Sunday, October 9, 2016

Yang Baik Dan Buruk Melawan Singapura.




Yang Baik Dan Buruk Melawan Singapura.

Ya aku tahu lambat dua hari. Tapi aku tak senang duduk jika berdiam diri sahaja di hadapan balkoni sambil memandang pokok daun kari mengenangkan persembahan pasukan Malaysia menentang Singapura.

Sebenarnya aku menggunakan kehandalan membendung kesabaran sepanjang menonton perlawanan ini. Sekejap-sekejap aku akan bersiul-siul kecil mengalunkan irama zapin Penawar Rindu. Sekejap-sekejap aku akan memaki hamun apabila mata aku terpandang aksi di tengah padang. Begitulah sehingga tamatnya 90 minit. Jadi aku nak simpulkan secara adil 5 perkara baik dan 5 lagi perkara buruk selepas selesai menonton perlawanan ini.

Yang Baik.

1) Khairul Azhan membuktikan kita masih tidak ketandusan penjaga gol yang hebat. Walaupun diturunkan secara bergilir dengan Norazlan Razali di kem Selangor, aksinya dalam perlawanan ini amat kemas. Kebocoran mudah di barisan pertahanan memberi peluang kepadanya mempamerkan ketangkasan bak jelmaan Muadzar Mohamad semasa di zaman kegemilangannya.

2) Pemain baru seperti Safawi Rashid dan Rizal Ghazali yang diberikan peluang bermain sebagai kesebelasan utama kelihatan memberikan sedikiiiiit sinar walapun agak jauuuuh dihujung terowong. Peluang perlu diberikan lagi kepada mereka untuk memahami perbezaan antara bermain dengan pasukan kelab/negeri dan untuk Malaysia. Nanti lama-lama okaylah tu.

3) Azrif pula seperti bermain dengan Selangor. Ketika semua rakannya hilang punca, hanya dia seorang sahaja yang bermain bola sepak gaya terpuji. Dari situ sahaja kita boleh tahu kenapa JDT bersungguh nak mendapatkan khidmatnya.

4) Masuk sahaja Mat Yo dan Zaquan Adha aku merasa sedikit sentimental apabila teringat kembali kehebatan lapuk mereka dalam Pestabola Merdeka 2007. Zaquan ketika itu menamatkan kejohanan dengan 3 gol. Manakala Mat Yo 1 gol. Dalam perlawanan menentang Singapura ini aku dapat nengok yang kedua mereka ini masih boleh memberikan impak kepada pasukan Malaysia. Bolehlaaaaaaah...

5) Semangat. Ya aku suka semangat yang ditunjukkan walaupun segala teknik dan taktik hilang ke laut dalam. Sekurang-kurangnya kita tidak ditunjukkan dengan persembahan lemah longlai.


Yang Buruk

1) Irfan Fazail. Yang lain-lain semua sedia maklum. Aku secara syak wasangka berpendapat panggilan beliau ke dalam skuad Malaysia hanyalah kerana hubungan baiknya dengan OKS. Takkan engkau orang tak perasan kot?

2) Tiada ada jeneral di atas padang. Amri Yahyah bukanlah seperti Shukor Adan yang mampu menaikkan semangat rakan-rakan dengan maki hamun dan carutan. Rambut kuningnya sahaja sudah membuatkan aku meluat. Ada jugaklah satu dua cubaan darinya. Tidak lebih dari itu. Kemudian Amri konsisten berjogging di atas padang sambil mengutip pahala makian yang seluruh rakyat Malaysia hamburkan pada beliau.

3)  Aku masih tak faham kenapa Baddrol Bahktiar seringkali bermain out-position apabila turun bersama pasukan Malaysia. Kerja-kerja defensive amat tidak sesuai dengannya. Baddrol yang turun setiap minggu untuk pasukan Kedah adalah pemain yang penuh inspirasi. Tetapi dengan Malaysia ia tidak ubah seperti pelengkap pasukan dengan hantaran jauh yang tiada visi dan tepat kepada pasukan lawan.

4) Entah apa taktik yang cuba OKS gunakan. Keseluruahan pasukan tiada connection. Setiap kali Malaysia pegang bola, ia tidak lebih dari 5 saat sebelum ia hilang semula ke kaki pasukan Singapura. Mujur Singapura juga bangang setara dengan Malaysia. Jadi mereka tidak mampu ambil kesempatan ke atas kelemahn pasukan Malaysia ini.

5) Darren Lok ini pula apalah keistimewaannya sehingga mendapat call-up dalam pertemuan ini. Lepas tu dapat main pulak. Secara tidak langsung ia memberikan kita semua peluang memaki beliau. Ya mungkin agak keterlaluan untuk menimbang tara aksinya yang pertama. Namun aku secara peribadi percaya kita tak payahlah nak bergantung harap kepada pemain ini. Kau print screen jek apa yang aku tulis ni.

Ramalan: Aku meramalkan peluang Malaysia masih ada untuk sekurang-kurangnya layak ke Separuh Akhir Piala Suzuki 2016 nanti. Tapi tulaaaah..setakat AFF jela gamaknya. Bosan.

1 comment:

Silakan Laser Saye...