Tuesday, December 13, 2011

Lagenda:Carlos Valderama



Carlos Valderrama adalah pemain bola sepak terbaik dari Colombia. Peminatnya memberinya nama samaran "El Pibe." Perkara pertama yang mengingatkan pada Valderrama adalah gaya rambutnya perang dan berbulu. Beliau bermain paling banyak perlawanan untuk Columbia (111). Valderrama memenangi pemain Terbaik Amerika Selatan sebanyak 2 kali sepanjang kerjayanya, iaitu pada tahun 1987 dan 1993.

Carlos Alberto Valderrama Palacio dilahirkan pada 2 September 1961 di Santa Marta di Colombia. Valderrama memulakan kerjaya bola sepak dengan Union Magdalena kelab bahagian pertama di Colombia pada musim 1981. Dia bermain untuk mereka sehingga musim 1983. Beliau menyertai Millionarios dalam musim 1984. Dia berpindah ke Deportivo Cali dan bermain sehingga 1988. Bersama Deportivo, beliau memenangi naib juara dalam kejohanan Colombia pada 1985 musim serta 1986.Dia berpindah ke Perancis dan menyertai Montpellier pada tahun 1988. Pada tahun 1990, beliau telah mencapai kejayaan, apabila Montpellier memenangi Piala Perancis. Pada musim itu, Montpellier mengejutkan semua orang dengan kejayaan luar biasa dalam Piala UEFA. Walaubagaimanapun, kemaraan mereka berakhir pada peringkat suku akhir. Dia bermain 77 perlawanan untuk Montepellier. Dia menjaringkan lima gol untuk mereka semasa berkhidmat dengan mereka.

Pada tahun 1990, beliau berpindah ke Sepanyol dan menyertai Real Valladolid. Walau bagaimanapun, ia bukanlah satu usaha yang berjaya. Beliau mendapat kurang aksi perlawanan. Selepas meninggalkan Valladolid, beliau kembali ke Columbia dan menyertai Independiente Medellin dalam 1992.Pada 1993 dia berpindah ke Atletico Junior. Beliau bermain 82 perlawanan untuk Atletico Junior. Beliau memenangi kejohanan Columbia pada tahun 1993 dan sebagai 1995 dengan Athletico Junior.

Beliau berpindah ke Amerika Syarikat pada tahun 1995 dan menjadi sebahagian daripada revolusi bola sepak di sana. Sebagai pemain bola sepak terkemuka di seluruh dunia, beliau adalah seorang pemain pencetus untuk liga baru di USA.Beliau menyertai Tampa Bay Mutiny. Beliau bermain 43 perlawanan untuk Tampa Bay. Persembahan beliau dalam tahun itu memberikan dia anugerah MLS MVP.Selepas dua tahun, beliau berpindah ke Miami Fusion. Beliau kembali ke Tampa Bay pada 1999. Dia bermain 71 perlawanan semasa dengan mereka. Dia berpindah ke Colorado Rapids pada 2001.Dia bermain 39 perlawanan untuk Colorado.

Valderrama meningkat kepada kemasyhuran semasa bermain untuk Columbia. Dia membuat debut untuk Colombia dalam 1985. Dia membuat debut pertama pada Copa Amerika 1987. Sebagai kapten, beliau mengetuai Colombia ke tempat ketiga dalam kejohanan itu. Dia bermain pada tahun 1991, 1993, 1995 di Copa Amerika. Beliau mewakili Colombia dalam tiga Piala Dunia. Pada 1990 Piala Dunia, aksi Colombia berakhir pada pusingan kedua. Dia menjaringkan gol yg menarik perhatian ketika menentang UAE. Dalam Piala Dunia 1994, kecederaan telah menjejaskan persembahan beliau, Colombia tidak melampaui peringkat kumpulan pun. Beliau bermain di piala dunia 1998 juga tetapi Colombia tidak layak untuk pusingan kalah mati. Beliau mengakhiri kerjaya antarabangsa selepas perlawanan menentang England, yang mana mereka tewas. Untuk negara, beliau menjaringkan 11 gol untuk Colombia.





Valderrama mempunyai kerjaya pengurusan yang kurang baik selepas bersara dari bermain. Beliau hanya berjaya membawa Junior Barranquilla pada tahun 2007 ke kejohanan Clausura Colombia. Valderrama pastinya watak yang unik di kalangan pemain pasukan bola sepak di seluruh dunia yang penuh berwarna-warni macam mercun!!!!

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...