There was an error in this gadget

Saturday, November 26, 2016

Ulasan Minit ke Minit: Malaysia Melawan Myanmar.




Malaysia 0 - 0 Myanmar.

1. Perlawawanan antara Malaysia dan Myanmar diselubungi isu kemanusiaan etnik Rohingya. Negara Malaysia yang berpegangan Ahlil Sunnah Waljamaah segera mahu pasukan Malaysia menarik diri daripada kejohanan Piala AFF ini. Aku segera beristighfar dengan corak penyelesaian 'mee segera' ni. Kenapa bola sepak yang menjadi mangsa? Hah?

2. Sekali lagi Apek diletakkan sebagai penjaga gol. Trio Rizal Ghazali, Ronny Harun dan Shahrom Kalaam dikekalkan sebagai pemain pertahanan. Penambahan Nazirul Naim menggantikan Matt Davies di posisi bek kiri bagi aku adalah satu perkara yang positif selepas mengambil kira persembahan pemain Pahang tersebut dalam 2 perlawanan yang lepas. Fakri dan Baddrol berganding di bahagian tengah. Syazwan Zainon, Amri Yahyah di sebelah sayap. Manakala Hazwan Bakri dan Mat Yo diturunkan sebagai penyerang. Okay tak line-up malam ni? Hah?

3. Seawal minit ke-6 Malaysia sudah menduga emosi pasukan Myanmar. Cubaan kaki kiri Hazwan Bakri dari jauh mengenai tiang. Bergegar seluruh Myanmar seketika. Aku masih rileeeekss makan buah kedondong yang diambil dari rumah jiran merangkap sahabat lama aku bernama Apoi.

4. Kemudiannya aku tengok Baddrol Bakhtiar melakukan 2 kesilapan dalam tempoh satu minit. Satu daripadanya menyebabkan sepakan percuma yang diberikan kepada Myanmar pada minit ke-10. Mujur tiada sebarang kecelakaan yang berlaku kepada Malaysia.

5. Secara tiba-tiba pula Hazwan Bakri bermurah hati menghadiahkan sepakan penalti kepada Myanmar pada minit ke-12. Mujur Apek power dan menangkap kemas sepakan lemah pemain Myanmar. Malaysia selamat barang sejenak. Legaaaa.

6. Aku perhatikan makin steady corak permainan Rizal Ghazali ni. Setakat separuh masa pertama dia sahajalah yang kelihatan power setapak daripada pemain yang lain. Manakala aku berpendapat Baddrol adalah pemain yang tidak berguna kerana dia seringkali melakukan hantaran jauh mencari bayang-bayang rakan sepasukan. Dia seolah-olah tidak tahu hendak membina permainan daripada bawah dan kemudiannya develope secara tertib naik ke atas melalui satu dua hantaran yang lebih mudah. Cubaanya untuk terus melakukan hantaran jauh dari bawah kawasan Malaysia adalah bukti dia pendek akal. Sedap jugak komen panjang aku ni.

7. Tamat separuh masa pertama. 0-0. Malaysia menyerang dengan gaya tiada hala tuju dan tidak bernafsu. Sedangkan Myanmar apabila menyerang kadangkala sehingga 5 orang berada dalam kotak penalti. Entah apa yang Ong Kim Swee ajarkan pada pemain dia tu pun aku tak tahulah.

8. Separuh masa kedua dimulakan dengan tiada pertukaran pemain yang dilakukan oleh Malaysia. Ada satu dua cubaan liar yang melangit daripada Amri Yahyah dan Hazwan Bakri. Geram jugak aku nengok gaya sepakan macam gini.

9. Ong Kim Swee kemudiannya melakukan 3 pertukaran di antara minit ke-65 hingga 75 - Mat Yo(Darren Lok), Shahrom Kalam(Safee Sali) dan Fakri Saarani(Shahrul Saad). Kononnya dengan harapan nasib Malaysia akan menjadi lebih baik.

10. Tapi apa aku perasan Shahrul Saad hanya menerbitkan corak kelam kabut apabila dia masuk. Barisan pertahanan menjadi berterabur. Hasilnya Myanmar berjaya menjaringkan gol pertama yang menjadi jaringan kemenangan mereka dala perlawanan ini. Seluruh Myanmar bergembira. Macam biasa Malaysia kalah dan sudah dijangka.

11. Dahulu Thailand, Indonesia dan Singapura seakan-akan setara kekuatan dengan Malaysia. Kini ketiga pasukan itu aku rasa sudah jauh meninggalkan kita. Vietnam dan Myanmar sudah boleh menewaskan Malaysia. Timur Leste, Laos dan Kemboja boleh membuatkan pasukan Malaysia berpeluh telur untuk menang.

12. Wahai saudaraku sekalian, kita kena sedar bola sepak kita sudah jahanam. Tak boleh nak pulih dah. Ini realiti. Realiti pahit yang perlu kita telan.

 


1 comment:

  1. myanmar tu punya striker lagi menghiburkan dari striker malaysia. menyerang dgn teratur, pandai bukak ruang, pasing merata-rata tp tula execution lemah sgt tu sebijik je masuk.

    player malaysia plak asal dpt bola bawak ke depan dgn harapan dpt gol mudah mcm lawan kemboja haritu

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...