There was an error in this gadget

Wednesday, November 23, 2016

Ulasan Minit Ke Minit: Malaysia Melawan Vietnam.

Vietnam 1 - Malaysia 0.

1. Penjaga gol pada petang ini masih lagi Apek. Walaupun dia sudah mula merindukan masakan Kelantan, persembahan dia agak memuaskan dalam perlawanan ini.

2. OKS membuat tempahan keranda awal apabila menyenaraikan Fakri Saarani sebagai pemain tengah berganding dengan Shahrul Saad. Mengucap panjang aku dibuatnya.

3. Ronny Harun juga dapat peluang bermain. Ini adalah gandingan pertamanya bersama Shahrom Kalam.

4. Muncul juga desas desus mengatakan Malaysia nak menarik diri daripada kejohanan AFF ni. Entah ada pasukan lain peduli ke tidak agaknya.

5. Sekali imbas aku rasa OKS menggunakan taktikal 4-2-3-1. Dua defensive midfielder (Fakri-Shahrul) dengan Hazwan Bakri sebagai penyerang tunggul. Eh, tunggal. Tetapi selepas dua kali imbas, dah serupa formasi 0-0-0. Macam tiada siapa bermain menentang Vietnam.

6. Matt Davies pada pandangan aku sangat lemah bermain sebagai bek kiri. Dia tak buat langsung larian ke atas untuk membantu serangan. Bila bertahan pulak kucar-kacir. Main pasukan Pahangkan? Nombor berapa Liga Super ni?

7. Tiada kreativiti di bahagian tengah. Shahrul Saad ke laut. Fakri pulak macam mana OKS pilih dia ni? Boleh kira dengan jari berapa minit dia main musim ni. Bila masuk Veenod barulah nampak sedap sikit Malaysia main. Hihi..

8. Apabila tengah tak hidup, penyerang pun terkial-kial nak buat gol. Pemain Malaysia sudahnya berman tanpa tujuan. Nak menang tak reti. Nak bertahan tak kuat.

9. Secara peribadinya aku berpendapat pemain Malaysia gagal bermain dengan cemerlang dalam satu unit yang lengkap dan baik. Kita juga kena akui pasukan kali ini adalah yang paling lemah pernah dibawa ke Piala AFF. Beberapa pemain dari liga perdana terpilih, pemain kerap memanaskan bangku simpanan, pemain yang keluar masuk rehabilitasi dan tak cukup minit permainan dibawa ke Myanmar. Jelas kita semakin ketandusan bakat sebenarnya dek kerana liga utama dan pool pemain yang kecil. Sebab itulah Malaysia bergelut nak menewasakan Kemboja dan lengit apabila melawan Vietnam. Inilah masalah yang perlu diselesaikan oleh Tengku Bola dan hulubalang FAM. Tapi dia peduli ke?

10. Goooooool!!! Macam biasa apabila aku menaip panjang, mesti ada gol yang dijaringkan. Akhirnya dapat jugak Vietnam menyumbat gol melalui Trong Hoang pada minit ke-80. Masa yang paling sedap untuk skor dan membunuh semangat pihak lawan.

11. Tamat 90 minit. Malaysia tewas 1-0. Secara jujurnya bola sepak gaya haramjadah telah dipersembahkan oleh pasukan Harimau Malaya pada hari ini.

12. Kita tak perlu tarik diri dari Piala AFF sebenarnya. Cukuplah dengan sekadar perbuatan taubat dari FAM, Presidennya dan seluruh institusi bola sepak yang ada di negara ini yang melahirkan pemain bola sepak jenis yang kita ada sekarang ini. Jenis yang tidak tahu membuka permainan, menahan bola dengan keting, belari atas padang serupa pergi IKEA, kabur mengatur gerak serangan, lawan pemain sama fizikal pun bersepah bila body challenge, berambut fesyen anak anjeng dan bermain bola lagak binatang itu jugak.

13. Cukuplah. Selamat malam.


1 comment:

  1. entah apa relevan bawak darren lok masih menjadi misteri. matthew davies harap je ada dna omputeh, standard main tahap pahang jugak. mujur la striker vietnam tak penah lekang dari sifat bebal. kalau tak dah 3 gol melesia bocor

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...