Monday, December 12, 2011

Lagenda:Davor Suker


Davor Suker, beliau adalah pemenang kasut emas tahun 1998 piala dunia dengan enam gol. Suker memegang rekod jaringan maksimum untuk Croatia, dengan 45 gol. Beliau kini mengendalikan  Akademi Bola Sepak Davor Suker di tiga bandar-bandar Croatia.

Davor Suker dilahirkan pada 1 Januari 1968 di Osijek di Croatia. Beliau memulakan kerjaya bola sepak dengan Osijek kelab bola sepak pada tahun 1984 pada usia 16.Suker menjaringkan 40 gol untuk Osijek dalam 91 perlawanan. Beliau menyertai Dinamo Zagreb semasa 1989.Suker bermain 60 perlawanan untuk Dinamo Zagreb dan menjaringkan 34 gol. Beliau adalah salah satu di kalangan pemain bola sepak yang berada dalam senarai buku "FIFA 100" yang diterbitkan oleh FIFA pada tahun 2004.

Suker berpindah ke Sepanyol dan menyertai Sevilla pada tahun 1991. Suker menjaringkan enam gol untuk Sevilla pada musim pertama beliau dengan mereka. Pada musim kedua, dia menjaringkan hatrik menentang Albacete dalam perlawanan La Liga. Beliau menjaringkan 13 gol pada musim itu. Pada musim 1993/1994, beliau merupakan penjaring kedua tertinggi di La Liga dengan 24 gol. Suker menjaringkan 76 gol dalam 153 perlawanan untuk Sevilla. Beliau berpindah ke Real Madrid dalam 1996.Dia menjaringkan 24 gol dalam musim pertama dan memenangi La liga dengan Real Madrid pada musim itu. Dalam musim 1997/1998, beliau memenangi juara liga dan Sepanyol Super Cup dengan Real Madrid. Walau bagaimanapun, peranan beliau adalah terhad dalam kempen pilihan tersebut. Suker telah dilupakan pada musim 1998/1999, kerana dia tidak mendapat banyak peluang bermain. Secara total, Suker bermain 86 perlawanan liga untuk Madrid dan menjaringkan 38 gol.

Suker berpindah ke England untuk memulihkan kerjayanya di Arsenal pada 1999.Dia bermain satu musim untuk mereka. Dia telah menjaringkan lapan gol dalam 22 perlawanan buat Gunners. Beliau bermain di final UEFA Cup untuk Arsenal menentang Galatasaray. Namun senjata beliau pada satu ketika dahulu iaitu "Pakar Penalti" telah hilang. Dia terlepas sepakan penalti yang penting dan Arsenal tewas pada perlawanan tersebut. Selepas kekecewaan dengan Arsenal, Suker menyertai pesaing mereka di London, West Ham United pada tahun 2000.Di West Ham dia jarang mendapat peluang untuk bermain. Beliau hanya berjaya menjaringkan dua gol dalam 11 perlawanan yang beliau sertai.

Suker berpindah ke Jerman dengan harapan Mengembalikan semula kerjaya goyah dan menyertai 1860 Munich pada tahun 2001. Bagaimanapun, beliau tidak mendapat banyak peluang untuk bersinar, kerana dia menamatkan kerjaya kelabnya dengan mereka pada tahun 2003. Dia telah menjaringkan lima gol untuk Munich daripada 14 perlawanan liga. Dia menjaringkan tiga gol dalam Piala Jerman untuk Munich semasa beliau berkhidmat dengan mereka.

Semasa mudanya, beliau bermain untuk pasukan Yugoslavia. Beliau membantu Yugoslavia untuk memenangi FIFA Belia kejohanan dalam 1987.Suker menjaringkan enam gol dalam kejohanan itu. Pada tahun 1990, Yugoslavia telah menjadi naib juara dalam kejohanan Eropah di bawah-21. Beliau memenangi anugerah pemain kasut emas untuk persembahan beliau, kerana beliau menjaringkan enam gol. Walaupun beliau berada dalam skuad Yugoslavia, dia tidak memainkan apa-apa permainan dalam Piala Dunia1990.

Beliau memulakan kerjaya untuk Croatia negara yang baru ditubuhkan pada tahun 1990 semasa bermain menentang Romania. Suker membantu Croatia untuk melayakkan diri untuk tahun 1996 Euro Cup. Dalam kempen kelayakan, beliau telah menjaringkan 12 gol dalam hanya 10 perlawanan. Suker menjaringkan tiga gol ketika euro cup. Suker menjaringkan gol menakjubkan menentang Denmark, yang merupakan salah satu antara terhebat sepanjang masa kejohanan euro. Suker membantu Croatia untuk layak bagi Piala Dunia 1998. Beliau menjaringkan enam gol dan Croatia memasuki separuh akhir buat kali pertama dalam sejarah.

Dia menjaringkan gol dan membantu Croatia untuk menduduki tempat ketiga. Suker memenangi kasut emas untuk penjaring gol penjaring gol terbanyak pada edisi ini. Suker dimainkan hanya untuk beberapa minit dalam Piala Dunia 2002. Beliau bersara dari bolasepak antarabangsa selepas Piala Dunia tersebut. Suker telah menjaringkan 46 gol untuk Croatia dalam 69 perlawanan. Davor Suker sememangnya seorang legenda bolasepak Croatia.



No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...