancis untuk bersama pasukan PSG. Selepas 3 tahun beliau dilantik menjadi pembantu pengurus pasukan PSG.

Pada 2014 beliau mencuba nasibnya sebagai pengurus pasukan bola sepak dengan menjadikan Bastia sebagai permulaan karier pengurusannya.

Malang sekali kurang daripada 6 bulan menjadi pengurus beliau telah dipecat. Ia adalah berikutan kekalahan yang dicatatkan oleh Bastia semasa menentang Guingamp. 

Awal tahun 2016 pula Makelele dilantik menjadi pengarah sukan bagi pasukan AS Monaco. Juga tidak mempunyai jodoh yang panjang akhirnya Makelele diceraikan pada Jun yang lepas oleh pihak pegurusan pasukan AS Monaco. Malang betol perjalanán karier pengurusan beliau.

Mengalir air mata Julia apabjla membaca perjalanan karier pengurusan Makelele yang tidak semeriah ketika beliau masih bergelar sebagai pemain. 

Kerana terlampau leka menengok internet di telefon pintarnya. Julia terabaikan aksi hebat Chelsea yang sedang membelasah lawannya tanpa ihsan. Julia menggelengkan kepalanya seperti tidak percaya dengan skor yang dilihatnya.

Matanya yang bundar kembali fokus kepada satu figura baru yang susuknya saling tak tumpah seperti Makelele.

“Ade jugak penganti Makelele. Takdelah aku rindu sangat ke dia nanti.” Kata Julia di dalam hati sambil tangannya laju menyuap buah rambai ke dalam mulut. Dahinya kembali berkerut. Masam yang amat. Comel macam tikus mondok.

1 comment:

  1. Dimana K Reuben ?? lepas cedera ACL 2014 dulu hilang terus ane tu dari radar bolasepak malaysia.

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...